دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص نمک آبی و مزایای مصرف این دانه های بلوری با ارزش

  • بهجت فلاح
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۰

نمک آبی از کمیاب ترین نمک های موجود در دنیا است که در کشور ما ایران از دل معادن گرمسار و استان سمنان استخراج می شود. وجود مقادیر زیاد مواد معدنی در این نمک موجب شده تا خواص زیادی برای جسم و سلامتی ما داشته باشد. سنگ نمک آبی مشتمل بر ۸۴ عنصر کمیاب مورد نیاز بدن مانند آهن، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، روی و مس می باشد. شما می توانید از سنگ نمک آبی به منظور افزایش سطح پایین مواد معدنی در بدن استفاده کنید. در میان تنوع انواع سنگ نمک، نمک آبی از قدیمی ترین و کمیاب ترین انواع نمک است که در بهترین رستوران های جهان مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است بدانید نمک آبی دارای خواص درمانی و دارویی بسیار زیادی می باشد. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم به مهم ترین خواص نمک آبی اشاره کنیم. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نمک آبی ایران یکی از نادرترین نمک های جهان است. این ماده پر خاصیت در تمام جهان تنها از دل معادنی در استان سمنان و معمولا گرمسار استخراج می شود. با این حال به دلیل کمیاب بودن و سختی استخراج بهتر است بگوییم اکتشاف می شود. نمک آبی خواص فوق العاده ای دارد که به صورت طبیعی و معدنی و در طول میلیون ها سال در آن به وجود آمده است. این نوع نمک دارای رنگ آبی فوق العاده ای است که نتیجه نحوه شکستن نور بلورهای نمک است. این شکست نور به خاطر فشار شدیدی است که میلیون ها قبل از طریق آن شکل یافته است. نمک آبی ایران یکی از خالص ترین و تمیزترین نمک های موجود در دنیا به شمار می رود. زیرا از اقیانوس هایی به جا مانده است که بیش از ۲۰۰ میلیون سال قبل خشک شده و عاری از هرگونه آلودگی می باشند.

منبع نمک آبی به طور مستقیم از معادن نمک سمنان است که در دل سنگ های بزرگ نمک حمل می شوند و استخراج و اکتشاف آن ها به سختی انجام می شود. رنگ آبی این نمک فاقد مواد افزودنی و رنگ های مصنوعی است و رنگ آن از ماده معدنی کلرید پتاسیم موجود در آن سرچشمه می گیرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با مهم ترین خواص نمک آبی و دلایل استفاده از آن بیشتر آشنا شویم.

آشنایی با نحوه استخراج نمک آبی

نمک آبی سمنان از کوه ها و معادن استان سمنان واقع در شمال این استان استخراج و اکتشاف می شود. در واقع نحوه استخراج این نمک به همان صورتی است که معدن کاران برای حفر طلا از آن استفاده می کنند. زیرا درزهای این نمک همانند رگه های فلز گرانبها از میان سنگ نمک های معمولی رد شده و به اندازه رگه های طلا بسیار نادر است. با این حال استخراج سنگ های این نمک بسیار دشوار بوده و جزو سخت ترین کارها در قسمت معادن محسوب می شود. جالب است بدانید برای استخراج این بلورهای آبی گرانبها می بایست مقدار زیادی سنگ نمک از دل معادن استخراج گردد.

در ارتباط با طعم و مزه این نمک بهتر است بدانید رایحه نرم و مزه تیز این نمک موجب شده تا طعم دلپذیر و ظریف تری نسبت به تمام نمک های موجود را تجربه کنید. مصرف آن در گوشت، ماهی، سبزیجات و در کنار نوشیدنی های مختلف بی نظیر است. بهتر است به دلیل حلالیت سریع نمک آبی، غذا را پیش از قرار دادن در ظرف سرو مزه دار کنید تا از طعم و عطر فوق العاده این نمک لذت ببرید.

مهم ترین خواص نمک آبی چیست؟

نگاهی به مهم ترین خواص نمک آبی

نمک آبی جزو بهترین مواد غذایی از نظر طعم و رایحه می باشد. این نمک ظاهری زیبا دارد و از بلورهای سفیدی تشکیل شده که به وسیله رنگ آبی پوشانده شده است. پتاسیم این نمک در حدود ۱۳ درصد است و این مهم عطر و طعم فوق العاده ای به آن بخشیده است. پتاسیم بالای نمک آبی می تواند به سلامت قلب کمک کند. با این حال به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد پتاسیم می تواند زندگی فرد را تهدید کند. به همین خاطر باید در مصرف مکمل های پتاسیم دار مانند نمک آبی بسیار دقت کنید. به طور کلی از مهم ترین خواص نمک آبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  آرون گروپس

تنظیم فشار خون

با وجود این که گفته می شود مصرف نمک منجر به افزایش فشار خون می  شود، اما به تازگی تحقیقات صورت گرفته توسط پزشکان آمریکا خلاف این مطلب را ثابت کرده اند. پزشکان دانشگاه کالیفرنیا بر این باور هستند که پتاسیم موجود در نمک آبی، خطر ابتلا به فشار خون را به میزان زیادی کاهش می دهد.

کاهش استرس

مطالعات مختلف نشان می دهند که مصرف مقدار مناسبی نمک آبی در شرایط تنش زا و استرس زا باعث افزایش هورمون اکسی توسین می شود. این هورمون اصلی ترین عامل ایجاد احساس خوب و شادی می باشد.

تنظیم تعادل بدن

کاهش سطح سدیم در بدن، شایع ترین عدم تعادل الکترولیت می باشد. اگرچه این موضوع کمی عجیب به نظر می رسد، اما بهتر است بدانید که بدن انسان الکتریسته تولید می کند. از همین رو نمک مصرف شده در بدن که به آن الترولیت گفته می شود، ترکیبی یونی است که در آب به بارهای الکتریکی مثبت و منفی شکسته می شود. سپس منجر به فعالیت الکتریکی بدن می شود. این فعالیت الکتریکی جهت عملکرد بهتر قلب، عمل دفع، عملکرد سیستم عصبی، هماهنگی عضلات بدن بسیار حیاتی می باشد. به طور معمول بیشتر افراد به دلیل مصرف دارو، تعریق، بیماری و بسیاری دلایل دیگر، مقداری از الکترولیت های بدن خود را از دست می دهند. در این شرایط مصرف نمک آبی می تواند نقش مهمی در تنظیم تعادل بدن داشته باشد.

رفع بسیاری از مشکلات تنفسی

خواص بی نظیر نمک آبی تنها به مصرف آن ختم نمی شود. امروزه سراسر دنیا اقدام به ایجاد اتاق های بزرگی به نام هالوتراپی و نمک درمانی کرده اند. در این روش افرادی که از مشکلات تنفسی رنج می برند، در اتاق هایی پوشیده از نمک قرار گرفته و بدن آن ها به وسیله نمک پوشانده می شود. این مرحله باعث استشمام هوای دارای ذرات نمک توسط بیماران می شود. در این روش ذرات کوچک نمک در زمان استنشاق، آب را به ریه ها و مجاری تنفسی منتقل کرده و مخاط را نازک می کند. همین عمل باعث تسهیل سرفه های خشک بیماران و بهبود دستگاه تنفسی آن ها می شود.

نمک آبی چه خواصی دارد؟

افزایش ایمنی بدن

نمک طبیعی به ویژه نمک آبی یکی از مواد غذایی حیاتی و مهم برای فعالیت بدن محسوب می شود که برای عملکرد بهتر و مناسب مغز، تقویت سیستم ایمنی بدن و متابولیسم بدن انسان ضروری است. مصرف نمک آبی که به صورت طبیعی از سنگ های نمک معدنی به دست می آید، نه تنها برای سلامتی زیان آور نیست، بلکه طبق منابع طب سنتی قدیم و جدید، همانند یک پادزهر قوی در بدن عمل کرده و می تواند خطر ابتلا به بسیاری از امراض مانند بیماری های پوستی، قلبی، کبدی و کلیوی را کاهش دهد.

کمک به هضم غذا

آب دهان یا همان بزاق دهان از غدد بزاقی تولید و جاری می شوند. هرچه این بزاق بیشتر با غذا ترکیب شود، غذا زودتر از گلو پایین رفته و عمل هضم سریع تر انجام می شود. با مصرف نمک و ورود آن به دهان، غده های موجود در اطراف دهان تحریک می شوند. این امر ترشح را سرعت بخشیده و بزاق بیشتری تولید می کند. به همین خاطر غذا سریع تر هضم می شود.

تصفیه هوا و دفع انرژی منفی

وجود سنگ نمک در منزل هوا را تصفیه می کند و عوامل بیماری زای موجود در هوا را کاهش می دهد. سنگ نمک نوعی تصفیه کننده هوای یونی است که می تواند سموم محیط را جذب و به طور کامل خنثی کند. برای این منظور می توانید سنگ نمک را مقابل نور خورشید قرار دهید یا درون آن چراغی تعبیه کنید تا انرژی آن افزایش یابد.

هم چنین استفاده از سنگ نمک می تواند برای چشم زخم مفید بوده و انرژی های منفی محیط را دفع کند. بهتر است قبل و بعد استفاده از سنگ نمک آن را خوب بشویید و یا زیر آفتاب قرار دهید تا انرژی های مثبت در آن ایجاد شود.

کاهش التهاب

سنگ نمک موجب از بین رفتن تورم و التهاب می شود. اگر می خواهید التهاب و تورم پاهای خود را کاهش دهید، می توانید مقداری نمک آبی خرد شده را در سطل آبی بریزید. سپس پاهای خود را در آن قرار دهید.

درمان سردرد میگرنی و گردن درد

یکی از خواص مهم نمک آبی، رفع سردردهای مزمن و میگرن می باشد. اگر از سردرد و میگرن رنج می برید، کافی است سر و گردن خود را به وسیله مقداری نمک آبی و آب ماساژ دهید. برای تهیه این محلول معجزه آسا می توانید یک قاشق غذاخوری آب سرد را با یک قاشق چایخوری سنگ نمک آبی ترکیب کنید.

خاصیت ضد باکتری و ضد عفونی

ترکیب نمک آبی معدنی و آب یک محلول ضد عفونی کننده بسیار قوی است. محلول به دست آمده با نمک آبی کریستالی، از خاصیت میکروب کشی و ضد عفونی کننده برخوردار است. از مهم ترین خواص محلول نمک آبی می توان به ضد عفونی کردن دهان و دندان، کنترل و درمان عفونت گلو، ضد عفونی کردن پوست و … اشاره کرد. طبق مطالعات صورت گرفته دهان انسان محل تجمع میکروب ها و باکتری های مختلفی است که در اثر مصرف نمک قبل و بعد از غذا به طور کامل ضد عفونی می شود.

درمان گلودرد

از دیگر خواص نمک آبی می توان به درمان گلودرد اشاره کرد. برای این منظور می توانید یک قاشق چایخوری سنگ نمک خرد شده را با یک لیوان آب گرم ترکیب کنید. سپس این محلول بی نظیر را حداقل دو بار در روز غرغره نمایید. این کار می تواند تورم گلو و لوزه، سرفه خشک و گلودرد را به میزان زیادی کاهش دهد.

نگاهی به خواص نمک آبی

پیشگیری از سرطان

سنگ نمک موجب اکسیژن رسانی به بدن و تنظیم گردش خون می شود. به همین خاطر نمک آبی اصلی ترین عنصر برای محافظت از بدن در برابر سرطان می باشد. علت اصلی این موضوع به دلیل ناتوانی سلول های سرطانی برای زنده ماندن در جو اکسیژن است.

درمان افسردگی

سنگ نمک آبی و صورتی قادر به درمان انواع اختلالات افسردگی می باشد. با مصرف سنگ نمک می توانید از دو هورمون اساسی موجود در بدن به نام ملاتونین و سروتونین حفاظت کنید. این هورمون ها افسردگی را مهار کرده و احساس خوب و آرامش بیشتری به همراه می آورند. از سوی دیگر به داشتن خواب راحت کمک می کنند.

پاکسازی و لایه برداری پوست

خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی سنگ نمک خواص فراوانی برای پوست دارد. به همین خاطر می تواند به درمان بیماری های پوستی مانند اگزما، آکنه و … کمک کند. مواد معدنی موجود در نمک قرمزی، التهاب، تورم و پوسته پوسته شدن پوست را کاهش داده و به لایه برداری پوست کمک می کند.

سلامت قلب

بهتر است بدانید مصرف سنگ نمک آبی همراه با آب، فشار خون بالا را کاهش می دهد و به کنترل و درمان کلسترول بالا کمک می کند. از سوی دیگر به کنترل ضربان قلب نامنظم نیز کمک خواهد کرد. سنگ نمک بهترین ماده برای پیشگیری از سکته قلبی، سکته مغزی و تصلب شرایین می باشد.

درمان عفونت گوش

از سنگ نمک می توان به عنوان گوش پاک کن استفاده کرد و از این طریق عفونت گوش را کاهش داد.

بهداشت دهان و دندان

می توانید از سنگ نمک آبی به عنوان دهانشویه استفاده کنید. این محلول از خونریزی لثه جلوگیری کرده و به نفس کشیدن راحت کمک می کند.

خواص فوق العاده سنگ نمک آبی

مهم ترین دلایل استفاده از نمک آبی چیست؟

بسیاری از کشورهای جهان طرفدار سرسخت نمک آبی هستند و از آن در موارد مختلفی استفاده می کنند. البته برای استفاده از این نمک پر خاصیت دلایل مخصوص به خود را دارند. برخی از مهم ترین دلایل استفاده از نمک آبی عبارتند از:

  1. بسیاری از مردم از نمک آبی به منظور رفع چشم بد و چشم زخم استفاده می کنند.
  2. برخی از مردم در جهان نمک آبی را به دلیل ظاهر زیبا و چشم نوازی که دارد، در معرض دید علاقمندان قرار می دهند.
  3. بسیاری از مردم از این نمک برای مصارف خوراکی خود استفاده می کنند. چرا که معتقدند املاح موجود در نمک آبی می تواند برای سلامتی آن ها بسیار مفید باشد.

چگونه می توان نمک آبی اصل را از تقلبی تشخیص داد؟

تشخیص نمک آبی اصل از تقلبی تحت شرایط خاصی صورت می گیرد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • اگر نمک آبی را آسیاب کنید، دانه های ریزی که از آن به جای می ماند، سفید رنگ بوده و دیگر رنگ آبی نخواهد داشت.
  • کریستال های بزرگ نمک باید رگه های آبی رنگ درون خود داشته باشند.
  • اگر به نمک آبی دقت کنید، متوجه خواهید شد که کاملا بی رنگ نیست. بلکه به صورت شفاف بوده و رگه هایی از رنگ آبی درون کریستال های آن به چشم می خورد.

خواص درمانی و دارویی نمک آبی

نحوه نگهداری نمک آبی

توصیه می شود جهت اطمینان از محافظت در برابر اثرات مضر محیطی، نمک آبی را در شیشه های باکیفیت قرار دهید. این شیشه ها باید درب هایی هوابند شده، محکم و کیپ داشته باشند. هم چنین بهتر است مطمئن شوید که این نمک در شرایط و محیط تاریک و خشک نگهداری می شود و خواص نمک آبی به خوبی حفظ شود. به هیچ عنوان نمک آبی را بر روی درپوش اجاق گاز و در کنار آن قرار دهید؛ زیرا پخت و پز باعث جمع شدن رطوبت زیاد در محیط می شود که همین مسئله باعث کلوخه شدن نمک خواهد شد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *