دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

علت ریزش مو چیست؟و برای جلوگیری از ریزش مو چه کنیم؟

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
  • ۰

ریزش مو یکی از شایع ترین مسائل روزمره است که تمام افراد آن را تجربه کرده اند. اما اگر این مسئله بیش از حد رخ دهد, غیر طبیعی است و نیاز به درمان دارد. یکی از مهمترین علت ریزش مو, وراثت است.

ریزش مو یکی از فرآیندهایی است که هر روز برای همه افراد رخ می دهد. ریزش ۱۰۰ تار مو روزانه طبیعی است. اما اگر ریزش مو به صورت ارثی در خانواده وجود داشته باشد, روزانه تارهای بیشتری از مو ریخته می شود. در این مطلب با دلایل ریزش مو و راه کارهایی برای جلوگیری از آن آشنا می شویم.

علت ریزش مو چیست؟

شایع ترین عوامل ریزش مو

یکی از مهمترین دلایل ریزش مو در زنان و مردان, وراثت می باشد. در این شرایط مردان دچار طاسی نقطه ایی می شوند و موهای بالای سر زنان رفته رفته شروع به نازک شدن می کند. حدود نیمی از مردم این نوع ریزش مو را حدود سن ۵۰ سالگی تجربه می کنند.

اگرچه ریزش مو معمولا شایع است, اما این مسئله می تواند زندگی را تحت تاثیر قرار دهد, به ویژه هنگامی که این موضوع بر روی چهره تاثیر بگذارد. با این وجود خوشبختانه روش های زیادی برای درمان ریزش مو وجود دارد. شایع ترین علل ریزش مو به شرح زیر می باشد.

  • سابقه خانوادگی

همانطور که قبلا بیان کردیم, در اغلب موارد  دلیلریزش مو, وراثت است. به این معنی که فرد ریزش مو را از هر یک از والدین و یا هر دوی آن ها به ارث می برند. این نوع ریزش مو الگوی ریزش موی مردانه و یا الگوی ریزش موی زنانه نامیده می شود.

درمان ریزش مو

  •  آرون گروپس
  • استرس

استرس های فیزیکی مانند عمل جراحی, بیماری و یا تب بالا از دیگر عوامل ریزش مو می باشند.

  • شیمی درمانی

شیمی درمانی که داروی بسیار قوی برای از بین بردن سلول های سرطانی است, موجب ریزش مو می شود.

  • آسیب و صدمه به مو

محکم برس کشیدن موها, محکم و نامناسب بستن موها, استفاده از دستگاه های فر مو و رنگ ها و مواد شیمیایی موجب ریزش مو می شود.

  • سن

با افزایش سن ریزش مو بیشتر می شود. به علاوه موها نازک تر شده و تمایل بیشتری به شکستن دارند. از این رو ریزش مو بیشتر اتفاق می افتد.

  • رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی نامناسب می تواند سبب ریزش مو شود. به خصوص فقر پروتئین و آهن یکی از مهمترین علت ریزش مو به شمار می رود. از دیگر عوامل ایجاد ریزش مو می توان بیماری های تیروئید، مانند کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید و عفونت قارچی پوست سر به خصوص در کودکان را نام برد.

روش های درمان ریزش مو

علت ریزش مو

روش های درمان ریزش مو وابسته به علت ایجاد آن می باشد. بسیاری از افراد با پیوند مو و استفاده از کلاه گیس اقدام به پوشاندن ریزش مو می کنند. در صورتی که دلیل ریزش مو, بیماری, استفاده از برخی داروها و یا استرس باشد, با درمان بیماری و توقف مصرف دارو و مدیریت استرس, ریزش مو نیز برطرف می شود.

اگر ریزش مو ناشی از عوامل ارثی باشد, در این مواقع هدف درمان ریزش مو, پیشگیری از ریزش مو, ارتقاء رشد مو و پوشش مناطق طاس پوست سر می باشد. با این حال این اهداف برای همه ی افراد ممکن است موثر نباشد. در این مواقع داروهای مختلفی تجویز می شود. مینوکسیدیل و فیناستراید از جمله این داروها می باشند. به علاوه جراحی یکی دیگر از روش های درمانی ریزش مو ناشی از وراثت است.

در صورتی که ریزش مو ناشی از عوامل غیر ارثی باشد, درمان آن موفق آمیزتر است. ریزش مو ناشی از استرس, با مدیریت و کاهش استرس, رفع می شود. ریزش مو ناشی از شیمی درمانی با توقف شیمی درمانی بهبود می یابد. با بهبود رژیم غذایی و استفاده از منابع غذایی طبیعی و سالم می توان از ریزش مو ناشی از تغذیه ناسالم نیز پیشگیری کرد. در واقع درمان خانگی ریزش مو از موثرترین روش های رفع ریزش مو می باشند.

برای جلوگیری از ریزش مو چه کنیم؟

علت ریزش مو

می توان از ریزش مو ناشی از بیماری ها, داروها, رژیم غذایی نامناسب, استرس و فقر پروتئین و آهن جلوگیری کرد. در واقع اجتناب از مصرف برخی داروها, کاهش استرس, دریافت پروتئین و آهن کافی در رژیم غذایی و استفاده از مدل موهایی که به مو آسیب نرساند, به کاهش و یا جلوگیری از ریزش مو کمک می کند. استفاده از ماسک های ضد ریزش مو از دیگر ورش های موثر و بی خطر پیشگیری از ریزش مو می باشند که مو را تقویت می کنند. اما اگر ریزش مو ارثی باشد, متاسفانه نمی توان از آن پیشگیری کرد.

با توجه به مطالب بیان شده, علل ریزش مو بسیار است که با تشخیص زود هنگام آن, درمان ریزش مو موفق آمیزتر خواهد بود. مراقبت های خانگی و استفاده از رژیم سالم می تواند در درمان ریزش مو بسیار موثر باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *