دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

از خواص کدو تنبل چه می دانید؟

  • بهاره سلطانی
  • ۴ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

در حدود ۱۰۰۰ سال پیش کدو تنبل غذای اصلی مردم آمریکای لاتین به شمار می رفت. بذر کدو در اوایل خرداد کشت شده و در شهریور برداشت می شود. از کدو برای تهیه غذاها و انواع دسرها استفاده می شود. کدوتنبل یا کدو حلوایی به شکل گرد با پوستی ضخیم به رنگ نارنجی است. مغز کدو دارای فواید زیادی است و جزء ثابت آجیل به شمار می رود. در این مقاله شما را با خواص کدو تنبل آشنا می کنیم.

یکی از مهمترین خواص کدو تنبل پیشگیری از سرطان بویژه سرطان پروستات و سرطان سینه است. دلیل آن هم وجود بتاکاروتن و کاروتنوئیدها است. همچنین به دلیل دارا بودن آلفا کاروتن و کریپتوگزانتین از رشد سلولهای سرطانی جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان موجود در کدو تنبل باعث پیشگیری از سرطان ریه خصوصا در افراد سیگاری می شود.

کدو حلوایی

خواص کدو تنبل و فایده های متفاوت آن

از فواید کدو تنبل می توان سلامت چشم و بینایی را نام برد. کدو تنبل قادر است که قند خون بدن را کاهش داده و آن را در حد متعادلی نگه دارد. در ادامه مهمترین خواص کدو حلوایی برای بدن آورده شده است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

به دلیل وجود آنتی اکسیدان فراوان در کدو تنبل باعث تقویت و حفاظت از سیستم ایمنی بدن می شود و مقاومت بدن را در برابر بیماری ها بالا می برد.

کدو حلوایی

کاهش کلسترول

تخمه کدو تنبل سرشار از فیتوسترولهاست که نقش موثری در کاهش کلسترول بد خون دارد و از طرفی باعث ازدیاد کلسترول خوب بدن می شود. در نتیجه برای سلامت قلب مفید بوده و خوردن آن به بیماران قلبی نیز توصیه می شود.

تسکین درد مفاصل

برای تسکین درد و التهاب مفاصل می توانید از کدو تنبل یا روغن آن استفاده کنید. اثر کدو حلوایی در کاهش درد مفاصل با داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی برابر است. بنابراین یک داروی طبیعی برای تسکین این درد به شمار می رود. گفتنی است کدو تنبل در استحکام استخوان نیز بسیار موثر است. از فواید کدو تنبل به پیشگیری از پوکی استخوان خصوصا در میانسالان و زنان یائسه می توان اشاره کرد.

  •  آرون گروپس

فواید کدو

درمان سنگ کلیه

تخم کدو تنبل از تشکیل سنگ کلیه موسوم به سنگ اگزالات کلسیم پیشگیری کرده و از نیز تشکیل سنگ در ادرار جلوگیری می کند. برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه می توانید روزانه ۱۰ گرم تخمه کدو میل کنید.

محافظت پوست

کدو تنبل محافظ خوبی در برابر اشعه ماورا بنفش است و اثر آن حتی از کرم های ضد آفتاب نیز بیشتر است. همچنین پوست را در برابر آلودگی هوا, دود سیگار و دیگر خطرات آسیب زا دیگر حفظ می کند و باعث جوان و نرم شدن پوست می شود.

خواص کدو تنبل

تقویت حافظه

تخمه کدو تنبل حاوی اسیدهای چرب امگا  ۳ و عنصر روی است به همین خاطر توانایی مغز را بالا می برد و به تقویت حافظه کمک می کند.

کاهش علائم یائسگی

از جمله فواید کدو تنبل می توان به کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی, تعریق بدن, کاهش فشار خون و سر درد در زنان اشاره کرد.

خواص کدو تنبل

درمان پوست چرب

در صورتی که دارای پوست چربی هستید به منظور درمان آن می توانید یک قاشق سوپ خوری کدو تنبل را با یک قاشق چای خوری سرکه سیب ترکیب کرده سپس ترکیب حاصل را بر روی پوست مرطوب بمالید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بماند تا خشک شود، ابتدا با آب ولرم و بعد با آب سرد بشویید و در نهایت از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

بهبود بینایی

کدو تنبل به دلیل اینکه دارای مقادیر فراوانی ویتامین A است به منظور سالم نگه داشتن چشم و حفظ دید گزینه بسیار مناسبی است همچنین، وجود زاکسانتین در این میوه خوشمزه دارای حفاظت از اشعه uv می باشد که از بیماری های چشمی که با افزایش سن به وجود می آیند پیشگیری می کند.

فواید بی نظیر کدو تنبل

درمان جوش و آکنه

بروز جوش و آکنه از مشکلات پوستی بسیار شایع در بین اکثر نوجوانان و جوانان است که با کمک کدو تنبل می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، سرشار از ویتامین های B مانند : ریبوفلاوین، B6، نیاسین و اسید فولیک است، نیاسین سبب بهبود گردش خون شده و برای درمان آکنه بسیار مناسب است همچنین، اسید فولیک سبب افزایش گردش خون می شود.

کاهش افسردگی و استرس

کمبود ماده ای به نام تریپتوفان سبب بروز افسردگی در فرد می شود در صورتی که کدو تنبل غنی از تریپتوفان است و به کاهش استرس و افسردگی کمک شایانی می کند همچنین، به دلیل داشتن خاصیت مسکن برای درمان بی خوابی نیز بسیار مناسب است.

خاصیت باورنکردنی کدو تنبل

کاهش وزن

کدو تنبل به عنوان یکی از بهترین میوه ها جهت کاهش وزن به شمار می رود بنابراین، اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به دنبال یک روش موثر برای کاهش وزن هستید بهتر است از کدو تنبل استفاده کنید زیرا، سرشار از فیبر است و سبب کاهش اشتها می شود در نتیجه از پرخوری جلوگیری می کند.

از دیگر خواص کدو تنبل می توان از بین بردن یرقان یا زردی را نام برد. کدو حلوایی برای سیستم گوارشی بسیار موثر است, به رفع بواسیر کمک کرده و یبوست را نیز درمان می کند. برای درمان یبوست باید یک فنجان از شیره تخم کدو هر صبح میل شود. کدو سرفه و علائم سرما خوردگی و حساسیت فصلی را کم می کند. همچنین از کدو برای رفع درد قولنج نیز یاد می کنند. بی خوابی و مشکلات صفراوی نیز با کدو تنبل درمان می شود.

تخمه کدو

کدو تنبل را می توان از جمله انواع کدو محبوب در ایران نام برد که در ماه های سرد سال استقبال خوبی از آن به عمل می آید. امیدواریم آشنایی بیشتر با فواید دارویی و درمانی کدو تنبل به شما در میزان استفاده از این کدو محبوب کمک نماید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص سبزیجات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *