دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سندرم ایمپاستر چیست؟ و چطور با آن برخورد کنیم؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۱ فروردین ۱۴۰۲
  • ۰

سندرم ایمپاستر را در این بخش برای شما بررسی می کنیم و شما می توانید اطلاعات بسیار خوبی را در این زمینه کسب کنید و سعی کنید با این مشکل رو به رو شده و حتی در بسیاری از شرایط آن را درمان نمایید.

سندرم ایمپاستر یکی از حالت های روحی و روانی می باشد و در آن شما احساس می کنید که لایق موفقیت هایی که بدست آورده اید نمی باشید و این احساس نه تنها برای شما بلکه برای هر فرد دیگری نیز ممکن است رخ بدهد. در واقع شما احساس می کنید که موفقیت خود را بر اساس پارتی و یا شانسی بدست آورده اید و همین مورد می تواند منجر به آزار های شدید در شما گردد.

   سندرم ایمپاستر

سندرم ایمپاستر و نحوه برخورد با آن

سندرم ایمپاستر یکی از پدیده های روانی می باشد و در آن فرد نمی توانند موفقیت هایی که با تلاش به دست آورده است را بپذیرد و با توجه به شواهدی که وجود دارد خودش را باور نمی کند و فکر می کند که این کار با شانس و یا پارتی بازی رخ داده است از این رو تصور می کند که فردی بی لیاقت بوده و کلاهبردار می باشد و از این رو احساس گناه و احساس بدی به او دست می دهد.

در نظر داشته باشید که در این مشکل فرد خود را قانع می کند که موفقیت هایش بر اساس تلاش های خود نبوده است و این مورد خارج از اختیارشان می باشد. این افراد معمولا تلاش های خود را انکار می کنند و باور نمی کنند که بالاخره بعد از ماه ها تلاش توانسته اند به هر آنچه که لایقش بوده اند برسند. در این سندروم فرد دچار شک و تردید های شدیدی نسبت به خود خواهد شد و استعداد های خود را باور ندارد.

در این افراد که با این مشکل رو به رو هستند هر چه بیش تر در شغل خود ترفی گرفته و ترقی پیدا کنند این سندروم بیش تر از گذشته ها خود را نمایان خواهد کرد. این افراد همیشه گمان می کنند که ترقی های شغلی آن ها به دلیل شانس و اقبالشان بوده است و تجربه و استعداد های خود را در این شرایط نادیده می گیرند و نمی توانند باور کنند که کار های محول شده به آن ها اتفاقی نبوده است و به دلیل مهارت هایشان بوده است.

کنترل بیماری ایمپاستر

شاید بسیاری از افراد بر این باور باشند که این سندروم به هیچ عنوان درمان نمی شود ولی با این حال نیاز است تا یک سری از ساده ترین روش ها را برای این که بتوانید ان را کنترل کرده و کم تر اذیت شوید را در ادامه برای شما عزیزان بررسی می کنیم و اطلاعاتی سودمند در این رابطه به شما خواهیم داد.

  •  آرون گروپس

درمان بیماری ایمپاستر

کشف موضوعات

یکی از راه هایی که می توانید این سندروم را کنترل کنید این است که موضوعاتی که می تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس شما شود را شناسایی نمایید. این کار معمولا کمی سخت می باشد ولی باید با حوصله جزئیات را بررسی کرده و اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید تا بتوانید در زمان مناسب این مشکلات را رفع کرده و در نهایت تا حدودی این سندروم را کنترل کنید.

مشورت کردن با دوستان

معمولا دوستان همیشه بهتر از دیگران شما را می بینند و می توانند با نشان داده واقعیت ها به شما تا حدودی به شما کمک کنند تا بتوانید این سندروم را کنترل کنید. با این حال بهتر است از همکاران خود در این زمینه کمک نگیرید زیرا افراد بسیار زیادی هستند که می خواهند اعتماد به نفس شما را گرفته و یا در جایگاه ما قرار بگیرند از این رو زمانی که متوجه این سندروم در شما می شوند سعی می کنند آن را تقویت نمایند.

مرور کردن دستاورد ها

اگر در جایگاهی بالا قرار می گیرد به این دلیل می باشد که شما دارای دست آورد ها و مهارت های خوبی بوده اید و دیگران شما را لایق آن می دانند از این رو بهتر است زمانی که احساس نا امیدی و پوچی در این زمینه به شما دست می دهد سعی کنید تمامی دستاورد ها و مهارت هایی که دارید را در زندگی خود یادآور شوید و با این کار می توانید تا حدودی از پس سندرم ایمپاستر بر آمده و آن را تحت کنترل خود در آورید.

باید این موضوع را به خودتان بقبولانید که تمامی جایگاهی که بدست آورده اید بر اساس تلاش های خودتان بوده است و هیچ شانسی در آن دخیل نبوده و شما اگر بتوانید چنین رویکردی را در ذهن خود اثبات کنید می توانید به راحتی از پس این سندروم بر آمده و مشکلات بعدی را تجربه نکنید.

بیماری ایمپاستر

گرفتن ترفی از افراد شایسته

به یاد آوری این موضوع که افراد شایسته این مقام را به شما داده اند بسیار خوب می باشد  این موضوع را باید مدام در ذهن خود یادآوری نمایید. در واقع اگر فکر کنید که شانس منجر به گرفتن مقامی بزرگ در این زمینه شده است کاملا اشتباه می باشد و شما را با این سندروم بیش تر درگیر خواهد کرد.

بررسی کردن نحوه حرف زدن

بهتر است در حرف های خود نیز دقت بالایی داشته باشید و به جای این حکه با شک حرف بزنید سعی کنید با اطمینان بخشیدن به کلام خود دیگران را قانع کنید که حق با شما می باشد و با اعتماد به نفس بیش تری کار های خود را پیش ببرید. داشتن اعتماد به نفس می تواند در درمان و کنترل این بیماری روانی و روحی به شما کمک بسیار زیادی داشته باشد.

استفاده کردن از جمله های قدرتمند بسیار خوب می باشد و می تواند شما را نسبت به خودتان نیز مطمئن کند و شک و تردید هایی که نسبت به خود و مهارت هایتان دارید را نیز به راحتی از بین خواهد برد.

استفاده مثبت از این بیماری

اگر بتوانید این سندروم را به فال نیک بگیرید می توانید از آن استفاده های بی شماری داشته باشید. در واقع افراد مشهور و یا افرادی که به مقام های بالا رسیده اند و بهترین مدیران نیز دارای این سندروم هستند و بهتر است این سندروم را خوب برداشت کنید و فکر نکنید که چون دارای این مشکل می باشید دیگر تمامی فرصت های خود را از دست داده اید. سعی کنید با قدرت بیش تر به مسیر خود ادامه دهید و موفقیت های خود را روز به روز افزایش دهید و در کنارش از روش های گفته شده برای کنترل کردن این سندروم نیز استفاده نمایید.

سندروم خاص خود کم بینی

حال که با سندرم ایمپاستر آشنا شدید در ادامه می توانید اطلاعات بسیار بهتری در زمینه سندروم میسوفونیا و سندروم فرزند میانی نیز بدست آورید و آگاهی خود را در این زمینه ها نیز افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *