دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص وازلین و فواید باور نکردنی این روغن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۵ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

اگر چه بسیاری از ما وازلین را به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده می شناسیم اما این روغن خواص بسیاری برای پوست، مو و بدن دارد. در ادامه شما را با خواص وازلین آشنا می کنیم.

خواص وازلین علاوه بر زیبایی های پوستی، کاربردهای بی نطیر دیگری نیز دارد. وازلین یک روغن معدنی است که با دخیل شدن چندین ماده ایجاد می شود. این روغن معدنی توسط فردی به نام رابرت آگوستوس چیسبوری شناخته شد. چیسبوری در سال ۱۸۵۹ به این کشف بزرگ نایل شد. 

وازلین همان ژل پرتولیوم یا پترولاتیوم می باشد. این ماده از میکس واکس میکرو کریستالی، مواد معدنی و پارافین تهیه و تشکیل شده است.

آشنایی با خواص وازلین

کمتر کسی را می توان در دنیا یافت که از این روغن معدنی در تمام عمرش بی بهره مانده باشد و یا نام آن را نشنیده باشد. وازلین سابقه طولانی در خانواده های ایرانی دارد و در گذشته به عنوان اولین ماده برای برطرف کردن خشکی پوست و درمان خشکی لب به کار می رفته است.

وازلین و خشکی لب

برطرف کردن سوزش پوست نوزاد

خواص وازلین برای درمان سوزش های پوستی ناشی از ادرار در نوزادان کاربرد دارد. بهتر است قبل از مالیدن این روغن معدنی بر ناحیه سوختگی ادرار، ابتدا پوست را شسته و آن گاه خشک نمایید. پوشش وازلینی که بر روی پوست آسیب دیده قرار می دهید، باید نسبتاً ضخیم باشد.

پد پاک کننده آرایش

بسیاری از پدهای پاک کننده آرایش از وازلین ساخته شده اند. می توانید از فواید وازلین برای پاک کردن آرایش استفاده کنید. در این صورت از تغییر رنگ چهره خود جلوگیری می کنید. بعد از پاک کردن آرایش صورت را با آب گرم و صابون بشویید. در حین پاک کردن آرایش مراقب باشید پد وازلین به داخل چشم نفوذ نکند.

خواص ضد چروک وازلین

  •  آرون گروپس

ماسک جوان کننده برای پوست

مقداری از وازلین را با توت فرنگی و کمی هم آب مخلوط کنید. این ترکیب ها را در حدی در اختیار بگیرید که ماسک تهیه شده شما حالت خمیری داشته باشد. خمیر آماده کرده را با حرکات دورانی بر روی پوست قرار دهید و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه خمیر را با آب گرم بشویید.

از بین بردن چین و چروک

وازلین دارای خاصیت رطوبت بخشی است و این تاثیر را در کمترین زمان ممکن به پوست می رساند. یکی از راه های موفقیت آمیز برای زدون چین و چروک صورت، آبرسانی به پوست است. بسیاری از ماسک های چین و چروک صورت به منظور رساندن رطوبت رسانی به پوست تهیه می شوند.

خواص وازلین برای پوست

از وازلین می توان به عنوان یک ماسک دور چشم استفاده کرد. برای تهیه ماسک با وازلین, ترکیبی از مقداری کمی عسل، وازلین و سفیده تخم مرغ را با یکدیگر میکس کنید. حالا مواد مخلوط شده را بر روی صورت و دور چشم بگذارید. بهتر است این مخلوط را با ماساژ و حرکت دورانی بر روی پوست بگذارید تا سبب گردش خون گردد و در بافت عمیق تری از پوست نفوذ کند. بعد از ۲۰ دقیقه مخلوط را با آب ولرم بشویید. البته قبل از گذاشتن این ماسک نیز باید صورت را با صابون و آب گرم بشویید و خشک کنید.

رطوبت رسانی به مو

اگر موهای شما بعد از استحمام و شست وشو به شدت خشک می شود، بهتر است از خواص وازلین برای رطوبت رسانی به مو بهره مند شوید. خشکی بیش از اندازه مو سبب بافت شکننده و ضعیف خواهد شد. برای حل این خشکی باید مدام موهای خود را با وازلین پوشش دهید.

وازلین و رطوبت پوست

رفع شپش

از روش های درمان شپش سر در کودکان به حساب می آید. عمل خفه کردن شپش ها با لایه ضخیمی از وازلین فراهم می گردد. بعد از گذشت ۶ ساعت از قرار دادن ماسک وازلین بر روی مو، موهای خود را آب گرم و شامپو شست و شو دهید.

رفع شوره سر

برای برطرف کردن شوره سر باید مقداری وازلین را به کف سر بمالید و خوب ماساژ دهید. در ادامه بعد از گذشت ۱۵ دقیقه می توانید سر خود را با شامپو و آب گرم پاکسازی کنید.

کاربرد وازلین

نرم کنندگی مو

از خواص وازلین برای مو، خاصیت نرم کنندگی است. برای تهیه چنین ماسکی باید مقدار کمی وازلین ذوب شده را با سفیده تخم مرغ میکس کنید. با این دو ماده می توان ماسک نرم کننده برای موها ترتیب داد. باید از زمان گذاشتن ماسک مو بر روی سر ۲۰ دقیقه بگذرد و آن گاه شما مجاز به شست و شوی موهای خود هستید.

وازلین و فواید آن

تقویت مژه

ریشه مژه ها را تقویت می کند. بری بهره مندی از این خاصیت وازلین باید مژه را به آن آغشته سازید. البته این موضوع در دراز مدت تاثیر خود را نشان می دهد. مدت تاثیر گذاری حداقل برابر با دو هفته خواهد بود.

وازولین

تقویت ابرو

تقویت ابرو از فواید وازلین می باشد. بهتر است روغن وازلین به مدت زیادی بر روی ابرو باقی بماند و این آغشته سازی با ماساژ همراه باشد تا بهتر و بیشتر اثر کند.

استحکام ناخن ها

این روغن معدنی بری رشد و مستحکم شدن ناخن ها کاربردی است. برای جلوگیری از شکنندگی ناخن ها از خواص درمانی وازلین کمک گرفته می شود.

روغن معدنی وازلین برای رشد ناخن ها

از بین بردن تیرگی دور چشم

وازلین را با چند قطره آبلیمو میکس کنید. از این ترکیب برای خواباندن پف و تیرگی دور چشم استفاده می کنند. این ترکیب باید به مدت یک ساعت بر روی دور چشم باقی بماند. برای شست و شوی این ماسک از دور چشم از آب سرد بهره مند شوید.

ماسک دور چشم و وازلین

برطرف کردن سوختگی و زخم

زخم های کهنه و نشان سوختگی با وازلین درمان می گردد. برای بهبود سریع زخم ها با خواص وازلین, باید نوع استریل این روغن را مورد استفاده قرار داد. در غیر این صورت ممکن است باکتری ها و … وارد زخم گردند و شرایط عفونت را برای آن به وجود آورند.

سلامت ناخن با وازلین

دقت داشته باشید که وازلین برای بهبود جای زخم و سوختگی به کار می رود. یعنی نمی توان برای درمان زخم ها و سوختگی های تازه از آن استفاده کرد.

رطوبت بخشی به بدن و صورت

معمولاً بعد از استحمام پوست با خنکی مواجه می شود. در این حالت بهتر است از خواص وازلین بهره مند گردید. لوسیون وازلین امکان رطوبت رسانی به پوست شما را بعد از استحمام فراهم می آورد.

شفافیت پوست با وازلین

گاهی در دست هایتان به خاطر خشکی آب و هوای محل سکونت، ترک و خشکی احساس می کنید. برای درمان خشکی دست از فواید وازلین بهره مند شوید.

پوست و وازلین

درمان موثری برای رفع ترک پا می باشد و در بسیاری از کرم های ترک پا نیز استفاده می شود. ابتدا پاهای خود را با آب گرم شست و شو دهید. آن گاه بعد از خشک شدن، می توانید روغن وازلین  را به کف پاها بزنید و در ادامه برای حفظ رطوبت لازم، در محیط منزل نیز از جوراب پنبه ای استفاده کنید.

از راه های موثر برای درمان خشکی لب است. این موضوع نیز در مجاورت با هوای سرد و خشک تشدید می شود. برای بهبود خشکی لب کافی است مقداری از این روغن معدنی را با شکر مخلوط سازید و آن گاه بر روی لب بگذارید. این ماسک سبب کنار زدن سلول های مرده لب می شود.

برطرف کردن موخوره

بهتر است انتهای موها را با روغن وازلین چرب سازید. همچنین می توانید وازلین را با کمی آب مخلوط و از آن ماده ای رقیق تر به دست آورید. انتهای موی خود را به این ترکیب آغشته سازید و اجازه دهید تا صبح بر روی مو باقی بماند. صبح روز بعد می توانید موهای خود را با آب و شامپو شست و شو دهید.

موخوره و وازلین

آشنایی با برخی فواد درمانی وازلین

همانطور که در مطالب بالا خواندید؛ وازلین کاربرد زیادی در سلامت و زیبایی پوست و مو دارد، ضمن اینکه استفاده از آن در سلامت بدن نیز نقش زیادی می تواند داشته باشد، در ادامه به معرفی برخی فواید درمانی وازلین می پردازیم :

بهبود زخم های پوستی و سوختگی های جزئی

وازلین برای حفظ رطوبت پوست در طی درمان و بعد از عمل می تواند مفید واقع شود، استفاده از آن به خصوص در درمان آسیب های پوست موثر است، البته دقت داشته باشید که سطحی از پوست را که می خواهید وازلین بمالید باید تمیز و ضدعفونی شده باشد، زیرا ممکن است باکتری ها و پاتوژن ها داخل آن به دام افتاده و بهبودی زخم به تاخیر افتد.

بهبود کمردرد

استفاده از وازلین می تواند به درمان کمردرد نیز کمک نماید، برای این منظور می توانید مقداری وازلین را بر روی کمرتان ماساژ دهید تا به عنوان یک مسکن موجب تسکین کمردرد تان شود.

مزایای وازلین

بهبود سرفه

برای درمان سرفه خود، می توانید مقداری وازلین را بر روی قفسه سینه خود بمالید تا جذب شود و بعد یک لباس گرم بپوشید تا از این طریق سرفه تان تسکین پیدا کند.

کاهش تب

استفاده از وازلین می تواند به درمان تب نیز کمک کرده و درجه حرارت بدن را پایین آورد، برای این منظور حدود ۵ دقیقه وازلین را داخل یخچال بگذارید، سپس آن را بر روی پیشانی فردی که تب دارد بزنید.

بهبود زخم های کوچک

مالیدن مقداری وازلین بر روی زخم های جزئی و خراش های کوچک روی پوست می تواند از بروز عفونت و التهاب پیشگیری نماید.

همچنین می توانید از وازلین بر روی بخش هایی از کفش که موجب تاول پا شده اند، استفاده نمایید.

خاصیت وازلین

رفع خستگی عضلات و گرفتگی بدن

از آنجا که وازلین برای رفع خستگی عضلات و گرفتگی مفید است، می توانید مقداری از وازلین و نمک دریا را با هم ترکیب کرده و به هنگام استحمام استفاده نمایید.

رفع بوی پا

مقداری از وازلین را به پا و انگشتانتان بمالید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند، سپس آن را با پارچه تمیز و خشک کنید.

سایر خاصیت های وازلین

  • وازلین با خاصیت روغنی خود در موارد متعددی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال با آن می توان یک حلقه تنگ را از دست خارج کرد.
  • اگر شما فرد چاقی هستید و در بین قسمت های مختلف بدن احساس سایش و درد دارید، بهتر است برای جلوگیری از این سایش از ژل برتولیوم استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن اشیاء و وسایل شخصی مورد استفاده قرار می گیرد. یک واکس عالی برای کفش می باشد.

خواص وازلین

  • در صورت زنگ زده شدن لولای هر دربی می توان برای روان کردن لولا از وازلین استفاده کرد.
  • اگر قفل به خوبی باز و بسته نمی شود، می توانید از وازلین برای بهبود عملکرد آن استفاده کنید.
  • برای برطرف کردن خشکی پوست بسیاری از حیوانات خانگی از خواص وازلین بهره مند می شوند.

توجه داشته باشید که مصرف وازلین برای کودکان به ویژه به شکل خوراکی سبب بیماری های معده و … می گردد. ضمن اینکه این روغن معدنی از مشتقات نفت تشکیل شده و ممکن است حساسیت های پوستی در فرد را به دنبال داشته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *