دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دلایل سرگیجه بعد از زایمان و روش های رفع آن

  • فاطمه میرزایی
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

انرژی زیادی که در روند زایمان صرف می شود و همچنین افت قند خون می تواند باعث سردرد و یا سرگیجه بعد از زایمان شود. در این مطلب با برخی دلایل سرگیجه و سر درد بعد از زایمان و روش های رفع آن آشنا می شوید.

سردرد و سرگیجه بعد از زایمان از جمله بیماریهای شایع است که اغلب مادران پس از زایمان به آن دچار می شوند و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به منظور جلوگیری و کاهش سرگیجه راهکارهایی ارائه شده است، در ادامه می توانید با برخی از این روش ها آشنا شوید.

سردرد و سرگیجه پس از زایمان

علت سرگیجه بعد از زایمان

در طی دوران بارداری، جنین مقدار زیادی از ذخایر بدن مادر را مصرف می کند، بنابراین اگر مادر تغذیه نا مناسبی داشته باشد با مشکلات زیادی از جمله پوکی استخوان، ریزش مو، سرگیجه و … مواجهه خواهد شد. سردرد و سرگیجه در بارداری و بعد از زایمان از مشکلات شایع اکثر خانم ها می باشد. اگر خانمی در هنگام زایمان تحت بی حسی نخاعی و یا بی هوشی عمومی قرار گرفته باشد، ممکن است پس از به هوش آمدن دچار سردرد و یا سرگیجه شود.

سرگیجه و سردرد بعد از زایمان

استفاده از رژیم لاغری در دوران شیردهی و بعد از زایمان، یکی از علل شایع به وجود آمدن سرگیجه در زنان می باشد. از این رو پیشنهاد می شود برای داشتن رژیم غذایی مناسب حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید و بدون مشورت با وی اقدام به گرفتن رژیم ننمایید.

کم خونی و عدم مصرف به اندازه مایعات تاثیر زیادی در سردرد و سرگیجه پس از زایمان دارد. بنابراین لازم است مادران پس از سزارین سر خود را به مدت ۲۴ ساعت ثابت نگه دارند و از مصرف خودسرانه مسکن پرهیز کنند. شناخت دلایل سرگیجه نقش مثبتی در از بین بردن آن دارد، با این حال مادران با تامین مواد مورد نیاز بدن خود که در زیر اشاره شده است، می توانند بخشی از انرژی خود را تامین کنند و از بروز سرگیجه پس از زایمان جلوگیری نمایند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

پروتئین : در دوران شیردهی مادر می تواند با مصرف ۳ لیوان شیر در روز، ۱ عدد تخم مرغ و ۱۸۰ تا ۳۰۰ گرم گوشت و حبوبات پروتئین مورد نیاز خود را تامین کند.

املاح : اگر مادری مشکل کم خونی داشته باشد و یا اینکه در معرض کم خونی باشد باید زیر نظر پزشک قرص فرو سولفات مصرف کند. همینطور به منظور تامین کلسیم، باید ۳ تا ۴ لیوان شیر کم چربی و سبزیجاتی مانند اسفناج، نعنا، جعفری، کلم، کرفس و همینطور بادام زمینی و مغز بادام مصرف نماید.

مصرف هفته ای یکبار جگر نیز به مادران کم خون توصیه می شود، و نیز خوردن یک عدد تخم مرغ در روز و مقداری گوشت قرمز نیز برای آنها مفید است.

ویتامین ها : مصرف ۵ تا ۶ لیوان سبزیجات تازه و همینطور پخته شده برای تامین ویتامین های مادران ضروری است. همچنین آنها نیاز دارند که ۴ یا ۵ عدد میوه در روز مصرف کنند؛ بدن مادر در طول روز به ۶ تا ۸ لیوان آب یا آب میوه نیاز دارد.

چربی ها : مادران شیرده باید هفته ای یکبار ماهی مصرف کنند و نیز از روغن زیتون در سالاد استفاده نمایند، زیرا در شیر مادر چربی های غیر اشباعی وجود دارد که در غدد پستان ساخته نمی شود و باید به وسیله غذا تأمین گردد.

سرگیجه بعد از زایمان

سرگیچه در دوران شیردهی

داشتن سردرد و سرگیجه پس از زایمان و در دوران شیردهی در بین بسیاری از مادران شایع است و این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

در صورتی که مادری بعد از شیر دادن به نوزادش  در هنگام صبح دچار حالت تهوع و سرگیچه شود، می تواند به دلیل افت قند خونش در اثر شیر دادن باشد.

همانطور که گفتیم؛ داشتن رژیم غذایی نامناسب در دوران شیردهی از دلایل دیگر سرگیجه و حالت تهوع می باشد.

کم خونی که به دلیل فقر آهن به وجود می آید، اغلب دارای علائمی همچون ضعف، سرگیجه، رنگ پریدگی، سردرد و بی اشتهایی می باشد.

فشار خون پایین و نیز دراز کشیدن به مدت طولانی از دیگر دلایل سرگیجه در دوران شیردهی است.

سرگیجه پس از زایمان

درمان سرگیجه مادر در دوران شیردهی

برای بهبود سرگیجه پس از زایمان و در دوران شیردهی باید در ابتدا علت آن را پیدا کنید، اما اولین اقدام در مواجهه با این مشکل، باید سریعاً بنشینید، زیرا نشستن موجب کاهش سرگیجه شده و از افتادن شما روی زمین نیز جلوگیری خواهد شد.

گاهی مواقع سرگیجه به نشانه دادن پیامی به شما می باشد؛ مثلا اینکه بدنتان به انرژی  بیشتری نیاز دارد و در صورتی که ساعت هاست غذایی نخورده اید، لازم است با آماده کردن یک غذای سالم و سبک قند خونتان را افزایش دهید.

ضمن اینکه لازم است در دوران شیردهی، حتما از ویتامین های مکمل استفاده نمایند. البته مادران شیرده توجه داشته باشید که نباید هر مسکنی را مصرف کرد و اگر سرگیجه و سردرد شما ادامه داشت، باید حتما نزد متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

پیشگیری از سرگیجه دوران شیردهی

  • در هنگام بلند شدن از رختخواب و یا صندلی به آرامی بلند شوید.
  • پیش از بلند شدن از رخت خواب تان، لازم است کمی لبه تختخواب بنشینید.
  • به آرامی نشستن و یا بلند شدن موجب جلوگیری از تغییر جریان خون به مغز می شود.
  • مصرف مواد غذایی مفید، ویتامین ها و مکمل های ضروری را فراموش نکنید.

سرگیجه بعد از وضع حمل

ماریا صادقی، دبیر انجمن علمی ایران در رابطه با علت سردرد پس از سزارین اظهار می دارد؛ یکی از دلایل اصلی سردرد و سرگیجه پس از زایمان و سزارین، بیهوشی نخاعی یا اپیدورال-اسپینال است. این نوع سردرد بیشتر در پیشانی احساس می شود، تا یک ماه ادامه دارد و با مسکن معمولی می توان آن را کنترل کرد. ایشان در ادامه توضیح داده اند که همه افراد این نوع سردرد را تجربه نمی کنند، اما در صورت بروز این مشکل به خصوص در افرادی که شیر می دهند توصیه می شود که هر مسکنی مصرف نشود و در صورت شدت و تداوم سردرد به پزشک مغز و اعصاب مراجعه گردد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *