دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

زندگینامه آیزاک نیوتون و نکات جالب زندگی وی

  • زهرا خانزاده
  • ۲۰ دی ۱۳۹۷
  • ۰

این نوشتار از آرگا را به زندگینامه آیزاک نیوتون اختصاص داده ایم، وی از فیلسوفان اواسط قرن ۱۶ میلادی و اوایل ۱۷ میلادی می باشد، که در رشته های همچون ریاضیات، فیزیک، شیمی، فیزیولوژی، گرماشناسی و ستاره شناسی فعالیت داشته است.

سر آیزیک نیوتون در ۲۵ دسامبر سال ۱۶۴۲ میلادی در روستای به نام وولزثروپ بای کالستروث در منطقه لینکلن شر انگلستان متولد شد. شعل پدر وی کشاورزی بود و زندگی مرفی داشت. اما ۳ ماه قبل از تولد آیزیک نیوتون، پدرش درگذشت و وظیفه نگهداری آیزیک تنها بر عهده مادرش هانا قرار گرفت. نیوتون به دلیل این که زودتر از موعد تولد به دنیا آمد، بسیار ضعیف بود. در ادامه این بخش می توانید، با سرگذشت آیزاک نیوتون بیشتر آشنا شوید.

بیوگرافی آیزاک نیوتون

آشنایی با زندگینامه آیزاک نیوتون

شروع جنگ های داخلی انگلستان همزمان با سالی بود، که آیزیک متولد شد. این جنگ حدودا ۶ سال به طول انجامید و در طول این مدت، جنگ تاثیرات زیادی بر اوضاع داخلی انگلستان داشت و موجب تجزیه بریتانیا شد، علاوه بر آن نقش بسزایی در شکل گیری افکار سیاسی مردم و زندگی آنان ایجاد کرد. در همین برهه مادر آیزاک با کشیشی که ۲ برابر سنش بود، ازدواج نمود و سرپرستی آیزاک را نیز به مادر بزرگ آیزاک سپرد. نیوتون به شدت نسبت به ناپدریش تنفر داشت، در سن ده سالگی با مرگ ناپدریش، هانا نزد پسرش برگشت، البته آیزاک در مدت عدم حضور مادرش بیشتر اواقات به ساخت الگوهای میکانیکی مشغول بود.

۲ سال بعد آیزاک به دبیرستان گرانثام رفت و در سن ۱۸ سالگی یعنی در سال ۱۶۶۱ میلادی در دانشگاه کمبریج انگلستان پذیرفته شد. اما قادر به پرداخت شهریه دانشگاه نبود و برای تامین مخارج تحصیلی خود، نظافت اتاق ها و پیشخدمتی در سالن غذاخوری دانشگاه را انجام می داد.

در سال ۱۶۶۴ میلادی زمانی که آیزاک به همراه دوستش(جان ویکنز) به تماشایی سیرکی رفته بود، در آن جا به شکل تصادفی منشوری را دید، که با دیدن آن بسیار حیرت کرد و با خرید آن، آزمایش های مختلفی را انجام داد و به نتایج ارزشمندی دست یافت، که یافته های او در حال حاضر به عنوان بخشی از قوانین فیزیک محسوب می گردند. وی متوجه شد که « تصاویری که از اجسام دیده می شود، بازتاب نور از سطح آن اجسام می باشد.»

زندگینامه آیزاک نیوتون؛ وی با انجام آزمایش در زمینه های مختلف و همچنین با تحصیل در کالج ترینیتی، که دروس  این دانشگاه براساس آموزه های ارسطو بود، توانست قضیه دو جمله ای را در جبر کشف کند. البته وی تمایل زیادی داشت تا بیشتر از آموزه های دکارت، کپلر، گالیه و کوپرنیک در انجام آزمایشات خود استفاده نمایید. سپس نیوتون حساب دیفرانسیل را کشف کرد.

  •  آرون گروپس

آیزاک در سال ۱۶۶۵ میلادی با اخذ لیسانس علوم انسانی تصمیم داشت، برای ۴ سال بعد در کالج ترینیتی تحصیل نماید. اما با تعطیلی دانشگاه به دلیل شیوع طاعون وی مجبور شد به لینکلن شر بازگردد.

زندگینامه آیزاک نیوتون

به مدت ۲ سال نیوتون مطالعات خود را معطوف به رشته های همچون گرانش، نورشناسی و حساب کرده بود. زمانی که وی در باغ خانه مادرش به چگونگی قرار گرفتن سیارات در اطراف خورشید فکر می کرد، سیبی از بالای درخت به زمین افتاد، در این هنگام وی متوجه شد، دلیل افتادن سیب از روی درخت به خاطر گردش زمین به دور خورشید می باشد و برای یافتن دیگر پرسش های خود در این زمینه آزمایش های گوناگونی انجام داد.

آیزاک پس از مرگ مادرش به مدت ۶ سال دست از تحقیق و تلاش های ذهنی برداشت. اما از آن به بعد در تمام طول زندگی خود دست از تحقیق و پژوهش برنداشت و توانست به قوانین بسیاری در زمینه نیروی گرانش، دانش مکانیک و … دست پیدا کند.

سرانجام نیوتون در سن ۸۴ سالگی در شهر لندن در گذشت و به عنوان اولین دانشمند در کلیسای وست مینیستر دفن شد.

مشاغل آیزاک نیوتون

مشاغل و زندگینامه آیزاک نیوتون؛ در سال ۱۶۶۷ میلادی آیزاک نیوتون توانست به کالج ترینیتی برود و در ۱۶۶۹ میلادی با اخذ مدرک فوق لیسانس توانست در مقام استادی لوکاسین جایگاهش را ثابت کند و در دانشگاه کمبریج مشغول به کار شد.

البته وی علاوه بر انجام فعالیت ها علمی، در سال ۱۶۸۹ میلادی و همچنین در سال های ۱۷۰۲ و ۱۷۰۱ میلادی نماینده مجلس انگلستان بود.

زندگینامه متفاوت آیزاک نیوتون

در سال ۱۶۹۶ میلادی وی با دستور رئیس خزانه داری انگلستان(چارلز مونتاگو) به عنوان ناظر ضراب خانه سلطنتی انتخاب شد و در ۱۶۹۹ میلادی نیز مدیریت آن جا را بر عهده گرفت.

طی سال های ۱۷۲۷-۱۷۰۳ میلادی نیوتون ریاست انجمن سلطنتی بریتانیا را بر عهده داشت و همچنین به عنوان عضوی از فرهنگستان علوم فرانسه مشغول به فعالیت بود.

نیوتون به دلیل موفقیت های خود توانست نشانه شوالیه را در سال ۱۷۰۵ میلادی از ملکه انگلستان دریافت نماید.

همچنان که با زندگینامه آیزاک نیوتون در این بخش آشنا شدید، با کلیک بر روی دانستنی های علمی آرگا می توانید سرگذشت دیگر مشاهیر و دانشمندان ایران و جهان را ملاحظه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *