دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های درمان گیاهی نقرس را بهتر بشناسید

  • بهاره سلطانی
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
  • ۰

بیماری نقرس با ورم مفاصل همراه است. این بیماری به دلیل بالا رفتن سطح اسید اوریک در خون به وجود می آید. اسید اوریک در مفاصل ته نشین شده و باعث التهاب و قرمزی آنها می شود. تورم مفاصل بیشتر در انگشت شصت پا، آرنج، قوزک و انگشتان دست نمود پیدا می کند. مصرف بی رویه گوشت قرمز و سایر گوشت ها در بروز این بیماری نقش زیادی دارد.

شما می توانید برای درمان نقرس از روش های خانگی موثر کمک بگیرید که با استفاده از گیاهان دارویی به راحتی انجام می شود. در این مطلب به چندین نمونه داروی موثر برای درمان این بیماری و کاهش التهابات و درد آن می پردازیم. نوع غذای مصرفی نیز در کنترل و درمان این بیماری نقش دارد. همچنین مصرف بعضی میوه ها در درمان نقرس بسیار موثر است.

درمان گیاهی نقرس

درمان خانگی نقرس با استفاده از گیاهانی به نام خولنجان، سنبله، سورنجان به راحتی انجام می شود. این گیاهان پیازی هستند. ریشه های افشان دارند. برگ های گیاه باریک، نوکی تیز، سبز تیره و دراز می باشند.

گل حسرت یکی دیگر از گیاهانی است که برای درمان نقرس در طب سنتی تاکید شده است. نوع صنعتی این گیاه نیز در بازار وجود دارد. همچنین گل حسرت برای درمان تورم پروستات، روماتیسم و سوزاک نیز موثر است.

درمان گیاهی نقرس

درمان گیاهی نقرس

شبدر باتلاقی

یک روش خانگی دیگر برای درمان نقرس استفاده از شبدر باتلاقی می باشد. بهتر است که تجویز و نحوه مصرف آن به دستور پزشک باشد. این گیاه برای درمان روماتیسم، فیبرومیالژیا، پلی میالژیا و آرتریت نیز به کار می رود.

  •  آرون گروپس

برگ درخت زیتون

برگ درخت زیتون نیز در درمان نقرس به کار می رود. مقدار ۱۰ گرم از برگ درخت زیتون را در چند لیوان آب بجوشانید و بعد از سرد شدن آن را میل کنید. از این جوشانده باید سه فنجان در طی روز مصرف شود.

درمان گیاهی نقرس با برگ زیتون

گیاه بابا آدم

برای دفع سریعتر مواد زائد از بدن بهتر است که از گیاه بابا آدم استفاده شود. این گیاه از تجمع مایعات بین مفاصل جلوگیری کرده و در نتیجه باعث جلوگیری از بیماری نقرس می شود. از دیگر موارد استفاده از این گیاه می توان به درمان آرتریت، التهاب لوزه، اگزما و آکنه اشاره کرد.

اسطوخودوس

از روش های درمان گیاهی نقرس می توان به گیاه اسطوخودوس اشاره کرد. مقدار ۲ گرم از این گیاه را در ۱۰۰ سی سی آب جوش حل کرده و اجازه دهید به مدت نیم ساعت دم بکشد سپس محلول را صاف کرده و میل کنید. به دلیل طعم تلخ این دمنوش می توانید از چند قاشق عسل و آب لیمو ترش تازه نیز استفاده کنید.

گل مغربی

از روغن گل مغربی می توان برای رفع بیماری نقرس استفاده کرد. روغن گل مغربی حاوی اسید چرب امگا ۶ است که در کاهش التهابات آرتریت موثر است.

برگ درخت گردو

استفاده از برگ درخت گردو یکی دیگر از روشهای درمانی بیماری نقرس به شمار می رود. مقدار ۵ گرم برگ درخت گردو را در چند لیوان آب بجوشانید و بگذارید به مدت نیم ساعت دم بکشد. از آنجایی که این جوشانده طعم تلخی دارد می توانید آن را با عسل شیرین کرده و میل کنید. از این روش نیز چند مرتبه در هفته باید استفاده شود.

درمان گیاهی نقرس با برگ گردو

طرز تهیه داروی گیاهی برای رفع بیماری نقرس

با ترکیب چند گیاه مفید می توان نقرس را درمان کرد. ما روش تهیه این ترکیب را به شما آموزش می دهیم. برای تهیه این ترکیب لازم است که چند گیاه از جمله پوست بید، بومادران، برگ غان، ریشه قاصدک و دم اسب را با هم مخلوط کنید. مقدار ۱۰ گرم از هر کدام از گیاهان گفته شده را با هم بکوبید. در یک لیوان آب جوش حل کرده تا دم بکشد. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه این محلول را صاف کرده و میل کنید. از این محلول می توانید روزی دو مرتبه میل کنید.

داروی ضد نقرس

از دیگر روش های برطرف کردن  بیماری نقرس تهیه دارویی با ترکیب چند گیاه موثر است. برای تهیه این گیاه باید میزان ۵۰ گرم گیاه سپستان، ۳۰ گرم ریشه کاسنی، ۳۰ گرم ریشه بادیان، ۱۰ گرم سورنجان و ۱۵ گرم میوه رازیانه را با هم مخلوط کرده و بکوبید تا پودر شود. پودر حاصل را در یک لیوان آب جوش حل کرده  تا به مدت ۳۰ دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و میل کنید. از این محلول نیز بهتر است که سه مرتبه در طی روز استفاده شود.

ترکیبات گیاهی برای درمان نقرس

درمان های خوراکی

با استفاده از بعضی خوراکی ها مانند میوه یا ادویه ها می توان به درمان بیماری نقرس کمک کرد. در ادامه با چندین ماده خوراکی موثر در درمان این بیماری آشنا می شوید.

کرفس

یکی دیگر از گیاهان خوراکی مفید برای درمان گیاهی نقرس گیاه کرفس است. کرفس دارای ترکیباتی است که به دفع مواد زائد از بدن کمک می کند. کرفس باعث حذف نمک اورات از بدن می شود. همچنین در رفع التهاب و سفتی عضلات نیز موثر است. بهتر است که از کرفس در اوایل صبح استفاده شود تا تاثیر بهتر بگذارد. برای جلوگیری از عود این بیماری باید از بذر کرفس استفاده شود.

کنگر فرنگی

گیاه کنگر فرنگی یا آرتیشو یک گیاه موثر در دفع سموم بدن به شمار می رود. این گیاه در تقویت کلیه و کبد موثر بوده و همچنین برای درمان آرتریت و نقرس بسیار موثر است.

زردچوبه

از درمان های خوراکی نقرس می توان زردچوبه را نام برد. زرد چوبه علاوه بر تقویت سیستم گوارشی در درمان بیماری هایی مانند ورم معده، سو هاضمه و زخم معده نیز کاربرد دارد. از دیگر موارد درمانی زردچوبه می توان به درمان اختلالات کبد، ورم مفاصل، آرتریت و کلسترول بالا اشاره کرد.

درمان نقرس با زرد چوبه

شیرین بیان

برای درمان گیاهی نقرس می توان با استفاده از شیرین بیان درد عضلات و خشکی آن را درمان کرد. همچنین در کاهش التهاب عضلات موثر می باشد.

سماق

در مراحل اولیه بیماری نقرس می توان با استفاده از سماق به کاهش علائم این بیماری و جلوگیری از گسترش آن کمک کرد. توصیه می شود که در هر وعده غذایی یک قاشق غذا خوری سماق میل شود.

درمان نقرس با میوه

می توان با مصرف بعضی میوه ها نیز به درمان نقرس کمک کرد. آلبالو و آلوچه از میوه هایی هستند که در درمان و کاهش علائم نقرس کاربرد زیادی دارند. توصیه می شود که این بیماران یک ساعت قبل از صرف غذا مقدار ۱۰۰ گرم آلبالو مصرف کنند.

مصرف تمشک نیز برای درمان نقرس کاربرد دارد. توصیه می شود که دو مرتبه در طی روز تمشک مصرف شود. میزان مصرف تمشک در هر وعده باید ۱۰۰ گرم باشد.

درمان نقرس با میوه تمشک

از دیگر میوه های موثر در درمان نقرس می توان به آب انگور اشاره کرد. نوشیدن دو مرتبه در طی روز آب انگور در کاهش اثرات این بیماری بسیار موثر است.

زرشک و آب زرشک نیز برای درمان نقرس مفید است. پیشنهاد می شود که در طی روز چند قاشق غذا خوری شربت زرشک میل شود.

توت فرنگی، خربزه، عرق زالزالک، هلو، طالبی، گلابی، گیلاس و هندوانه نیز از میوه های توصیه شده برای درمان نقرس به شمار می روند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *