دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان بی حسی دست و پا در خانه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

در واقع درمان بی حسی دست چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با راهکار های درمان این مشکل شایع و رایج آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی بی حسی دست و پا یکی از شایع ترین مشکلات است که می توان در کل دست، بالای دست، کف دست و یا بخشی از انگشتان احساس کرد و برای درمان آن می توان علاوه بر راهکار های پزشکی از روش های خانگی نیز استفاده نمود.

آشنایی با راهکار های درمان بی حسی دست

بهتر است بدانید گزگز و بی حسی دست و پاها و همچنین داغ شدن کف پا می تواند یک عارضه موقت در زمان نشستن بر روی پاها باشد که به صورت خاص با ایجاد حالت خواب رفتگی همراه است و یا می تواند یک نشانه ی دائمی و جدی از ابتلای فرد به یک بیماری یا آسیب دیدگی مزمن باشد.

چگونگی درمان بی حسی دست ها

معمولا علت خواب رفتن دست و پاها می تواند، آسیب های شدید وارد شده به اعضای مختلف بدن که موحب وارد شدن آسیب به اعصاب شود، باشد که در اصطلاح به این مشکل نوروپاتی محیطی خواهند گفت. در واقع بیماری نوروپاتی محیطی می تواند یک عامل پیش رونده به شمار بیاید که مشکلات دائمی برای فرد به همراه خواهد داشت.

توجه داشته باشید روش های درمانی موجود برای عارضه گزگز و بی حسی دست و پاها بسته به علت ایجاد مشکل دارند. به این ترتیب مهم ترین بخش این درمان ها مربوط به کسب اطلاعات در مورد سابقه درمانی بیمار و همچنین تاریخچه مشاهده علائم بیماری است.

در این رابطه فرد می تواند با بیان صادقانه مشکل و توضیح مسائلی مانند مصرف الکل، داروهای فرح بخش و سایر داروهای احتمالی به پزشک بیشترین کمک را در تشخیص علت بیماری ارائه دهد. علاوه بر این پزشک ممکن است در مورد نوع فعالی شغلی شما نیز سوال کند و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و انجام فعالیت های تکرارری را بررسی نماید.

در این مواقع ممکن است از شما در مورد ابتلای سایر خانواده به مشکلات یا بیماری های عصبی سوال پرسیده شود. همچنین در صورتی که مسافرت خارج از کشور داشته اید درمورد این مسئله با پزشک تان صحبت کنید و برای انجام آزمایش خون و سایر آزمایش های لازم و همچنین عکس برداری رادیولوژی آماده باشید.

  •  آرون گروپس

علل رایج گزگز دست و پاها

همانطور که متوجه شدید روش های درمانی انتخاب شده برای بهبود گزگز دست و پا بستگی به علت ایجاد آن دارد که در این حالت روش درمانی مناسب می تواند از استراحت تا انجام عمل جراحی را شامل شود. در ادامه سعی کرده ایم تا راهکار های موثر در درمان بی حسی دست ها را شرح دهیم:

ماساژ برای درمان بی حسی دست و پا ها:

سوزن سوزن شدن و بی حسی دست و پا می تواند به دلیل وجود مشکلات گردش خون باشد و بنابراین یک ماساژ درمانی می تواند در احیای جریان خون به دست ها بسیار مفید باشد. ماساژ از طریق تحرک بیرونی سیستم گردش خون و مایعات لنفاوی موجب بهبود جریان خون خواهد شد.

دقت داشته باشید که ماساژ بایستی تحت نظارت یک متخصص و درمانگر حرفه ای انجام گیرد تا بیشترین بهره را از جلسات درمانی تان ببرید.

نشانه های بی حسی دست و پا

تامین ویتامین های مورد نیاز بدن:

به صراحت می توان گفت که ویتامین های B و E موجود در آب می توانند به پیشگیری از بی حسی و خواب رفتگی ناشی از فقر ویتامین کمک شایانی بکنند. به منظور تسریع فرآیند بهبود در این حالت نیاز است تا مقداری زیادی ماهی، گیاهان دارای برگ سبز، دانه های گیاهی و حبوبات را در رژیم غذایی خود اضافه نمایید. علاوه بر این می توانید از مکمل های موجود در بازار نیز استفاده نمایید.

استفاده از کمپرس آب گرم:

یکی دیگر از راهکار های موثر در درمان بی حسی دست ها استفاده از کمپرس آب گرم است زیرا این ماده می تواند به افراد جریان خون در نواحی بی حسی کمک شایانی بکند. اگر علائم بی حسی با گذشت زمان با استفاده از این روش تشدید شد بهتر است کمپرس آب گرم را کنار بگذارید و از کمپرس آب سرد برای کاهش ورم استفاده استفاده نمایید.

استفاده از کمپرس آب گرم برای درمان گزکز دست دستان

استفاده از بریس مچ دست:

چنانچه حس درد، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در انگشتان دست تان دارید ممکن است به سندرم تونل کارپال مشکوک شوید. این را می توان یک بیماری شایع دانست که افراد را در هر نوع کاری که هستند از ورود داده ها به رایانه گرفته تا بسته بندی گوشت مبتلا سازد.

بسیاری از افراد هنگام خواب مچ دست شان را خم می کنند. این فشار به عصب میانی یا مدیان فشار می آورد. در این مواقع استفاده از بریس مچ بند می تواند بسیار کمک کنده باشد زیرا مچ دست شما را در حالت صاف و بدون فشار نگه می دارد.

بر اساس مطالعات انجام شده استفاده از یک بریس مچ دست در شب تاثیر بیشتری را برای تسکین علائم تونل کارپال نسبت به انجام هیچ نوع درمانی برای این مورد دارد. همچنین ممکن است متوجه شوید که پوشیدن مچ بند در طول روز به ویژه در فعالیت هایی که موجب بروز و شدت گرفتن علائم شوند، مفید واقع خواهد شد.

به طور کلی حرکات مکرر یا وارد آمدن فشار بیش از حد روی مچ دست می تواند علائم شما را تا حد زیادی بدتر نماید. اگر شغل تان اجازه این کار را می دهد حتما در محل کار از یک بریس استفاده نمایید. پس از دراوردن بریس نیز حتما کار مچ دست تان را مطابق معمول ادامه دهید. این کار به راحتی و قوی نگه داشتن عضلات کمک می کند. فقط سعی کنید از فشار بیش از حد روی مچ دست تان جلوگیری کنید.

مزیت استفاده از بریس مچ دست

فیزیوتراپی برای درمان بی حسی دست ها:

در واقع فیزیوتراپی را می توان بخش ارزشمند و بسیار مفید در هر گونه درمان برای رفع مشکل سوزن سوزن شدن و بی حسی دست و پاها دانست که اگر توصیه های پزشک تان را با دقت رعایت کنید می توانید از ناراحتی و سوزن سوزن و بی حسی رهایی پیدا کنید.

امروزه فیزیوتراپی شامل تکنیک های ضدالتهابی ماند یخ و ماساژ، تمرین های کششی و تقویت کننده برای بازگرداندن عملکرد و کاهش درد است و گاهی اوقات نیز آتل زدن دست نیز توصیه خواهد شد. فیزیوتراپیست ها همچین به بیماران آموزش می دهند که کف پاها خود را از لحاظ زخم و تاول معاینه کنند که در صورت عدم درمان ممکن است موجب قطع عضو گردد.

طب سوزنی:

یکی دیگر از روش های موثر در درمان بی حسی دست و پاها استفاده از طب سوزنی است که در آن پزشک با تعیین علت بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و پای شما از طریق سابقه ی دقیق سلامتی تان و با انجام یک معاینه دقیق فیزیکی، کار خود را شروع خواهد کرد.

اشتفاده از طب سوزنی برای بهبود بی حسی دست ها

همچنین آزمایش های ارتوپدی و عصبی نیز انجام می شود تا مشخص شود که دقیقا چه عصبی یا عصب هایی تحت تاثیر قرار گرفته اند. در صورت نیاز نیز ارزیابی های خاصی مانند سی تی اسکن، MRI و یا بررسی سرعت هدایت عصب حتی ممکن است برای تعیین علت یا میزان وضعیت شما انجام شود.

اگر به دنبال طب سوزنی هستید نبض ها، چشم ها، پوست و زبان شما نیز برای عدم تعادل در Qi شما ارزیابی خواهد شد. پزشک پس از معاینه کامل مشخص می شود که شرایط شما به خوبی به درمان پاسخ می دهد یا خیر. سپس یک برنامه مراقبت درمانی طراحی خواهد شد که با هدف از بین بردن تحریک و بازگرداندن عملکرد صحیح اعصاب در منطقه آسیب دیده برای شرایط خاص شما انجام خواهد شد.

این برنامه درمانی، علاوه بر طب سوزنی ممکن است شامل تحریک عضلات برای کاهش اسپاسم عضلات، کرایوتراپی برای کاهش التهاب و همچنین توان بخشی برای تثبیت ماهیچه ها و رباط های منطقه آسیب دیده باشد. در این مواقع مشاوره برای تغذیه و شیوه زندگی به هر مسئله ی متابولیکی که ممکن است موجب بروز علائم شما شده باشد، می پردازد. طب سوزنی همچنین ممکن است برای رفع شرایط دردناک یا تعادل Qi نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

مشکلات ناشی از گزگز دست و پا

به صراحت می توان گفت که بیشتر موارد بی حسی و سوزن سوزن دست وپا خیلی خوب به درمان های طب سوزنی پاسخ می دهند. در برخی موارد ممکن است مداخلات دیگری برای شرایط شما مورد نیاز باشد که در آن پزشک شما با همکاری متخصص دیگر برای کمک به برطرف کردن وضعیت شما همکاری خواهد داشت.

انجام تمرینات ورزشی:

در بسیاری از مواقع نیز برای درمان بی حسی دست و پاها از تمرینات گلایدینگ عصل یا همان حرکت دادن انگشتان با یک الگوی خاص در درمان بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا استفاده می شود. این تمرینات با تهسیل گردش خون و حرکت عصب از آسیب عصبی نیز جلوگیری می کنند.

اولین حالت در انجام این توالی این است که یک مشت تان را کمی شل کنید به گونه ای که انگشت شست تان بیرون باشد و انگشتان تاشده را بوشاند. این کار گردش خون را بهبود می بخشد و تنش را تسکین خواهد داد. حالت دوم شامل باز کردن مشت و صاف کردن همه انگشتان دست راست و به سمت بالا است. حالا به آرامی و بدون ناراحتی کف دست را تا جایی که می توانید به عقب بکشید. این حالت سوم است و بایستی چند ثانیه نگه دارید.

راهکار های موثر در درمان بی حسی دست ها

حال انگشت شست را از دست دور کنید و در عین حال آن را در این حالت کم فشار نگه دارید. این حالت چهارم است و آن را برای چند ثانیه بدون ناراحتی نگه دارید. اکنون با کشیدن بیشتر موقعیت دست تان را تغییر دهید به گونه ای که اکنون کف دست را به بالا می شود.

به این عمل ساپینیشن یا همان قرار دادن کف دست رو به بالا گفته می شود و موجب ایجاد کشش جزئی در طول مچ و عضلات می شود که از انگشت شست شما تا مچ کشیده خواهد شد. برای آخرین موقعیت نیز شما بایستی با انگشت دست دیگرتان به انگشت شست فشار وارد کنید و آن را به سمت پایین بکشید. این توالی را می توانید در سه تا پنج مرتبه در یک ست تکرار نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *