دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با فناوری پارک خودکار خودرو و مزایا و معایب آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۰

روز به روز صنعت خودروسازی در حال پیشرفت بوده و حالا خودروهایی را شاهد هستیم که به فناوری های بسیاری مجهز هستند. در این مطلب قصد داریم شما را با فناوری پارک خودکار خودرو آشنا نماییم. تا از مزایا و معایب این سیستم بیشتر بدانید.

فناوری پارک خودکار خودرو یکی از قابلیت های جذابی است که به خودروها اضافه شده تا پارک ماشین به راحتی هر چه تمام انجام شود. اگر شما هم با پارک دوبل یا پارک خودرو در مسیرهای پر ازدحام مشکل دارید این فناوری یقینا به شما کمک بسیاری می نماید.

مزایا و معایب فناوری پارک خودکار خودرو

هر چه زمان رو به جلو می رود شاهد تولید خودروهایی ایمن تر و راحت تر از قبل می باشیم. امروزه رانندگی با حضور انواع فناوری در خودروها بسیار راحت از گذشته شده و افراد استفاده بهتری از خودروی خود دارند. پارک خودکار خودرو یکی از فناوری هایی است که به خودروها اضافه شده تا کار پارک را آسان تر نماید.

اگر جزو رانندگانی هستید که با پارک دوبل ماشین یا پارک خودرو در مسیرهای شلوغ مشکل دارید و وقت بسیاری را صرف انجام این کار به صورت درست می کنید این فناوری بسیار کمک کننده خواهد بود. پارک خودکار خودرو به راننده کمک کرده تا بتواند بهتر ماشین را پارک کند.

هر اندازه فناوری پیشرفته تر می شود خودروها نیز هوشمندتر شده و استفاده راحت تری دارند. آپشنی که در خودروهای جدید به خدمت بشر می آید همین فناوری پارک خودکار خودرو می باشد. همانطور که اشاره شد بسیاری از رانندگان موقع پارک خودروی خود در خیابان شلوغ و پرتردد با مشکلاتی همچون پیدا نکردن جای پارک مناسب و عدم تسلط کافی به پارک دوبل درگیر می شوند.

این شرایط فشار روانی به همراه می آورد. همچنین احتمال برخورد ماشین با موانع یا خودروهای دیگر هم وجود دارد. به این ترتیب سیستم پارک خودکار این مشکل را حل خواهد کرد. به این ترتیب می توان گفت پیشرفت های صنعت خودروسازی سبب سادگی و ایمنی بیشتر رانندگی شده است. در ادامه با فناوری پارک خودکار خودرو و مزایا و معایب این سیستم بیشتر آشنا می شوید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

فناوری پارک خودکار ماشین

پارک خودکار یا اتومات خودرو همانطور که پیشتر اشاره شد به راننده کمک نموده تا بتواند بهتر ماشین را پارک کند. شرکت های خودروسازی بسیاری از این اسم و اسامی دیگر مانند سیستم کمکی پارک خودرو، سلف پارک، اتو پارک، دستیار پارک و … برای فناوری پارک خودکار ماشین استفاده می کنند.

در این سیستم سنسورهای مختلفی استفاده شده که می توانند موقعیت ماشین را نسبت به خودروهای دیگر ارزیابی و ماشین را به طرز صحیحی پارک نمایند. وضعیت ماشین از طریق نمایشگر نمایش داده می شود. اکثر این سیستم ها به طور کاملا اتومات نوده و وظیفه فشردن پدال گاز و ترمز با راننده می باشد.

نخستین بار در سال ۱۹۹۳ کمپانی خودروسازی فولکس واگن از سامانه پارک خودکار بر روی محصولاتش استفاده نمود. این سامانه می توانست به صورت اتومات همه کارهای مرتبط با پارک ماشین را انجام دهد. پس از مدتی اکثر شرکت های خودروسازی ترغیب شدند تا محصولات خود را به این فناوری تجهیز نمایند. از جمله خودروهای معروف مجهز به سیستم پارک خودکار خودرو می توان به کیا سورنتو، هیوندای سانتافه و هیوندای توسان اشاره نمود.

روش استفاده از فناوری اتو پارک

روش استفاده از فناوری اتو پارک در خودروهای مختلفی متفاوت است اما عملکرد یکسانی دارد. برای استفاده از آن باید اول با استفاده از کلید مربوطه این سامانه را فعال نمایید. بعد به طرفی که قصد پارک خودرو دارید حرکت نمایید. سنسورها اندازه خودرو شما را با فضای موجود تطبیق داده و مکان های قابل پارک را با فرستادن سیگنال هایی اطلاع می دهند.

وقتی فضای قابل پارک پیدا شد بایستی خودرو را به سمت جلو و کنار خودروی جلویی حرکت دهید. پس از این که سامانه اتو پارک اعلام کرد باید بایستید. در ادامه کنترل خودرو در اختیار اتو پارک قرار خواهد گرفت. در ادامه پیغامی به راننده ارسال شده که دنده را روی دنده عقب قرار داده و با رها نمودن ترمز به آرامی به طرف عقب حرکت کند.

فناوری اتو پارک با در اختیار گرفتن کنترل فرمان ماشین را به داخل مکان پارک هدایت می نماید. سامانه مذکور در این حالت با فرستادن سیگنالی از راننده می خواهد که توقف نموده و دنده را روی حالت d قرار دهد. با اندکی جلو رفتن و تنظیم موقعیت ماشین، فرایند پارک خودرو به اتمام می رسد که از طریق سیگنالی این موضوع اطلاع رسانی می شود.

به طور خلاصه در سیستم پارک خودکار خودرو سنسورها، حسگرها، دوربین و رایانه های مختلفی موظف هستند که موقعیت را شناسایی و خودرو را به طرز درستی و به شکل ایمنی هدایت و پارک نمایند. البته گفتنی است در حال حاضر در اکثر خودروها این سامانه به طور مستقل عمل نمی کند و لازم است راننده در خودرو حضور داشته و پدال گاز و ترمز را فشار دهد.

مزایا و معایب سیستم پارک خودکار خودرو

گاهی مواقع به علت استرس و عجله برای پارک ماشین سبب ترافیک می شوید و این موضوع هم برای شما و هم سایر رانندگان کلافه کننده و خسته کننده می شود. سیستم پارک خودکار خودرو کمک می کند تا هم استرس و اضطراب شما کاهش یابد و هم بتوانید به راحتی ماشین را پارک کنید. به این ترتیب از بروز ترافیک هم جلوگیری می شود.

به طور مثال ممکن است موقع پارک ماشین آن را به گوشه کنار خیابان یا پارکینگ بزنید و به خودرو خسارت وارد کنید. ولی به کمک سامانه پارک خودکار خودرو از بروز این مشکل پیشگیری می شود. تاکنون پارک دوبل در این سامانه برنامه ریزی شده ولی در آینده اشکال دیگر پارک خودرو نیز به آن اضافه می شود. از مزایای این سیستم عبارت است از:

  • احساس امنیت بیشتر موقع پارک خودرو
  • امکان پارک راحت خودرو در مکان های کوچک
  • کاهش انتشار گاز گلخانه ای
  • پیدا کردن راحت تر مکان پارک خودرو
  • کاهش برخورد خودرو با موانع و خودروهای دیگر هنگام پارک

به طور کلی فناوری پارک اتومات خودرو یک سامانه پیشرفته بوده که به ندرت خطرساز است. ولی حالا که با مزایای فناوری پارک اتومات ماشین آشنا شدید. بد نیست از عیوب آن نیز اطلاع داشته باشید. یکی از این عیوب بروز نقص در سیستم رایانه ای خودرو می باشد که تشخیص فاصله و اندازه گیری مناسب پارک خودرو را دچار مشکل می کند.

با این که همه سنسورهای مرتبط به سامانه اتوپارک ۳۶۰ درجه می باشد ولی ممکن است به علت خوردگی و نقص موجود در خیابان جدول بندی نامناسب سنسورها موفق نشوند حرکت چرخ را تشخیص داده و درون گودی یا جوی آب بیفتند. این سنسورها معمولا فضاهای بزرگتر نظیر دیوارها را تشخیص می دهند.

از دیگر معایب این سامانه عبارت است از:

  • افزایش هزینه ساخت و ساز پارکینگ
  • افزایش هزینه به خاطر استفاده از سیستم های اضافی
  • نا آشنا بودن کاربر با این سامانه و سردرگمی بیشتر
  • ایجاد ترس بیرون آوردن خودرو از پارک
  • در صورت خرابی این سامانه هزینه تعمیرات بیشتر می شود.
  • عدم حساس بودن سنسورهای این سامانه به موانع کوچک و وجود احتمال افتادن چرخ ها در جوی یا گودال وجود دارد.

در صورت تمایل برای آشنایی با فناوری کیلس استارتر خودرو و سیستم دید در شب خودرو روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *