دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان ایدز و دستاورد های علمی درمان قطعی ایدز

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۵ مهر ۱۳۹۴
  • ۰

ایدز یکی از بیماری های خطرناک محسوب می شود که علت خطرناک بودن آن تاخیر در ظهور علائم است. بنابراین درمان این بیماری نیز به سختی قابل انجام است و در اغلب موارد زمانی این بیماری تشخیص داده می شود که اقدامات درمانی موثر نیستند.

ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی یکی از بیماری های مرتبط با دستگاه ایمنی است که ابتلا به ویروس این بیماری در ابتدا علائم و نشانه ی خاصی ندارد. در زمینه ی تحقیقاتی, بررسی های زیادی برای ریشه کنی ایدز و پیدا کردن درمان ایدز صورت گرفته است.

درمان ایدز و دستاوردهای علمی در درمان آن

درمان ایدز

درمان از طریق مقابله با ویروس

درمان ایدز شامل درمان از طریق مقابله با ویروس می باشد که روند پیشروی بیماری را کند می‌کند. استفاده از درمان مقابله با ویروس در تمام افراد از قبیل نوجوانان، بزرگسالان و زنان بارداری صورت می گیرد. در بسیاری از افراد مبتلا به ایدز, بیماری زمانی تشخیص داده می‌شود که زمان ایده‌آل آغاز درمان از دست رفته است. نتیجه مطلوب درمان از طریق مقابله با ویروس, این است که در مدت زمان طولانی تعداد پلاسمای HIV-RNA زیر ۵۰ کپی بر میلی‌لیتر باشد. در اغلب موارد سطوح تعیین‌کننده مؤثر بودن درمان در وهلهٔ اول بعد از چهار هفته اندازه‌گیری می شود و در صورتی که سطوح به پایین‌تر از ۵۰ کپی بر میلی‌لیتر رسیده باشد, معمولاً کنترل آن هر سه تا شش ماه یک بار کافی خواهد بود. بر اساس این معیار در بیش از ۹۵٪ از افراد درمان در سال اول مؤثر خواهد بود.

مزیت های درمان ایدز از طریق مقابله با ویروس

  • کاهش خطر پیشروی ویروس ایدز
  • کاهش خطر مرگ
  • بهبود اوضاع جسمی و سلامت روحی فرد مبتلا به ویروس HIV
  • کاهش 70 درصدی خطر ابتلا به سل
  • کاهش خطر انتقال بیماری به شریک جنسی
  • کاهش خطر امکان انتقال ویروس از مادر به فرزند

درمان‌های پیشنهادی برای کودکان تا حدی متفاوت از درمان ایدز برای بزرگسالان است و توصیه می شود همه ی کودکان کمتر از 12 ماه تحت درمان قرار بگیرند.

درمان‌های ضد ویروسی ایدز

در بسیاری از افراد مبتلا به ایدز, اقدامات انجام شده در جهت جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های فرصت‌طلب موثر می باشند. این اقدامات عفونت‌های فرصت‌طلب موجود را بهبود می‌دهند و به علاوه خطر ابتلاء به آن را در آینده کاهش می دهند. به افراد در معرض ابتلاء به ویروس ایدز, توصیه می شود قبل از ابتلاء به عفونت خود را در برابر هپاتیت ب و آ واکسینه کنند. پیشگیری مناسب از عفونت‌های فرصت طلب میزان مرگ و میر را تا ۸۰٪ کاهش می‌دهد.

درمان ایدز با داروهای جایگزین

درمان ایدز

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

استفاده از داروهای مکمل یا جایگزین یکی دیگر از اقدامات درمانی است که البته موثر بودن این داروها در درمان ایدز تایید نشده است. برخی شواهد و تحقیقات نشان داده است که مصرف برخی از ریز خوراکی ها در درمان موثر بوده است و مکمل‌هایی که دارای سلنیم هستند جزء این خوراکی ها به شمار می آیند. همچنین بررسی ها نشان داده است که مصرف ویتامین A در کودکان مبتلا به این بیماری, میزان مرگ و میر را کاهش می دهد. به علاوه در زنان باردار و شیرده که در معرض خطر کمبود مواد مغذی هستند مصرف مولتی ویتامین منجر به بهبود وضعیت مادر و فرزند شده است.

دستاورد های علمی درمان قطعی ایدز

اخیرا دستاوردهای علمی بسیاری در زمینه درمان قطعی ایدز به دست آمده است. نتایج برخی از بررسی‌ها نشان داده است داروی آزمایشی ضدالتهاب که بر روی مبتلایان به بیماری صرع آزمایش شده, احتمالاً به عنوان داروی جدید ضد ایدز نیز قابل استفاده است.

همچنین مطالعات صورت گرفته در چند سال اخیر, نشان داده است برخی داروهای ضد ویروسی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز موثر هستند. با این حال این داروها به عنوان داروهای پیشگیری تجویز می شوند, نه داروهای درمانی.

درمان ایدز از طریق سلول‌های بنیادی

واکسن ایدز

در حال حاضر تحقیقات زیادی به منظور درمان ایدز از طریق پیوند سلول های بنیادی صورت گرفته است. اما به دلیل طبیعت داستان‌گونه‌ای سلول های بنیادی و احتمال از بین رفتن پیوند آن ها و دشواری‌های تحقیقاتی این مسئله به طور قطع اثبات نشده است.

به نظر می‌رسد که فقط با یک واکسن می‌توان درمان ایدز را انجام داد, با این حال، پس از بیش از ۲۰ سال تحقیق، واکسن HIV-1 به هدفی دشوار تبدیل شده‌ است و هنوز هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *