دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای انتخاب معلم خصوصی و نکاتی که نباید فراموش کنید

  • بهجت فلاح
  • ۱۱ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

انتخاب معلم خصوصی خوب می تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت دانش آموز داشته باشد. در واقع معلمان خوب از نکات مهمی که منجر به موفقیت دانش آموز می شود، به خوبی آگاهی دارند. یک معلم خصوصی باید به طور مرتب عملکرد و بازدهی دانش آموز را ارزیابی کرده و سؤالاتی را حین تدریس مطرح نماید تا از این طریق از پیشرفت او اطمینان حاصل کند. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم با نکات مهم و کلیدی انتخاب معلم خصوصی و برخی از مهم ترین ویژگی های یک معلم خصوصی حرفه ای بیشتر آشنا شویم. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

انتخاب معلم خصوصی خوب و مناسب می تواند به میزان قابل توجهی در تحصیل و موفقیت دانش آموز اثرگذار باشد. از آن جایی که تنوع و حجم دروس به ویژه در مقاطع متوسطه اول و دوم بسیار بالا می باشد، بهتر است دانش آموز برای دروسی که نیاز دارد، از داشتن معلم خصوصی مناسب بهره مند شود. چرا که می تواند علاوه بر رفع اشکلات خود، نحوه یادگیری درست و مفید را نیز آموزش ببیند. حال این سؤال مطرح می شود که معیار انتخاب معلم خصوصی خوب چیست؟ چگونه می توان از تأثیر معلم خصوصی در پیشرفت تحصیلی دانش آموز اطمینان حاصل کرد؟ در ادامه مطلب همراه ما باشید تا ویژگی های یک معلم خصوصی مناسب و حرفه ای را با یکدیگر مرور کنیم.

آشنایی با روش های انتخاب معلم خصوصی

بسیاری از متقاضیان کلاس های تدریس خصوصی هنگام مشاهده لیست مدرسین، به دنبال کلاس هایی با قیمت پایین می باشند. درست است که قیمت کلاس و سرسام آور نبودن هزینه کلاس ها بسیار مهم است، اما نباید بیش از اندازه به این موضوع اهمیت بدهید. بهتر است تمرکز شما بر روی سوابق تدریس و رزومه کاری مدرس باشد. بنابراین بهتر است استادی را انتخاب کنید که تدریس خوبی داشته و سواد او در این زمینه بالا باشد. در حقیقت اگر مدرس خوب نباشد، حتی با هزینه پایین تدریس نیز هیچ نتیجه ای نخواهید گرفت.

بنابراین بهتر است از بین معلم خصوصی های پیشنهادی فردی را انتخاب کنید که سابقه و تجربه کاری بالایی داشته باشد. اساتید حرفه ای و مجرب از عهده مدیریت کلاس ها به خوبی بر می آیند. در واقع از آن جایی که این اساتید شاگردان زیادی داشته اند، به خوبی می دانند که درس ها را چگونه باید به شاگرد جدید خود ارائه دهند. البته این یکی از معیارهایی است که باید به آن توجه کنید و اهمیت سایر موارد را دست کم نگیرید.

مرحله بعدی توجه به دانشگاه محل تحصیل مدرس می باشد. توصیه می شود مدرسی را انتخاب کنید که از دانشگاهی معتبر با سطح علمی بالا فارغ التحصیل شده باشد. به طور معمول این اساتید باسوادتر بوده و معلومات بیشتری دارند. هم چنین می توانید با توجه به جزوه ها و خلاصه جزوه ها، نظرات شاگردان قبلی، فیلم های تهیه شده از نمونه تدریس و مواردی از این قبیل معلم خصوصی مناسب خود را انتخاب کنید.

انتخاب معلم خصوصی حرفه ای

ویژگی های یک معلم خصوصی حرفه ای چیست؟

به خاطر داشته باشید که اساتید مجرب و حرفه ای پشتیبان و حامی شاگردان خود هستند. این اساتید شاگردان خود را در طول کلاس های خصوصی و گروهی با دقت کامل تحت نظر دارند. از همین رو روش تدریس مناسب را با توجه به دانسته های دانش آموز، ویژگی ها و روحیات هر شاگردی انتخاب می کنند. بسیاری از افراد وجود دارند که همواره از یک معلم به عنوان بهترین معلم در زندگی خود یاد می کنند. بسیاری از دانش آموزان با وجود این که از یک درس متنفر بوده اند، اما به خاطر داشتن یک معلم خوب نه تنها به آن درس علاقمند شده اند، بلکه توانسته اند در همان درس به نتیجه ای عالی برسند. در ادامه به برخی از مهم ترین ویژگی های یک معلم خصوصی حرفه ای اشاره خواهیم کرد:

  •  آرون گروپس

علاقه به تدریس

عشق و علاقه به تدریس نخستین و مهم ترین پیش نیاز هنر معلم است. البته این بدان معنا نیست که معلمی شغل شریف و مورد احترام مردم است، بلکه به این دلیل که تا شخصی به تدریس علاقه ای نداشته باشد، نمی تواند به موفقیت شاگردان نایل آید.

توانایی ایجاد انگیزه در شاگردان

به خاطر داشته باشید که تنها علاقه معلم به درس کافی نیست. بلکه معلم باید این توانایی را داشته باشد که در شاگردان خود نیز علاقه به درس را ایجاد کند. تدریس مؤثر و خوب نیاز به مهارت دارد و این مهم زمانی به دست می آید که معلم ثابت کند به تدریس و شغل خود علاقمند است. در واقع معلمانی که علاقه بیشتری به درس دارند اما نسبت به دانش آموزان خود بی تفاوت هستند، محیط کلاس آن ها اغلب کسل کننده و خشک است.

انتخاب معلم خصوصی مجرب

تعامل سازنده با دانش آموز

یک معلم خصوصی حرفه ای و کار درست ابتدا باید از شیوه تعامل صحیح با دانش آموزان به خوبی آگاه باشد. چرا که اگر این تعامل و ارتباط سازنده با دانش آموز وجود نداشته باشد، پروسه آموزش امری کاملا بیهوده است. به بیان دیگر وجه تمایز انتخاب معلم خصوصی در مقایسه با نرم افزارها و ابزارهای آموزشی در این است که معلم بیان خشکی نداشته باشد و تدریس او یک طرفه اتفاق نیفتد. از سوی دیگر نقش معلم خصوصی در افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان را نمی توان انکار کرد. از سوی دیگر ارتباط و تعامل سازنده می تواند در رشد و نمو دانش آموز تأثیرات فوق العاده ای داشته باشد. استفاده از روش های مبتنی بر آموزش و بازی، به کارگیری شیوه های پرسش و پاسخ همگی قسمتی از روند تعامل سازنده معلم خصوصی با دانش آموز هستند.

توجه به رفتارهای عمومی دانش آموز

به جرأت می توان گفت مهم ترین ویژگی معلم خصوصی، توجه به رفتارهای عمومی دانش آموز نظیر جدیت در کار و منظم بودن می باشد. در حقیقت این رفتارها بر عملکرد معلم و دانش آموز تأثیر مستقیمی می گذارند. اگر معلم خصوصی توانایی برقراری و رعایت نظم در کلاس را نداشته باشد و به اندازه کافی در آموزش دانش آموزان جدیت به خرج ندهد، دانش آموز نیز انگیزه کافی برای درس خواندن نداشته و اهمیتی برای آن قائل نمی باشد.

به روز بودن و استفاده از شیوه های تدریس نوین

یکی دیگر از ویژگی های یک معلم خصوصی حرفه ای و مجرب، به روز بودن وی می باشد. از آن جایی که مباحث و روش های تدریس دائما در حال تغییر هستند و ابزارهای آموزش نیز به سرعت تغییر می کنند؛ بهتر است معلم خصوصی به طور مداوم در حال ارتقای سطح دانش خود باشد. وی باید علاوه بر افزایش سطح دانش خود، متدهای جدید آموزش را آموخته و از ابزارهای جدید برای کمک به تحصیل دانش آموزان بهره مند شود.

اهمیت سابقه و تجربه معلم خصوصی

سطح تحصیلات معلم خصوصی

یکی دیگر از ویژگی های معلم خصوصی سطح تحصیلات وی می باشد. هرچند نباید این ویژگی را به عنوان تنها معیار برای انتخاب بهترین معلم خصوصی در نظر بگیرید. با این وجود سطح تحصیلات مدرس می تواند نقش مؤثری در میزان معلومات او داشته باشد. در حقیقت اگر مدرس بتواند شیوه های درست تدریس را به کار ببندد، رشد و پیشرفت تحصیلی دانش آموز تضمین خواهد شد.

آیا کتاب ها یا فیلم های کمک آموزشی می توانند جایگزین معلم خصوصی شوند؟

امروزه کتاب ها و فیلم های کمک آموزشی زیادی در بازار وجود دارند که دانش آموزان به اشتباه تصور می کنند تنها از طریق این کتاب ها می توانند آموزش ببیند و دیگر نیازی به معلم خصوصی نخواهند داشت. اشتباهی که در مورد کتاب های کمک آموزشی وجود دارد این است که دانش آموز با مشاهده جواب سؤالات بر این باور بوده که درس را به خوبی فرا گرفته است. در حالی که چنین چیزی صحت ندارد. چنین مسئله ای در خصوص فیلم های کمک آموزشی نیز صحت دارد. بهتر است بدانید کتاب های کمک آموزشی و فیلم های کمک آموزشی نمی توانند جایگزین معلم خصوصی شوند؛ بلکه تنها مکمل یکدیگر هستند.

به خاطر داشته باشید یادگیری فرآیندی زمان بر و طولانی است و باید تمام ابزارها برای سهولت آن به کار گرفته شود. اگر استفاده از کتاب ها و فیلم های کمک آموزشی با راهنمایی و تحت نظارت معلم خصوصی انجام شود، تأثیرات مثبت آن دو چندان خواهد شد. در واقع با وجود انبوه فیلم ها و کتاب های کمک آموزشی و زمان محدود دانش آموز، معلم خصوصی این امکان را فراهم می آورد که دانش آموز بهترین کتاب را انتخاب کند. از طرفی چنانچه دانش آموز به دنبال استفاده از فیلم های کمک آموزشی باشد، می تواند برای انتخاب مناسب ترین و عاقلانه ترین فیلم کمک آموزشی وقت بگذارد. به همین خاطر می توان گفت راهنما بودن برای یک دانش آموز، بهترین و مهم ترین معیار انتخاب معلم خصوصی است.

اهمیت سطح تحصیلات معلم خصوصی

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات ویژگی های معلم خوب، نکات انتخاب معلم زبان و تأثیر معلم بر کودک را نیز مطالعه فرمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *