دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دلیل تیره شدن رنگ مو به همراه روش های جلوگیری و برطرف کردن آن

  • محدثه خاکشور
  • ۴ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

برای دستیابی به یک رنگ موی زیبا و دلخواه لازم است در این زمینه مهارت داشته و اطلاعات لازم را در چنته داشته باید، در غیر این صورت اگر حتی یک اشتباه صورت بگیرد ممکن است کلی فاصله باشد میان نتیجه و رنگی که در نظر داشته اید. و اما یکی از مشکلات رایج تیره شدن رنگ مو است. در این مطلب به مهمترین دلیل تیره شدن رنگ مو می پردازیم.

اگر تجربه چند بار رنگ زدن را داشته باشید، حتما تجربه تغییر رنگ موی مد نظر خود را داشته که علل گوناگونی دارد. از جمله این تغییر رنگ ها، تیره و کدر شدن رنگ مو می باشد که برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است یکسری اقدامات را انجام دهید. پس اگر به تازگی موهای خود را رنگ زده اید که رنگ آن تیره شده است، دعوت می کنیم ما را تا انتهای مطلب همراهی نمایید زیرا می خواهیم دلیل تیره شدن رنگ مو و نیز موارد موثر به منظور جلوگیری را با شما به اشتراک بگذاریم.

بررسی دلیل تیره شدن رنگ مو

اینکه اتفاق و یا مشکلی رخ می دهد، قطعا مواردی به عنوان عامل و علل ایجاد کننده آن بوده اند که با پی بردن به این علل و تکرار نکردن آن در دفعات بعدی مانع از این کار می شوید. همچنین اغلب روش ها و راهکارهایی نیز برای رفع و برطرف کردن مشکل وجود دارد که بسیار مهم می باشد. ممکن است این اطلاعات را خودتان بر اساس تجربه به دست آورده باشید، یعنی حداقل یک یا دو بار به این مشکل گرفتار شده اید، ولی بهتر این که از تجربیات و دانش دیگران در این زمینه بهره مند شده و مانع از دچار شدن به چنین مشکلی پیشگیری نمایید. در ادامه مواردی که برای جلوگیری پیشنهاد می شود را در اختیارتان قرار می دهیم:

بررسی دلیل تیره شدن رنگ مو

تعادل در استفاده از سشوار و اتوی مو

از جمله موارد تاثیرگذار در تیره و مات شدن رنگ موهایتان، استفاده بسیار و پشت سر هم و با جرارت زیاد از لوازم حرارتی مانند اتوی مو، سشوار و … می باشد. پس تعادل را در استفاده از این وسایل رعایت نمایید.

انتخاب شامپوی مناسب

از جمله روش های حائز اهمیت جهت پیشگیری از تیره شدن رنگ مو دقت در انتخاب و استفاده از شامپوها و پاک کننده های مو است. اگر شامپویی که انتخاب می کنید مناسب موهای شما نباشد، در مدتی کوتاه امکان دارد رنگ موهایتان را کلا تغییر بدهد. بنابراین پس از رنگ نمودن موهای خود باید از شامپوهای مخصوص این موها بهره ببرید زیرا در آنها از سولفات و مواد مضر به کار نرفته است. سولفات موجود در شامپوها که به منظور تمیزی بیشتر استفاده می شود، قادر به تغییر رنگ موهای شما می باشد. در بیانی کلی خوب است در عوض انتخاب شامپوهای معمولی از شامپوهایی بدون سولفات بهره ببرید.

آشنایی با دلیل تیره شدن رنگ مو

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

آسیب دیده بودن مو

یکی دیگر از دلیل تیره شدن رنگ مو آسیب دیدگی موهایتان می باشد.موهای وز و شکننده و آسیب دیده به خاطر عوامل گوناگون، پس از رنگ نمودن و چندین دفعه شستشو خیلی زیبا نبوده و برخی موافع به مرور بدرنگ تر نیز می گردد. تلاش از ۱ ماه پیش از اقدام به رنگ کردن موهای آسیب دیده، با استفاده از آبرسان و مرطوب کننده از جمله روغن های نارگیل، روغن زیتون، روغن آرگان، روغن جوجوبا آن ها را تقویت و یا ترمیم کنید.

استفاده از آب داغ برای شستن موها

یکی از عوامل تیره و کدر شدن رنگ موها، شستن موها با استفاده از آب داغ می باشد. آب داغ غیر از آسیب رساندن به مو و باعث خشک شدن آن، موجب تیره و کدر گردیدن رنگ مو می گردد. به این صورت که آب داغ موجب از بین بردن زیبایی موهایتان گردیده و به سرعت رنگ را از درون پیگمنت های مو بیرون می آورد. آب داغ همچنین پوست سر را خشک کرده و زمینه ساز به وجود آمدن شوره ی سر می شود. وقتی که موها خشک (هیدراته) می گردند، رطوبت آنها از بین رفته و کم کم حساس و نازک می شوند. پس تلاش نمایید جهت شستشوی موهای خود از آب ولرم نزدیک به سرد بهره ببرید.

دکلره و رنگ کردن های مداوم

یکی دیگر از علل تیره شدن رنگ مو، همین دکلره و رنک کردن های مداوم و پشت سر هم می باشد که در طول زمان موجب از بین رفتن کراتین مو شده و در نتیجه از استحکام مو کاسته می شود و هم اینکه رنگ موها تیره و مات می گردد. کراتین موجود در رنگ موهای مختلف نیز امکان دارد تنها چند روز باعق براق شدن موها گردد، ولی پس از چند بار شستن پاک گردیده و رنگ مویتان تغییر می نماید. زیاده روی در رنگ کردن و دکلره کردن در طولانی مدت یک خطر جدی و آسیب غیر قابل جبران محسوب می شود.

مهمترین دلایل تیره شدن رنگ مو

شنا در استخر

استفاده از کلر در آب استخرهای مختلف یکی از مواردی است که هنگام شنا کردن در آن باعث تغییر رنگ مو و نیز تیره و کدر شدن رنگ موهایتان می شود. بنابراین یکی از اقداماتی که به منظور جلوگیری از تیره شدن رنگ موهای خود می توانید انجام دهید این است که از کلاه شنا با کیفیت خوب و استاندارد بهره ببرید.

استفاده از اکسیدانی نامناسب

یکی دیگر از علل تیره شدن رنگ مو انتخاب و استفاده از اکسیدان موی نامناسب می باشد که اغلب عزیزانی که در خانه موهای خود را رنگ می کنند، گرفتار آن می شوند. انواع اکسیدان با درصدهای گوناگون وجود دارند که هر یک از آنها خاصیت و تاثیرات خاص خودشان را دارا هستند.

مثلا اکسیدان شماره سه (۱۲ درصد) در دکلره های مو به کار گرفته می شود. اکسیدان شماره دو (۹درصد) نیز برای دکلره کردن اما دکلره های ضعیف و رنگ موی بلوند و روشن بکار می رود. این اکسیدان در صورتی که در لابلای موهای خود سفیدی دارید، مناسب نمی باشد.

اکسیدان شماره یک (۶درصد) نیز جهت رنگ موهای تیره و پوشش دادن سفیدی مو مناسب است. اکسیدان شماره نیم (۳درصد) نیز که از همه اکسیدان ها ضعیف تر می باشد جهت رنگساژ و تیره نمودن رنگ مو به کار برده می گردد. بنابراین با توجه به رنگی که مدنظر دارید و نیز موهای خود (اینکه سفیدی دارید یا نه) می توانید اکسیدان مناسبی را تهیه و استفاده کنید.

مهمترین دلایل تیره شدن رنگ مو

مناسب نبودن رنگ مو و طولانی شدن زمان

از جمله عللی که باعث تیره شدن رنگ موی شما می گردد، مدت زمانی است که رنگ مو بر روی موهای شما می ماند، اگر این زمان زیاد و طولانی باشد غیر از آسیب دیدن موهای شما باعث تیره گردیدن رنگ موهای شما نیز می شود. پس رنگ مو را بر حسب زمانبندی درست از روی موهای خود تمیز نمایید.

عامل دیگر انتخاب و استفاده از رنگ موی نامناسب است، رنگ هایی که در انواع کاتالوگ رنگ مو می بینید، هر یک بر روی پایه خاص و متفاوتی استفاده شده که هنگام تهیه رنگ مو از کاتالوگ لازم است به پایه رنگ مو توجه نمایید، زیرا اگر بر روی رنگ مویی که پایه آن چهار می باشد، از رنگ مویی که نیاز به پایه ۸ دارد، استفاده کنید نتیجه یکسان با کاتالوگ نخواهد بود. خانم هایی با رنگ موهای سیاه، پرکلاغی و یا قهوه ای تیره قادر نیستند با رنگ مویی یکسان، موهایی روشن در پایه ۸ به دست بیاورند.

اگر موهایتان تیره شده است چه باید کرد؟

در صورتی که رنگ موهای شما زیاد کدر، برنجی و زیادی تیره و مات شده، با استفاده از پرایمر رنگ مو می توانید کمی از تیره بودن آن بکاهید. پرایمر یکی از لوازم آرایشی محبوب است که علاوه بر حضور در میکاپ در حوزه رنگ نیز وجود داشته و مورد استفاده قرار می گیرد. پرایمر به کوتیکول مو نفوذ نموده و رنگ های اضافه ای که جمع شده را از بین می برد و یک پایه بهینه جهت رنگ تحویلتان دهد. این محصول فاقد آمونیاک، پراکسید، آمونیاک، پارابن، گلوتن، فتالات، مواد شیمیایی ماسک مو، دکلره بوده که در نتیجه هیچ آسیبی به موی شما نمی رساند. پرایمر انتخاب فوق العاده ای برای خانم های دارای موهای بلوند، خاکستری، قهوه ای تیره و سیاه می باشد.

دلیل کدر و مات شدن رنگ مو

با همراهی شما عزیزان به موارد مهم دلیل تیره شدن رنگ مو و نیز روش های جلوگیری پرداختیم، امیدواریم مفید واقع شده باشد. همچنین برای جواب به سوال آیا موی کراتین شده را می توان رنگ کرد؟ و نیز روشن کردن رنگ مو به لینک های مشخص شده سر بزنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *