دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تمر هندی و این همه خاصیت؟!!

  • بهاره سلطانی
  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

درخت تمر هندی رشد آرام و عمر طولانی دارد. این درخت ابتدا در آفریقا و هندوستان رشد داشته سپس به باقی مناطق آورده شده است. امروزه در اکثر مناطق گرم دنیا کشت می شود. از آن در تهیه غذاها استفاده می شود. همچنین خوراکی محبوبی برای افرادی است که ذائقه ترش دارند. در ادامه با خواص تمر هندی در درمان بیماری ها آشنا می شوید.

در طب سنتی به فواید تمر هندی در درمان بسیاری از بیماری ها تاکید شده است. تمر هندی یا همان خرمای هندی طعم ترش و ملسی دارد و امروزه در ایران و شهرهای گرمسیر مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان نیز تولید می شود. کالری آن پایین بوده، طبع سردی دارد و مصرف آن باعث پایین آمدن حرارت بدن و کاهش علائم تشنگی می شود.

خواص تمر هندی

مهمترین خواص تمر هندی

عمده دلیل فواید تمر هندی به دلیل وجود مواد معدنی مانند پتاسیم و پکتین و همچنین ترکیبات اسیدی مانند اسید مالیک، اسید سیتریک و اسید تارتاریک است. همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین B،C می باشد. نکته ایی که باید گفته شود این است که تمر هندی خشک مقدار کمتری ویتامین C دارد.

تقویت دستگاه گوارش

یکی از فواید تمر هندی، تقویت دستگاه گوارش می باشد. تمر هندی به عنوان مسهل عمل می کند و در از بین بردن انگل های معده به خوبی عمل می کند. همچنین اشتها آور بوده و به هضم غذا کمک می کند. باعث از بین رفتن حالت تهوع می شود. برای بهره بردن از فواید تمر هندی توصیه می شود که از آن در طبخ غذا استفاده شود.

درمان گلو درد با تمر هندی

ضد باکتری

یکی از خواص تمر هندی ضد باکتری و ضد ویروسی بودن آن است. به همین خاطر دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و به عنوان یک ضد درد قوی نیز عمل می کند. به طور مثال بیماری سرما خوردگی که یک بیماری ویروسی است را می تون با تمر هندی درمان کرد. مصرف تمر هندی در دوره این بیماری باعث بهبودی سریعتر، درمان گلو درد و از بین رفتن علائم سرماخوردگی می شود. برای درمان گلو درد می توانید تمر هندی را در آب حل کرده و روزی سه مرتبه آن را قرقره کنید.

درمان زخم معده با تمر هندی

  •  آرون گروپس

درمان آرتروز

درمان بیماری آرتروز از دیگر خواص تمر هندی می باشد. مصرف آن باعث کاهش درد مفاصل می شود. برای جلوگیری یا کنترل و درمان آرتروز پیشنهاد می شود که نصف قاشق چای خوری از پودر تمر هندی را در یک لیوان آب اضافه کرده و روزی دو مرتبه آن را میل کنید. این محلول باعث کاهش علائم آرتروز و درمان آن می شود.

کاهش چربی خون

از جمله فواید تمر هندی می توان به پایین آوردن چربی خون اشاره کرد. همچنین باعث کاهش کلسترول خون می شود. مصرف تمر هندی به حفظ سلامت قلب کمک می کند.

تقویت میل جنسی

از فواید تخم تمر هندی افزایش و تقویت میل جنسی را می توان نام برد. بهتر است که تخم تمر هندی با عسل مخلوط و در طی روز یک مرتبه میل شود. همچنین مصرف تمر هندی به درمان بیماری سوزاک نیز کمک می کند.

خواص تمر هندی

تقویت سیستم ایمنی بدن

تمر هندی باعث افزایش قدرت دفاعی بدن شده و در تولید پلاکت ها، هموگلوبین، گلبول های قرمز خون و گلبول های سفید خون نقش دارد. همچنین باعث افزایش توان دفاعی سلول ها در برابر بیماری ها و عفونت ها می شود.

سفیدی دندان

تمر هندی باعث سفید شدن دندان ها می شود. می توان با استفاده از آن یک سفید کننده طبیعی برای دندان ها تهیه کرد. کافیست مقدار ۱۰۰ گرم دانه تمر هندی را به همراه ۱۰ گرم کندر مخلوط کنید. این پودر را به مسواک خیس آغشته کرده و دندان ها را به مدت ۱۰ دقیقه با آن مسواک بزنید.

درمان بواسیر

در طب سنتی از تمر هندی به عنوان درمان بواسیر یاد شده است. توصیه می شود که پودر تمر هندی را بر روی زخم بواسیر ریخته تا به مرور زمان باعث کاهش التهابات، کاهش درد و درمان آن شود.

فواید خوردن تمر هندی

درمان زخم ها

از جمله فواید دارویی تمر هندی درمان جراحات و زخم ها می باشد. برای از بین بردن جای زخم یا درمان اتهابات ناشی از آن می توانید ضمادی از ریشه درخت تمر تهیه و آن را روی زخم هاغ بگذارید. همچنین در ترمیم سلول های پوستی نقش زیادی دارد. برای بسته شدن منافذ پوستی می توان از پودر تمر هندی استفاده کرد. تهیه این ماسک مفید با استفاده از تمر هندی به آسانی انجام می شود. چند قاشق پودر دانه تمر هندی را با چند قاشق آب نارنج تازه مخلوط کرده تا حالت خمیری بگیرد. این ماسک طبیعی را می توانید به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان نگه دارید و سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید. خوردن تمر هندی نیز به از بین بردن جوش های دهانی کمک می کند.

خواص تمر هندی در درمان امراض

تقویت گردش خون

وجود مقادیر فراوانی آهن در تمبر هندی بیش تر از ده درصد از نیاز روزانه بدن به آهن را تامین می کند و همانطور که می دانید مقدار آهن کافی در بدن باعث می شود میزان گلبول قرمز خون در حد مناسب نگه داشته شود و در نتیجه این میزان گلبول قرمز اکسیژن لازم را به منظور عملکرد درست اندام های بدن را تامین می کند، کمبود آهن سبب بروز بیماری های کم خونی می شود که علایم این بیماری عبارتند از :

  • سردرد
  • ضعف
  • خستگی
  • ناراحتی های معده
  • اختلالات شناختی

فواید درمانی تمبر هندی

بهبود سلامت قلب

تمبر هندی به دلیل داشتن فیبر به عنوان یک میوه بسیار مفید برای قلب محسوب می شود زیرا سبب از بین رفتن کلسترول اضافی LDL می شود که در رگ ها و شریان ها گیر کرده اند و در نتیجه به سلامت قلب کمک می کند، همچنین وجود ویتامین C در تمبر هندی از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

سلامت پوست

تمبر هندی نقش مهمی در سلامت پوست ایفا می کند و به دلیل اینکه حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان است سبب درخشان و روشن شدن پوست می شود و از به وجود آمدن چروک بر روی پوست جلوگیری می کند و همچنین بتاکاروتن موجود در این میوه باعث به تاخیر انداختن اثرات پیری می شوند.

فواید تمبر هندی بر سلامت پوست

رفع جوش و آکنه

جوش و آکنه یکی از مشکلات پوستی بسیار رایج در بین اکثر جوانان می باشد که ویتامین های A و C موجود در تمبر هندی آن را به یک روش عالی جهت درمان جوش و آکنه تبدیل کرده است، فقط کافی است یک قاشق غذا خوری تمبر هندی را با یک دوم قاشق چای خوری پودر زردچوبه و یک قاشق غذا خوری ماست مخلوط کنید سپس ترکیب به دست آمده را بر روی پوست تان بمالید و بعد از زمان بیست دقیقه پوست تان را با آب گرم بشویید، به منظور رسیدن به بهترین نتیجه هفته ای یک بار از این روش استفاده کنید.

تقویت و درمان ریزش مو

تمبر هندی دارای مواد معدنی فراوانی می باشد که سبب تقویت فولیکول های مو و درمان ریزش مو می شود می توانید پانزده گرم تمبر هندی را به مدت ده دقیقه داخل آب خیس نمایید سپس از صافی عبور داده و با آب حاصل پوست سر و موها را ماساژ دهید سپس یک حوله را به مدت نیم ساعت بر روی موهایتان بگذارید و در نهایت با آب گرم و شامپو موهایتان را بشویید، این ماسک را هفته ای دو بار استفاده کنید.

خواص تمر هندی بر سلامت بدننکاتی در مورد تمبر هندی

۱. تمر هندی نیز مانند خرما حین یا بعد از برداشت و یا در هنگام حمل و نقل ممکن است دچار آلودگی شود. اما به دلیل خاصیت ضد میکروبی که دارد کمتر دچار آلودگی می شود. با این حال می توان از محصولات فرآوری شده آن نیز استفاده کرد که در شرایط بهداشتی تر تهیه می شوند.

۲. هیچوقت در هنگام ناشتا تمر هندی مصرف نکنید زیرا به دلیل خاصیت اسیدی بودن ممکن است باعث آسیب به معده شود. برای افزایش اشتها بهتر است که قبل از غذا مقدار یک قاشق مربا خوری خاکستر پوست تمر هندی میل شود.

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد، به منظور آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *