دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آنچه باید درباره افسردگی ماژور و روش درمان آن بدانید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

افسردگی ماژور یا افسردگی عمده نوعی از افسردگی است که در آن فرد دچار حالت هایی از پریشانی است و از نشانه های ابتدایی در این نوع از افسردگی بی اعتمادی و بی رقبتی در فرد است.

در افسردگی عمده نشانه هایی از بی حالی، کم حوصلگی، بی انگیزه بودن در انجام کارها، نداشتن اعتماد به نفس و حالت هایی از پریشانی دیده می شود اینگونه از افراد دارای تفکراتی نادرست نسبت به اطراف هستند و در اغلب موارد ارتباطاتی با دنیای بیرون دارند که دیگر افراد شاهد آن نمی باشند. در افسردگی ماژور؛ فرد ممکن است دوره های مختلفی از افسردگی را بگذراند که در طی زمان این نشانه ها در فرد بیشتر می شود.

درمان افسردگی نوع ماژور

دلایل و نشانه های بروز افسردگی ماژور:

در تحقیقات مختلفی که در زمینه های مختلفی از افسردگی صورت گرفته است به تاثیر عوامل ژنتیکی در بروز افسردگی افسردگی عمده یا ماژور تاکید شده است. مصرف بیش از اندازه مواد مخدر، دارو و داشتن پیشینه خانوادگی نیز از جمله این عوامل هستند. این نوع افسردگی در نوجوانان نیز شایع است که باید علایم افسردگی در نوجوانان و راه های مقابله با آن را بشناسید و راهکار مناسب استفاده کنید.

افرادی که در معرض استرس و اضطراب قرار می گیرند نیز بیش از سایرین به این نوع افسردگی مبتلا می شوند. نداشتن رضایت از زندگی و لذت بردن از آن نیز می تواند زمینه ساز این امر باشد ناکامی نیز از جمله دیگر این عوامل است که فرد در تحصیل، شغل و ازدواج با آن رو به ور می شود و این ناکامی زمینه ای برای بروز این نوع افسردگی در او خواهد بود.

دلایل ابتلا به افسردگی ماژور

به طور کلی علت های اصلی ایجاد کننده افسردگی عمده نداشتنی اعتماد به نفس، شکست، مبتلا بودن به بیماری های مزمن، اضطراب و تنش روانی، بارداری، ارثی، عوارض مصرف دارو و مواد مخدر خواهد بود. در ادامه بیان خواهیم کرد که درمان سریع افسردگی چگونه ممکن است؟

نشانه های بیماری افسردگی عمده:

  •  آرون گروپس
  • نداشتن انرژی و انگیزه برای انجام دادن کارها
  • خستگی، کسالت و بی حالی
  • نداشتن تحرک و دور شدن از فعالیت و کار
  • اختلالات عمده خواب مانند بی خوابی، بد خوابی و پر خوابی
  • انزوا و گوشه گیر شدن
  • تغییرات چشم گیر در وزن و حالت های جسمانی و ابتلا به بیماری جسمی
  • نداشتن اشتها یا عادت غذایی پرخوری
  • پرخاشگری و واکنش های سریع به مسائل
  • نا امید بودن، غم، اندوه، ناراحتی، نداشتن احساس ارزشمندی

درباره افسردگی نوع ماژور چه می دانید

نحوه درمان افسردگی عمده:

به طور کلی مراحل و روش های مناسب برای درمان این نوع افسردگی به دو ورت صورتی می گیرد درمان از طریق مصرف دارو و درمان های غیر دارویی که که هر یک از این شیوه های درمانی با استفاده از روش هایی خاص امکان پذیر خواهد بود.

همچنین داشتن رژیم غذایی و مصرف برخی از غذاها می تواند در دمان این افسردگی موثر باشد ماهی و خرما حاوی مقادیر از امگا۳ و اسید چرب هستند که با خوردن آن مقدار زیادی دوپامین و سروتین تولید می شود. همچنین مصرف مواد پروتئینی می تواند در درمان این بیماری موثر باشد.

یکی دیگر از راهکارهای درمان افسردگی بالینی، مصرف داروهای ضد افسردگی است که باید تحت نظر پزشک مصرف شود. برخی از روانشناسان نیز در این زمینه از کاردرمانی و روان درمانی استفاده می کنند و با روانکاوی کردن بیمار این مشکل را در او برطرف می کنند. رهایی از افسردگی با راه های مطمئن می تواند به برگشت ناپذیری آن کمک کند.

چرا دچار افسردگی عمده یا ماژور می شویم

اگر فرد بیمار دارای نشانه های خفیفی از این نوع افسردگی باشد درمانگر نمی تواند با ارائه تکینک های مقابله ای در کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس و اجتماعی کردن بیمار موجب درمان موثر و ابتدایی این نوع از افسردگی شود.

از راهکارهای موثر برای درمان افسردگی ماژور؛ داشتن برنامه غذایی مناسب، تفریح و ورزش، پرداختن به فعالیت هایی که دارای هیجان و علاقه هستند می باشد همچنین می توانید با تغییر نگرش و مثبت اندیشی به مقابله با این بیماری بروید. شرکت کردن در مراسم و فعالیت هایی که به آن علاقه مند هستید از دیگر راهکارهای موثر در این زمینه است که موجب افزایش نشاط و سر زندگی خواهد شد.

از عوارض و نشانه های شایعی که در مبتلایان به افسردگی ماژور دیده می شود داشتن پریشانی خاطر و خلق افسرده است که فرد به دلیل داشتن نشانه هایی از افسردگی مزمن علاقه ای به انجام کار یا فعالیتی نخواهد داشت.

عواملی که خطر بتلا به افسردگی بالینی را افزایش می دهد

همانطور که می دانید برخی از عوامل محرک  این نوع افسردگی هستند که عبارتنداز :

  • درگیری و نزاع در رابطه
  • از دست دادن  عزیزی ( طلاق، مهاجرت و مرگ)
  • آزار جنسی، جسمی و عاطفی
  • تغییرات عمده زندگی
  • انزوای اجتماعی

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به افسردگی بالینی

افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی بالینی هستند

زنان به نسبت مردان دو برابر بیشتر دچار این نوع افسردگی خواهند شد و در حقیقت تغییرات هورمونی در بارداری، سقط جنین، دوران بلوغ، یائسگی جزو محرک های ایجاد و افزایش افسردگی در خانم ها هستند و از دلایلی که منجر به افزایش این نوع افسردگی در خانم ها خواهد شد عبارتند از : مراقبت از پدر و مادر پیر، استرس در خانه یا محل کار و نگهداری از فرزندان به تنهایی.

روش تشخیص افسردگی بالینی

روانپزشک با انجام یک سری آزمایش خاص و همچنین غربالگری افسردگی این نوع افسردگی را تشخیص می دهد، همچنین امکان دارد در رابطه با سابقه شخصی و خانودگی مشکلات و اختلالات روانی سوالاتی از شما بپرسند، به منظور تشخیص افسردگی بالینی هیچ آزمایشی وجود ندارد با این وجود روانپزشک امکان دارد آزمایش خون به منظور تشخیص دیگر مشکلات  که علایم آن مشابه افسردگی هستند انجام دهد مانند : سکته مغزی، مصرف برخی دارو های خاص، سوء مصرق مواد مخدر و الکل و همچنین کم کاری تیروئید.

روش تشخیص افسردگی بالینی

روش پیشگیری از ابتلا به افسردگی بالینی

زمانی که فرد یک دوره از این نوع افسردگی را تجربه می کند جهت دریافت دوره دیگر از این بیماری از ریسک بیشتری برخوردار است و بهترین روش جهت جلوگیری از بروز این نوع افسردگی  آگاه شدن از علل  ایجاد آن  و مصرف دارو های تجویز شده جهت پیشگیری از عود بیماری می باش همچنین، بهتر است به خوبی علایم این نوع افسردگی ر بشناسید تا در صورت بروز نشانه های آن بلافاصله به روانپزشک مراجعه نمایید.

در صورت تمایل به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی بیشتر با افسردگی ماسکه، افسردگی شبانه و افسردگی مالیخولیایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *