دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی بیماری سل با مواد طبیعی و روش های سنتی

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

در واقع بیماری سل از طریق راهکار های دارویی و خانگی متعددی قابل درمان خواهد بود که شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با راه های درمان خانگی بیماری سل آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی بیماری سل را می توان یک بیماری عفونی دانست که اول از همه روی ریه ها تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. اهمیت این بیماری تا جایی است که در جهان به عنوان دومین بیماری مرگبار و کشنده شناخته می شود و در صورت مشاهده اولین علائم بیماری سل سریعا بایستی از طریق دارویی یا خانگی برای درمان آن اقدام نمایید.

آشنایی با درمان خانگی بیماری سل

بهتر است بدانید بیماری سل یک بیماری عفونی محسوب می شود که در اثر مایکوباکتریوم های سلی ایجاد خواهد شد. این بیماری می تواند تمامی اعضای بدن انسان را درگیر نماید و آن ها را به این بیماری مبتلا نماید. شایع ترین شکل این بیماری، سل ریوی است.

انواع درمان خانگی بیماری سل

بیماری سل یا تب لازم را می توان از شایع ترین بیماری ها در میان عموم مردم دانست که می تواند در بسیاری از موارد موجب مرگ افراد شود. این بیماری عمدتا به شش ها هجوم می آورد و سپس دیگر قسمت های بدن را درگیر می نماید.

زمانی که افراد به بیماری سل مبتلا می شوند می توانند از طریق سرفه و عطسه باکتری را به هوا منتقل و پخش نمایند. بیشتر عفونت ها معمولا پنهان هستند و علامتی ندارند. سل یک بیماری شایع و مرگبار است که در صورتی که درمان نشود می تواند منجر به مرگ بیش از ۵۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری گردد.

میکروب عامل این ایجادکننده این بیماری از طریق راه های تنفسی منتقل می شود. این میکروب با وارد شدن به ریه ها، ضایعه اولیه را ایجاد می کنند. این بیماری از طریق جریان خون و عروق لنفاوی می تواند مستقیما به دیگر قسمت های دیگر بدن راه یابد و سایر اعضا را درگیر نماید.

معمولا برای تشخیص این بیماری پزشک صدای ریه فرد را گوش می دهد و همچنین ممکن است پزشک آزمایش خون یا آزمایش پوستی روی بدن بیمار انجام دهد. دو نوع پوستی و استخوان از دیگر انواع شایع این بیماری محسوب می شوند.

  •  آرون گروپس

نشانه های بیماری سل

انواع بیماری سل:

به طور کلی بیماری سل دارای دو نوع عفونت متفاوت شامل عفوننت پنهان و عفونت فعال می باشد که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها پرداخته ایم:

  • سل فعال:

در صورتی که عفونت فعال به بدن سرایت نماید موجب بروز نشانه هایی در بدن خواهد کرد. این نوع عفونت مسری بوده و می تواند به بدن دیگران سرایت نماید.

  • سل پنهان:

در حالت پنهان بیماری، باکتری به شکل غیر فعال در بدن باقی می ماند. علاوه بر اینکه عفونت پنهان مسری نیست اما هیچ نشانه ای نیز در بدن انسان به جای نخواهد گذاشت. در صورتی که نوع پنهان این بیماری درمان نشود ممکن است به نوع فعال بیماری تبدیل گردد.

بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه این بیماری تقریبا یک سوم جمعیت جهان به نوع پنها این بیماری مبتلا هستند. در این میان ۱۰ درصد از مواد عفونت پنهان، فعال خواهند شد. معمولا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار می گیرند و بیماران مبتلا به ایدز، سوء تغذیه و افراد سیگاری از دسته افرادی هستند که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند.

انواع بیماری سل در جهان

درمان های خانگی برای درمان بیماری سل:

توجه داشته باشید که درمان های خانگی سل می تواند در درمان، پیشگیری و کاهش علائم بسیاری از بیماری ها مفید باشد. بسیاری از مواد طبیعی هستند که می توانند در بهبود بیماری سل مفید باشند. این بیماری مزمن را می توان با روش های ساده و آسان در منزل کنترل نمود. بنابراین در ادامه انواع درمان های خانگی برای درمان بیماری سل را بیان کرده ایم:

  • مصرف سیر:

سیر به عنوان یک درمان خانگی موثر برای سل حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که در برابر باکتری عامل سل فعال خواهد بود و همچنین به مبارزه با سل کمک شایانی خواهد کرد. اضافه نمودن سیر تازه به یک رژیم غذایی معمولی یا خیساندن مقداری سیر در آب می تواند معجزه باشد و همچنین به محافظت از بدن در برابر سل کمک کند.

همچنین مزیت های ضد میکروبی موجود در سیر می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت نمایید. بر اساس تحقیقات انجام شده عصاره سیر برای بیماران مبتلا به سل بسیار موثر است به گونه ای که می توانید به رحتی سیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید و حتیچندین برش خاک آن را بخورید.

تاثیر سیر بر بهبود بیماری سل

  • مصرف آملا:

یکی دیگر از داروهای خانگی برای تسریع روند بهبودی سل، آملا است. مصرف روزانه یک آملا به حفظ سلامت کلی شما کمک زیادی خواهد کرد. در واقع یک لیوان آب آملا تازه می تواند برای بدن و همچنین پوست شما بسیار مفید باشد. علاوه بر این نه تنها پوست شما، آملا برای افرادی که با سل مبارزه می کنند نیز مفید خواهد بود.

زیرا حاوی خواص ضدباکتریایی است که آن را به یک ماده عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با باکتری ها تبدیل می کند. آملا حتی برای پیشگیری و درمان بسیاری از مشکلات گلو و سنوسی مصرف می شود.

  • مصرف فلفل سیاه:

توجه داشته باشید که فلفل سیاه برای درمان چندین بیماری مرتبط با التهاب شناخته شده است. فلفل سیاه یک داروی موثر برای تمیز نمودن ریه ها و کاهش تولید مخاط است. حتی می تواند به کاهش علائم بیماری سل مانند درد قفسه سینه، عطسه و سرفه کمک نماید.

برای بهره بردن از خواص این ماده بایستی تنها ۸ تا ۱۰ تکه فلفل سیاه را در کره سرخ کرده و خمیر صافی از آن درست کنید. پس از هر چند ساعت نصف قاشق چایخوری از این خمیر را میل نمایید و منتظر بهبود وضعیت خود باشید.

این راهکار را می توان یکی از بهترین راه های طبیعی برای دفع باکتری سل است. برای اثربخشی بیشتر می توانید بیش از یک ماده مفید مانند فلفل سیاه و نعناع را را یک چای گیاهی ترکیب نمایید.

مصرف فلفل سیاه برای بهبود بیماری سل

  • مصرف نعناع:

نعنا دارای خواص ضدباکتریایی فراوانی است و به بهبود بافت هایی که به مرور زمان در اثر سل آسیب می بینند، کمک خواهد کرد. برای بهره بردن از خواص این ماده بایستی یک قاشق چایخوری آب نعناع را بگیرید و با دو قاشق چایخوری عسل و دو قاشق چایخوری سرکه مالت و نصف فنجان آب هویچ ترکیب نمایید. سپس این ترکیب را به سه قسمت تقسیم نموده و در فواصل زمانی معین میل نمایید.

حتی می توانید به این ماده طبیعی به عنوان راهحلی برای بوی بد دهان اعتماد نمایید. در واقع نعناع از سال ها قبل در داروها استفاده می شود و هم اکنون برای از بین بردن بسیاری از عفونت ها به ویژه مربوط به گل و بینی نیز استفاده می شود.

  • مصرف آناناس:

به طور کلی آب آناناس را می توان یک درمان خانگی بسیار موثر برای درمان بیماری سل دانست که به کاهش تشکیل مخاط کمک می کند و منجر به بهبودی سریع می شود. نوشیدن آب آناناس تازه به صورت روزانه یک عادت سالم است و همچنین باید به خاطر داشته باشید که پس از آن قند های موجود در میوه و آب میوه را حتما از دهان خود بشویید.

مصرف آناناس برای درمان بیماری سل

نوشیدن یک لیوان آب آناناس طبیعی پس از هر وعده غذایی می تواند در چنین مواردی بسیار مفید باشد. حتی در مواردی می توانید پس از مصرف غذا یک تکه آناناس خام بخورید. با این حال نباید فراموش کنید که برای این منظور هیچ بسته تترا یا آبمیوه بسته بندی شده خریداری نکنید. بهترین و ساده ترین راهکار این است که میوه ها را با یکدیگر ترکیب نمایید و یک لیوان آب میوه برای خود در خانه تهیه نمایید.

  • مصرف چای سبز:

به صراحت می توان گفت که چتی سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می کند که همین مسئله موجب خواهد شد شما قادر به مبارزه با بسیاری از عفونت ها از جمله سل باشید.

پلی فنول آنتی اکسیدانی موجود در چای می تواند با باکتری هایی که موجب بروز سل می شوند مبارزه نماید. برای این کار تنها باید برگ های چای سبز را با آب بجوشانید تا چای درست شود و حداقل ۲ تا ۳ بار در روز بایستی آن را بنوشید.

تاثیر چای سبز بر از بین رفن بیماری سل

  • مصرف شیر:

شیر یکی دیگر از داروهای طبیعی و خانگی محسوب می شود که برای تسریع روند بهبود بیماران سل عالی خواهد بود. زیرا شیر یکی از غنی ترین منابع کلسیم و ویتامین D محسوب می شود که از هر دوی این عوامل می توان برای درمان سل و علائم شدید آن استفاده نمایید.

برای درمان بیماری سل و بهبود سریع تر نیاز به مصرف غذاهای غنی از کلسیم وجود دارد و بنابراین به برخی از بیماران توصیه می شود ا به شدت از شیر و فرآورده های آن استفاده کنند. در این مواقع شما تنها بایستی روزانه یک لیوان شیر داغ بنوشید تا علائم سل را تحت کنترل و قابل تحمل نگه دارید.

  • مصرف موز:

یکی دیگر از درمان های خانگی بیماری سل مصرف موز می باشد که می توانید آن را با مقداری شیر ترکیب نمایید و یک اسموتی خوشمزه در خانه تهیه نمایید. این کار را بایستی حداقل یک الی دو مرتبه در طول روز انجام دهید.

مصرف موز از راهکار های درمان خانگی سل

بیماری سل می تواند افراد را از لحاظ جسمی بسیار ضعیف نماید که با موز جبارن خواهد شد. همچنین این میوه سرشار از کلسیم و مواد معدنی مانند پتاسیم می باشد که می تواند به سرعت انرژی شما را افزایش داده و بهبودی شما را تسریع ببخشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *