دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی مزدا ۲ و قابلیت های فنی این خودروی ژاپنی

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

مزدا ۲ از ماشین هایی است که در چندین سال اخیر توجه جوانان و بانوان کشور قرار گرفته و به همین خاطر ما در این مقاله به بیان ویژگی ها و قابلیت های این ماشین خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

مزدا ۲ از جمله محصولات شرکت ژاپنی مزدا محسوب می شود که در چندین سال اخیر به ایران نیز راه پیدا کرده است. ما در ادامه به بررسی مزدا ۲ و کیفیت و کمیت آن خواهیم پرداخت.

بررسی مزدا ۲

مزدا ۲ یکی از خودرو های کامپکت هاچ بک محسوب می شود که از جثه ای کوچک و جمع و جور برخوردار می باشد و در ردیف خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی قرار می گیرد البته لازم به ذکر است که بگوییم هر چند این خودروها در بازار بین الملل ارزان قیمت هستند اما در کشور ما اینگونه نیستند و با دو برابر قیمت به فروش می رسند.

نسخه موجود این خودرو در ایران مربوط به نسل سوم می باشد تا مدتی پیش توسط شرکت بهمن در داخل کشور مونتاژ می شد. از رقبای این خودرو در داخل کشور می توان به تویوتا پاریس و هیوندا i20 اشاره کرد. البته بایستی اعتراف کرد که همانطور که این خودرو در بازار از تمامی رقبای خود کوچک تر است از سرعت و چابکی زیادی نیز برخوردار می باشد. به هر حال در چندین سال گذشته این خودروی کوچک و جمع و جور مورد استقبال جوانان و بانوان قرار گرفته و بسیاری از افراد به استفاده از آن پرداخته اند.

   https://arga-mag.com/file/img/2020/12/3-5.jpg

مشخصات و بررسی مزدا ۲:

خودرو مزدا ۲ به یک موتور چهار سیلندر بنزینی خطی مدل ۲Y مجهز می باشد. موتوری که مبتنی بر سیستم سوخت رسانی انژکتوری با بهره مندی از گنجایش ۱۴۹۸ سی سی که نسبت تراکم یک به ده را به نمایش می گذارد.

حداکثر توان خروجی موتور به کار رفته در این خودرو معادل ۱۰۲ اسب بخار با احتساب ۶۰۰۰ دور در دقیقه است. حداکثر گشتاور تولید شده توسط موتور این خودرو نیز معادل ۱۳۵ نیوتن متر با احتساب ۴۰۰۰ دور در دقیقه برآورد می شود.

  •  آرون گروپس

نوع سیستم انتقال قدرت خودروی مزدا ۲ یک سیستم چهار سرعته خودکار و مجهز به کنترل الکترونیکی است. اگر چه در این خودرو از جعبه دنده تیپ ترونیک استفاده نشده است اما جعبه دنده به کار رفته رد آن کیفیت مناسبی دارد و سرعت عکس العمل قابل توجهی را به نمایش می گذارد. به یاد داشته باشید اگر چه توان فنی این خودرو در ظاهر چندان جلوه نمی کند اما اندازه کوچک و وزن پایین آن موجب می شود که محصول کامپکت شرکت مزدا از شتاب نسبتا بالایی برخوردار باشد و یک خودروی چالاک و تر و فرز لقب بگیرد.

https://arga-mag.com/file/img/2020/12/2-15.jpg

به طور کلی می توان به سیستم ترمز و تعلیق خودروی مزدا ۲ از نظر کارکرد و کیفیت نمره قبولی داد. به خصوص اینکه سیستم ترمز ین خودرو عملکرد بسیار چشم گیری را از خود نشان می دهد.

البته باید در نظر داشت با توجه به شرایط اقتصادی خودروی جمع و جور مزدا در نوع کنترل و سیستم تعلیق این محصول نوعی خشکی و تیزی محسوس مشاهده می شود. هر چند که باید این نکته را اضافه کرد که ویژگی یاد شده تا حدی بر جنبه های اسپوررت این خودرو می افزاید. در حقیقت با وجود آن که محصول کوچک جثه شرکت مزدا یک خودروی اسپورت محسوب نمی شود اما به دلیل بهره بردن از قابلیت هایی که به آن ها اشاره شد تا حد زیادی می تواند مورد توجه طرفداران محصولات اسپورت قرار بگیرد.

علاوه بر ویژگی های مثبتی که ذکر شد نظیر چالاک بودن نسبی، خودروی کامپکت و هاچ بک شرکت مزدا از نظر میزان سوخت نیز عملکرد نسبتا مناسبی دارد. متوسط میزان مصرف سوخت این خودرو در حالت چرخه ترکیبی حدود ۷.۵ لیتر به ازای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت است. رقمی که در حالت برون شهری و درون شهری به ترتیب حدود ۶.۷ لیتر و ۸.۳ لیتر به ازای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت برآورد می شود.

به این ترتیب می توانید خودروی زیبای مزدا ۲ را یک محصول کوچک جثه و تر و فرز لقب داد که بیش از هر فعالیتی برای پیمودن مسیرهای شهری طراحی شده است.

بررسی مزدا ۲ از نظر قابلیت ها و امکانات:

معمولا محصولاتی که تحت نام خودروهای کوچک و اقتصادی به بازارهای جهانی عرضه می شوند امکانات چندان متفاوتی را در اختیار خریداران خود قرار نمی دهند. اما خودروی مزدا ۲ به عنوان یک محصول ارزان قیمت و کم ادعا از وجود امکانات قابل قبولی بهره می برد. مواردی که می توانید مهم ترین نمونه های آنها را در این فهرست مشاهده کنید.

  • وجود آینه برقی در خودرو
  • برخورداری خودرو از شیشه های برقی
  • وجود سیستم ضد سرقت در خودرو
  • برخورداری خودرو از فرمان الکتریکی که به کنترلرهای چند رسانه ای سیستم صوتی مجهز است
  • بهره مندی از امکان تنظیم نور چراغ های موجود در صفحه کیلومتر شمار خودرو
  • وجود سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در خودرو
  • بهره مندی از چراغ مه شکن در بخش جلوی خودرو
  • وجود کامپیوتر سفری و نشانگر دمای خارج از خودرو
  • بهره مندی خودرو از فرمان چرمی
  • مجهز بودن خودرو به قابلیت‌های ABS و EBD

بهتر است بدانید بررسی مزدا ۲ در مقایسه با برخی از محصولات کره ای نظیر خودروی هیوندای i20 کاستی هایی را هم در زمینه برخورداری از برخی امکانات و قابلیت های رفاهی یا کاربردی به نمایش می‌گذارد. به طور مثال در نمونه های پایه این محصول هیچ نشانه ای از وجود سانروف یا قابلیت ESP مشاهده نمی شود. علاوه بر آن تعداد کیسه های هوای ایمنی این خودرو نیز تنها به دو عددد محدود می شود که به دو سر نشین صندلی جلوی این خودرو اختصاص دارد. این در حالی است که محصولات کامپکت کره ای معمولا به چهار کیسه هوای ایمنی مجهز هستند و علاوه بر دو کیسه هوای اصلی بخش جلو کیسه های پرده ای و جانبی را نیز شامل می شوند. یکی دیگر از کاستی های خودروی مزدا ۲ این است که ترمز بخش عقب این خودرو به شکل کاسه ای طراحی شده است. این در حالی است که این روزها حتی برخی از خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی حاضر در بازار نیز از وجود ترمز دیسکی در هر دو بخش جلو و عقب خود بهره می برند.

اما امنیت خودروی کامپکت و هاچ بک شرکت مزدا در سطح مناسبی قرار دارد. زیرا این خودرو توانسته است از موسسه ایمنی یورو ان سی ای پی، پنج ستاره دریافت کند و نمرات قابل قبولی را در بخش های مختلف کنترل کیفیت کسب نماید. حتی می توان ادعا کرد که میزان ایمنی این خودرو تا حدی از تویوتا یاریس هم بیشتر است. اگر بخواهیم در مجموع بررسی کنیم، خودروی مزدا ۲ از نظر امکانات و قابلیت هایی که از وجود آنها بهره می برد کاستی هایی نسبت به برخی از رقبای خود دارد، اما در مقایسه با آنها از لحاظ بعضی از ویژگی ها بهتر است. بنابراین می توان گفت که محصول کامپکت و هاچ بک شرکت مزدا در این بخش نمره بسیار خوبی دریافت می کند.

بررسی مزدا ۲ از نظر ظاهر:

خودرو مزدا ۲ را می توان به خاطر نمای ظاهری زیبایی که دارد نیز توصیف کرد و ما به همین خاطر در ادامه بدان پرداخته ایم:

بررسی مزدا ۲ از نظر نمای جلو:

در نمای جلوی خودروی مزدا ۲ شاهد وجود پنجره ای کوچک و باریک هستیم که تنها بخش کوچکی از فضای پیشانی این خودرو را به خود اختصاص داده است. چراغ های جلوی خودروی مزدا نسبتا اندازه ای بزرگ دارند و ظاهر مناسبی را به ابن خودرو بخشیده اند. در بالای آنها دو خط حجم دهنده تقریبا واضح مشاهده می شود که قسمت پایینی شیشه جلوی این محصول را به کناره ای بخش جلو پنجره آن متصل می سازد. سپر جلوی خودروی کامپکت مزدا هم شمایلی نسبتا پهن دارد که حالت مذکور در بهش وسط و مشبک آن واضح تر از کناره ها جلوه می کند. در مجموع می توان گفت که رگه های مشخصی از خصوصیات اسپرت در چهره ای این خودرو کاملا دیده می شود. این موضوعی است که برای طرفداران جوان این محصول جذاب به نظر می رسد.

بررسی مزدا ۲ از نظر نمای کنار:

در نمای کناری خودروی مزدا ۲ شاهد وجود خط حجم دهنده ایدر بخش پایین بدنه هستیم. در بخش بالایی بدنه نیز خط حجم دهنده ی دیگری که ازطول بیشتری برخوردار است را می بینیم. خطی که نسبتا حالتی اریب مانند دارد و از دستگیره های در این خودرو عبور می کند. البته این خط حجم دهنده از وضوح کمتری نسبت به نمونه مشابه پایینی بهره می برد. وجود این دو‌خط نوعی فرو‌رفتگی را در بخش‌ میانی نمای کناری خودروی مزدا ۲ ایجاد کرده است که در زیبا نشان دادن این بخش از خودرو عملکرد موثری دارد.

 نکته دیگری که در نمای کناری این خودرو می توان به آن اشاره داشت کوچک تر طراحی شدن درهای عقب این‌ خودرو در مقایسه با درهای جلوی آن است. در واقع درهای جلوی این خودرو از نظر اندازه تقریبا دو برابر درهای عقب آن‌ است. این موضوع را نیز شاید بتوان پر رنگ جلوه دادن خصلت های ظاهری اسپورت این خودرو گذاشت.

مزدا 2

بررسی مزدا ۲ از نظر نمای عقب:

نمای عقب خودروی مزدا ۲از حالتی خندان و جالب برخوردار است. حالتی که به وجود آمدن آن را می توان ترکیبی از در هم آمیختگی چراغ های عقب این خودرو با خط واضح مربوط به در پشتی آن یا همان در صندوق عقب دانست. سپر عقب این خودرو نیز مانند سپر جلوی آن تقریبا پهن طراحی شده است.‌ در کنار ابن موضوع نوع طراحی شیشه عقب این خودرو فضای دید نسبتا مناسبی را در اختیار سرنشینان آن قرار می دهد.

به طور کلی اگر چه خودروی کوچک جثه شرکت مزدا از نظر کیفیت طراحی نمای بیرونی خود عملکرد خارق العاده ای ندارد اما در عین حال از تاثیرگذاری لازم بر بیننده برخوردار می باشد. در این میان حالت هاچ بک خودروی کامپکت مزدا هم توانسته است بر خصلت های اسپورت ظاهری آن بیافزاید. البته این روزها اکثر خودروهای کوچک جثه مشابه این محصول به شکل هاچ بک طراحی می شوند.

بررسی مزدا ۲ از نظر نمای داخلی:

داشبورد خودروی مزدا ۲ از طراحی تقریبا ساده‌ای بهره می برد. با این حال نوع طراحی بخش وسط داشبورد و کنسول میانی این خودرو تا حد قابل توجهی از ویژگی‌های اسپورت برخوردار است. در مجموع اکثر اجزای داشبورد خودروی کوچک جثه مزدا به شکل دایره مانند طراحی شده اند و ترکیب مناسبی با یکدیگر ایجاد می نمایند. جنس مواد به کار رفته در طراحی اجزای داخلی این خودرو نیز تقریبا متوسط بوده و بر خلاف برخی از خودروهای هم رده (به خصوص محصولات چینی) کاملا ضعیف و بی کیفیت به نظر نمی رسد.

مزدا 2

به طور کلی نوع طراحی نمای داخلی خودروی کامپکت مزدا و گستردگی فضای درون کابین آن را می توان در حد متوسط توصیف کرد. هر چند که این خودرو از نظر میزان راحتی سرنشینان عملکرد کاملا مثبت و قابل قبولی دارد.

قیمت خودروی مزدا ۲ :

در حال حاضر نسخه صفر کیلومتر و کارنکرده خودروی مزدا۲ در بازار ایران به ندرت پیدا می شود. بنابراین کسانی که قصد خرید این خودرو را دارند به ناچار باید به سراغ نسخه های کار کرده و دست دوم آن بروند. اما به دلیل نوسانات قیمت ارز نمی توان قیمت مشخصی برای این خودرو اعلام کرد.

در مجموع اگر به دنبال یک خودروی کامپکت هاچ بک و نسبتا چابک می گردید که از امکانات مناسبی هم برخوردار باشد، خودروی مزدا ۲ می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *