دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مصرف عسل برای کودکان چند ساله مناسب است؟ و چه مزیت هایی دارد؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

عسل یکی از مواد غذایی است که در برنامه غذایی کودکان دارای ارزش غذایی بالایی است. عسل برای کودکان فواید فراوانی دارد که از جمله آن می توان به رفع کم خونی و کمک به رشد کودک اشاره کرد.

در بررسی هایی که توسط محققان صورت گرفته است به این نتیجه رسیده اند که مصرف عسل برای کودکان زیر یک سال نه تنها مفید نمی باشد بلکه می تواند اثرات منفی و سوئی بر روی کودک داشته باشد. این امر علت های گوناگونی دارد اما یکی از علت های شایع آن، ایجاد آلرژی و مسمومیت غذایی توسط مصرف عسل می باشد.

  مصرف عسل و تندرستی کودکان

فواید مصرف عسل برای کودکان:

همانطور که بیان شد مصرف عسل برای کودک از سنین خاصی توصیه می شود. بهترین سن برای مصرف عسل در برنامه غذایی بچه ها بعد از یک سالگی می باشد در این سن کودک نیاز به مصرف این ماده غذایی دارند و مصرف آن می تواند به حفظ سلامت و تندرستی کودک شما کمک کند. البته این نکته قابل توجه است که مصرف عسل در یک سالگی باید به تدریج و در وعده های غذایی مناسب صورت بگیرد.

سن توصیه شده برای مصرف عسل در کودکان

۱- رفع کم خونی:

عسل دارای مقدار زیادی آهن می باشد که مصرف آن می تواند به تقویت هموگلوبین بدن کمک کند و موجب رفع مشکل کمخونی کودک شود. علاوه بر این مصرف عسل می تواند مشکلات عفونی در سنین کودکی را برطرف کند و موجب دفع میکروب ها در بدن کودک شود.

۲- آرامبخشی:

مصرف عسل برای بچه هایی که فعالیت های زیادی دارند و یا بالعکس دچار خستگی و کسالت می باشند مناسب می باشد. یکی از خواص عسل برای کودکان آرامبخشی است و به آرام تر شدن کودک و تنظیم خواب او کمک می کند.

خواص عسل برای کودکان

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۳- پیشگیری از شب ادراری:

یکی دیگر از خواص مفید و درمانی این ماده خوراکی مفید، پیشگیری از شب ادراری در کودکان می باشد. همچنین مصرف عسل در کودک موجب افزایش غلظت خون خواهد شد و مقدار کمتری از آب بدن توسط کلیه ها جذب می گردد. برای درمان شب ادراری در این کودک مقداری عسل را در دو وعده صبح و شب به میزان یک قاشق غذاخوری در شیر حل کنید و به کودک بدهید.

۴- رشد کودک:

عسل برای رشد کودک بسیار مفید است. سه روز در هفته و هر روز به میزان دو قاشق غذاخوری از عسل را در شیر کودک حل نمایید. همانطور که گفته شد مصرف عسل برای بچه هایی که زیر یک سال می باشند توصیه نمی شوند و در این سنین مادران این بچه ها با مصرف عسل می توانند به رشد کودک کمک کنند.

آشنایی با خواص عسل در کودک

۵- ضد عفونی کننده:

یکی از خواص بی نظیری که می توان درباره عسل به آن اشاره کرد خاصیت ضد باکتریالی و ضد عفونی کننده آن است. مصرف عسل می تواند به درمان برفک دهان و گلو درد در کودک کمک می کند.

۶- تأمین کلسیم بدن:

یکی از خواصی که در مصرف عسل برای کودک وجود دارد تأمین مقداری از کلسیم و منیزیم در بدن کودک می باشد. همچنین مصرف این ماده غذایی برای بچه هایی که دچار نرمی استخوان شده اند نیز مناسب می باشد و به روند بهبود درمان آن ها کمک فراوانی می کند.

۷- ضد نفخ:

عسل یک ماده غذایی ضد نفخ است که برای بچه هایی که شیر مادر مصرف نمی کنند و از شیر گاو برای تغذیه آن ها استفاده می شود مناسب می باشد. می توانید مقداری عسل را به عنوان شیرین کننده و به جای شکر در مقداری از شیر کودک حل کنید. علاوه بر این مصرف عسل برای کودک موجب جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می شود و به عنوان نوعی آرامبخش عمل می کند.

۸ – درمان ناراحتی معده :

می توان به جای استفاده از دارو های شیمیایی برای کودکی که از نارحتی و درد معده رنج می برد، از عسل برای کاهش درد استفاده کرد، مصرف عسل می تواند در طول زمان موجب افزایش متابولیسم کودک شود.

۹ – تسکین درد دندان :

مخلوط عسل و دارچین درمانی عالی برای دندان درد است، از این رو می توایند یک قاشق چای خوری را در ۵ قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و آن را به طور مستقیم روی دندانی که درد می کند قرار دهید.

۱۰ – کمک به هضم کودک :

مصرف عسل طبیعی همچنین می تواند به هضم غذا در کودک کمک نماید، همچنین مصرف چای و عسل برای افرادی که ناراحتی معده دارند، می تواند به بهبود درد کمک کرده و احساس بهتری ایجاد نماید.

۱۱ – شادابی پوست خشک :

عسل خواص درمانی زیادی برای سلامتی بدن و پوست دارد و یکی از بهترین مرطوب کننده ها می باشد، بنابراین با تهیه ترکیبی از مرطوب کننده خود به همراه عسل و لیمو و یا عسل و آلوئه ورا و یا کمی عسل رقیق شده بر روی پوست خشک کودک خود، نرمی و شادابی را به پوست وی برگردانید.

چگونگی تغذیه کودک با عسل

عسل فواید زیادی در رشد و تقویت کودکان دارد ولی امکان دارد برخی از بچه ها از خوردن عسل امتناع کنند، بنابراین می توانید از عسل در ترکیب خوراکی ها و غذا های مورد علاقه کودک استفاده کنید و آن را در اختیار وی قرار دهید، در زیر با برخی از ترکیبات مختلف عسل برای کودک آشنا می شوید :

  • ترکیب عسل با ماست
  • تهیه مخلوطی از عسل با میوه هایی مثل موز و سیب
  • مخلوط عسل با خامه یا کرم کاکائو
  • مخلوط عسل با شیر و انواع آب میوه ها
  • ضمن اینکه می توانید از عسل به عنوان شیرین کننده و به جای قند و شکر در ترکیب غذای کودکان استفاده کنید.

عسل برای کودک

از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید از شما دوستان عزیز سپاسگزاریم و امیدواریم خواندن این مطلب برای شما دوستان عزیز سودمند بوده باشد. برای آشنایی با مزایای خورن عسل در بارداری نیز می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *