دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی لکسوس es250 نسل ششم و نگاهی به این ژاپنی جذاب

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۰

لکسوس es250 از سری محصولات سدان این شرکت به شمار می رود که برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ معرفی شد. این خودرو تا کنون بیش از ۶ نسل را پشت سر گذاشته است. در این مطلب به بررسی لکسوس es250 نسل ششم می پردازیم.

سدان زیبای لکسوس es250 در کلاس متوسط یک خودرو نسبتا لوکس ژاپنی است که نسل پنجم آن از سال ۲۰۱۰ توسط شرکت ایرتویا راهی بازار ایران شد. این سدان میان سایز از طراحی ویژه لکسوس بهره می برد و نسل ششم لکسوس es250 در سال های ۲۰۱۴-۲۰۱۵ در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفت. با بررسی لکسوس es250 همراه ما باشید.

بررسی لکسوس es250 نسل ششم

خودرو زیبای لکسوس es250 از سری محصولات سدان لکسوس محسوب می شود که برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ معرفی شد. این سدان در ابتدا در سایز کوچک و بعد در سایزهای متوسط و بزرگ راهی بازار شد و تا کنون بیش از ۶ نسل را پشت سر گذاشته است. نسل ششم این خودرو بر اساس پلتفرم آوالون ساخته شده و در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد.

در سال ۲۰۱۵ لکسوس es250 نیز با تغییراتی در ظاهر به عنوان فیس لیفت همراه شد. این خودرو را شرکت ایرتویا به بازار کشورمان روانه نمود و اکنون نسخه های دست دوم لکسوس es250 در بازار مورد خرید و فروش قرار می گیرد. به طور کلی لکسوس es یک سدان متوسط تقریبا لوکس ژاپنی با قیمت متعادل می باشد که نسل پنجم آن از سال ۲۰۱۰ به بازار ایران راه یافت.

خودرو لکسوس es قصد داشت رقیبی نسبتا قدرتمند و لوکس برای محصولاتی مانند بی ام و سری ۵ و مرسدس بنز ای کلاس باشد. گفتنی است سدان میان سایز یکی از کلاس های خودرویی پر فروش در دنیا به شمار می رود که البته این روزها جایگاهش به واسطه استقبال زیاد مشتریان از کراس اوورهای شهری در حال افول می باشد.

با این وجود هنوز خودروسازان معتبر دنیا از تولید سدان های متوسط که در دهه های اخیر در قالب نسل های مختلف روانه بازار می شود، دست بر نداشته اند. محصولاتی مانند هیوندای سوناتا، بی ام سری ۵، کیا اپتیما و لکسوس es از معروف ترین نمونه هایی است که می توان در این زمینه به آن ها اشاره نمود.

  •  آرون گروپس

لکسوس es250 در نسل ۵ با دو نوع پیشرانه ۲.۵ و ۳.۵ لیتری مهمان جاده های کشورمان بود ولی از سویی با اعمال برخی محدودیت ها برای ورود خودورهای با حجم پیشرانه ۲۵۰۰ سی سی، نسل ۶ لکسوس es فقط در مدل es250 طی سال های ۲۰۱۴-۲۰۱۵ وارد ایران شد. در ادامه با بررسی لکسوس es250 نسل ششم همراه ما باشید.

طراحی ظاهری

بررسی ها نشان می دهد لکسوس es250 از زبان طراحی این شرکت بهره می برد. در نمای جلو شاهد جلو پنجره ای چند ضلعی بزرگ با خطوط کرومی افقی و نشان لکسوس در مرکز و قاب نقره ای هستیم که چهره ای تهاجمی به خودرو بخشیده است. چراغ های اصلی با تجهیز به ال ای دی گرافیک زیبایی دارند. در بخشی از بدنه فاصله بین چراغ های اصلی و چراغ های مه شکن سبب شده لکسوس es250 عضلانی تر دیده شود.

به طور کلی محصولات شرکت لکسوس همیشه سعی در ارائه نوعی پرستیژ ظاهری خاص و شخصیتی فراتر از دیگر خودروهای رقیب هستند تا به این وسیله بتوانند مشتریان سخت پسند را نیز به خود جلب کنند. لکسوس es250 هم از همان ابتدا خود را به عنوان خودرویی خاص در کلاس سدان های سایز متوسط لوکس به بازار معرفی نمود.

همانطور که اشاره شد چراغ های جلو در سایز بزرگ و زوایای تیز طراحی شده تا عاشقان اتومبیل های لوکس را مجذوب خود نماید. بدنه کشیده و عضلانی آن نیز نوعی ابهت و شکوه خاص را به نمایش می گذارد. به خصوص وقتی از نزدیک با لکسوس es250 ملاقات کنید.

به خوبی متوجه جبروت و هیبت دلنشین این سدان ژاپنی می شوید. بررسی ها حاکی از آن است که نسل ششم لکسوس es250 از همان سبک و سیاق طراحی نسل پنجم پیروی می کند با این تفاوت که چراغ ها کمی کشیده تر شده و یک جلو پنجره دوکی شکل که امروز به نماد اصلی محصولات لکسوس مبدل شده آن را همراهی می کند.

انتهای فریم پنجره ها در اطراف ستون سی هم در قیاس با نسل پنجم کمی به طرف بالا متمایل شده است. طرح چراغ های عقب همراه با حالت کلی نمای پشت خودرو هم تا حدودی یاد آور تویوتا کمری می باشد. شمایل ساده ولی حجیم سپر در کنار دیفیوز جذاب و سر اگزوزهای کروم رنگ برآمده از آن نیز جلوه خوشایندی را به نمای عقب لکسوس es250 بخشیده است.

طراحی داخلی

در بررسی طراحی داخلی مشخص شد برخلاف طراحی بدنه نسل پنجم و ششم لکسوس es250 که کلا شبیه هم دیده می شوند ولی طراحی فضای داخلی این دو نسل کاملا متفاوت از هم می باشد. داخل کابین لکسوس es250 نسل پنجم محیط لوکس و باکیفیتی را شاهد هستید که تنها می تواند رضایت مشتریان مسن تر از نظر ظاهری را جلب نماید و برای قشر جوان جذابیت بصری خاصی ندارد.

به ویژه طراحی بخش بیرونی داشبورد با فرم بیضی به نظر مشتریان جوان آن چنان خوشایند جلوه نمی کند. از سوی دیگر طراحی داخلی لکسوس es250 نسل ششم با محیطی نسبتا مدرن و منحصر به فرد روبرو است که شبیه آن در محصولات جدیدتر لکسوس مانند لکسوس Nx200t دیده می شود.

این سبک طراحی خودرو لکسوس es250 هر چند آینده نگرانه و نوین جلوه می کند ولی ممکن است تمام سلایق به ویژه افراد کلاسیک پسند را پاسخ دهد. به هر روی ویژگی مشترک کابین این نسل ها کیفیت بالای متریال استفاده شده در ساخت آن ها، صندلی راحت، و فضای جادار به ویژه در ردیف عقب به همراه امکانات رفاهی مطلوب می باشد که همه این موارد از شاخصه های مشترک بیشتر محصولات لکسوس می باشند.

در ضمن هنگام ورود به داخل کابین سدان لکسوس es250 به خاطر استفاده از روکش چوب در بخش هایی از داشبورد، پنل درب و فرمان حس خوبی انتقال می یابد. در مرکز داشبورد یک نمایشگر لمسی را شاهد هستیم که یک ساعت آنالوگ در پایین آن مشاهده می شود و حس کلاسیکی را منتقل می سازد.

صندلی ها ارگونومی خوبی داشته و از جنس چرم باکیفیت هستند. فضای پا برای صندلی های هر دو ردیف کافی و مناسب بوده ولی ردیف دوم برای سر و گردن فضای کمی در اختیار قرار می دهد. این کابین به دلیل استفاده از لایه های صدا در پشت داشبورد از ورود صدای موتور به داخل کابین ممانعت کرده و آرامش و سکوت خوبی برقرار می شود.

مشخصات فنی

بررسی ها نشان می دهد خودرو لکسوس es در قالب دو مدل ۲۵۰ و ۳۵۰ به بازار ایران روانه شده است. نسخه لکسوس es250 به پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتر مجهز است. این موتور تنفس طبیعی قدرتی معادل ۱۸۴ اسب بخار در ۶ هزار دور در دقیقه و گشتاور ۲۳۵ نیوتن متر در ۴۱۰۰ دور در دقیقه را ارائه می دهد که توسط یک گیربکس ۶ دنده اتومات تیپ ترونیک به چرخ های جلو هدایت می شود.

قابل ذکر است که این سدان ۱۶۱۰ کیلوگرم در عرض کمتر از ۱۰ ثانیه از شتاب صفر به صد کیلومتر بر ساعت می رسد. همچنین حداکثر سرعت این خودرو نیز ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت گزارش شده و در این میان متوسط مصرف سوختی حدود ۷.۹ لیتر در هر صد کیلومتر بر ساعت دارد. ناگفته نماند لکسوس es250 در بازارهای بین المللی با پیشرانه های مختلفی حضور داشته و این خودرو در تست موسسه NHTSA موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی شده است. به این ترتیب سدان زیبا و با ابهت لکسوس es250 ایمنی بالایی هم دارد.

امکانات رفاهی و تجهیزات

از جمله امکانات رفاهی و تجهیزاتی که سدان زیبای لکسوس es250 ارائه می دهد عبارت است از:

سیستم روشنایی عقب چراغ های طیفی ال ای دی همراه با مه شکن، سیستم شستشو مه شکن، سیستم روشنایی جلو زنون همراه با کنترل اتومات نور چراغ ها، سیستم تعقیب نور چراغ های جلو برای مشایعت راننده بعد از خاموش شدن خودرو، چراغ های روشنایی زیر دربها، سیستم روشنایی و دید در شب، سیستم چرخش سر پیچ ها، سانروف با قابلیت تنظیم ۴ حالت، سیستم ایمنی تصادف، تنظیم برقی پنجره ها، سقف پانوراما سفارشی، سیستم یخ زدای برف پاک کن، بخار زدای اتومات شیشه ها، شیشه های سولار، آینه الکتروکرومیک برای سهولت دید راننده در شب، آینه های خارجی با حالت الکتروکرومیک و تنظیم برقی همراه با راهنمای ال ای دی و گرمکن.

از سایر امکانات خودرو لکسوس es250 می توان به صندلی عقب با روکش چرم، پشت سری فعال و هوشمند همراه با گرمکن، کنسول تاشونده میانی و مسیر دسترسی به صندوق عقب، سیستم تهویه مطبوع اتومات دوگانه، کنترل اتومات سه گانه سفارشی، سرد کن سفارشی، کانال های تهویه هوا روی کنسول میانی، فیلتر هوای داخل کابین، سیستم کنترل کیفیت هوا اشاره کرد.

شایان ذکر است در نسخه فول آپشن لکسوس es250 علاوه بر موارد بالا که اشاره شد، امکانات و تجهیزات دیگری از جمله کروز کنترل تطبیقی، حالات رانندگی اکو نرمال و اسپرت، سامانه های کنترل کشش و پایداری، سیستم ایمنی هشدار تصادف جلو، حسگرهای پارک و باران، سنسور فشار باد تایر، سیستم هشدار نقطه کور و تغییر مسیر، ترمز اضطراری، اتولایت، دی لایت، نوربالا اتومات، چراغ چرخشی سر پیچ، فرمان چرمی حساس به سرعت، سیستم صوتی مارک لوینسون با ۱۵ بلندگو و چنجر ۶ تایی، نمایشگر ۸ اینچی، نویگیشن، بلوتوث، دوربین عقب، نمایشگر ۳.۵ اینچی کیلومترشمار، ده عدد کیسه هوا شامل کیسه هوای راننده و سرنشین به همراه ایربگ زانویی، پرده ای و جانبی، استارت دکمه ای، کمر بند ایمنی پیش کشنده و محدود کننده، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات ۱۰ حرکته برقی به همراه تنظیم گودی کمر و حافظه، صندوق برقی، گرمکن و سرد کن صندلی، کنسول دیجیتالی صندلی عقب، تریم چوبی، پرده برقی عقب، ساعت آنالوگ داشبورد و … نیز حضور دارند.

جمع بندی

با توجه به بررسی ها به طور خلاصه می توان گفت خودرو  لکسوس es250 از سری محصولات سدان سایز متوسط و نیمه لوکس این برند به شمار می رود که نسل های مختلفی از آن ارائه شده است. نسل ششم این خودرو در سال های ۲۰۱۴-۲۰۱۵ وارد بازار کشورمان شده است. لکسوس es250 از طراحی زیبا، ایمنی بالا، تجهیزات رفاهی فراوان، هندلینگ عالی، کابین ساکت، فضای مناسب صندوق عقب، متریال باکیفیت و مشخصات فنی خوب بهره می برد.

مواردی مانند سبک بودن فرمان، شتاب نه چندان خوب نیز از نقطه ضعف های آن به شمار می رود. ضمنا خودروی بی ام و ۵۲۸i از رقبای سدان لکسوس es250 محسوب می شود که شتاب بیشتری را هم ارائه می دهد. همچنین در صورت علاقمندی برای آشنایی و  های بیشتر مجله آرگا روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *