دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 پاک کردن لکه واکس از روی لباس، فرش و مبلمان

  • ساناز براتی
  • ۵ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

به منظور پاک کردن لکه واکس از روی لباس یا هر نوع وسیله ای مانند مبلمان و فرش روش های ساده و کاربردی وجود دارند که هر کسی می تواند در منزل به راحتی آن ها را انجام دهد و از لکه خلاصی یابد.

وجود هر نوع لکه ای روی لباس، مبلمان و یا فرش باعث برهم خوردن اعصاب می شود و ظاهری نا مناسب به آن وسیله می دهد. گاهی اوقات ممکن است در زمان واکس زدن لکه ای از آن بر روی لباس یا مکانی دیگر بیفتد، نگران نباشید برای پاک کردن لکه واکس چند دستورالعمل وجود دارد که با انجام آن می توانید لکه ها را از روی لباس یا مبلمان خود پاک نمایید.

پاک کردن لکه واکس کفش

اگر لکه چرب و نازیبای واکس کفش بر روی لباس یا دیگر اشیاء پارچه ای در منزل بیفتد، باید به فکر چاره ای برای پاک کردن آن باشیم. گاهی اوقات بی احتیاطی باعث می شود تا این مشکل به وجود آید. پاک نمودن هر نوع لکه ای نیاز به اصول خاصی دارد که با هم متفاوت می باشند. با دانستن این اصول می توانید به راحتی از شر لکه های واکس خلاص شوید. در این مطلب می خواهیم با روش پاک کردن لکه واکس آشنا شویم، همراه ما باشید.

راهکار پاک کردن لکه واکس

روش اول برای پاک نمودن لکه

اگر در زمان واکس زدن کفش، اشتباهی مقداری واکس روی لباس شما مالیده شدن نباید نگران شوید، قبل از هر چیزی توصیه می شود در زمان واکس زدن از یک پیشبند یا لباس کهنه مخصوص این کار استفاده نمایید، تا نگران لک و کثیف شدن لباس خود نباشید. ولی اگر بنا به هر دلیلی لباس یا وسایل های شما با واکس کفش کثیف شدند می توانید به روش زیر این لکه را پاک نمایید.

روش پاک کردن لکه واکس

  • قبل از هر کاری می توانید مقداری یخ روی لکه قرار دهید تا واکس مالیده شده سفت شود و بتوانید آن را خیلی راحت از روی لباس جدا نمایید.
  • برای سرد کردن لکه می توانید از یخ یا کیسه یخ یا هر چیز یخ در فریزر خود استفاده نمایید. بگذارید تا یخ مدتی روی لکه بماند و آن را سفت نماید، اگر لکه سفت نشد مقداری آب رویش اسپری کرده و مجددا یخ را روی لکه قرار دهید.
  • با کمک یک چاقو یا قاشق یک بار مصرف مواد واکس را خیلی آران از روی پارچه جدا کنید. مراقب باشید در زمان انجام این عمل واکس به قسمت های دیگر مالیده نشود و گسترش نیابد.

 پاک نمودن لکه واکس کفش

  • در صورتی که لکه واکس مالیده شده مایع می باشد و جامد و مومی نیست،یک تکه دستمال کاغذی را روی لکه بفشارید تا مایع واکس تا حدی که می شود جذب دستمال شود و لکه بیشتر نشود. در این صورت پاک کردن راحت تر می شوند.
  • بعد از انجام مرحله بالا باید باقیمانده لکه را پاک نمایید. می توانید برای پاک نمودن آن از مایع ظرفشویی معمولی و یا ترکیب نمک و آبلیمو استفاده نمایید تا لکه به آسانی پاک شود.

 پاک کردن لکه واکس از لباس

  •  آرون گروپس
  • در این صورت لباستان مانند قبل تمیز خواهد شد. اگر در منزل مایع مخصوص لکه بر دارید می توانید از آن استفاده نمایید، قبل از انجام هر روشی بهتر است برچسب مخصوص لباس را مطالعه نمایید و مایع لکه بر را روی قسمت کوچکی از لباس که قابل دید نیست امتحان نمایید، بعد آن را در قسمت اصلی استفاده نمایید.
  • در نهایت می توانید لباس خود را طبق معمول شست و شو دهید تا دیگر اثری از لکه باقی نماند. در این مورد می توان از سفید کننده هایی که رنگ بری ندارند مانند پراکسید هیدروژن استفاده نمایید. ولی اگر لباس سفید است می توانید از سفید کننده های معمولی استفاده نمایید.

 راهکارهای پاک نمودن لکه واکس

  • از آنجا که واکس کفش در دمای بالا حل می شود، می توانید در زمان شستن لباس از بالاترین دما برای شست و شو استفاده نمایید، البته اگر به لباس صدمه نمی زند. در صورتی که با انجام مراحل فوق باز هم لکه ای باقی ماند، قبل از خشک شدن لباس مراحل را مجددا تکرار نمایید تا لکه کاملا پاک شود.

راهی برای پاک نمودن لکه واکس

روش دوم برای پاک کردن لکه

علاوه بر روش گفته شده در بالا، می توانید برای پاک کردن لکه واکس از روش زیر بهره بگیرد:

  • تکه ای از کاغذ کاهی را روی لکه بگذارید، استفاده از کیسه های کاغذی فروشگاه ها برای اینکار مناسب هستند. با قرار دادن یک کاغذ کلفت حرارت اتو به لباس شما آسیبی نخواهند رساند. همچنین می توانید حوله ای را در مکان هایی که لکه وجود ندارد زیر کاغذ قرار دهید. حوله سبب می شود تا اگر کاغذ آغشته شده به واکس حرکت نمود، بقیه قسمت های لباس کثیف نشوند.
  • درجه اتوی خود را در حالت گرم قرار داده و آن را داغ نکنید. نباید لباس خود را بسوزانید، فقط می خواهیم بدون دردسر و خیلی راحت لکه واکس را برطرف نماییم.
  • حرارت اتو باید به اندازه ای شود که واکس را آب نماید، بیشتر از آن نیازی نیست. از درجه کم اتو شروع کرده و کم کم تا درجه ای که واکس را ذوب نمایید آن را بیشتر نمایید.
  • اتو را بر روی کاغذ قرار داده تا واکس به وسیله کاغذ جذب گردد و از پارچه جدا شود. زمانیکه قسمتی از کاغذ به مقدار کافی واکس را جذب نمود، می توان از تکه کاغذ دیگری استفاده نمود.

 روش پاک نمودن لکه واکس

  • در حین انجام کار مراقب باشید، زیرا لکه جذب شده به وسیله کاغذ می تواند به قسمت های دیگر منتقل شود. کاغذ لک شده را به قسمت های دیگر پارچه نزنید.
  • اتو را برای مدت طولانی روی کاغذ قرار ندهید، زیرا می تواند خطر ساز شود و امکان آتش سوزی وجود داشته باشد.
  • در ادامه واکس باقی مانده را با شوینده های معمولی یا الکل پاک نمایید. در صورتی که باز هم لکه باقی ماند می توانید مانند مرحله قبل از لکه برها و استفاده نمایید.
  • لباس خود را کاملا بشویید تا دیگر اصلی از لک باقی نماند.

 پاک کردن لکه واکس کفش

پاک نمودن لکه های واکس از روی فرش و مبلمان

برای پاک کردن لکه واکس از روی فرش یا مبلمان می توانید از روش های عنوان شده در بالا استفاده نمایید. علاوه بر این می توانید از یک حلال خشکشویی استفاده نمودن و روی لکه بریزید، در ادامه از پارچه سفید تمیز یا حوله ای کاغذی استفاده نمودن و سطح بیرونی لکه را با آن بکشید و به سمت داخل پیش بروید. این روش باعث می شود تا لکه بزرگتر نشود و به اطراف مالیده نشود. مالش را تا جایی که دیگر اثری از لک باقی نماند ادامه دهید.

 پاک نمودن لکه واکس کفش

در صورتی که در منزل حلال خشکشویی یا محصولات پاک کننده مانند شامپو فرش نداشته باشید می توانید از یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی مخلوط با دو فنجان آب داغ که به آن یک قاشق آمونیاک اضافه شده باشد استفاده نمایید. لکه را به جای حوله کاغذی در این روش یا یک اسفنج یا فرچه ای نرم که به محلول آماده شده آغشته شده باشد، تمیز نمایید.

 پاک نمودن لکه واکس

در صورتی که موفق به پاک کردن لکه نشدید می توانید از متخصصین در این زمینه کمک بگیرید تا مشکلات برطرف شود و لکه ای روی لباس، مبلمان و فرشتان باقی نماند. همچنین برای نحوه پاک کردن لکه مام و پاک کردن لکه عطر می توانید این مطالب ارائه شده را دنبال کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *