دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اشتباهات رایج در کمک های اولیه که باید مراقبشان باشید

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

شناخت اشتباهات کمک های اولیه به شما کمک می کند تا بتوانید این کار ها را درست تر انجام داده و از بروز مشکلات جدی در این زمینه پیشگیری خواهید کرد.

زمانی که برای اطرافیان تان حادثه ایجاد می شود گاهی ممکن است کنترل خود را از دست داده و کمک های اولیه اشتباهی را انجام دهید بنابراین به شما توصیه می کنیم تا اشتباهات کمک های اولیه را بشناسید و بتوانید از بروز آن ها تا حدود بسیار زیاد پیشگیری کنید.

کمک رساندن اشتباه به مجروحان

اشتباهات کمک های اولیه بسیار رایج

کمک های اولیه معمولا به اقداماتی گفته می شود که برای امداد رسانی در شرایط اورژانسی توسط افرادی که تخصص خاصی ندارند نیز انجام خواهد شد. با این حال این افراد باید آموزش های اولیه را گذرانده باشند تا بتوانند در این شرایط خونسردی خود را حفظ کرده و کار های درستی را انجام دهند.

در این میان یک سری از افراد نیز وجود دارند که ممکن است یک سری از کار ها را به اشتباه انجام دهند و در ادامه این کمک های اولیه که اشتباه می باشند و ممکن است شما نیز آن ها را انجام دهید را برایتان بررسی می کنیم.

به عقب بردن سر

یکی از رایج ترین اشتباهات این است که در حین خونریزی بینی سر فرد را به سمت عقب خم می کنند و این اشتباه می تواند منجر به جاری شدن خون در پشت گلو شده و نه تنها منجر به قطع خونریزی بینی نمی شود بلکه منجر به ایجاد استفراغ شدید هم خواهد شد.

به جای این کار باید به سمت جلو خم شده و برآمدگی بینی خود را با انگشتان تان محکم فشار دهید و بسیاری از خونریزی های رایج با همین روش بند خواهند آمد و در حدود ۱۰ دقیقه بعد خوب خواهند شد. اگر خونریزی بینی شما بیشتر از این طول بکشد باید با استفاده از تامپون جلوی خونریزی را گرفته و به اورژانس مراجعه نمایید.

  •  آرون گروپس

درمان خونریزی بینی

یخ روی سوختگی

اگر در حادثه ای برای شما سوختگی ایجاد شد نباید روی آن یخ و یا کره قرار دهید در واقع این ایده بسیار قدیمی و بد می باشد و در بسیاری از موارد باعث خواهد شد تا حرارت در محل سوختگی باقی مانده و سوزش شما بدتر خواهد شد.

استفاده از یخ نیز کمکی به شما نخواهد کرد زیرا هدف از این کار برگرداندن دمای بدن به حالت طبیعی می باشد و یخ ممکن است این کار را بسیار سریع انجام داده و در نهایت دمای بدن شما خیلی سرد خواهد شد.

استفاده از آب خنک که نه خیلی سرد باشد می تواند بعد از چند دقیقه سوختگی شما را کاهش داده و بعد از آن می توانید به وسیله یک گاز استریل روی آن را پوشانده و برای مراقبت های پزشکی بیشتر اقدام کنید.

حرکت دادن افراد آسیب دیده

افرادی که در حادثه هایی مانند تصادف آسیب دیده هستند را نباید به هیچ عنوان تکان دهید در واقع این کار می تواند منجر به ایجاد آسیب های شدید تر روی این افراد شود و همچنین ممکن است نخاع آن ها آسیب های دائمی ببیند.

در این مواقع تنها کاری که باید بکنید این است که آن ها را اصلا تکان ندهید مگر اینکه احتمال خطراتی مانند آتش سوزی و انفجار و یا حتی ریزش ساختمان وجود داشته باشد در غیر این صورت اصلا نباید این افراد را تکان دهید.

اشتباهات کمک های اولیه

استفاده از بزاق برای تمیز کردن زخم

برخلاف باور عموم استفاده از بزاق برای تمیز کردن زخم ها خوب نیست و حتی ممنوع می باشد زیرا دهان مرکز جمع شدن باکتری های مضر است که می تواند منجر به عفونت بیشتر شده و زخم شما را بدتر کند از این رو اگر می خواهید زخم خود را تمیز کنید نیاز است تا از مواد استریل کننده کمک بگیرید.

بهترین مواد برای تمیز کردن زخم ها آب لوله کشی شده و یا سرم شستشو می باشد و بهتر است اگر به سفر می روید حتماً یک سرم شستشو داشته باشید تا در صورت بروز حوادث و مشکلات بتوانید زخم های خود را ضد عفونی کنید.

استفاده از بنادریل

بنادریل یکی از آنتی هیستامین هایی می باشد که بسیار خطرناک بوده و منجر به مرگ خواهد شد در واقع برای درمان واکنش های آلرژیک شدید نباید از این دارو استفاده شود زیرا حدود نیم ساعت الی یک ساعت طول می کشد تا این دارو اثر کند و این زمان برای افرادی که دچار شد که آنافیلاکسی شدید شدند بسیار حساس می باشد.

آنافیلاکسی یکی از شهر های بسیار شدید واکنش آلرژیک بدن می باشد و می تواند سلامت فرد را تحت تأثیر قرار داده و حتی منجر به مرگ شود با این حال بهتر است به جای استفاده از بنادریل از اپی نفرین استفاده کنید.

اگر در هنگام بروز حساسیت دچار نشانه هایی مانند تنگی نفس و ورم اطراف لب ها و چشم ها شدید به طور سریع با اورژانس تماس گرفته و خود را به مراکز درمانی برسانید.

روش های درمان با کمک های اولیه

شستن دندان

اگر با شکستن دندان روبرو شدید بهتر است آن را شستشو ندهید و به جای آن دندان خود را درون یک لیوان شیر قرار داده و خود را به دندانپزشک برسانید. سعی کنید اقدامی برای تمیز کردن و شستن دندان آسیب دیده خود به کار نگیرید زیرا هر اقدام اشتباه شد می تواند آسیب شدیدی به آن وارد کند.

نگه داشتن کنه ها

اگر دچار کن شده اید بهتر است آن ها را برای تست کردن و آزمایش نگهداری نکنید زیرا این موضوع باور غلطی است که بسیاری از پزشکان با آن مواجه می شوند. بسیاری از افراد فکر می کنند کنه ها دارای بیماری لایم می باشند و نیاز به آنتی بیوتیک دارند ولی این موضوع تنها زمانی درست است که کنه شما از نوع کنه آهو بوده باشد و حدودا بیشتر از ۲۴ ساعت به بدن شما چسبیده باشد.

زمانی که با کنه مواجه می شوید بهتر است آن را به وسیله موچین بیرون بکشید و برای کندن آن هرگز از کبریت و یا نفت استفاده نکنید و بعد از این کار به نزد پزشک رفته تا نیازشان به آنتی بیوتیک تشخیص داده شود. بیماری لایم دارای نشانه های خاصی می باشد با این حال ممکن است بسیاری از افراد هیچ کدام از این نشانه ها را تجربه نکنند ولی دچار این بیماری شده باشد.

گرم کردن شکستگی ها

در طول زندگی خود ممکن است با شکستگی و یا پیچ خوردگی بخش های مختلفی از بدن رو به رو شده باشید و یکی از بدترین کارهایی که می توانید در این زمینه انجام دهید این است که این محل ها را گرم کنید.

در واقع این مورد یکی از بزرگترین اشتباهات کمک های اولیه به حساب می آید و تنها منجر به بدتر شدن تورم ها خواهد شد. اگر با این مشکلات رو به رو شدید بهتر است ابتدا از کمپرس سرد استفاده کرده و برای درمان های پزشکی مراجعه کنید.

زخم های باز و اقدامات لازم برای آن ها

خارج کردن ذرات از چشم آسیب دیده

اگر چشم شما به وسیله محرک ها زخم شده است و آسیب دیده بهتر است این محرک ها را از چشم خود خارج نکنید زیرا این کار می تواند منجر به آسیب های دائمی شود مگر اینکه این محرک ها مواد شیمیایی باشند که در این صورت باید آن ها را به مدت ۱۵ دقیقه شسته و چشم خود را محافظت کنید و سعی کنید برای مراقبت های پزشکی اقدام نمایید.

برداشتن گاز استریل از روی زخم باز

یکی از اشتباهات کمک های اولیه برداشتن گاز استریل از روی زخم باز و زخمی است که خونریزی دارد. بهتر است حتی اگر گاز استریل شما خونی شده است آن را عوض نکنید زیرا عوامل لخته کننده خون به سمت روی زخم می آیند تا بتوانند خونریزی را متوقف کنند و اگر گاز استریل را بردارید ممکن است خونریزی مجددا آغاز گردد.

بهترین راه برای پیشگیری از این اشتباه این است که یک گاز استریل جدید روی گاز استریل قبلی قرار داده و اگر افاقه نکرد آن را کمی فشار دهید تا بتوانید خونریزی را متوقف کنید و بعد از اینکه خونریزی متوقف شد برای پیشگیری از عفونت ها و وارد شدن میکروب ها به داخل بدن بهتر است را شستشو دهید. همچنین می توانید برای ضد عفونی کردن بیشتر از آنتی بیوتیک ها استفاده کنید.

اشتباهات کمک های اولیه

انجام ندادن آزمایش بعد از تصادف

بسیاری از افراد بعد از این که تصادف می کنند بر اساس آدرنالین بالایی که در خون آن ها وجود دارد درد را احساس نمی کنند و به همین دلیل آزمایش های لازم را انجام نمی دهد.  باید بدانید که مسئول صحنه تصادف نمی تواند خونریزی مغزی و شکستگی های درونی بدن شما را تشخیص دهد از این رو اگر تصادف کردید برای پیشگیری از اشتباهات کمک های اولیه باید حتما آزمایش ها و عکس برداری های لازم انجام شود در غیر این صورت ممکن است مشکلات جدی تری برایتان به وجود بیاید.

ماندن در جای خود

یکی دیگر از اشتباهات رایجی که در کمک های اولیه ایجاد می شود سخت کردن کار اورژانس برای پیدا کردن فرد است. برای مثال اگر غذا در درون گلویتان پریده است سعی کنید به دستشویی رستوران نروید و از همانجا از افراد بخواهید که به شما کمک کنند در غیر این صورت ممکن است مشکلات جدی تری برایتان ایجاد شود و حتی اگر دچار مصدومیت و آلرژیک شدید شدید باید از فردی بخواهید با اورژانس تماس گرفته و خودتان را به مسیر ورودی برسانید تا بتوانید از کمک های اولیه مناسب سریعا استفاده کنید زیرا در بسیاری از این موارد زمان تعیین کننده زندگی شما می باشد.

کمپرس سرد برای شکستگی ها مناسب تر است.

اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید اطلاعات دیگری در مورد ماشین گرفتگی و مراقبت از بیمار در کما نیز بدست بیاورید و برای این کار می توانید از لینک های داده شده استفاده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *