دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

چطور بر نقطه ضعف مان غلبه کنیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۹ دی ۱۳۹۷
  • ۰

نقطه ضعف نوعی ویژگی منفی در افراد است که مانع بروز برخی از توانایی های دیگر نیز می شود و این ضعف می تواند به لحاظ روحی، جسمی و مالی باشد که ضعف روحی از مهم ترین این انواع است.

نقاط ضعف در انسان تا زمانی که شناسایی و درمان نشوند فرد نمی تواند از تمام قابلیت های خود به خوبی استفاده کند و در زندگی با مشکلاتی رو به رو می شود. برای پذیرش و رویارویی با نقاط ضعف در خود باید به شناسایی این نقاط و همچنین توانمندی های خود بپردازید که در ادامه راه هایی برای غلبه بر نقاط ضعف برای شما را ارائه می دهیم که به شما کمک می کند تا آن را کاهش و در جهت مثبت از آن استفاده کنید.

کاهش نقاط ضعف

راه های غلبه بر نقطه ضعف:

برخی از افراد با تیزهوشی تمام از نقاط ضعف خود نیز به عنوان یک توانایی استفاده می کنند و آن را در جهت مثبت به کار می گیرند به عنوان مثال افرادی که به لحاظ روحی افرادی وابسته و عاطفی هستند سعی می کنند تا از مشاغل با جنبه عاطفی بالا مانند مشاوره و معلم استفاده کنند تا توانایی خود را به نمایش بگذارند.

 برای اینکه بدانید شیوه زندگی سالم چیست باید در این زمینه آگاهی و اطلاعات لازم کسب کنید دسته ای از این اطلاعات مورد نیاز آگاهی یافتن از توانایی ها و ناتوانی ها است که باید با مقابله کنید.

غلبه بر نقطه ضعف

شناسایی نقاط ضعف:

با شناسایی نقاط ضعف درونی خود می تواند تمرکز و قدرت خود را بر روی این نقاط کاهش دهید و ابتدا سعی کنید این نقاط ضعف را با تمرین و تکرار تقویت کنید. این کار موجب می شود تا شما از استعدادهای خود به بهترین شکل استفاده کنید.

برنامه ریزی:

زمانی که می دانید دارای چه نقاط ضعف هایی هستید باید برای رسیدن به سطح مطلوبی از ایده آل های خود طراحی و برنامه ریزی داشته باشید. در بیشتر نقطه ضعف ها ارتباط مستقیمی با روحیات و میزان اعتماد به نفس در فرد دارند که باید برای بالا بردن اعتماد به نفس برنامه ریزی شود. عدم اعتماد به نفس و راه های رهایی از آن باید در این زمینه مورد توجه و رسیدگی قرار بگیرد.

  •  آرون گروپس

نقاط ضعف و شناسایی آن

پر رنگ کردن نقاط قوت:

هر فردی دارای نقاط ضعف و نقاط قوتی است که با تکیه کردن بر نقاط قوت خود می تواند در مقابل نقاط ضعف خود نیز ایستادگی کند. توجه کردن به نقاط قوت موجب می شود تا فرد اعتماد به نفس خود را افزایش دهد و با توانایی بیشتر نقاط ضعف را کنترل کند.

دوری از ناتوانی ها:

اسرار برای انجام دادن کاری که در آن تخصص و مهارت لازم را ندارید با شکست رو به رو می شود و موجب می شود تا دچار سرخوردگی شوید. و در مقابل می توانید بر روی نقاط قوت خود تکیه کنید در این میان باورپذیری اینکه شما دارای چه نقاط ضعفی هستید بیشتر کمک کننده خواهد بود.

راه های مختلفی برای جایگزینی در قبال نقاط ضعف وجود دارد که می توانید جایگزین مناسبی برای نقاط ضعف در شما باشد که این کار با کمی تیزهوشی امکان پذیر است.

چگونه نقاط ضعف را کنترل کنیم

مشورت گرفتن:

شما به تنهایی نمی توانید در مقابل ضعف های خود ایستادگی کنید و این کار را باید با مشورت کردن و کمک خواستن از دیگران که در این زمینه توانمند هستند انجام دهید و راهی مناسب برای رسیدن به اهداف خود دنبال کنید.

در این میان افرادی که به لحاظ روحی حمایت کمتری از اطرافیان دریافت می کنند دیرتر می توانند با نقاط ضعف خود رو به رو شوند و در درجه اول نیاز مند بالا بردن سطحی از حمایت عاطفی و اعتماد به نفس هستند.  برخی از افراد که دارای وابستگی شدید عاطفی نیز هستند دارای نقطه ضعف اند که باید رهایی از وابستگی عاطفی را در خود پرورش دهند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *