دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای فواید و خواص گل گاوزبان و بهترین زمان مصرف آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۹ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

گل گاوزبان یکی از گیاهان شناخته شده برای اکثر افراد است و از قدیم به منظور آرامش بخشی کاربرد داشته است. از این گیاه در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. بهترین زمان مصرف این گیاه بعد از شام می باشد.

گل گاوزبان یکی از گیاهان مفید محسوب می شود که استفاده از گل و برگ آن رایج است. همچنین روغن دانه های این گیاه به عنوان دارو کاربرد دارد و یکی از غنی‌ترین منابع اسیدهای چرب اصلی به شمار می‌رود. با توجه به فواید بی شمار این گیاه, مصرف آن باید در حد اعتدال صورت گیرد. در این مطلب با فواید و فواید گل گاوزبان و بهترین زمان مصرف آن آشنا می شویم.

یکی از گیاهان بسیار مفید گل گاوزبان می باشد که دارای خواص درمانی بسیار زیادی است که به منظور بهره بردن از فواید درمانی آن، گل و برگ های این گیاه را خشک کرده و در تهیه دمنوش، چای و عرق گل گاوزبان از آن استفاده می شود، طبیعت این گیاه دارویی گرم و تر است و سرشار از : فلاونوئید، آنتی اکسیدان، کولین، اسید گاما لینولئیک، ویتامین C، ویتامین های B، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم است که بهتر است مصرف این گیاه را فراموش نکنید و از فواید آن برای سلامتی بهره مند شوید.

مزایا و خواص گل گاوزبان

خواص گل گاوزبان

روغن دانه های گل گاوزبان به منظور درمان اختلالات پوستی نظیر اگزما, التهابات پوستی و ناراحتی های عصبی استفاده می شود. همچنین برای درمان آرتروز و مشکلات مفاصل, استرس, سندرم پیش از قاعدگی, دیابت, اختلالات بیش فعالی, سندروم حاد تنفسی, بروز درد و تورم ناشی از التهابات کاربرد دارد و با مصرف آن از ابتلا به بیماری قلبی و مغزی پیشگیری می شود.

گل و برگ گل گاوزبان برای درمان تب, سرفه و افسردگی استفاده می شود. به علاوه گل گاوزبان برای رفع مشکلات هورمونی نظیر نارسایی آدرنال کاربرد دارد و خون را تصفیه و ادرار را افزایش و از التهاب ریه ها جلوگیری می کند. این گیاه آرامش بخش است و تعریق را افزایش می دهد. مصرف گل گاوزبان توسط زنان شیرده, موجب افزایش شیر آن ها می شود و یکی از گیاهان دارویی برای درمان سرماخوردگی محسوب می شود. از این گیاه می توان در سالاد و سوپ استفاده کرد. در صنعت داروسازی از این گیاه در داروهای مراقبی پوست استفاده می شود. بنابراین فواید گل گاوزبان را به طور کلی می توان به صورت زیر بیان کرد.

  • بهبود عملکرد ریه در بیماران بدحال

شواهد زیادی نشان داده است که مصرف روغن دانه های گل گاوزبان, عملکرد ریه و دستگاه تنفسی را در افرادی که بدحال هستند و به مراقبت های ویژه نیاز دارند, بهبود می بخشد. همچنین این گیاه تاثیر فوق العاده ایی در درمان جوش ها و آفت های دهانی دارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • رشد و تکامل نوزادان نارس

یکی دیگر از فواید گل گاوزبان, بهبود در رشد و توسعه سیستم عصبی نوزادان نارس به خصوص پسران ( نوزادانی که زودتر از موعد مقرر متولد می شوند) است که به دلیل وجود مواد مغذی از جمله پتاسیم, روی, ویتامین C , ویتامین B و بتاکاروتن, اهن و کلسیم در آن است.

  • درمان آرتروز و کاهش التهاب مفاصل

برخی شواهد نشان داده است که مصرف روغن دانه های گل گاوزبان به همراه داروهای ضد درد یا ضدالتهابی ممکن است علائم بیماری آرتروز را بعد از گذشت ۶ هفته, کاهش دهد.

خواص گل گاوزبان

  • بهبود سلامتی استخوان ها

از آن جایی که گل گاوزبان حاوی مقادیر زیادی کلسیم می باشد, مصرف آن ممکن است در درمان پوکی استخوان مفید باشد. مطالعات نشان داده است مصرف روغن گل گاوزبان به همراه روغن ماهی, تراکم استخوان را در سالمندان بهبود می بخشد بنابراین گل گاوزبان برای آن دسته از افرادی که از پوکی استخوان رنج می برند گزینه بسیار مناسبی است.

  • درمان بیماری های عصبی

یکی از مهمترین فواید گل گاوزبان, خاصیت تسکین دهندگی آن می باشد. به همین دلیل مصرف آن برای درمان بیماری‌های عصبی , افسردگی و عدم تعادل روانی ناشی از دوره‌های قاعدگی و یائسگی توصیه می شود.

فواید درمانی گل گاوزبان

  • درمان اختلال بیش فعالی

از دیگر فواید شگفت انگیز گل گاوزبان درمان اختلالات بیش فعالی است و به دلیل اینکه گل گاوزبان حواس پنج گانه را تقویت می کند در نتیجه قادر به تمرکز بیشتر و درمان بیش فعالی شود.

  • درمان عفونت دستگاه ادراری

گل گاوزبان دارای مقادیر فراوانی کلسیم و پتاسیم می باشد که بسیار ادرار است و باعث از بین بردن عفونت و همچنین افزایش دفعات ادرار می شود که در نهایت عفونت دستگاه ادراری را بهبود می بخشد.

فواید شگفت انگیز گل گاوزبان

  • قاعدگی

گل گاوزبان برای زنان در دوران قاعدگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در واقع مصرف بیشتر از پنج روز متوالی از این دمنوش سبب پریود شدن می شود و به دلیل داشتن خواص ضد درد طبیعی و خواص ضد التهابی به درمان دل درد و کمر درد در هنگام پریودی کمک زیادی می کند

  • جلوگیری از سرطان

گل گاوزبان دارای مقادیر فراوانی منیزیم بوده و در نتیجه به عنوان یک ماده مفید جهت پیشگیری از سرطان محسوب می شود که در واقع سبب درمان سرطان های مختلفی از جمله : پستان، کبد و پروستات می شود.

بررسی خواص گل گاوزبان

نحوه دم کردن گل گاوزبان

به منظور استفاده از این گیاه کمی گل گاوزبان را به همراه نیم لیتر آب جوش مانند چای بر روی حرارت غیر مستقیم سماور یا کتری قرار دهید و پس از زمان ده دقیقه آن را بنوشید

نکته : گل گاوزبان به دلیل داشتن آلکالوئیدها باعث آسیب رسیدن به جنین می شود به همین خاطر زنان باردار باید از مصرف این گیاه در دوران حاملگی خودداری نمایند.

بهترین زمان مصرف گل گاوزبان

اثرات گل گاوزبان

از آن جایی که گل گاوزبان حاوی مقادیر زیادی مواد شیمیایی نیز می باشد, مصرف زیاد با دوزهای بالا ممکن است به کبد صدمه وارد کند و حتی منجر به سرطان کبد شود. بنابراین توصیه می شود از مصرف بیش از حد این گیاه اجتناب شود. خوردن یک وعده دمنوش گل‌گاوزبان روزانه, برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمی کند و از آن جایی که این گیاه خاصیت آرامش بخشی دارد, بهترین زمان مصرف آن, بعد از شام و قبل از خوابیدن است. از دیگر فواید گل گاوزبان, افزایش فشار خون است. به همین دلیل توصیه می شود دمنوش آن را با افزودن چند قطره آبلیمو میل کرد تا مشکلات جدی تری ایجاد نکند.

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید، به منظور آشنایی با دیگر خواص گیاهان دارویی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *