دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چرا ۱۲ اردیبهشت روز معلم نام گذاری شده است؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • ۰

روز معلم از آن روزهای شیرین و خاطره انگیز ایام کودکی است که با هدیه کوچکی روانه مدرسه می شدیم و در این روز سعی می کردیم از معلم خود هر چند ناچیز قدر دانی کنیم. لطفاً تا پایان مطلب همراه ما باشید.

در کشور ما روزهای تقویم به مناسبت های مختلفی نامگذاری شده اند. در این تقویم برای بسیاری از مشاغل روز انتخاب شده است. در این روزهای نامگذاری شده معمولاً از صاحبان آن حرفه تقدیر و تشکر به عمل می آید. روز معلم، یکی از همین روزهای نامگذاری شده در تقویم ماست.

آنچه باید درباره روز معلم بدانید

روز ۱۲ اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز معلم نامگذاری شده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری به دست گروه فرقان در ۱۲ اردیبهشت این روز به نام روز معلمان نام نهاده شد. استاد مطهری در روشنفکری قشر باسواد جامعه به ویژه قشر فرهنگی گام های اساسی برداشته است و آثار او در زنده کردن افکار دینی اصیل و بی پیرایه و مطابق با نیاز روز جامعه بسیار مفید و موثر بوده است.

روز معلم

معلمان انسان ساز هستند و می توانند در تربیت فرزندان کشور تاثیر گذار باشند. به همین خاطر شغل آن ها به مثابه شغل انبیاء قلمداد می شود. چون در این حرفه هدایت و آموزش همراه با هم انجام می شود. ما در زندگی کسانی که به ما حرفه ای، کلامی و… آموخته باشند را هرگز فراموش نخواهیم کرد.

از سوی یونسکو نیز ۵ اکتبر به عنوان روز جهانی معلمان نامگذاری شده است. در جریان تصمیم گیری آن روز، بیش از ۱۰۰ کشور از جمله ایران وجود داشته و هدف از این مجمع، توجه به وضعیت معاش معلمان و کیفیت تدریس آن ها بود.

روز جهانی معلم

همه ساله در چنین روزی از معلمان جهان تقدیر می شود و در جوامع پیشرفته جهان، اهمیت آموزش عمومی را به عنوان عامل توسعه اجتماعی متذکر می شوند. از این روز سرمایه گذاری های عظیم و طولانی مدتی روی این توسعه انجام می دهند.

  •  آرون گروپس

مرتبه و شرافت یک معلم زمانی آشکار می شود که بتواند شان خدا و پیامبران را در وجود خود هویدا کند و پیوند انسان را با هدف متعالی خلقت یعنی عبادت برقرار سازد. مصداق بارز این حرفه نیز استاد مطهری است که توانسته با نگاهی ترکیبی به معارف بشری بنگرد و تمام تلاش های علمی و عملی خود را وقف عبادت کند و در این راه به مرحله سوم دینداری راه یابد و در آخر نیز با شهادت، عبادت علمی و عملی خود را کامل کند.

تاریخچه روز معلم

معلمی را بیشتر به عنوان ذوق و توانمندی می شناسند. این حرفه در قرآن به عنوان نمادی از قدرت لایزال الهی عنوان شده است. مصداق این جمله را می توانید در آیه ۱ تا  ۵ علق بیابید.

«اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم»

«بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید، انسان را از خون بسته سرشت. بخوان! و پروردگارت کریم ترین است، همان که با قلم آموخت به انسان آن چه را که نمی دانست.»

در این آیات خداوند خود را معلم نام می نهد و معلم بودن خود را بعد از آفرینش بهترین شاهکار خلقت یعنی انسان، آورده است. مقام معلم بودن خدا بعد از آفرینش قرار دارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *