دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چهار روش عالی برای خشک کردن میوه در منزل

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

خشک کردن میوه یک روش بسیار جالب است که برای کودکانی که به خوردن میوه علاقه ندارند استفاده از چیپس میوه و خشک کردن آن روشی است که کودکان را برای خوردن میوه ترغیب می کند.

میوه در برنامه غذایی انسان دارای ارزش غذایی بالایی است و به حفظ سلامت انسان کمک فراوانی می کند که برخی افراد در مصرف آن کوتاهی می کنند شما می توانید برای قرار دادن میوه در برنامه غذایی خود از میوه های خشک شده استفاده کنید که هر چند فواید آن از میوه تازه به نسبت کمتر خواهد بود اما می تواند مقادیری از مواد مغذی موجود در میوه را تأمین کند. برای این منظور در این بخش با روش خشک کردن میوه در منزل آشنا می شوید.

تمام میوه ها را نمی توانید خشک کنید تنها برخی از میوه ها برای این روش مناسب هستند که این میوه های مناسب عبارتند از : انگور، گلابی، کیوی، خرما، موز، انجیر، زردآلو، انبه، آلو و هلو می باشد، بنابراین اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که علاقه زیادی به مصرف میوه های خشک شده دارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

سه روش متفاوت تهیه میوه خشک شده

چهار روش خشک کردن میوه:

میوه ها دارای مقادیر زیادی از فیبر، ویتامین و آنتی اکسیدان می باشند که برای بدن و حفظ سلامت مفید خواهند بود میوه ها به حفظ شادابی و حفاظت از بدن در برابر بیماری کمک می کند. برای این کار می توانید از میوه های مختلفی نظیر: سیب، هلو، انجیر، موز، توت فرنگی، سیب، زردآلو و … استفاده نمایید.

روش خشک شدن میوه با فر:

این روش یک روش مناسب برای تهیه میوه خشک شده می باشد در این روش نیازی به استفاده از شکر و یا سایر مواد افزودنی نمی باشد به همین خاطر فواید موجود در میوه بیشتر حفظ خواهد شد. سعی کنید تا حد امکان میوه ها را در منزل خشک کنید تا بر کیفیت آن نظارت داشته باشید. برای تهیه میوه خشک شده به این روش، میوه ها را با ضخامت کم برش زده و به صورت حلقه ای درآورده سپس میوه ها را درون سینی فر مرتب بچینید و با توجه به نوع میوه به مدت ۲ تا ۱۲ ساعت با درجه حرارت ۱۱۲-۲۲۴ درجه سانتی گراد در فر قرار داده بعد میوه های خشک شده را در ظرفی مخصوص در دار قرار داده و درب آن را به خوبی ببندید.

 روش تهیه میوه های خشک شده

روش خشک شدن میوه با آفتاب:

برای استفاده کردن از این روش می توانید در یک روز آفتابی با دمای ۳۰ درجه سانتی گراد و رطوبت ۶۰ درصد این کار را به راحتی در منزل انجام دهید برای تهیه میوه خشک شده به این روش، ظرف مناسب خود را انتخاب نمایید و سطح ظرف را با پارچه ای تمیز بپوشانید میوه ها را به طور مستقیم در زیر نور آفتاب قرار دهید و اجازه دهید تا میوه چند روز در معرض نور آفتاب قرار گیرند در این مدت هنگام شب میوه ها را از فضای باز برداشته تا رطوبت را به خود جذب نکند. زمانی که میوه ها کاملاٌ خشک شدند آنها را در یک پلاستیک فریزر گذاشته و در داخل فریزر قرار دهید تا میکروب ها به خوبی از بین بروند.

  •  آرون گروپس

روش خانگی خشک کردن میوه

روش خشک شدن میوه با بخاری:

در فضای آپارتمان ها تهیه میوه خشک کرده کار دشواری است و به همین خاطر استفاده از بخاری یا شوفاژ برای این کار مناسب می باشد. برای انجام این کار میوه ها را به صورت حلقه ای برش زده سپس روی بخاری یا شوفاژ را با استفاده از آلومینیوم به خوبی بپوشانید روی سطح آلومینیوم را با پارچه ای تمیز بپوشانید و میوه ها را روی آن قرار دهید.اجازه دهید میوه ها به مدت یک روز روی بخاری یا شوفاژ باقی بمانند سپس می توانید میوه ها را جمع آوری کرده و اجازه دهید تا به خوبی خنک شود سپس آنها را ر ظرفی در بسته قرار دهید.

میوه های خشک شده و فواید آن

خشک شدن میوه با دستگاه خشک کن :

از دیگر راهکارهای خشک شدن میوه استفاده از دستگاه خشک کن می باشد بنابراین این دستگاه را بر روی حالت میوه گذاشته و در صورت نداشتن این حالت آن را بر روی دمای ۵۷ درجه سانتی گراد تنظیم نمایید سپس، میوه ها را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت خشک کنید به این صورت که میوه ها را روی خشک کن گذاشته به گونه ای با هم تماس نداشته باشند و پس از گذشت بیست و چهار ساعت میوه ها را چک کرده تا زیاد خشک نشده باشد و پس از آن هر شش تا هشت ساعت آن ها را یک بار چک کنید تا کاملا خشک شوند.

روش های خشک شدن میوه ها

روش صحیح نگهداری و استفاده از میوه خشک

۱. اگر تمایل به نگهداری میوه خشک برای مدت تقریبا نه تا دوازده ماه دارید باید آن ها را داخل یک ظرف دردار گذاشته که هوا وارد آن نشود .

۲. در صورتی که میوه های خشک را به شکل بسته بندی از فروشگاه ها تهیه می کنید به محض باز شدن بسته بندی باید آن را مصرف کنید.

۳. میوه های خشک را می توانید به تنهایی مصرف کنید و یا در غذا های مختلف از آن ها استفاده کنید.

۴. برخی از میوه های خشک مانند : هلو، زردآلو، گلابی و سیب را می توانید با خیس کردن داخل آب گرم یا آهسته جوشاندن مجددا آبدار و مرطوب کنید و آن ها مصرف کنید.

نکاتی در رابطه با نگهداری میوه های خشک شده

در این مطلب با روش های مختلف و راحتی برای تهیه میوه های خشک شده در منزل آشنا شدید امیدواریم این روش ها مفید فایده قرار بگیرند و با استفاده از این روش ها بتوانید میوه های مورد نظر را در خانه خشک کنید، به منظور آشنایی بیشتر با آشپزی می توانید آن را بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *