دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طریقه مصرف عرق کاسنی چگونه است؟ و چه خواصی دارد؟

  • مهلا بستگان
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

همه ما ایرانی ها دست کم در گنجه مواد غذاییمان چند نوع عصاره و عرق از گیاهان دارویی مختلف داریم که برای درمان خانگی دردهایمان یا به عنوان شربت از آن بهره میبریم. یکی از این عرقیات کاسنی است. نشریه اینترنتی آرگا طریقه مصرف عرق کاسنی و خواص آن را برای شما بیان می کند.

گیاه کاسنی به دو نوع وحشی و اهلی در طبیعت موجود است. کاسنی وحشی در اوایل فصل بهار در کنار چشمه و رودهای آب در طبیعت و سبزه زارها میروید. و زمان برداشت محصول کاسنی اهلی وسط خرداد ماه است که این عمل یک ماه به طول می انجامد. عطاران و صاحب نظران درباره طب سنتی و گیاهان و عرقیجات گیاهی, کاسنی را سرد می دانند. برای آشنایی با خواص و مضرات, همچنین طریقه استفاده عرق کاسنی با همراه باشید.

روش مصرف عرق کاسنی

ریشه، ساقه و برگ این گیاه در تهیه انواع دارو ها مورد استفاده قرار گرفته می شود زیرا طبق تحقیقات انجام شده این گیاه دارای انواع ویتامین ها و املاح معدنی است که برای بدن بسیار مفید می باشند که بهترین زمان مصرف این عرق پر خواص قبل از صبحانه به صورت ناشتا است و نوشیدن آن همراه با آب سبب دریافت مواد مغذی از این گیاه می شود.

طریقه مصرف عرق کاسنی و خواص آن

مصرف عرق کاسنی به روش های مختلف است که معمولترین آن عصاره و عرق کاسنی می باشد. از فواید گیاه کاسنی به از بین برنده بودن التهاب و حرارت و گرمای بدن, از بین برنده حس سستی و رخوت و خستگی, برطرف کننده رنگ پریدگی و زردی صورت و تب کبدی است. کاسنی تصفیه کننده خون و شستشو دهنده کبد می باشد. دفع صفرا, برطرف کننده زردی, سبک کردن بار کبد و تب بر بودن از تاثیرات کاسنی به روی کبد است. کاسنی ادرار آور است و باعث خروج سموم از بدن, کاهش التهاب بدن, برطرف کننده تب های صفرایی, یرقان و زردی ناشی از گرما را رفع می کند.

کاسنی سبب پاکی کیسه صفرا, کلیه و مثانه از سنگ می شود و التهاب معده را برطرف می کند. باعث تحریک اسید کلریدیک معده و افزایش اشتها می شود. از عرق کاسنی برای افرادی که دچار بیماری نقرس و هپاتیت هستند استفاده می شود. مصرف عرقیات کاسنی سبب بالا رفتن ایمنی در برابر بیماری های عفونی می شود. عرقیجات کاسنی موجب روشن شدن رنگ پوست می شود و پوست را از شر بیماری های پوستی مانند اگزما و التهاب و جوش های ناشی از مصرف گرمی خلاص می کند. استفاده از خواص عرق کاسنی بهترین و موثرترین دارو برای افزایش میل جنسی آقایان است. مصرف کاسنی به منظم کردن هورمن ها می پردازد و سبب می شود تا قدرت باروری نطفه و تقسیم کروموزوم های نر و ماده بالا برود. در درمان فشار خون, تقویت معده, کلیه و کبد, همچنین ناراحتی های اعصاب مثل ضعف اعصاب و رفع تشنگی و عطش  از کاسنی می توان بهره جست.

شیوه استفاده از عرق و گیاه کاسنی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در طریقه مصرف عرق کاسنی می توان از آب برگ این گیاه برای درمان یرقان, مشکلات کبد و کلیه استفاده کنیم. یکی دیگر از روش های مصرف کاسنی جوشنده این گیاه است که آن را صاف می کنند و برای نوشیدن مهیا می کنند و این عرق برطرف کننده تب های کهنه و تقویت کننده معده همراه با گل قند در درمان تب های جزئی اما مداوم است. از ضماد کاسنی برای از بین بردن ورم های گرم و درهای چشم و افزایش بینایی استفاده می کنند. برای درمان سرطان هایی که زخم دارند از کاسنی, سرب و روغن گل ضماد درست می کنند. از طریقه مصرف عرق کاسنی می توان از نوشیدنی آب کاسنی همراه با آب چنبر خیار در درمان آنژین و بیماری های حلقوی که در ابتدای شروع آنها غرغره می کنند اشاره کرد.

خواص عرق کاسنی

تخم کاسنی را با تخم صندل و رازیانه بجوشانید و مصرف کنید این هم راه دیگری از طریقه مصرف کاسنی است که دفع کننده سموم است و در بر طرف کردن ضعف کلیه و طحال و تحریک اشتها موثر است. ریشه کاسنی گرم و خشک است و از بین برنده سده و گیر است و خاصیت نرم کنندگی اخلاط سینه و همچنین فزاینده ادرار و برطرف کننده تب می باشد. کاسنی در رفع ورم احشا, درد مفاصل, آرتروز و استخوان مورد مصرف قرار می گیرد. جوشانده برگ و ریشه کاسنی را صبح ناشتا برای برطرف کردن یبوست مصرف کنید. گیاه کاسنی را بکوبید و آبش را بگیرید با سفیده تخم مرغ ترکیب کنید و یک ربع به روی پوست صورتتان بگذارید این ماسک غدد عرقی را تحریک می کند و برای رفع اگزما پوست موثر است. خواص کاسنی سبب کاهش ترشح هورمن گرلین که اولین اسید آمینه گرسنگی است می شود و استفاده از آن موجب می شود تا حس سیری بکنید, این طریقه مصرف عرق کاسنی در کم کردن وزن کاربرد دارد. کاسنی تسکین دهنده است و اضطراب را کم می کند. با خوردن عصاره ریشه کاسنی خودتان را به خوابی آرام و راحت دعوت کنید.

مضرات عرق کاسنی

 

تخم کاسنی می تواند جانشین برگ کاسنی بشود. مقدار مجاز مصرف تخم کاسنی از نظر طب سنتی ده گرم است, در شربت به چهار تا ده گرم و در داخل سایر جوشیدنی ها برای پختن دارو به پنج تا بیست گرم می رسد. هرچه عرق کاسنی تلخ تر باشد خواص آن هم بیشتر است. عرق کاسنی سرشار از ویتامین C می باشد و در نوع وحشی خود دارای فسفر و آهن گیاهی نیز می باشد.

کاهش وزن

بسیاری از افراد به دنبال روشی مناسب جهت کاهش وزن و لاغری هستند که عرق کاسنی به دلیل دارا بودن نوعی اسید آمینه سبب کاهش اشتها در فرد می شود از این رو، نوشیدن یک تا دو لیوان از این عرق در طول روز به تنظیم وزن بدن کمک شگفت انگیزی می کند.

خواص شگفت انگیز عرق کاسنی

بهبود سلامت پوست

همانطور که می دانید علت بسیاری از جوش های صورت گرمی و حرارت و یا کثیف شدن خون می باشد که عرق کاسنی با تصفیه کبد جوش های پوستی را درمان می کند، عرق کاسنی دارای مقادیر فراوانی ویتامین ث است که نقش مهمی در سلامت پوست ایفا می کند و مصرف منظم آن سبب شفاف و درخشان شدن پوست می شوند و همچنین مصرف این گیاه به درمان ببماری های پوستی مانند اگزما کمک می کند، به منظور درمان جوش می توانید عرق کاسنی و شاه تره را به نسبت دو به یک با هم ترکیب نمایید سپس روزی سه لیوان پیش از هر وعده غذایی از محلول حاصل بنوشید.

بررسی طبع عرق کاسنی

طبع این گیاه سرد است و در نتیجه به از بردن احساس سستی، ضعف، رنگ پریدگی و حرارت بدن و همچنین مشکلات کبد کمک می کند اما در صورتی که دارای طبع سرد هستید در استفاده از این عرق باید احتیاط نمایید.

مضرات عرق کاسنی

از مضرات کاسنی خوب است بدانید که استفاده و مصرف طولانی و بلند مدت این گیاه سبب از بین بردن عروق شبکیه, کاهش فشار خون و افزایش ترشحات صفرا است. عرق کاسنی سبب انقباض عضله های رحم می شود و مصرف آن در بارداری زایمان زود رس را به همراه می آورد. با دانش گیاهان دارویی در درمان بیماریها تا حد امکان از مصرف داروهای شیمیایی پرهیز کنیم تا بدنی سالم تر و قوی تر داشته باشیم.

سخن پایانی

بسته به عوامل مختلفی از جمله : سلامت، سن و… دوز مناسب در افراد ممکن با یکدیگر متفاوت باشد و این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که دوز دارو بسیار مهم است و محصولات گیاهی همیشه ایمن نیستند لذا پیش از استفاده از گیاهان دارویی با دارو ساز یا پزشک تان مشورت نمایید، به منظور آشنایی با دیگر خواص عرق جات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *