دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دودی کردن شیشه خودرو چه شرایط و قوانینی دارد؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

دودی کردن شیشه خودرو امری سلیقه ای است ولی برای این کار قوانینی وجود دارد که بهتر است قبل از اقدام به دودی کردن شیشه ماشین از آن مطلع باشید. البته این کار مزایایی همچون ممانعت از ورود اشعه مضر خورشید به داخل کابین و مراقبت از روکش صندلی ها را به همراه دارد.

اگر به دودی کردن شیشه خودرو خود علاقمند هستید باید بدانید که این کار دارای قوانین خاصی بوده و موضوعاتی هست که اطلاع از آن اهمیت دارد. در حقیقت بدون رعایت این شرایط، انجام این کار غیر قانونی خواهد بود. از این رو پیشنهاد می شود با این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی در این باره کسب نمایید.

شرایط و قوانین دودی کردن شیشه خودرو

شاید شما هم مدتی است که به دودی کردن شیشه خودرو خود علاقمند هستید. یا به دلایل دیگری قصد انجام این کار را دارید. به هر روی باید دانست که قضیه به این سادگی ها نبوده و قواعد و نکاتی در این میان وجود دارد. از این رو نمی توان بدون اطلاع از آن ها دست به کار شوید.

دودی کردن شیشه خودرو یکی از کارهای محبوب بین ماشین بازهای جوان می باشد. این افراد می خواهند ظاهر خودرو خود را خاص نمایند. با این وجود برخی رانندگان دیگر نیز از طرفداران این نوع شیشه های خودرو هستند. زیرا تحمل آفتاب جاده از پشت شیشه های معمول برای سرنشینان دشوار است و با دودی کردن شیشه این مشکل حل می شود.

دودی کردن شیشه خودرو سلیقه ای بوده ولی با این وجود همانطور که اشاره شد از عبور اشعه های مضر خورشید ممانعت کرده و از روکش صندلی ها مراقبت می کند. با این تفاسیر دودی کردن شیشه ماشین شرایط خاصی را می طلبد. در حقیقت بدون رعایت این نکات و شرایط کاری غیر قانونی محسوب می شود. به این ترتیب با ادامه مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی از این کار به دست آورید.

دلیل دودی کردن شیشه ماشین

دلایل متعددی برای دودی کردن شیشه ماشین وجود دارد. برخی به این نوع مدل شیشه ها علاقه دارند برخی به علت امنیتی یا جلوگیری از تابش نور خورشید به داخل خودرو از آن استقبال می کنند. به طور مثال در شهرهای جنوبی به علت حرارت زیاد هوا و تابش مستقیم نور آفتاب، این شیشه ها طرفداران زیادی دارد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

به طور کلی از مهمترین دلایل دودی کردن شیشه ماشین عبارت است از:

  • سلیقه شخصی
  • نشکن بودن شیشه
  • خنک سازی فضای کابین
  • رانندگی راحت
  • محافظت در مقابل اشعه یو وی
  • تغییر ظاهر ماشین
  • ضد خش بودن
  • حفظ حریم شخصی

قوانین راهنمایی رانندگی در مورد دودی کردن شیشه ماشین

باید دانست که تیره نمودن شیشه خودرو با برچسب یا از روش های دیگر بایستی در چارچوب قوانین راهنمایی رانندگی انجام شود. وگرنه جریمه به دنبال دارد. در کشور ما بین ۳۵-۴۰ درصد از دودی نمودن شیشه خودرو مجاز است. در حقیقت تیره و دودی بودن شیشه باید به حدی باشد که سرنشینان مشخص باشند.

این موضوع برای مقامات کشوری کمی متفاوت بوده و امکان استفاده از شیشه های با درصد دودی بودن بسیار هم وجود دارد. دلیل این که خودروهای دیپلماتیک به شیشه های دودی و تیره مجهز هستند دیده نشدن افراد درون آن ها می باشد. در صورتی که تیرگی شیشه خودرو از حد مجاز دودی بودن شیشه بگذرد راننده جریمه و حتی خودرو متوقف می شود.

دودی کردن بیش از اندازه شیشه ماشین، منجر به کاهش دید راننده می شود. از این رو قوانین خاصی برای آن در نظر گرفته شده است. باید شیشه ها به حدی تیره شوند که داخل کابین از فاصله سه متری قابل مشاهده باشد. در حقیقت سرنشینان خودرو در فاصله کمتر از سه متر مشاهده شوند.

بنابراین بیش از حد دودی کردن شیشه ماشین توسط پلیس راهنمایی رانندگی جرم شناخته شده و شامل جریمه است.

شرایط بخصوص دودی نمودن شیشه خودرو

علاوه بر راهنمایی و رانندگی مراکز معاینه فنی خودرو نیز برای دودی نمودن شیشه ماشین قواعدی در نظر دارند. به طور نمونه این مراکز اجازه دودی نمودن شیشه عقب ماشین را نمی دهند. اگر خودرویی دارای شیشه عقبی با برچسب دودی باشد این مراکز برگه معاینه را برای آن صادر نمی کنند.

علت این مخالفت و ممنوعیت بخاطر امنیت راننده است. دودی شدن شیشه عقب خودرو بخشی از دید راننده را از بین می برد و نمی تواند با ایمنی کامل رانندگی نماید. البته موارد استثنا هم وجود دارد. اگر شیشه دودی، فابریک کارخانه بوده و با برچسب ایجاد نشده باشد در مراکز معاینه فنی مشکلی ایجاد نمی شود.

البته این حالت در صورتی مجاز بوده که پلیس بتواند سرنشینان خودرو را از فاصله کمتر از سه متر مشاهده نماید. به این ترتیب برگه معاینه فنی چنین خودرویی بدون مشکلی صادر می شود. گفتنی است برخی تبصره ها در مورد دودی نمودن شیشه هم وجود دارد.

بر اساس قانون، رانندگانی که پزشک دستور استفاده از شیشه دودی را صادر نموده می توانند با دریافت مجوز از راهنمایی رانندگی به راحتی در خیابان رفت و آمد نمایند. برای دریافت مجوز دودی نمودن شیشه خودرو با دستور پزشک لازم است از کمیسیون های فنی و پزشکی پلیس راهور تاییدیه دریافت شود.

انواع برچسب شیشه دودی خودرو

برچسب شیشه دودی به شکل معمولی و هم با قابلیت جلوگیری از نفوذ اشعه یو وی در دسترس می باشند. برچسب هایی با این قابلیت گران قیمت تر هستند ولی کیفیت بهتری دارند. باید دانست که طیف های وسیعی از این قیمت برای برچسب های دودی موجود می باشد. هر چه برچسب باکیفیت تر باشد خراب شدن آن دیرتر و کمتر روی می دهد.

گفتنی است برچسب شیشه دودی خودرو بر اساس میزان نوری که از خود عبور می دهند درجه بندی می شوند. این برچسب ها از ۵ تا ۱۰۰ درصد در بازار موجود هستند. هر اندازه میزان نور عبوری از برچسب شیشه دودی کمتر باشد درجه آن کمتر است. به طور کلی بهترین درصد شیشه دودی در بازه ۳۵-۴۰ درصد بوده که از نظر قانونی مجاز هم می باشد.

همانطور که اشاره شد شیشه دودی خودرو مدل های مختلفی دارد برخی به صورت فابریک و توسط کارخانه دودی و تیره تولید می شوند و برخی به صورت دستی و با استفاده از برچسب دودی شیشه به رنگ تیره در می آیند. قابل ذکر است برچسب بی کیفیت بعد از مدتی حباب هایی درون آن ایجاد که از شیشه جدا می شود. برچسب با جنس خوب حدود ده سال عمر می کند.

در حقیقت عمر و میزان کارکرد برچسب دودی شیشه ماشین به جنس و کیفیت آن بستگی دارد.

ابزارهای دودی کردن شیشه ماشین

اولین ابزار مورد نیاز برای دودی کردن شیشه خودرو، یک کاتر کوچک می باشد. زیرا موقع نصب برچسب روی شیشه به برش اضافه های آن به ویژه در بخش های منحنی شیشه نیاز است. کاتر کوچک قدرت مانور زیادی برای ایجاد برش دارد. دومین ابزار یک لیسه نرم پلاستیکی می باشد.

از لیسه جهت چسباندن محکم برچسب دودی روی شیشه خودرو استفاده می شود. در حقیقت وظیفه اصلی آن خارج کردن حباب های هوای گیرافتاده زیر برچسب ها می باشد. ابزار سوم برای چسباندن برچسب دودی روی شیشه ماشین یک سشوار صنعتی است.

این سشوار برای خشک کردن رطوبت زیر شیشه و پوشش چسبناک آن مورد استفاده قرار می گیرد. دقت کنید برای این کار نمی توان از سشوارهای خانگی کمک گرفت. چرا که سشوارهای خانگی هم سرو صدای زیادی تولید می کنند هم توان کافی برای تولید گرمای لازم را ندارند.

در نهایت یک اسپری ساده برای محلول آب و مواد رقیق شوینده نیاز است. دقت کنید اگر میزان مواد شوینده بیشتر از حد مجاز باشد سبب از بین رفتن لایه چسبناک برچسب ها می شود.

طریقه دودی نمودن شیشه خودرو

اگر علاقمند هستید تا طریقه دودی کردن شیشه خودرو را بدانید، باید گفت به طریق کارخانه ای و دستی قابل انجام است. در روش کارخانه ای خودرو از همان ابتدا به شیشه های دودی مجهز می شود. کارخانه ها نیز بر اساس قوانین راهنمایی رانندگی و مطابق استانداردهای تعریف شده این کار را انجام می دهند.

در روش دستی به برچسب شیشه دودی و ابزارهای اشاره شده (کاتر، کاردک، لیسه، هیتر، سشوار صنعتی و …) نیاز است. برای چسباندن برچسب روی شیشه به تمرکز و دقت هم نیاز است. این کار مهارت زیادی می طلبد و اجازه ندهید گردو غبار زیر برچسب شیشه دودی تجمع یابد.

ضمنا برای دودی نمودن شیشه خودرو نکات زیرا در نظر بگیرید:

  • اگر میزان دودی بودن شیشه عقب و جلو یک اندازه باشد، زیبایی ظاهری بهتری ایجاد می شود.
  • بعضی از برچسب های دودی کردن شیشه ماشین ضد اشعه یو وی بوده که قیمت بیشتری نسبت به نوع معمولی دارند.
  • پس از اعمال برچسب شیشه دودی حداقل یک روز از خودرو استفاده نکرده تا چسبندگی برچسب ها روی شیشه به خوبی تثبیت شود.
  • نصب برچسب دودی برای شیشه های مقعر کمی سخت است. به طور مثال شیشه عقب پژو ۲۰۶ اندکی مقعر است و این موضوع سبب شده کار دودی نمودن شیشه اندکی دشوار شود و دقت زیادی را بطلبد.

دودی نمودن شیشه خودرو چه مزایا و معایبی دارد؟

از مزایای دودی کردن شیشه خودرو عبارت است از:

  • مانع از تابش نور خورشید به فضای داخل کابین می شود.
  • سبب خنک تر شدن فضای داخلی می شود.
  • مقاومت شیشه ها را سبب می شود.
  • در صورتی که ضربه ای به شیشه وارد شود وجود برچسب دودی مانع از ریزش آن می شود. و به نوعی سلامت راننده و سرنشینان را حفظ می کند.
  • تا حدودی ثبات شیشه های خودرو را حفظ می کند.
  • مانع از ایجاد خش روی شیشه ها می شود. به این ترتیب عدم وجود شیشه مخدوش رانندگی ایمن و ساده ای به همراه دارد.
  • حفظ شدن وسایل داخل کابین از نور خورشید و آسیب دیدن کمتر
  • ایجاد حریم خصوصی برای راننده و سرنشینان

از معایب این کار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محدود کردن دید راننده: اگر راننده به خوبی پشت سر را نبیند احتمال بروز تصادفات رانندگی وجود دارد. اکثر شرکت های معروف خودروسازی شیشه های کناری و عقب را دودی و شیشه راننده را ساده نگه می دارند.
  • در برچسب های قدیمی روند موقعیت یابی توسط دستگاه جی پی اس خودرو محدود می شد و مشکلاتی در پیدا کردن خودرو ایجاد می شد. امروزه برچسب ها به نوعی ساخته می شوند که مانعی برای موقعیت یابی ماشین نباشند.

در صورت تمایل برای آشنایی با دلیل کند شدن شیشه بالابر خودرو و مراقبت از خودرو در هوای گرم روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *