دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

توجه جدی به نکات انتخاب معلم زبان

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

اگر علاقمندید تا فرایند یادگیری زبان را به صورت خصوصی طی کنید. در این راستا بهتر است با نکات انتخاب معلم زبان خصوصی آشنا باشید تا به نتیجه مطلوب خود برسید.

هر چند یادگیری زبان در محیط کلاس و به طور گروهی امتیازات بسیاری دارد ولی ممکن است برخی افراد تمایل داشته باشند که از مزایای تدریس خصوصی بهره مند شوند. در این راستا شما را با نکات انتخاب معلم زبان خصوصی آشنا می نماییم تا بهتر به هدف خود برسید.

مهمترین نکات انتخاب زبان معلم خصوصی

ممکن است شما هم مشابه بیشتر علاقمندان به یادگیری زبان انگلیسی ترجیح دهید فرایند یادگیری زبان را به صورت خصوصی سپری کنید. هر چند یادگیری زبان در محیط کلاس و به طور گروهی امتیازات بسیاری دارد ولی ممکن است برخی افراد به دلایلی تمایل داشته باشند که از مزایای تدریس خصوصی بهره مند شوند.

از این رو در این مطلب بر آنیم تا شما را با مهمترین نکات انتخاب معلم زبان خصوصی آشنا نماییم. تا در راستای یادگیری زبان به نتیجه مطلوب خود برسید. پس تا پایان با ما همراه باشید.

۱. سواد و دانش کافی

بی شک یکی از مهمترین نکات انتخاب معلم  زبان خصوصی این است که وی سواد و دانش کافی داشته باشد. برخی عقیده دارند که مثلا یک معلم بومی کشورهای انگلیسی بهتر می تواند زبان را ارائه دهد پس معلم خوبی است. در حالی که این عقیده همیشه درست نخواهد بود. در عوض یک معلم خوب باید به اندازه کافی آموزش دیده بوده و سابقه کاری و مدارک آکادمیک داشته باشد.

۲. مدرس با حوصله و متعهد

ممکن است برخی معلم های خصوصی به علت این که کیفیت تدریس آن ها زیر نظر مجموعه ای نیست، نسبت به کلاس های خصوصی خود تعهد کافی نداشته باشند. از این جهت بهتر است انتخاب معلم خصوصی را بر عهده آموزشگاه زبان گذاشته تا با توجه به شناختی که از مدرسین خود دارند معلم مجرب و متعهدی را برای تدریس خصوصی معرفی نمایند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

یک مدرس خصوصی زبان متعهد، همه زمان کلاس را صرف تدریس و بررسی نقاط قوت و ضعف زبان آموز نموده و برای رفع اشکال دانش آموز خود وقت می گذارد. بیشتر مدرسین زبان با طراحی و تنظیم تکالیف و تمرین های گوناگون برای زبان آموزان، آن ها را در مسیر درست یادگیری زبان قرار می دهند.

یک معلم در زبان آموز خود انگیزه و علاقه ایجاد می دهد و علاوه بر تمارین مرتبط با کتاب و منبع اصلی زبان آموز را تشویق به تماشای فیلم زبان اصلی، نوشتن داستان و خاطره، کرده تا مهارت های چهارگانه شنیداری، نوشتاری، خواندن و صحبت کردن به زبان مدنظر را در زبان آموز خود تقویت نماید. معلم باید کلاس را به موقع شروع و نباید کمتر از زمان تعیین شده کلاس را خاتمه بخشد.

۳. شیوه تدریس

یکی از نکات مهم دیگر در راستای انتخاب معلم زبان خصوصی ، شیوه تدریس وی می باشد. در دنیای امروز که روش های مدرن یادگیری زبان ایجاد شده است دیگر روش های سنتی تدریس پاسخگو نیست. معلمی که از ابتدا نکات گرامی را پای تخته نوشته و به توضیح آن می پردازد و با آزمون پایان دوره میزان یادگیری زبان آموز را می سنجد، تاثیرگذاری زیادی در آموزش ندارد.

همانطور که می دانید هر شاگردی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد به این مفهوم که هوش و سرعت یادگیری هر فرد و شیوه یادگیری او مخصوص به خودش می باشد. این وظیفه معلم است که با اطلاع از ویژگی های زبان آموز کلاس را طوری پیش برد که متناسب با هوش و سرعت یادگیری مخاطب باشد.

در این راستا معلمی انتخاب کرده که انعطاف پذیر، سازگار و اهل فعالیت های علمی کلاسی باشد. در جلسه مصاحبه از روش تدریس معلم سوال نموده و درخواست کنید درباره نحوه تدریس خود مختصری توضیح دهد. در صورتی که با تردید و بدون آمادگی کافی پاسخ می دهد احتمالا گزینه مناسبی نخواهد بود.

۴. تدریس مطابق نیاز زبان آموز باشد.

اغلب زبان آموزانی که تدریس خصوصی زبان را به شرکت در کلاس گروهی ترجیح داده اند، دوست دارند برنامه آموزشی کاملا مطابق با نیاز آن ها باشد. اگر هدف شما از یادگیری زبان برای شرکت در یک آزمون است، روش آموزش متفاوت خواهد بود. در این شرایط لازم است معلم شما بر مباحثی تمرکز نماید که در آزمون مورد نیازتان است.

یا اگر قصد شما از یادگیری زبان برای کسب و کار و تجارت در بازار اروپایی است، موضوع تفاوت پیدا می کند. در این شرایط مدرس خصوصی باید در جلسات آموزش روی مباحثی تاکید نماید که زبان آموز را برای مکالمه در موقعیت های تجاری آماده نماید. از این رو در انتخاب معلم زبان این نکته را دقت کنید که از نیازهای شما و انتظاراتی که از کلاس زبان دارید، آگاهی داشته باشد.

۵. مدرس باتجربه

برخی از معلمان خصوصی زبان تجربه تدریس در کلاس گروهی را ندارند. که این امر نقطه ضعف محسوب می شود. معلمی که توان اداره کردن کلاس گروهی را دارد و در ضمن تجربه کار با زبان آموزان مختلف را در کارنامه تدریسش دارد، بی شک با تسلط بیشتری می تواند یک کلاس خصوصی زبان را مدیریت نماید. در ضمن مدرس باتجربه و مجرب به راحتی نقاط قوت زبان آموز خود را پیدا کرده و مهارت کافی در رفع اشکال را دارد.

۶. تدریس از منابع بروز

یکی از مهمترین نکات در تدریس زبان انتخاب و استفاده از منابع به روز و استاندارد می باشد. در صورتی که معلم خصوصی نتواند منابع کارامد و مفیدی به زبان آموز ارائه کند و در جلسات آموزشی از آنها بهره نگیرد، باید به توانمندی وی به عنوان مدرس شک نمایید.

یک معلم خصوصی زبان باید بتواند با توجه به نیاز زبان آموز منابع اضافه بر برنامه اصلی آموزش را هم معرفی نماید. بی اطلاعی وی از منابع آموزشی و کمک آموزشی جدید که مورد تایید آموزشگاه های معتبر بین المللی باشد برای مدرسی که تدریس خصوصی زبان را به عنوان حرفه برگزیده یک نقطه ضعف به حساب می آید.

۷. تاکید بر همه جنبه های زبان

بیشتر افرادی که کلاس خصوصی را به کلاس گروهی زبان ترجیح می دهند، تجربه خوبی از کلاس های جمعی نداشته زیرا بعضی معلم ها توانایی اداره کلاس جمعی را به طوری که روی همه مهارت های زبان تمرکز نمایند، ندارند. به عبارتی برخی از این کلاس ها به صورت تک بعدی پیش می رود و مهارتهای چهارگانه زبان به طور کافی ارائه نمی شود. به این ترتیب اگر بعد از یک یا دو جلسه تدریس خصوصی متوجه شده که بعضی از مباحث آموزش داده نمی شود، یا تمرین مناسب برای تقویت دروس ارائه نمی شود، باید به توانمندی مدرس تردید نمایید.

۸. مدرسین مختلف را امتحان کنید.

لازم نیست با اولین معلمی که مراجعه می کند یادگیری زبان را شروع نمایید. اشکالی ندارد که اول در یک کلاس آزمایشی از معلم زبان بالقوه بخواهید نحوه تدریس خود را ارائه دهد. انتخاب یک معلم زبان دقیقا مشابه پیدا کردن دوست آنلاین است. شما با نخستین فردی که ملاقات می کنید قرار شراکت نمی گذارید. مگر این که حقیقتا مناسب باشد. از این رو اجباری نیست که با اولین معلم قرارداد ببندید. صبر کنید تا معلم زبان مناسب خود پیدا کنید.

۹. به یک مدرس زبان اکتفا نکنید.

در راستای یادگیری زبان بزرگترین توصیه به زبان آموزان این است که به یک معلم زبان بسنده نکرده و اتکا نداشته باشند. یادگیری زبان فرایندی پویا بوده نه منفعل. می توانید بزرگترین معلم دنیا را داشته ولی اگر تلاش نداشته باشید زبان را یاد نمی گیرید.

به این معنا که باید خارج از کلاس نیز فعالیت های زبان را انجام دهید. مثلا در مهارت های چهارگانه زبان روش های مدرسین مختلف را ارزیابی کنند تا روشی را که احساس می کنند بر یادگیری آن ها موثر است؛ انتخاب نمایند.

۱۰. طراحی آزمون های معتبر

به طور معمول در کلاس تدریس خصوصی زبان از آزمون های متعدد رایج در کلاس های گروهی خبری نیست. یک معلم زبان باید این توانایی را داشته که آزمون های استاندارد و به روز را مطابق با آزمون های معتبر بین المللی زبان طراحی نماید. این آزمون ها باید در طی دوره آموزشی در اختیار زبان آموز قرار گیرد.

در این مطلب با نکات مهم انتخاب معلم زبان خصوصی آشنا شدید. از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با مدیریت زمان برای یادگیری زبان انگلیسی و مزیت های یادگیری زبان ایتالیایی روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *