دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

از خواص شاتره چه می دانید؟

  • زهرا خانزاده
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

از جمله خواص شاتره به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضدالتهابی این گیاه است، که در درمان برخی از بیماری ها نظیر بیماری های کبدی، نارسایی های کیسه صفرا، مشکلات و اختلالات گوارشی و غیره مفید می باشد.

در طب سنتی از دمنوش های گیاهی مختلفی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. یکی از این دمنوش ها، دمنوش شاتره است. که این گیاه علاوه بر کاهش فشار خون، شامل مزیت های دیگری نیز می باشد. در مقاله گذشته به بررسی خواص عرق شاتره پرداختیم برای آشنایی با خواص شاتره نحوه تهیه دمنوش گیاه شاتره می توانید، با این مقاله مجله اینترنتی آرگا همراه شوید.

خواص شاتره

خواص شاتره و مزیت های متفاوت آن

شاتره گیاهی دارویی می باشد، که تمامی اجزای این گیاه، یعنی ریشه، ساقه و گل شاتره مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب به صورت خوراکی و گاهی به صورت موضعی(پماد) مصرف می شود و دارای فواید درمانی زیر می باشد:

جلوگیری از پیری پوست

شاتره سرشار از انواع آنتی اکسیدان می باشد و به دلیل داشتن اسیدهای چرب در آهسته کردن فرآیند پیری موثر می باشد. همچنین وجود فومارتین، پروتوپین و آلکالوئید در این گیاه، تاثیر زیادی بر حفظ سلامتی بدن دارد.

درمان مشکلات پوستی

گیاه دارویی شاتره به خاطر خاصیت ضدالتهابی و داشتن آنتی اکسیدان در درمان مشکلات پوستی همچون اگزما، پسوریازیس، التهابات پوستی(خارش پوست، قرمزی و تورم پوست و زخم های پوستی) موثر می باشد. علاوه بر آن باعث شفافیت و زیبای پوست می گردد.

افزایش اشتها

گیاه دارویی شاتره حاوی تونیک می باشد، که این ماده در بالا بردن میزان اشتها موثر است. بنابراین افرادی که دچار افزایش وزن می باشند، بهتر است از مصرف خودسرانه این گیاه خودداری نمایند و پیش از مصرف با متخصصان طب سنتی و یا پزشکان تغذیه مشورت نمایند.

  •  آرون گروپس

درمان انگل های روده ای

یکی دیگر از فواید شاتره از بین بردن انگل روده ای می باشد. افراد مبتلا به این بیماری بهتر است، از دمنوش(چای) شاتره استفاده کنند. نحوه تهیه دمنوش شاتره به این صورت است، که یک الی دو قاشق چایخوری گیاه خشک شده شاتره را داخل یک فنجان بریزند و آب جوش را به آن اضافه نمایند، سپس ۱۵ دقیقه به آن زمان دهند تا دم بکشد، بعد آن از صافی عبور داده و میل نمایند. در طول روز ۳ مرتبه، این دمنوش را تهیه و مصرف کنند.

همچنین شاتره به دلیل خاصیت ضدباکتری خود برای دفع سموم از بدن مفید می باشد و به دفع آب اضافی بدن نیز کمک می کند.

خواص گیاه شاتره

کاهش فشار خون

مزیت درمانی دیگر گیاه شاتره، پایین آوردن فشار خون می باشد. بنابراین این گیاه برای افرادی که دارای فشار خون بالا می باشند، مفید است. همچنین شاتره به دلیل خاصیت آرامش بخشی که دارد، سبب تنظیم ضربان قلب می گردد.

درمان مشکلات و اختلالات گوارشی

مصرف این گیاه به دلیل خاصیت ضد باکتریایی، برای بهبود مشکلات و اختلالات گوارشی نظیر اسهال، نفخ، یبوست و درد شکم موثر می باشد و همچنین به پاکسازی خون و کبد، درمان التهابات کبدی، پیشگیری از ایجاد سنگ های کیسه صفر کمک می نمایید.

درمان آرتریت

مصرف شاتره برای درمان افرادی که مبتلا به آرتریت و دیگر بیماری های مفصلی هستند، اثر بخش می باشد. چرا که شاتره دارای خاصیت ضد التهابی است.

بررسی خواص شاتره

درمان آکنه

بروز جوش و آکنه بر روی پوست از مشکلات پوستی بسیار شایع در بین اکثر جوانان و نوجوانان می باشد که با کمک شاتره می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، استفاده از این گیاه سبب از بین بردن جوش ها و در نتیجه پوستی زیبا خواهد داشت.

آرامش بخش

این گیاه شگفت انگیز دارای خاصیت آرامش بخش است و در نتیجه سبب آرام شدن ضربان قلب و کاهش فشار خون می شود همچنین برای آن دسته از افرادی که از بی خوابی رنج می برند گزینه بسیار مناسبی است.

پاکسازی کبد

گیاه شاتره به دلیل داشتن مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان به عنوان یک پاک کننده عالی جهت پاکسازی کبد و خون به شمار می رود.

فواید باورنکردنی شاتره

تقویت مزاج

از دیگر فواید باورنکردنی گیاه شاتره تقویت مزاج است که می توانید به مدت یک هفته از دم کرده این گیاه استفاده نمایید و پس از دو هفته استراحت دوباره از این گیاه به مدت یک هفته استفاده کنید.

درمان تبخال

به منظور درمان تبخال می توانید از این گیاه کمک بگیرید بنابراین، سی گرم از شاتره خشک شده را در پانصد سی سی آب جوشانده سپس تبخال تان را با آن بشویید.

فواید شگفت انگیز شاتره

نکاتی که در مورد شاتره باید دانید

۱. زیاده روی در مصرف این گیاه باعث ایجاد تب و لرز خواهد شد.

۲. در صورتی که در دوران بارداری و شیردهی به سر می برید پیش از مصرف آن با پزشک مشورت نمایید.

۳. مصرف بیش از حد این گیاه ممکن است سبب بروز مشکلاتی همچون تنگی نفس، اسهال شدید و گرفتگی عضلات یا اسپاسم گردد.

نکته: توصیه می شود، پیش از مصرف شاتره برای اطلاع از میزان مصرف با پزشک یا کارشناس طب سنتی مشورت نمایید.

نحوه تهیه چای شاتره

در طرز تهیه این چای به یک فنجان آب جوش یک تا دو قاشق چای خوری شاتره خشک شده بیفزایید سپس بگذارید به مدت پانزده دقیقه بماند و آن را بنوشید، از این روش روزی سه بار استفاده کنید.

در این مقاله قصد داشتیم شما عزیزان را با فواید شگفت انگیز شاتره آشنا کنیم که امیدواریم مطالعه مطلب گفته برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد، به منظور آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *