دسته ها
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

دخمه زرتشتیان یزد و زیبایی های این بنای تاریخی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۴ تیر ۱۴۰۲
  • ۰

دخمه زرتشتیان یزد یک بنای باستانی است که دارای معماری برجسته ای بوده این بنا سازه ای برجسته با ویژگی ها و معماری های فوق العاده است.

همانطور که می دانید، برخی از نقاط ایران دارای قدمت زیادی هستند. به عنوان مثال نواحی فارس قدمتی به زمان ساسانیان داشته و شما می توانید در این بخش با دخمه زرتشتیان یزد که یکی از جاذبه های باستانی کشور هستند، آشنا شوید.

دخمه باستانی زرتشتی

آشنایی با دخمه زرتشتیان یزد:

شاید در ابتدا با دیدن این دخمه ها کمی ترس در شما ایجاد شود که چرا این سازه مانند سازه های فضایی است. اما این هنر دست معمارانی بوده که در دوره خود و حتی تا هزاران سال بعد هم کسی به نحوه ساخت و هنر دست آن پی نبرده است. این بنا امروزه یکی از دیدنی های استان یزد می باشد.

دخمه زرتشتیان یزد

چیزی که در این سازه جلب توجه می کند، دایره ای بزرگ در بالای سازه می باشد. در ابتدا این بنا مانند یک گورستان زرتشتی بوده اما در این بخش اطلاعات بیشتری را درباره این سازه کسب می کنید. جالب است بدانید که این بنا توسط یکی از افراد معروف اروپایی فیلمبرداری شده است.

معماری بنای زرتشتیان یزد

این سازه با وجود معماری های برجسته ای که دارد بسیار با اهمیت و دیدنی می باشد. این دخمه کارکردهای زیادی داشته و شامل جذابیت های فوق العاده ای است. شما برای بازدید از این سازه دیدنی باید به فاصله ۱۵ کیلومتری یزد بروید. این بنا در کوه های دخمه و منطقه صفاییه واقع شده است.

  •  آرون گروپس

دخمه های یزد

علت ساخت دخمه:

حالا باید بدانید که این دخمه به چه دلیلی بنا شده است. زرتشتیان برای دفن اجساد از این دخمه استفاده کرده تا پرندگان و حیوانات از ان ها استفاده کنند. در نهایت نیز استخوان های مردگان در این دخمه باقی می ماندند. در طی تاریخ نیز این مکان رخدادهای زیادی داشته و روایت های متعددی درباره آن بوده است. دیدنی های ابرکوه یزد نیز از جاذبه های این ناحیه به شمار می آید که شما از آن بازدید می کنید.

بررسی معماری دخمه:

حالا باید به سراغ بررسی معماری برجسته دخمه زرتشتیان یزد بروید. ساخت این بنا به طور طبیعی در اثر  اتفاق های مختلف انجام شده است. ابتدا این دخمه محلی برای استفاده تمام جانوران بود و بعدها ارتفاع آن بلند شده و به مکانی برای استفاده پرندگان تبدیل شد.

بنای تاریخی زرتشتیان یزد

سنیگی که در میانه دخمه تعبیه شده برای بستن جسد بوده که لاشخورها راحت تر بتواند، جسد را مصرف کنند. استخوان ها نیز در وسط دخمه قرار می گرفت که به آن استخوان دان می گفتند. این دخمه ها عموما در بالای کوه ها ساخته می شدند.

بخش زیادی از فضای این دخمه ها را سنگ ها تشکیل داده اند و امکان استفاده از خاک های مقدس در ساخت آن وجود نداشته است. شما برایرفت و آمد به این دخمه باید از پله هایی که بیرون آن تعبیه شده اند، استفاده کنید. بخش هایی از این بنا ویژه زنان و برخی دیگر هم ویژه مردان است.

ما در این بخش به معرفی دیدنی های یزد پرداختیم که شما علاقه مندان می توانید در لینک با دیدنی هایبیشتری از این ناحیه تاریخی آشنا شوید. این دخمه باستانی تنها بخشی از زیبایی های تاریخی این منطقه است. در سفر به یزد حتما از دیدنی های تاریخی این ناحیه بازدید کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *