دسته ها
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی مزدا ۳۲۳ و نگاهی به بازار دست دوم این خودرو

  • ساناز براتی
  • ۱۲ دی ۱۳۹۹
  • ۰

طراحی خودرو مزدا ۳۲۳ به ده نود میلادی باز می گردد که در زمان خود بسیار قدرتمند و عالی بوده است. در بررسی مزدا ۳۲۳ متوجه خواهید شد که این خودرو بسیار مناسب افرادی است که به دنبال خودرویی خانوادگی و کم استلاک هستند و خودروهای زاپنی را به نوع ایرانی ترجیح می دهند.

خودرو مزدا ۳۲۳ بسیار آرام و سر به زیر، با کیفیت، مطیع و پرقدرت و زیبا است که در بازار تیران کمتر خودروی مشابه آن یافت می شود. در برخی از نقاط این خودرو به مزدا فامیلیا شهرت دارد، که نشان از خانوادگی بودن خودرو است، برای بررسی مزدا ۳۲۳ و آشنایی با مزایا و معایب آن در این مطلب همراه ما باشید.

بررسی خودرو مزدا ۳۲۳

مزدا ۳۲۳ یکی از انواع خودروهای سدان ژاپنی است که حدودا در اوایل دهه ۸۰ به بازار ایران راه یافت. این خودرو به طور مستقیم با پژو، سمند و پژو پارس در یک رده قرار می گرفت. مزدا ۳۲۳ شاید مثل دیگر رقبای فرانسوی خود دیده نشد ولی مطمئنا یکی از پرطرفدارترین خودروهای مونتاژی در ایران می باشد، و افراد زیادی حاضرند به جای خرید خودروهای ایرانی به سراغ خرید نسخه های قدیمیتر این خودرو ژاپنی بروند. خرید خودرو دست دو و کار کرده، به خصوص محصولی که سال ها از ورود آن به بازار می گذرد، ریسک بالایی دارد. اما وقتی نام خودرو و برند مزدا را مشاهده می کنید کمی خیالتان راحتتر خواهد شد. خودرو مزدا ۳۲۳ از جمله خودروهایی است که در بدو ورود به بازار ایران بسیار محبوب شد و جزء انتخاب های بی نظیر ایرانیان محسوب می شد.

بررسی کردن خودرو مزدا 323

کم کم با پیشرفت تکنولوژی و صنعت خودرو، مزدا ۳۲۳ تا حدی از رقیبان خود دور افتاد با این وجود همچنان مشتریان خاص خود را در بازار دارد ولی به دلیل پیشرفت خودرهای مختلف نمی توانیم از آن به عنوان انتخابی درست نام ببریم، ممکن است با شنیدن نام خودرو یک ماشین پرقدرت و پر شتاب در ذهنتان تداعی گردد و به فکر خرید آن باشید، از این رو در این مطلب میی خواهیم به بررسی مزدا ۳۲۳ بپردازیم و مزایا و معایب آن را برای شما روشن کنیم تا بتوانید تصمیمی درست در این زمینه اتخاذ کنید.

وارسی و نگاه به مزدا 323

طراحی بدنه خودرو

در نگاه اول شاید خودرو مزدا ۳۲۳ نسبت به انواع خودروهایی که در حال حاضر تولید می شوند دارای طراحی ساده ای باشد، ولی باید توجه داشته باشید که این طراحی به حدود ۲۰ سال پیش باز می گردد، این خودرو وقتی وارد بازار شد که رقبایی سرسخت مانند سمند و پژو ۴۰۵ داشت که در آن زمان طراحی مزدا بسیار زیباتر و دلنشین تر از رقبایش بود، چه از لحاظ آیرودینامیکی و چه از لحاظ زیبایی ظاهری، مزدا ۳۲۳ در نمای جلو حرف های زیادی برای گفتن دارد و بسیار زیبا طراحی شده است.  در نمای جلو یک پنجره ۵ ظلعی کوچک به همراه لوگوی مزدا در مرکز و یک نوار کرومی در لبه ی بالایی آن دیده می شود که در کنار چراغ های نوک تیز اشک مانند و کاپوت رو به پایین باعش شده تا چهره ای آرام به مزدا دهد. این خودرو به خاطر طراحی و استایل خاصی که داشت بسیار مناسب دستکاری و تیونینگ بوده و هست به همین دلیل برای جوانان می تواند بسیار جذاب باشد.

  •  آرون گروپس

 

مصرف سوخت خودرو

در بررسی خودرو مزدا ۳۲۳ با موتور ۱۶۰۰ سی سی آن رو به رو می شویم که ۱۰۵ اسب بخار قدرت دارد، این موتور با توجه به توانی که دارد دارای مصرف سوخت پایینی است به شکلی که در هرر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی حدودا ۶ لیتر سوخت مصرف می کند و به عنوان یک خودرو کاملا کم مصرف شناخته می شود. در نتیجه اگر می خواهید از خودرو در محدوده شهر استفاده کنید مزدا ۳۲۳ یک انتخاب درست و عالی برای شماست و در مقایسه با مصرف ۱۰ یا ۱۲ لیتری پژوهای فرانسوی مقرون به صرفه می باشد.

مزدا 323 و ملاحظه و نقد آن

سواری بسیار عالی

همانطور که اشاره شد خودرو مزدا ۳۲۳ یک خودرو کاملا ژاپنی می باشد. خودروهای ژاپنی همواره هندلینگ و سواری عالی را به همراه داشته اند و این خودرو نیز این ویژگی را دارد. خودرو مزدا ۳۲۳ سواری خوب و هیجان انگیزی را در کنار فرماان بسیار خوب و عالی و هندلینگ مناسب به راننده  و سرنشین ارائه می دهد. این خاصیت در مقابل مدل های فرانسوی هم رده بسیار بالاتر و بهتر است. اگر به دنبال هیجان در رانندگی هستید خودرو های ژاپنی را از یاد نبرید.

ملاحظه مزدا 323 و مزایا و معایب آن

استهلاک کم خودرو

چیزی که کاملا در مورد ماشین های ژاپنی مشخص است استهلاک کم آنهاست. فرقی ندارد مزدا باشند یا تویوتا تمام ماشین های ژاپنی استهلاک می دارند که مزدا نیز از این قاعده مستثنی نیست. افراد زیادی هستند که مزدا ۳۲۳ را از سال ۸۲ یا ۸۳ خریداری کرده و هنوز هم این خودرو را دارند و تنها خرجی که برای این ماشین انجام داده اند هزینه روغن و بنزین ماشین بوده است! در صورتی که به درستی از انواع ماشین های ژاپنی نگهداری کنید به راحتی می توانید آنها را تا ۱۰ سال بدون هر نوع خرج اضافه داشته باشید و به خوبی برایتان کار می کنند، در این خودرو ها خبری از واشر سرسیلندر سوزاندن و آب روغن قاطی کردن و حتی شاتون زدن نیست. اگر به دنبال خودرویی هستید که کمتر شما را به تعمیرگاه ببرد خودروهای ژاپنی را برگزینید و مزدا ۳۲۳ را در انتخابات خود قرار دهید.

بررسی خودرو مزدا 323

موتور و گیربکس خودرو

در ادامه به بررسی موتور و گیر بکس مزدا ۳۲۳ می پردازیم.خودرو مزدا ۳۲۳ دارای یک موتور با توان معمولی ۱۰۵ اسب بخار است که ۱۶۰۰ سی سی حجم دارد این مقدار ممکن است روی کاغذ خیلی به نظر نرسد ولی به خاطر گیربکس بی نظیر خودرو قدرت خوبی از موتور به چرخ های جلو انتقال می یابد و در شتاب گیری نیز بسیار بهتر از رقیبان هم رده فرانسوی خود عمل می کند. است خودرو با توجه به مصرف پایین سوخت بسیار سرحال است و باید بگوییم که تکنولوژی این خودرو چند سال از زمان خود جلوتر بوده است. تعویض دنده خودرو در نوع دستی آن لذت بخش بوده و در نوع اتومات بسیار نرم و بی صدا می باشد. به طوری که فکر می کنید این گیربکس مربوط به ۲۰ سال پیش نیست و تازه تولید شده است. عملکرد گیربکس مزدا ۳۲۳ از مدل های خودروهای ایرانی در حال حاضر هم سریعتر است و هم نرم تر بوده و تجربه رانندگی خوبی را به شما خواهد داد.

ملاحظه مزدا 323

مزایای خودرو

در بررسی خودرو مزدا ۳۲۳ که در بالا انجام شد تا حدودی با مزایای این خودرو ژاپنی آشنا شده اید، در ادامه مزایای این خودرو را به طور دقیق تر مشاهده خواهید کرد:

  • اگر به دنبال خودرویی می باشید که تا ۵۰ هزار کیلومتر رانندگی اذیت نکند و حتی فرد را مجبور به باز کردن کاپوت نیز نکند، این خودرو بهترین انتخاب است.
  • مزدا ۳۲۳ دارای هندلینگ بسیار خوب در سرپیچ ها بوده و راننده را در زمان مانور راضی نگه می دارد.
  • اگر به دنبال خودرویی با EBD و ABS واقعی و متفاوت می باشید این خودرو برایتان گزینه عالی است.
  • از دیگر مزایای خودرو صندلی راحت و جادار برای تمامی سرنشینان خودرو می باشد که بسیار عالی است.
  • صدای موتور خیلی خوب بوده و سرنشینان را اذیت نخواهد کرد.
  • کم استهلاک بودن ماشین و همچنین در دسترس بودن قطعات یکی دیگر از مزایای این خودرو دست دو است.
  • دارا بودن ستون باریک و جانمایی مناسب باعث شده تا دید بسیار خوبی برای طرفین در زمان رانندگی ایجاد شود.
  • دارا بودن قابلیت سانروف برای تهویه مطبوع داخل کابین
  • دارای آینه های برقی تا شونده
  • خودرو دارای قابلیت نصب ال سی دی روی داشبورد است، زیرا جای آن تعبیه شده است.
  • کولر عالی و پاسخگوی محیط
  • خوش رکاب بودن و خوش رخ بودن خودرو
  • از جنبه کیفیت قطعات و کارکرد، خیلی بهتر از محصولات مختلفی مانند پژو ۲۰۶، ۴۰۵ و پرشیا است.
  • با اینکه زمان تولید به ۲۰ سال پیش باز می گردد این خودرو دارای یک ایربک بوده و همچنین در تیب ۵ نیز دارای ۲ ایربک می باشد.

ملاحظه و نقد خودرو مزدا 323

معایب خودرو

بعد از بررسی مزایای مزدا ۳۲۳ نوبت به عنوان کردن معایب خودرو رسیده است. در ادامه با معایب این خودرو ژاپنی آشنا خواهیم شد:

  • اگر به دنبال شتاب و سرعت می باشید باید بدانید که این خودرو با موتور ۱۶۰۰ سی سی و ۱۶ سوپاپ نمی تواند شتاب زیادی را به شما انتقال دهد.
  • در خودرو مزدا ۳۲۳ خبری از شتاب نیست، این خودرو یک سواری نرم و گهواره ای شکل دارد، اگر به دنبال سرعت و شتاب بالا هستید این خودرو مناسب شما نیست.
  • یکی از معایب این خودرو این است که این خودرو در سرعت بالا تا سرعت ۱۴۰ یا ۱۵۰ به خوبی اوج می گیرد ولی از آن به بعد مثل اینکه میلی به حرکت نداشته باشد دچار تنبلی می شود.
  • در نوع اتوماتیک اگر به دنبال یک حرکت آرام و بی دردسر می باشید، این محصول گزینه خوبی است در غیر اینصورت با گیربکس اتوماتیک در این خودرو خبری از حالت تیپ ترونیک نیست و نمی توانید با این خودرو معکوس های جذابی بکشید.

بررسی و نقد خودرو مزدا 323

  • نور پشت آمپر این خودرو قابلیت تغییر به رنگ یخی یا همان سفید و جذاب را نداشته و مجبور خواهید بود که با داشبورد سبز رنگ و بی روح آن سر نمایید و نمی توانیدد فضای داخل کابین را تغییر دهید.
  • ترمزهای عقب خودرو از نوع کاسه ای بوده که اصلا گزینه خوبی نیست.
  • قدرت مزدا ۳۲۳ در دور ۶۵۰۰ خیلی سخت به ۱۰۶ اسب بخار خواهد رسید.
  • خمره اگزور خودرو خیلی پایین بوده و باعث شده تا مزدا ۳۲۳ از عقب نمای بدی داشته باشد.
  • به خاطر مصرف بالای خودرو و موتور کم توان، مصرف کولر در تابستان ها کمی ممکن است اذیت کند.
  • آخرین مدل این خودرو البته در تیپ ۵ مربوط به سال ۱۳۸۶ است که بسیار قدیمی است.
  • خودرو دارای لاستیک های پیش فرض با سایز کوچک است.
  • اگر همزمان ۵ نفر در خودرو سوار شوند، باید شبیه به یک راننده تاکسی آرام و بی سرو صدا رانندگی کنید.

نتیجه گیری

در پایان با توجه به بررسی مزدا ۳۲۳ باید گفت که اگر به دنبال خودرویی خانوادگی با مصرف سوخت کم، توانایی موتور بالا و استهلاک کم هستید و از خودروهایی مثل سمند و پژو های ایرانی خوشتان نمی آید می توانید به فکر خرید مزدا ۳۲۳ باشید. خودرویی خاطره انگیز که یادش همیشه در ذهن می ماند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *