دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

چطور چک های برگشتی را رفع سوء اثر کنیم؟

  • نرگس کوهستانیان
  • ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • ۰

 رفع سوء اثر چک قوانین و مراحلی دارند. برای اینکه مشتری سوء اثر چک را رفع کند باید این پنج مرحله را بگذراند:تامین موجودی، ارائه لاشه چک برگشتی، ارائه رضایت نامه محضری ذینفع به بانک، واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود کردن آن به مدت ۲۴ ماه و ارائه حکم قضایی مبنی بر رفع سوء اثر از سوابق چک برگشتی.

در این مقاله به ارائه مطالبی در باب حل سوء اثر چک خواهیم پرداخت. شاید برای شما هم تا به حال پیش آمده است که به سو اثر چک را حل یا برطرف کنید یا اینکه می خواهید بدانید برای حل سوء اثر چک باید چکار کرد. اگر می خواهید در این مورد اطلاعات کافی را بدست آورید مطالب پایین را بخوانید، مفید خواهد بود.

نحوه رفع سوء اثر چک برگشتی

حتما می دانید جهت رفع سو اثر چک قوانین و مراحلی هست که باید به درستی آن را دانست و مراحل را به تمام طی کرد.

رفع سوء اثر چک

یادتان باشد جهت حل این مشکل فقط از طریق بانک اقدام کنید. در سال های اخیر تبلیغات زیادی برای رفع این مشکل بطور غیر مجاز انتشار یافت که فاقد اعتبار بودند.

چک و قوانین آن

مراحل قانونی جهت رفع سوء اثر از سابقه چک

این مراحل عبارتند از:

تامین موجودی، ارائه لاشه چک برگشتی، ارائه رضایت نامه محضری ذی نفع به بانک، واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود کردن آن به مدت ۲۴ ماه و ارائه حکم قضایی مبنی بر حل سوء اثر از سوابق چک برگشتی.

  •  آرون گروپس

در مرحله اول باید به تامین موجودی اقدام کرد اینگونه که مشتری موجودی را کم شده است را به حساب جاری خود واریز می کند و وقتی از صاحب نفع جک مبلغ را دریافت کرد، بانک  سوء اثر چک‌ را برطرف می کند.

مرحله دوم لاشه چک برگشتی است که در اینجا مشتری آن را به بانک تحویل می دهد و او از بانک رسید دریافت می کند.

در مرحله سوم ذینفع چک به بانک رضایت نامه محضری تحویل می دهد که اگر لاشه چک برگشتی مفقود شود یا به سرقت برود یا بسوزد یا به دلیل دیگر از بین برود،  فرد ذینفع چک می تواند به دفترخانه های رسمی رسمی بانک مراجعه کند و رضایت نامه را بگیرد و و چک خود را باطل کند.

مرحله چهارم که مبلغ چک واریز به حساب جاری واریز می شود و به مدت ۲۴ ماه مسدود می شود. اگر نشود لاشه چک را یا رضایت نامه محضری را ارائه کرد و اگر حساب جاری مسدود نشده باشد، مشتری می تواند معادل کسری موجودی را واریز کرده و درخواست مسدود شدن وجه را به مدت ۲۴ ماه ارائه دهد و بعد برای حل سوء اثر چک را اقدام نماید.

چک برگشتی

در مرحله آخر که ارائه حکم قضایی است که برای برطرف کردن سوء اثر از سوابق چک برگشتی می باشد. در این مرحله اگر مشتری برای برای حل سوء اثر چک اقدام نکرده باشد، بانک سابقه چک برگشتی را بصورت خودکار پس از گذشت ۷ سال از تاریخ صادر شدن گواهی عدم پرداخت آن، حل سو اثر می کند.

اگر مشتری پس از برگشت چک در مدت ۱۰ روزبه تامین کسری موجودی حساب کند یا رضایت نامه و یا لاشه چک را ارائه دهد بانک باید اطلاعات لازم برای گواهی نامه عدم پرداخت را به سامانه بانک مرکزی بفرستد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *