دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خوردن عسل در بارداری و تمامی مزایا و مضرات خوردن عسل در این دوران

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

این مطلب را به ارائه اطلاعاتی در مورد مصرف عسل در بارداری و اینکه آیا خوردن آن، برای خانم های باردار مجاز است یا نه؟ اختصاص داده ایم، ضمن اینکه با فواید و خواص شگفت انگیز عسل نیز آشنا خواهید شد.

عسل یک ماده غذایی ارزشمند است که دارای خواص شگفت انگیری می باشد، تصور بسیاری از افراد بر این است که مصرف عسل در دوران حاملگی ممکن است با خطراتی همراه باشد، اما می توان گفت که تقریبا خوردن عسل در بارداری بی خطر بوده و تنها مورد منع مصرف آن در دوران حاملگی به دلیل بوتولیسم که یک نوع مسمومیت است و از طریق باکتری کلستردیوم بوتولینیوم به وجود می آید.

عسل ماده ای شیرین با خواص شگفت انگیز می باشد که به وسیله زنبور عسل و از شهد گل ها از طریق رگورژاسیون تولید می شود؛ این ماده غذایی پر خاصیت دارای مقدار زیادی ویتامین، انواع آنزیم، آمینو اسید و مواد معدنی از جمله آهن، کلسیم، سدیم، کلرین، منیزیم، پتاسیم و فسفات می باشد، از این رو خوردن عسل بهداشتی خالص برای سلامتی بدن بسیار مفید می باشد.

عسل و فواید آن در بارداری

آیا خوردن عسل در بارداری مضر است؟

شاید نگرانی اصلی بسیاری از مادران حامله درباره مصرف عسل به دلیل مشکل بوتولیسم باشد؛ همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، بوتولیسم یک مسمومیت و فساد غذایی است که از طریق یک نوع باکتری ایجاد می شود، بنابراین مصرف عسل برای کودکان زیر یک تا دو سال به دلیل عدم توانایی روده آنها در جذب و هضم این باکتری ممنوع می باشد اما سیستم گوارش افراد بزرگسال دارای باکتری هایی می باشد که از سم بوتولینیوم جلوگیری کرده و مانع ورود آن به جفت می شود. به طور کلی مصرف عسل در صورتی که به صورت خالص و پاستوریزه تهیه شده باشد، از هفته شانزدهم بارداری به بعد مفید می باشد.

تغذیه دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا در رشد جنین و نیز سلامت وی و مادر بسیار تاثیر گذار می باشد و از آنجا که در طی دوران حاملگی، باید و نباید های زیادی در مورد رژیم غذایی وجود دارد، بنابراین مادران حامله باید به توصیه های پزشک متخصص در مورد تغییر رژیم خود توجه کرده و از مصرف مواد غذایی که مضر شناخته شده است، پرهیز نمایند، در ادامه قصد داریم شما را با فواید عسل در دوران حاملگی و نیز خطراتی که خوردن آن در طی این دوران می تواند ایجاد نماید، آشنا نماییم.

خوردن عسل در طول بارداری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

فواید عسل برای حاملگی

عسل ماده مغذی مفید و با ارزشی است که دارای خواص درمانی زیادی می باشد، در اینجا به برخی فواید خوردن آن در دوران حاملگی اشاره می کنیم.

  • عسل خاصیت آنتی بیوتیکی دارد.
  • ماده غذایی عسل می تواند بسیاری از واکنش های حساسیتی را کاهش دهد.
  • عسل در درمان زخم معده نیز مفید می باشد، زیرا می تواند، تاثیر رشد باکتری H.Pyroli (باکتری ایجاد کننده زخم معده) را کاهش دهد.
  • عسل خاصیت ضد درد دارد و از آن برای درمان سوختگی ها استفاده می شود.
  • قند موجود در عسل، طبیعی و سالم بوده و در نتیجه برای افراد دیابتی مضر نمی باشد، همچنین به حفظ وزن بدن نیز کمک می کند.
  • آنتی اکسیدان و فلاونوئید موجود در عسل خطر بسیاری از بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهد.

به طور کلی مصرف عسل در بالا بردن سیستم ایمنی، تسکین بی خوابی، پیشگیری از سرماخوردگی و سرفه، پیشگیری از گلو درد، درمان زخم معده، بهبود سلامت پوست (رفع شوره سر و خارش سر) و نیز کاهش آلرژی مؤثر می باشد.

عسل برای بارداری

خطرات ناشی از خوردن عسل در حاملگی

مصرف بیش از حد مجاز عسل در دوران حاملگی می تواند برای مادر حامله و جنین وی مشکلاتی ایجاد نماید؛ گاهی امکان دارد در عسل، هاگ هایی وجود داشته باشد که برای سلامتی مادر و جنین ضرر داشته باشد، بنابراین حتما قبل از مصرف عسل در دوران حاملگی، به پزشک خود مراجعه کرده و درخواست آزمایش حساسیت نمایید تا نسبت به حساسیت های غذایی تان آگاهی کسب کنید.

توجه داشته باشید که هاگ ها نمی توانند به نوزاد آسیب برسانند، از آنجا که هاگ ها نمی توانند PH اسیدی را تحمل نمایند، لذا در سیستم دفاعی بدن از بین رفته و در نتیجه به جنین دسترسی پیدا نمی کنند. در زیر، به برخی از خطرات ناشی از خوردن عسل در طی دوران حاملگی اشاره کرده ایم.

  • خوردن عسل موجب افزایش سطح قند خون شده و در نتیجه مقاومت بدن به انسولین افزایش خواهد یافت، به دلیل اینکه بیشتر از ۲۵ گرم فروکتوز روزانه در دوران حاملگی می تواند خطرناک باشد.
  • مصرف زیاد عسل، موجب مشکلاتی از قبیل سرگیجه، گرفتگی معده، اسهال، یبوست و نفخ شکم در بارداری می شود، همچنین خوردن مقدار زیاد عسل، منجر به اسیدی شدن بدن شده، بر روی دستگاه گوارش تاثیر گذاشته و نیز هضم را دچار مشکل می کند.
  • قند بالای موجود در عسل موجب از بین رفتن دندان ها می شود، ضمن اینکه کالری بالای این ماده غذایی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

عسل و خوردن آن در بارداری

تاکنون هیچگونه مطالعاتی مبنی بر اینکه، مصرف عسل در دوران حاملگی مضر باشد، موجود نمی باشد اما پیشرفت های اخیر در زمینه تکنولوژی و کشاورزی نشان می دهند که مواد غذایی امروزه به دلیل دارا بودن افزودنی های زیاد و کود، مصرف آنها برای سلامتی انسان نه تنها فایده ای نداشته، بلکه مضر نیز می باشد.

مقدار عسل مجاز در حاملگی

سه تا پنج قاشق غذاخوری یعنی حدودا ۱۸۰ تا ۲۰۰ کالری عسل در طول روز می تواند برای مصرف یک خانم باردار مناسب باشد؛ کالری قند ساده نباید از ۱۰ درصد کل کالری مورد نیاز دوران حاملگی بیشتر باشد.

عسل در دوران بارداری

در هنگام استفاده از عسل بهتر است، آن را به آب گرم اضافه نکنید، زیرا موجب از بین رفتن آنزیم های سالم آن شده، بنابراین بهتر است، آب ولرم به کار برید. نکته دیگر در مورد مصرف عسل اینکه، از اضافه کردن آن، به مواد غذایی سرشار از ویتامین C و D خودداری کنید، زیرا مواد معدنی موجود در عسل، خاصیت ویتامین ها را از بین خواهد برد.

عسل در بارداری

آیا عسل موجب سقط جنین می شود ؟

یکی از ترکیباتی که ممکن است منجر به سقط جنین شود، مصرف عسل به همراه کنجد در بارداری است و استفاده از آن به عنوان یک تجویز سنتی برای سقط جنین به کار برده می شود، بنابراین باید در مصرف آن احتیاط کرد.

دوران حاملگی معولا با تهوع، سوزش سر سینه و حتی سرماخوردگی و گرفتگی بینی همراه است و خانم های حامله می توانند با استفاده از تاثیرات مفید عسل همه این درد ها را بهبود ببخشند.

یکی از درمانهای موثر برای رفع سوزش سردل در حاملگی، مصرف عسل است  که برای این منظور می توانید یک لیوان شیر داغ را با یک قاشق مرباخوری عسل خالص مخلوط کرده و از این ترکیب به عنوان یک درمان موثر و اثربخش برای ایجاد احساسی خوشایند استفاده کنید، مصرف این معجون در شب و پیش از خواب توصیه می شود. استفاده از معجون عسل و زنجبیل به درمان تهوع صبحگاهی خانم های حامله کمک می کند.

عسل در حاملگی

تغذیه نوزاد

خانم های بادار باید به تغذیه کودکان خود اهمیت زیادی دهند و از دریافت مواد مغذی گوناگون توسط وی مطمئن شوند؛ عسل یک منبع عالی برای تامین مواد معدنی، ویتامین ها و انرژی می باشد، از این رو مصرف آن برای خانم های حامله مفید می باشد، از آنجا که مطابق نظر کارشناسان, مصرف قند های مصنوعی در دوران حاملگی باید اجتناب شود، از این رو مصرف عسل و خرما جزو مواد قندی سالم بوده و می توانند جایگزین مناسبی برای قند های مصنوعی در این دوران محسوب شوند.

در دوران حاملگی, سیستم ایمنی مادران باید تقویت شود تا قادر باشند، در برابر هر گونه عامل به وجود آورنده بیماری مقابله کنند، زیرا وجود هر عارضه ای می تواند تاثیر منفی بر روی جنین داشته باشد، عسل به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها و خاصیت ضد باکتریایی که دارد منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با عفونت ها مبارزه می کند.

عسل برای مادران باردار

امروزه تشخیص عسل طبیعی از عسل قلابی بسیار مشکل شده است، بنابراین در هنگام تهیه عسل خالص باید دقت زیادی شود؛ خوردن عسل قلابی به دلیل وجود باکتری هایی در طول دوران حاملگی خطرناک بوده و باعث بروز مشکلات زیادی برای مادر و جنین می شود، اما مصرف عسل به صورت خاص و پاستوریزه در دوران حاملگی مجاز بوده و همانطور که در بالا اشاره کردیم، می تواند فواید زیادی داشته باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *