دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بهترین روش های مطالعه و نحوه صحیح یادگیری را بهتر بشناسید

  • بهاره سلطانی
  • ۲ اسفند ۱۳۹۵
  • ۰

مطالعه خود نوعی یادگیری است که بر زندگی هر فردی می تواند تاثیر بگذارد. دانستن بهترین روش های مطالعه به افرادی که وقت کمی دارند و یا مطالب زیادی برای خواندن دارند مانند دانش آموزان پشت کنکوری, می تواند بسیار حیاتی باشد. در این مقاله به روشهای صحیح مطالعه, شرایط مکان مطالعه و بهترین ساعات یادگیری می پردازیم.

مطالعه به دانش آموزان کمک می کند ممتاز بوده و برای ادامه تحصیل مصمم باشند و برای دانشجویان و مقاطع بالاتر نیز به همین صورت است. اما بهترین روشهای مطالعه کدام است؟ یک مطالعه خوب و مفید در چه شرایطی باید انجام شود؟

حفظ گفتن

 بهترین روش های مطالعه کدام اند؟

یکی از راهکارهایی که خیلی از افراد انجام می دهند و یکی از بهترین روشهای مطالعه نامیده می شود, یادداشت برداری یا خلاصه نویسی است. این کار به کاهش وقت مطالعه و یادگیری نکات کلیدی تر کمک می کند. و باعث می شود برنامه ریزی درسی مناسبی داشته باشید.

مکان مطالعه

یکی از مهمترین شرایط مطالعه خوب, انتخاب محیط مناسب است. این مکان می تواند کتابخانه, فضای باز یا یک اتاق ساکت باشد. نکته ای که اهمیت دارد این است که خود فرد در آن مکان احساس راحتی کرده و آن مکان را بپسندد. همچنین سکوت مکان مطالعه مهم است. مطالعه کردن در مکانهای پرتردد, شلوغ و بی نظم باعث می شود میزان یادگیری افت کرده و در نتیجه مطالعه خوبی صورت نگیرد. عوامل دیگری نیز مانند میزان نور, درجه حرارت و چیدمان وسائل در میزان راحتی فرد و تمرکز حواس حین مطالعه تاثیر می گذارد.
تمرکز حواس

زمان و ساعت مطالعه

بعضی از افراد در اوایل صبح بهتر مطالب را می آموزند و عده ای دیگر در شب. زمان یادگیری یا کارآیی ذهنی هر فردی متفاوت است. گاهی این زمان بستگی به شرایط دارد, مثلا ممکن است فردی عصرها شرایط بهتری برای مطالعه داشته باشد.

ساعتهای مطالعه در روز هم رابطه مستقیمی با شرایط زندگی افراد دارد. یک دانش آموز وقت بیشتری را نسبت به دانشجوی دکترا برای درس خواندن دارد. فارغ از شرایط, مدیریت زمانی اهمیت ویژه ای دارد. بعد از یک ساعت مطالعه حدود ۱۵ دقیقه استراحت کنید. در مدت استراحتتان, می توانید از خوراکی های مغذی و نوشیدنی های طبیعی استفاده کنید.

مراحل مطالعه

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مراحل مطالعه

مطالعه چندین مرحله دارد. مرحله اول یا مرحله پیش خوانی است. در این مرحله کتاب مورد نظر را مانند روزنامه مطالعه کنید. مطالعه ایی که جهت آشنایی با کلیت متن صورت می گیرد.

مرحله دوم یا خواندن است. در این مرحله با دقت و تمرکز بیشتری باید مطالعه کرد و در صورت مبهم بودن مسئله ایی می توان آن را چندباره خواند. در این مرحله بهتر است که خلاصه نویسی نیز صورت بگیرد و یادداشتهایی از جزوه اصلی تهیه شود. در این مرحله به این درک می رسید که یادگیری کدام بخش برایتان راحتتر بوده و کدام بخش مشکل تر یا وقت گیر تر است. لازم است که تمام این موارد یادداشت شود. همچنین در این مرحله و مراحل بعدی باید روی مطالبی که می خوانید فکر کرده و تصویر سازی ذهنی کنید تا یادگیری آسانتر انجام شود.

مرحله دوم

 در مرحله سوم باید بتوانید مطالب را از حفظ بگویید. می توانید با زبان ساده و محاوره برای خودتان توضیح دهید. در این روش ضعف شما مشخص می شود. قسمتهایی که نمی توانید مسلط بیان کنید را مشخص کرده و دوباره بخوانید.
مرحله آخر مرور کردن مطالب خوانده شده است. مرور کردن مطالب باعث می شود تا مطالب خوانده شده تثبیت شده و در ذهن پررنگ شود. این مرحله را نادیده نگیرید زیرا ممکن است بدون مرور یاد آوری مطالب برایتان مشکل باشد. مرور تمام مطالب را پشت سرهم انجام ندهید. گاهی به ذهن استراحت داده تا بتواند مطالب را آنالیز کند.
بهترین روش های مطالعه

تمرکز حواس

یکی از مهمترین عوامل در مطالعه و یادگیری خوب, تمرکز حواس حین مطالعه است. ویژگی های مکان مطالعه, شرایط فکری و روحی فرد در زمان مطالعه عوامل تاثیر گذار بر تمرکز حواس حین مطالعه هستند. عواملی که ممکن است باعث حواس پرتی شود را از خود دور نگه دارید و با تمرین های ذهنی بر روی افزایش تمرکز و دقت حواستان کار کنید. بهترین روش های مطالعه روش هایی هستند که با تمرکز حواس کامل انجام می شوند. اگر دچار استرس هستید با استفاده از روش های کاهش استرس جلسه امتحان از استرس راهی یابید.
بهترین روش های مطالعه
به یاد داشته باشید رسیدن به بهترین یادگیری در هنگام مطالعه، علاوه بر انتخاب و اجرای بهترین روش های مطالعه, نیازمند تمرین و سختکوشی زیادی است اما ارزشش را دارد. شما اینطور فکر نمی کنید؟

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *