دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

با انواع قوانین سفته آشنا شوید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

سفته از اسناد معتبری است که در وجه های مختلف و با امضای فرد مقابلدارای اعتبار است. از قوانین سفته وجود امضای دو طرف در سند است که با مبلغی خاص مورد امضا قرار می گیرد.

سفته در زمان وصول راه های آسان تری نسبت به وصول چک دارد و به دلیل اعتباری که دارد می توان در بسیاری از معاملات از آن استفاده کرد. این سند اعتباری برای اولین بار در اروپا مورد استفاده بوده است و در معاملات تجاری بسیار پر کاربرد بوده است. در قوانین سفته اینگونه اشاره می شود که باید دارای مندرجاتی همچون، مهر، امضا، تاریخ، میزان مبلغ اعتبار سفته به حروف نام و محل اقامت است. آشنایی با قانون سفته

قوانین سفته و میزان اعتبار آن

سفته به دلیل اعتباری که دارد می تواند به عنوان یک وجه از فرد مطالبه شود یعنی به مقداری که در سفته مبلغ قید شده است فرد با داشتن نام مندرج شده صاحب سند می تواند از او این مبلغ را دریافت نماید که طبق تاریخ سر رسید است.

پشت نویسی سفته یک از قوانینی است که در استفاده از آن باید توجه داشته باشید پشت نویسی نیز شامل ذکر نام و نام خانوادگی و تاریخ و امضا است که با انجام این کار شما سفته اعتبایر را به فرد دیگر منتقل می کنید.

قوانین سفته

در صورتی که فرد دارنده سفته مبلغ مورد نیاز سفته را از شما به عنوان بدهکار طلب کند شما موظف هستید تا زمان فرا رسیدن سر رسید این مبلغ را به او بدهید. در غیر این صورت فرد می توانید از طریق مراجع قضایی این موضوع را پیگیری نماید.

در قوانین سفته اشاره می شود که این سند دارای ضمانت حقوقی است یعنی فردی که سررسید سفته را در دست دارد می تواند از دو طریق مطالبه از خود شخص و مطالبه به روش قانونی این مبلغ را که به عنوان نوعی طلب از فرد بدهکار است طلب کند.

سفته چیست

  •  آرون گروپس

هر برگ از سفته شما دارای سقف مشخصی از مبلغ است به عنوان مثال سفته ده میلیونی می تواند همان مبلغ ده میلیون را برای شما وصول کنید. این قانون به قانون سقف سفته باز می گردد.

نوعی دیگر از سفته وجود دارد که سفته بدون نام است این نوع از سفته از سوی فرد بدهکار در وجه فرد طلبکار صادر می شود و او می تواند بدون خط خوردگی آن را به دیگری حواله کند تا مبلغ سفته وصول شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *