دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت پرش پلک چیست؟ و چگونه درمانش کنیم؟

  • مهلا بستگان
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از شایعترین اتفاق یا گاها بیماری که برای همه رخ می دهد پرش پلک است. که در اکثر مواقع به خودی خود رفع می شود.به ندرت دیده شده که این بیماری برای شخصی درد سر ساز شده باشد. ما در نشریه اینترنتی آرگا به علت پرش پلک و راه های درمان آن اشاره می کنیم.

پرش پلک که معمولا با تیک عصبی و در برخی موارد با زمینه های خرافاتی که پریدن پلک را علت وقوع چیزی می دانند بین عموم رایج است. علت پرش پلک از دلایل علمی برخوردار است که برای درمان آن هم راهکارهایی توصیه شده است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مطالعه این مقاله تا پایان بپردازید بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

بررسی علت پرش پلک و روش های درمان آن

پریدن پلک در همه اشخاص اعم از زن و مرد و در همه سنین مختلف اتفاق می افتد. اصولا مدت زمان وقوع آن کوتاه بوده و درمان خاصی ندارد چون مشکل حادی برای شخص به همراه نمی آورد. اما در مواردی پرش پلک با انقباضات شدید چشم و پلک همراه است یا گاها درد دارد و مدتی که شخص دچارش می شود بیشتر از چند روز یا یک هفته است. در این حالت شاید هر دو چشم یا هر دو پلک پایین و بالا درگیر این انقباض شوند و باز نگه داشتن چشم را برای فرد مشکل کنند.

آیا پرش پلک درمان دارد؟

علت پریدن پلک می تواند استرس, ضعف بدنی, بی خوابی, نداشتن خواب کافی و خستگی شدید باشد. تحریکات عصبی و روانی و تحریک اعصاب عضلات چشم از دلایل پرش یا پریدن پلک چشم هستند. قرار گرفتن چشم در برابر نورهای شدید یا لامپ های سفید مهتابی می تواند علت پرش پلک باشد. گهگاهی فقر مواد مغذی همچون کلسیم و منیزیم باعث پریدن پلکها می شود, در این صورت به همراه پریدن پلکها دستها نیز دچار لرزش خفیفی می شوند یا اسپاسم های عضلانی و خواب رفتن دست و پا را به همراه دارد. کمبود ویتامین B6 در بدن می تواند علت پرش پلک باشد که این موضوع خشکی لبها و احساس گرفتگی شانه و گردن و گلو را دارا است. شکل جدی این بیماری چشمک زدن مداوم و دو بینی است. دلیل پرش پلک چشم می تواند التهاب پلک یا اصطلاحا بلفاریت, حساس بودن به نور, خشکی چشم و ناخنک چشم هم باشد. و نادرترین علل پرش پلک دیستونی, فلج بل, پارکینسون و تیک عصبی می باشد.

علت پرش پلک چیست؟

برای برطرف کردن پریدن پلک می توانید با کم کردن نور مهتابی یا اضافه کردن رنگ زرد در کنار لامپهای سفید استفاده کنید. دوری کردن از وسایلی که نور مستقیم با چشم را دارا است مثل تلویزیون, مانیتور و موبایل. کمپرس کردن ناحیه چشم. دوری از استرس و اضطراب. داشتن خواب به اندازه کافی. ترک مصارف مواد دخانی و الکلی. کمتر استفاده کردن از موادی که کافئین دارند مثل قهوه و چای، استفاده از غذاهای دارای ویتامین و پتاسیم مثل موز، نمالیدن چشمها. در صورتی که پرش و پریدن پلک بیشتر از یک هفته شود و با سرخی چشم, ورم پلک, ترشح مخاط چشمی باشد و عضلات چشم باقی اعصاب صورت را هم درگیر کند و پریدن پلک همراه با دیگر رفتارهای عصبی همراه باشد نیاز است که به پزشک مواجه شود.

  •  آرون گروپس

راه های درمان پرش پلک

به طور کل علت های پرش پلک را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد. دسته اول پرش جزئی پلک است که علت پرش پلک می تواند ناشی از خستگی, استرس, کمبود خواب و استفاده فراوان از الکل, تنباکو و کافئین باشد که نه درد دارد و نه ضرری به همراه دارد و به خودی خود برطرف می شود . دسته دوم منقبض شدن خوش خیم پلک است که در بزرگسالان و در زنان دو برابر مردان اتفاق می افتد و علت پرش پلک بخاطر خستگی, استرس و اضطراب, عوامل تحریک کننده از جمله نور, باد و آلودگی هوا است که به تدریج بدتر می شود و باعث حساسیت به نور, تاری دید و منقبض شدن عضلات صورت می شود برای درمان آن می توان از بوتاکس موقت استفاده کرد که تکرار آن ضروری است چون با از بین رفتن آن دوباره پریدن پلک تکرار می شود. دسته سوم اسپاسم عصبی نیمی از صورت است که کمتر پیش می آید اما در صورت وقوع عضلات اطراف دهان و یک طرف صورت را درگیر می کند و برای درمانش باید با پزشک اعصاب و روان مشورت کرد.

عواملی که باعث پریدن پلک می شود

درمان خنگی پرش پلک

روش های طبیعی و خانگی زیادی جهت درمان پرش پلک وجود دارد که در ادامه مطلب چند راهکار مفید و موثر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

موز :

یکی از دلایل شل شدن پلک چشم ها کمبود پتاسیم است که با مصرف مرتب موز می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا موز دارای مقادیر فراوانی پتاسیم است که به درمان پرش پلک کمک زیادی می کند.

درمان خانگی پرش پلک

خیار :

استفاده از خیار به دلیل داشتن خواص ضد التهابی برای درمان لرزش پلک چشم گزینه بسیار مناسبی است و به ریلکس شدن عضلات چشم کمک زیادی می کند بنابراین یک قطعه خیار خنک را بر روی چشم آسیب دیده اعمال کنید و بعد از اینکه به دمای اتاق رسید آن را از روی چشم بردارید.

سیب زمینی :

استفاده از سیب زمینی سبب آرام شدن ماهیچه های چشم می شود فقط کافی است یک عدد سیب زمینی کوچک را برش داده و بر روی چشم آسیب دیده قرار دهید.

پرش پلک و روش های درمان آن

گلاب :

گلاب به عنوان لوسیون چشمی محسوب می شود و استفاده از آن به عنوان قطره چشم سبب تمیز شدن، آرام کردن ماهیچه های چشم و تغذیه آن می شود، می توانید یک پد پنبه را داخل گلاب آغشته کرده سپس چشم هایتان را با آن بشویید.

نکاتی که در مورد درمان پرش پلک باید بدانید.

  • نوشیدن هشت تا ده لیوان آب
  • مرطوب کردن چشم ها با کمک قطره های چشم
  • خواب مناسب هشت ساعت در روز
  • پرهیز از نوشیدن چای یا قهوه بیش از حد
  • خودداری از مصرف زیاد الکل
  • پاک نکردن چشم ها با دست
  • استفاده از عینک های آنتی ریفلکس در صورت نشستن زیادی در مقابل کامپیوتر
  • شست و شوی چشم ها در فواصل منظم

علت پرش پلک و روش های درمان آن

داشتن اطلاعات کافی در هر زمینه ای برای هر شخص در حد نیاز ضروری است. امید است با مطالعه این مطلب درباره علت پرش پلک به اطلاعات کافی در این زمینه دست پیدا کرده باشید، به منظور آشنایی بیشتر با علل بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *