دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بررسی النترا ۲۰۲۲ و مشخصات فنی این کره ای جذاب

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

هیوندای النترا یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین محصولات هیوندای در کلاس سدان محسوب می شود که تا کنون در قالب هفت نسل راهی بازارهای جهانی شده است. در این مطلب به بررسی النترا ۲۰۲۲ می پردازیم.

سدان زیبای النترا ۲۰۲۲ بار دیگر از طراحی رادیکال و سنت شکن هیوندای بهره می برد و این بار با خطوط خیلی تیز و زوایای شکسته بسیار همراه شده است. این خودرو ظاهری تهاجمی، اسپرت و جذاب تر از قبل را به نمایش گذاشته است. در ادامه مطلب به طور جامع به بررسی النترا ۲۰۲۲ می پردازیم.

معرفی بررسی النترا ۲۰۲۲

هیوندای النترا که به اسم آوانته یا i30 هم شناخته می شود یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین خودروهای شرکت هیوندای در کلاس خودروهای سدان به شمار می رود. این خودرو تا حالا هفت نسل را پشت سر نهاده است که در این بین نسل پنجم و ششم آن حضور تقریبا موفقی را در کشور ما تجربه کرده اند.

نسل هفتم این خودرو در سال ۲۰۲۰ با زبان طراحی موسوم به پویایی پارامتریک به عنوان سدان اسپرت عریض و طویل تر از پیش به معرض نمایش گذاشته شد. این محصول از زبان طراحی زوایایی خیلی مهیج تر از نسل قبل بهره می برد و سعی دارد با استفاده از زوایای شکسته و اشکال هندسی تهاجمی، ظاهر اسپرت و جذاب تری از قبل را به نمایش بگذارد تا به دوران اوج باز گردد.

شایان ذکر است این سدان کوچک سایز برند هیوندای اولین بار در نسل سوم با اسم آوانته به طور مونتاژ داخلی توسط کرمان موتور به ایران معرفی شد. در ادامه با آزاد شدن واردات خودرو این مدل در نسل های پنجم و ششم هم به بازار کشور روانه شد و حتی نسل ششم آن تایم کوتاهی توسط کرمان موتور روی خط تولید قرار گرفت.

از این رو ایرانیان با برند النترا نا آشنا نیستند. با معرفی نسل هفتم در سال ۲۰۲۰، النترا حضور جدیدترین نسخه خود را در جهان تجربه می کند در ترکیب با نسخه عملکرد محور ان رنگ و بویی کاملا متمایز به خود گرفته و فقدان آن در بازار کنونی خودرو کشور خیلی حس می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بعد از مدتی هیوندای النترا ۲۰۲۲ جدید مجددا طراحی شده و ظاهری مدرن، قیمتی تقریبا مناسب و مجموعه ای از ویژگی های استاندارد را با خود همراه نموده است. از این رو اگر به دنبال خرید یک سدان جدید هستید، هیوندای النترا ۲۰۲۲ می تواند گزینه انتخابی مناسبی باشد. در سال ۲۰۲۱ نسخه جدید و بهبود یافته این خودرو دنیای صنعت را تحت تاثیر نهاده و توانست جایزه بهترین خودرو سال امریکای شمالی را از آن خود نماید. در ادامه مطلب به بررسی النترا ۲۰۲۲ می پردازیم.

طراحی ظاهری

بررسی ها نشان می دهد النترا ۲۰۲۲ بار دیگر طراحی رادیکال و سنت شکن هیوندای را با خود همراه نموده و این بار از خطوط بسیار تیز و زوایای شکسته فراوانی بهره می برد. نمای جلو با ادغام جلو پنجره و چراغ های کشیده، چهره ای تهاجمی ایجاد کرده است.

در نمای جانبی فرورفتگی های بارزی در بخش درب ها دیده می شود که به کمک خطوط شکسته خیلی تیز ایجاد شده است. در نمای عقب ولی سبک طراحی النترا ۲۰۲۲ خیلی معقول تر و زیباتر شده است زیرا جدا از چراغ های پیوسته و دشنه مانند کل ال ای دی، لبه درب صندوق عقب به صورت یک اسپویلر ترکیب شده در بدنه به ایفای نقش می پردازند.

با توجه به بررسی ها همچنین می توان گفت ذات النترا ۲۰۲۲ به خودی خود اسپرت بوده ولی نسخه ان- لاین یا سری برند ان هیوندای که نقش نسخه های عملکرد محور اسپرت را ایفا می کنند در نمای زیر سپر جلو با ورودی های هوای بزرگ مزین به قطعات تزئیناتی سیاه رنگ و سپر عقب، با نسخه معمولی کاملا متمایز است.

همچنین اضافه شدن خط قرمز رنگ در سراسر دامنه خودرو به ایجاد جلوه ای اسپرت تر بسیار کمک کرده است. البته اسپویلر مجزای بیرون زده به عنوان قطعه اضافی بدنه روی درب صندوق عقب هم برای این نسخه قابل سفارش می باشد. هر چند ظاهر خیلی اسپرتی دارد ولی عدم وجود آن جذابیت طراحی النترا را بیشتر نمایان می سازد.

می توان گفت انصافا طراحان این سدان موفق شده اند پیشرفت چشمگیری نسبت به مدل قلبی در زمینه طراحی داشته باشند و گام خیلی موثری رو به جلو بردارند. در نمای جانبی هم به شکلی حجم پردازی صورت گرفته که تحدب و تقعر ظرافت معمول را نداشته و در عوض چین خوردگی های خشن روی درب ها خودنمایی دارنند.

این سبک طراحی بیشتر مورد پسند جوانان بوده و قطعا به سمت هیوندای النترا ۲۰۲۲ جذب می شوند. استایل صندوق عقب هم تا حدی شبیه خودروهای فستبک می باشد و این موضوع بر ارتقای میزان جذابیت بصری خودرو افزوده است.

طراحی داخلی

در بررسی طراحی داخلی و کابین هیوندای النترا ۲۰۲۲ قابل ذکر است که طراحی کاملا راننده محوری داشته به این نحو که دو نمایشگر اصلی لمسی سیستم مولتی مدیا و نشانگرهای پشت فرمان به سمت راننده قرار دارد و در نسخه ان اطلاعات حیاتی مانند دمای سیستم خنک کاری و روان کاری، میزان گشتاور و بوست تولیدی سیستم پرخوران توربو پیشرانه را در اختیار راننده می گذارد.

همچنین بررسی ها نشان می دهد نسخه N النترا دارای سیستم لانچ کنترل و نرم افزار ثبت سرعت و رکورد پیست می باشد که می تواند اطلاعات خروجی را با گوشی همراه هوشمند راننده به اشتراک قرار دهد. کنسول میانی به دستگیره در راستای طول خودرو مجهز شده که بخش سرنشین کناری را کاملا از راننده جدا می نماید و صندلی های متفاوت و اسپرت هم مزین به نشان N می باشند.

سعی هیوندای برای ارتقای لذت سواری النترا به عنوان نخستین سدان بخش N بعد از دو مدل هیوندای کونا و ولستر تا جایی پیش رفته که این خودرو در محور عقب به دیفرانسیل لغزش محدود و سیستم تعلیق مستقل مجهز شده تا هندلینگ و فرمان پذیری خودرو بهبود یابد. همچنین سیستم اگزوز النترا ۲۰۲۲ نسخه N با نسخه معمولی کاملا متفاوت بوده و به سه حالت مختلف صدا تولید می کند.

از ویژگی خیلی خاص و جدید در محصولات هیوندای حالت موقتی اوربوست می باشد که با فشار یک کلید روی فرمان به طور موقت و تنها برای تایم کوتاه ۲۰ ثانیه ای میزان بوست تولیدی سیستم توربو را ارتقا می بخشد تا به اندازه ده اسب بخار به قدرت تولیدی پیشرانه برای سبقت گرفتن و اجرای مانورهای سریع اضافه شود.

داخل کابین ولی از درجه اسپرت بودن اندکی کم شده و در عوض محیط خانوادگی و دلنشین بخصوص در قسمت داشبورد ایجاد شده است. طراحی فرمان هم به سبک محصولات جدید هیوندای لوکس و مدرن شده تا لذت در دست گرفتن آن بیش از پیش افزایش یابد. فضای صندلی های عقب هم خیلی جادار بوده و می توان آن را یکی از جادارترین سدان های شهری جمع و جور تلقی کرد.

مشخصات فنی

در بررسی مشخصات فنی این خودرو باید گفت شرکت هیوندای پیشرانه های تنفس طبیعی یا توربو شارژ مختلفی برای تامین قوای محرکه النترا مدل ۲۰۲۲ در بازارهای مختلف ارائه نموده است. هیوندای النترا در نسخه جی ال اس به موتور دو لیتری تنفس طبیعی به احتمال زیاد در کشور حضور می یابد. این موتور نیرویی معادل ۱۵۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۹۰ نیوتن متر را توسط جعبه دنده ۶ سرعته دستی به چرخ های جلو انتقال می دهد.

استفاده از این موتور و گیربکس موجب می شود تا این سدان کره ای قادر باشد در زمانی حدود ده ثانیه از حالت توقف به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. النترا ۲۰۲۲ به طور متوسط حدود ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر بنزین مصرف می کند و نهایتا می تواند تا ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت سرعت یابد.

ظرفیت باک نیز  خودرو نیز حدود ۵۰ لیتر بوده و داخل صندوق آن هم ظرفیتی حدودا ۴۰۸ لیتر دارد. قابل ذکر است هیوندای النترا ۲۰۲۲ در نسخه N از پیشرانه دو لیتری توربوشارژ بهره می برد که حداکثر قدرت آن ۲۷۶ اسب بخار در ۶ هزار دور دقیقه بوده و گشتاور حداکثری آن نیز ۳۹۲ نیوتن متر است. همچنین حداکثر شتاب خودرو حدود ۵.۳ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *