دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کپسول شیرافزا چه ویژگی هایی دارد؟

  • بهجت فلاح
  • ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۰

کپسول گیاهی شیرافزا حاوی عصاره گیاه شوید، زیره سبز، رازیانه و شنبلیله می باشد. وجود مواد مؤثره گیاهان موجود در این ترکیب موجب تحریک ترشح شیر در مادران می شود. همان طور که احتمالا می دانید، تغذیه نوزاد در سه ماه اول تولد او به شیر مادر وابسته است. از همین رو احتیاجات تغذیه ای مادر در زمان شیردهی بیشتر می شود و ارتباط تغذیه ای برای مادر و نوزاد شیرخوار او تا مدت ها ادامه دارد. جالب است بدانید کپسول شیرافزا قادر به رفع این احتیاجات می باشد. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم با کپسول شیرافزا و ترکیبات این کپسول بیشتر آشنا شویم. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

به طور معمول مادران شیرده در دوران شیردهی با نیازهای زیادی روبرو می باشند. این نیازها، نیاز به تأمین مواد مغذی بدن و نیازهای عاطفی را شامل می شود. به همین خاطر همواره مادران به دنبال این هستند که سالم بمانند و شیر کافی برای نوزاد خود داشته باشند. خوشبختانه کپسول شیرافزا می تواند این قبیل نیازهای مادران را به خوبی برطرف کند. در حقیقت عصاره گیاهانی مانند شنبلیله، شوید، رازیانه و زیره موجب شده تا این کپسول محرکی فوق العاده برای ترشح بیشتر شیر مادران محسوب شود. لازم به ذکر است این محصول یک منبع غذایی عالی برای مادر محسوب می شود و می تواند نیازهای بدن او را تأمین کند.

بهتر است بدانید تغذیه مادر در دوران شیردهی بسیار حائز اهمیت است. از همین رو استفاده از کپسول شیرافزا نه تنها برای سلامت نوزاد مفید است، بلکه سلامت مادر را نیز تضمین می کند. این کپسول تا پایان دوره شیردهی به راحتی قابل استفاده است و به خاطر گیاهی بودن آن هیچ ضرری برای مادر و نوزاد او ندارد. به همین خاطر مادران شیرده می توانند با خیال راحت از این کپسول به عنوان یک منبع تغذیه عالی استفاده کنند. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به معرفی کپسول شیرافزا و موارد مصرف آن بپردازیم.

آشنایی با کپسول شیرافزا

همان طور که می دانید نوزادان از بدو تولد تا ۶ ماهگی با شیر مادر تغذیه می شوند. بدن نوزاد در طول این مدت به مواد معدنی و پروتئین کافی برای رشد و تقویت نیاز دارد که تمام این مواد باید از طریق شیر مادر تأمین شود. به همین خاطر کمیت و کیفیت شیر مادر بسیار حائز اهمیت می باشد. در حقیقت تغذیه مادر ارتباط مستقیمی با مغذی بودن شیر او برای نوزاد دارد. با این حال گاهی اوفات مادران به خاطر استرس، مشغله زیاد و یا به هر دلیل دیگری با کم شدن شیرشان روبرو می شوند. در این شرایط استفاده از کپسول شیرافزا به خاطر داشتن عصاره های گیاهی به ویژه رازیانه بسیار توصیه می شود.

کپسول شیرافزا یک داروی گیاهی است که با ترکیب ۴ گیاه مؤثر رازیانه، شنبلیله، زیره سبز و شوید، تأثیر زیادی در افزایش ترشح شیر مادر از غدد شیری او دارد. جالب است بدانید این کپسول علاوه بر افزایش شیر مادران، به کاهش نفخ نوزادان نیز کمک می کند. چرا که عصاره های گیاهی به کار رفته در کپسول شیرافزا موجب بهبود عملکرد سیستم گوارشی می شود. مطالعات به دست آمده تأثیر شوید، رازیانه، زیره سبز و شنبلیله را در افزایش شیر مادر اثبات کرده اند.

کپسول شیرافزا چه خواصی دارد؟

  • تسهیل خروج شیر
  • افزایش هورمون پرولاکتین
  • کاهش دل درد و نفخ شکم نوزاد شیرخوار
  • کاهش مشکلات گوارشی نوزادان
  • افزایش کیفیت و مقدار شیر مادر

نگاهی به اطلاعات دارویی شیرافزا

کپسول گیاهی شیرافزا که از آن به قرص شیرافزا رازیانه نیز یاد می شود، به مادران شیرده کمک می کند تا مواد مغذی مورد نیاز را به فرزند خود برسانند. در حقیقت هریک از گیاهان موجود در این کپسول موجب افزایش ترشح شیر مادر می شوند. در ادامه به موارد مصرف این دارو اشاره خواهیم کرد:

  •  آرون گروپس

افزایش دهنده شیر مادر

رازیانه علاوه بر افزایش اشتهای مادران، به دلیل تأثیر استروژنیک خود، به تنظیم هورمون های محرک شیرسازی کمک می کند. جالب است بدانید عصاره رازیانه از ترکیباتی نظیر دوپامین برخوردار است. دوپامین ماده ای است که ترشح زیاد آن در دوران شیردهی، سطح پرولاکتین را در بدن کاهش می دهد که همین موضوع به کاهش شیر مادر منجر می شود. از طرفی ترکیبات شبه دوپامین مانند دی آنتول و منتو آنتول نقش یک عامل مهار کننده رقابتی برای دوپامین را بر عهده دارند و تأثیر آن را در کاهش پرولاکتین مهار می کنند.

گیاه شنبلیله نیز حاوی ترکیبات فیتواستروژنی است که از این راه موجب افزایش هورمون های شیرساز در بدن مادر می شود. این گیاه در کنار شوید موجب اتساع مجاری غدد پستانی می شود و روند ترشح شیر را تسهیل می کند. لازم به ذکر است افزایش هورمون پروژسترون از جمله تأثیرات این گیاهان است که موجب افزایش شیر مادر می شود.

کاهش نفخ نوزاد و مغذی شدن شیر مادر

با وجود تمام مکانیسم های مؤثری که برای افزایش شیر مادر وجود دارد، کپسول گیاهی شیرافزا موجب مغذی شدن شیر مادر و کاهش مشکلات گوارشی وی می شود. اصلی ترین دلیل این است که زیره سبز و رازیانه منبع غنی فیبر و آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که برای عملکرد بهتر دستگاه گوارش بسیار مفید می باشند.

هم چنین زیره، شنبلیله و شوید نیز حاوی کلسیم، پتاسیم، فولیک اسید، آهن، ویتامین های A، C و B2 می باشند. مواد معدنی یاد شده به ویژه آهن در ۶ ماه اول زندگی نوزادان بسیار اهمیت دارند و جذب این مهم تنها از طریق شیر مادر امکان پذیر است.

ترکیبات کپسول گیاهی شیرافزا چگونه است؟

مجموعه گیاهانی مانند رازیانه، شنبلیله، زیره سبز و شوید به صورت سینرژیستیک موجب افزایش شیر مادر می شوند. به این معنا که عملکرد این چند گیاه در کنار یکدیگر تأثیراتی به همراه دارد که هیچ کدام از گیاهان به تنهایی در بدن نخواهند داشت.

رازیانه

از گذشته های دور گیاه رازیانه به عنوان محرک ترشح شیر شناخته شده است. آنتول موجود در این گیاه از خواص استروژنی برخوردار است که باعث افزایش شیر مادر می شود.

شوید

شوید از جمله گیاهانی است که به عنوان منبع غنی آهن شناخته می شود. وجود مقدار زیادی فیبر، ویتامین C، ویتامین A و ریبوفلاوین در آن به غنی تر شدن شیر مادر کمک می کند.

شنبلیله

شنبلیله به عنوان محرک اشتها به افزایش اشتهای مادر جهت تأمین نیازهای تغذیه ای او کمک می کند. از سوی دیگر باعث افزایش ترشح شیر مادر می شود. مواد مؤثره موجود در شنبلیله مانند فلانوئیدها که تأثیر زیادی در تنظیم تولید هورمون ها دارند، محرک ترشح شیر می باشند.

زیره سبز

بهتر است بدانید زیره سبز حاوی مقدار زیادی تیمول و آهن می باشد. این مواد موجب افزایش شیر مادر و مغذی بودن آن می شوند.

مقدار و روش مصرف داروی گیاهی شیرافزا

  • توصیه می شود پیش از شروع درمان با داروی شیرافزا، بروشور دارویی داخل جعبه را با دقت مطالعه کنید. این امر به شما کمک می کند که در خصوص دارو اطلاعات جامعی به دست آورید و از عوارض احتمالی داروها اطلاع پیدا کنید. هم چنین اگر در ارتباط با مصرف این دارو سؤالاتی دارید، حتما با پزشک خود در میان بگذارید.
  • به خاطر داشته باشید که دوز و مقدار مصرف کپسول گیاهی شیرافزا از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد. بنابراین باید دارو را به همان ترتیبی که پزشک تجویز کرده است، مصرف کنید. هم چنین از کم و زیاد کردن مقدار دارو و مدت زمان مصرف آن جدا خودداری کنید. به طور معمول کپسول شیرافزا باید سه نوبت در روز و در هر نوبت یک کپسول بعد از غذا به همراه آب میل شود.
  • چنانچه یک دوز مصرف داروی شیرافزا را فراموش کردید، به محض یادآوری نوبت فراموش شده را مصرف کنید. اما اگر با نزدیک شدن به نوبت بعدی متوجه فراموش کردن دوز قبلی شدید، از مصرف نوبت فراموش شده خودداری کنید و مصرف آن را طبق برنامه تعیین شده ادامه دهید. هیچ وقت دوز دارو را دو برابر نکنید.
  • مصرف کپسول شیرافزا می تواند تا پایان شیردهی به نوزاد ادامه پیدا کند. با این حال در خصوص مقدار و مدت زمان مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید تا براساس شرایط شما، دارو را تجویز کند.

موارد منع و احتیاط مصرف کپسول شیرافزا

  • از تجویز داروی شیرافزا به فرد دیگری با علائم مشابه خود اجتناب کنید.
  • در هر شرایطی به تاریخ انقضای داروی شیرافزا توجه کنید و اگر دارویی که در دست دارید تاریخ انقضای آن به اتمام رسیده است، از مصرف آن جدا خودداری کنید.

پیش از تصمیم به مصرف داروی شیرافزا، پزشک خود را در صورت وجود موارد زیر مطلع سازید:

  • اگر داروهای کنترل قند خون مصرف می کنید.
  • بارداری
  • حساسیت به شیرافزا یا مواد به کار رفته در آن (حساسیت به یکی از گیاهان به کار رفته در دارو)

عوارض جانبی داروی گیاهی شیرافزا

اغلب داروها می توانند با عوارض جانبی برای مصرف کننده همراه باشند. این در حالی است که برخی مصرف کنندگان هیچ گونه عارضه ای بروز نمی دهند. البته بسیاری از عوارض دارویی بعد از مدت کوتاهی از مصرف دارو، به طور کامل از بین می روند. خوشبختانه تاکنون هیچ عارضه خاصی برای مصرف شیرافزا گزارش نشده است. توجه داشته باشید که اگر با مصرف شیرافزا دچار عارضه شدید و معتقدید که به خاطر مصرف این دارو می باشد، هرچه سریع تر با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی کپسول شیرافزا

به طور معمول تداخلات دارویی از یک سو باعث تغییر عملکرد و تأثیر داروها می شوند و از سوی دیگر می توانند خطر بروز عوارض جانبی داروها را افزایش دهند. بنابراین بهتر است برای مصرف این دارو لیست تمام داروهای مصرفی خود اعم از داروهای تجویزی و غیر تجویزی مانند مکمل ها را با پزشک خود در میان بگذارید. به طور کلی یکی از مهم ترین داروهایی که با داروی شیرافزا تداخل دارد، داروهای کاهنده قند خون می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *