دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بریج یا ایمپلنت کدام یک برای ترمیم دندان های شما مناسبتر است؟

  • مهلا بستگان
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

هر دندان از دو بخش تاج و ریشه تشکیل شده است. که تاج دندان آن چیزی است که در دهان قرار دارد و شما می بینید و ریشه آن که همانند یک پایه برای استحکام دندان عمل می کند و در فک قرار گرفته است. امروزه با پیشرفت علم پزشکی از بریج یا ایمپلنت برای جایگزینی دندان های افتاده و یا کشیده شده در دهان استفاده می کنند که خالی از مزایا و معایب نیست. ما در این مقاله این دو روش کاشت دندان را با هم مقایسه می کنیم.

بریج یا ایمپلنت هر دو از راه های کاشت دندان و در جاهای خالی شده در دهان هستند که نسبت به یکدیگر مزایا و معایبی دارند. برای آشنایی بیشتر با این دو مقوله در ادامه همراه ما باشید.

بریج یا ایمپلنت کدام راه برای ترمیم دندان گزینه بهتری می باشد؟

جهت ترمیم دندان ها دو روش وجود دارد که در ادامه با هریک از این روش و معایب و مزایای آن ها آشنا خواهید شد.

ایمپلنت:

ایمپلنت در واقع جایگزین برای ریشه دندان است و برخلاف ریشه به فک کاملا جوش می خورد. روکش یا تاج مصنوعی که به ایمپلنت وصل می شود، ظاهر و عملکرد واقعی دندان طبیعی را انجام می دهد و کاملا به یک دندان طبیعی شبیه است.

جهت موفقیت در درمان ایمپلنت لازم است که: استخوان فک از لحاظ کمیت و کیفیت برای پشتیبانی از ایمپلنت مناسب باشد.

دندان ها و لثه مجاور ایمپلنت سالم باشد، زیرا ویژگی و کیفیت دندان های مجاور در زیبایی و طبیعی بودن نتیجه کار بسیار تاثیر گذار است.

بریج یا ایمپلنت؟ کدام یک مناسب تر است؟

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بریج:

بریج ثابت در اصل جایگزین تاج دندان می شود. بریج شامل یک پروتز است که با اتصال به دندان های طبیعی و سالم مجاور، جای خالی دندان را پر می کنند. به دندانی که قرار است جایگزین گردد پونتیک می گویند و دندان های مجاور را در این حالت اباتمنت می خوانند. بریج همانند پلی که از یک طرف دره به طرف دیگر دره وصل می شود، باید به دندان های دو طرف جای خالی تکیه کند. برای اتصال بریج به دندان های مجاور باید آنها را آماده سازی کرد. برای این کار لایه نازکی از مینای دندان بر می دارند تا روکش بر روی آنها جایگزین گردد. تاج مصنوعی به روکش هایی که بر روی دندان های مجاور قرار می گیرد، متصل می شود. یک بریج سه یونیتی، سه تاج مصنوعی متصل به هم است که تاج میانی به عنوان جایگزین دندان از دست رفته عمل می کند و تاجهای جانبی به دندانهای طبیعی فرد متصل می گردند.

ایمپلنت چیست؟

مزایای ایمپلنت دندان نسبت به بریج:

از مزایای ایمپلنت نسبت به بریج باید گفته شود که: از نظر عملکرد، زیبایی، قابل پیش بینی بودن و دوام بر بریج برتری دارد.

تاثیری بر روی دندان های کناری نمی گذارد و برای استحکام از آنها استفاده نمی کند.

ایمپلنت دچار پوسیدگی نمی شود.

در ایمپلنت احتمال ابتلا به بیماری های لثه کمتر است.

مزایا و معایب روش بریج دندان

معایب ایمپلنت نسبت به بریج:

از معایب این کار می توان به هزینه بالا، طول مدت درمان، نیاز به جراحی جزیی و مدت زمانی که باید بگذرد تا ایمپلنت به فک جوش بخورد، اشاره نمود.

مزایای بریج نسبت به ایمپلنت:

علاوه بر کم هزینه بودن، زمان کمتری هم برای رسیدن به نتیجه نهایی لازم است.

بریج چیست؟

معایب بریج نسبت به ایمپلنت:

از معایب این روش باید ذکر کرد که: باید قسمتی از مینای دندان برداشته شود، درصورت داشتن روکش در دندان های مجاور باید دوباره این کار انجام شود، احتمال پوسیدگی دندان بیشتر است، در صورتی که عصبها تحت تاثیر قرار بگیرند باید درمان ریشه انجام شود، احتمال ایجاد بیماری های لثه بیشتر است و طول عمر درمان کوتاه تر از ایمپلنت می باشد.

مزایا و معایب روش ایمپلنت دندان

مزایایی دیگر ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان نسبت به بریج دندان از مزایایی زیادی برخوردار است که علاوه بر مزایایی که در بالا آشنا شدید دارای مزایایی دیگری نیز است که عبارتند از :

ظاهر ایمپلنت دندان :

از نظر ظاهر اگر چه در صورتی که بریج دندان با کمک یک متخصص با تجربه انجام شود مانند دندان طبیعی به نظر می رسد و اما مانند دندان طبیعی داخل دهان احساس راحتی نخواهید داشت اما، ایمپلنت دندان علاوه بر اینکه ظاهری زیبا دارد هیچ حس آزار دهنده ای نیز داخل دهان ایجاد نمی شود و رنگ آن مانند مینای دندان های طبیعی می باشد از این رو هیچ فرقی با دیگر دندان نخواهد کرد.

طول عمر ایمپلنت دندان :

از نظر طول عمر می توان گفت ایمپلنت دندان نسبت به بریج سنتی از طول عمر بیشتری برخوردار است و اگر به خوبی از آن ها مراقبت شود برای مدت طولانی حتی تا آخر عمر در دهان باقی می ماند و به دلیل اینکه پایه فلزی آن از تیتانیوم تشکیل شده است در برابر مشکلات لثه و پوسیدگی دندان بسیار مقاوم می باشد.

مزیت ایمپلنت دندان نسبت به بریج

هزینه ایمپلنت دندان :

از نظر هزینه بریج دندان در ابتدا نسبت به ایمپلنت شاید کمتر باشد اما به دلیل اینکه احتمال بیرون افتادن آن از دهان و یا شکستگی آن وجود دارد باید جهت ترمیم آن هزینه اضافی پرداخت شود ، در صورتی با در نظر گرفتن این هزینه ها می توان گفت هزینه ایمپلنت دندان کمتر می باشد و البته این نکته را به خاطر داشته باشید که برخی بیمه های درمانی هزینه قسمتی از بریج دندان را پرداخت خواهند کرد اما هزینه انجام ایمپلنت دندان بر عهده خود می باشد.

تمیز نمودن دندان ها :

عدم دسترسی نخ دندان به تمام سطح های دندان و مشکلات در زمان مسواک زدن از مشکلات مهم بریج می باشد و این دسته از افراد باید با کمک نخ دندان زیر بریج را هم تمیز نمایند اما ایمپلنت دندان نیازی به انجام مراحل اضافی ندارد و مانند دیگر دندان های طبیعی می توانید آن را مسواک و نخ دندان بزنید.

 

مزایای ایمپلنت دندان

هر آنچه در این متن از بریج یا ایمپلنت گفته شد، تنها جهت معرفی این دو روش و آشنایی شما با روش های ترمیم و کاشت دندان بوده است و نظر قطعی برای استفاده از هر کدام را بسته به ساختمان دندان های شما، دندانپزشک باید اعلام نمایید، جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *