دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای تعویض دسته چک و دریافت دسته چک جدید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۴ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

طبق فراخوانی که شعب مختلف بانکی برای تعویض دسته چک ارائه داده اند متقاضیان می توانند دسته چک های قدیمی خود را عوض کنند و دسته چک های جدید دریافت نمایند.

در سال ۹۷ طی فراخوان جدیدی که شعب مختلف بانکی و به ویژه بانک صادرات ارائه داده اند متقاضیانی که قصد دارند دسته چک خود را عوض کنند می تواند از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ اقدام به انجام این کار کنند. این دسته چک ها به دو شکل صیادی و کلاسیک عرضه می شوند و برای تعویض دسته چک باید مراحل اداری آن را طی کنید.

 دسته های جدید و تعویض چک قدیمی

تعویض دسته چک های قدیمی چه مزیت هایی دارد؟

از فواید و تاثیرات استفاده از دسته چک های جدید این است که روند حساب رسی بانکی به صورت مکانیزه انجام می شود و فرد با مراجعه به شعبه بانکی می تواند از طریق سامانه فعالیت های بانکی خود را انجام دهد.

از دیگر اهداف بانکی برای صدور و تعویض دسته چک این است که با استفاده از دسته چک های جدید یا صیادی این است که بانک مرکزی می تواند از طریق این چک ها فرایند الکترونیکی و آنلاین اعتبار سنجی را انجام دهد.

صدور و تعویض دسته چک

اهداف اصلی ارائه دسته چک های جدید:

  • «ارتقای ضریب امنیتی و اعتباربخشی به برگه چک»
  • «ایجاد شفافیت اطلاعاتی و جلوگیری از سوءاستفاده های ناشی از تبانی شعب در صدور دسته چک»
  • «استانداردسازی جانمایی مورد نوشتاری و کاهش عملیات تصدی گری»
  • «بررسی صلاحیت دارنده دسته چک از طریق سامانه های اعتبارسنجی بانک مرکزی»

با ارائه دسته چک های جدید دیگر شعب بانکی فرایند مستقیم صدور چک را نخواهند داشت و در این مرحله دخالت نمی کنند و این فرایند به طور مکانیزه انجام می گیرد. فرد متقاضی باید این  فرایند را از طریق سامانه های بانکی انجام خواهد داد.

تحویل دسته چک

  •  آرون گروپس

این دسته چک ها به یک شکل هستند و آرم بانک های مختلف بر روی آن حک شده است در صورتی که دسته های قبلی دارای اتحاد شکلی نبوده و شفاف سازی لازم را نداشته است و این موجب سوء استفاده برخی از افراد سودجو از این موقعیت بوده است.

مراحلی لازم به منظور دریافت دسته چک برای افراد حقیقی و حقوقی

  • به منظور دریافت دسته چک در صورتی که مثل اغلب افراد یک شخص حقیقی باشید، لازم است مراحل زیر را طی کنید :
  • در ابتدا باید دارای یک حساب قرض الحسنه جاری باشید که حداقل دو سال از زمان افتتاح این حساب گذشته باشد.
  • سپس درخواست دریافت دسته چک خود را به نزد رئیس شعبه برده و تحویل وی دهید، در برخی از بانک ها این امکان را برای کاربران فراهم شده است که با استفاده از اپلیکیشن بانکی درخواست صدور چک خود را ثبت نمایند.
  • بعد از ثبت درخواست تان، رئیس شعبه استعلام خواهد گرفت، در صورت خوب بودن سوابق بانکی تان و سفید شدن نتیجه استعلام، اقدامات مورد نیاز برای تحویل دسته چک به شما انجام خواهد گرفت.
  • ولی در صورت وجود سابقه چک برگشتی در سوابق بانکی تان، در ابتدا باید نسبت به رفع سوء اثر آن اقدام کرده و سپس دوباره درخواست خود را ارائه دهید، برای  آشنایی با رفع سوء اثر چک می توانید در اینجا کلیک کنید.
  • در صورتی که فردی حقوقی هستید، باید همین مراحل را طی کنید، البته شرایط، مدارک لازم و نیز متن نامه درخواستی تان با درخواست یک فرد حقیقی تفاوت دارد.

عوض کردن دسته چک

نکته : در صورتی که به هنگام مراجعه به بانک به منظور درخواست دسته چک، فردی خوش حساب را که در آن بانک حساب دارد را به عنوان معرف به همراه خود ببرید، تاثیر زیادی در پیشبرد کارتان خواهد داشت.

درخواست دریافت دسته چک

در همان شروع کار برای درخواست دسته چک باید متن درخواستی خود در این مورد را تنظیم کرده و آن را در اختیار رئیس شعبه قرار دهید، توجه داشته باشید که لحن این درخواست به شکل یک نامه اداری و رسمی کوتاه است، لازم است این متن محترمانه بوده و بدون غلط املایی باشد، در صورت تحویل این نامه به دست رئیس بانک به شکل حضوری، باید تایپ شده باشد. در زیر می توانید با یک نمونه متن درخواست برای شخص حقیقی آشنا شوید :

رئیس محترم بانک —– شعبه —–

با عرض سلام و احترام؛

اینجانب —– فرزند —– با کارت ملی به شماره —– و شماره شناسنامه —– صادره از —– و دارنده شماره حساب —– به دلیل نیاز مبرم به دریافت دسته چک برای انجام امور مالی، درخواست دریافت دسته چک از شعبه شما را دارم.

خواهشمندم با تقاضای اینجانب موافقت کرده و دستور فرمایید تا اقدامات لازم انجام شود.

با تشکر

مدارک عوض کردن دسته چک

علاوه بر موارد گفته شده برای تعویض دسته چک، لازم است نکات مختلف دیگری در ارتباط با چک های صیاد را مورد توجه قرار دهید، از جمله اینکه، چک های صیاد دارای بازگشت اعتبار هستند، دارای امکان نظارت و شماره چک یکتا می باشند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *