دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی مهمترین عناصر کیفیت زندگی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

عناصر کیفیت زندگی نشان دهنده میزان رضایتمندی فرد در سطوح مختلفی هستند. میزان رضایت فرد از زندگی واقعی، آرزوها، اهداف، ارزش ها و …. که در این بخش به آن ها اشاره بیشتری شده است.

کیفیت زندگی انسان بسته به عوامل مختلف بیرونی و درونی است. پی بردن به اصول مهم و عناصر کیفیت زندگی می تواند، سطح مطلوب تری از زندگی را برای شما عزیزان فراهم کند. شما در این بخش با مهم ترین این عناصر آشنا خواهید شد.

عناصر کیفیت زندگی

مهم ترین عناصر کیفیت زندگی:

رضایتمندی فرد از حیطه های زندگی تشکیل شده از چهار بخش مختلف خواهد بود. با بررسی هر یک از این عوامل می توانید، سطح زندگی خود را به انچه که مطلوب تر خواهد بود، تبدیل کنید. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 سطوح کیفیت زندگی

شرایط زندگی و ویژگی های عینی:

منظور ما از شرایط عینی زندگی در واقع همان وضعیت فیزیکی زندگی است. اتفاق های مهمی که تاثیر بسزایی بر روی زندگی ما گذاشته اند حالا خواه اتفاق خوب بوده یا بد در هر صورت نقش مهمی در زندگی ما ایفا می کنند. این شرایط عینی زندگی بر روی سلامت ذهن و کیفیت زندگی افراد تاثیر خواهد داشت.

بخش مهمی از سلامت ذهن فرد را بازتاب های ویژگی های عینی زندگی شکل می دهند. رضایتمندی افراد حتی بر حسب شغل آن ها است. یعنی اگر فرد از زندگی شغلی خود رضایت داشته باشد در زندگی عینی خود نیز رضایت بیشتری کسب می کند و در غیر این صورت برعکس خواهد بود.

عنصر مهم کیفیت زندگی

  •  آرون گروپس

در خود محیط شغلی نیز عوامل مختلفی این رضایتمندی را شکل می دهند که شامل درآمد و همکاران و روسا خواهد بود. نحوه بالا بردن کیفیت زندگی کاری نیز به عوامل مختلفی بستگی داشته که در لینک به آن اشاره شده است. شاخص های عینی و ذهنی که در زندگی وجود دارند، همبستگی با یکدیگر خواهند داشت. یعنی فرد هم در عمل هم در ذهن باید احساس خوشبختی و رضایتمندی داشته باشد.

شاخص های اجتماعی نیز می تواند در این زمینه نقش مهیم داشته باشد. در این زمینه دو سرایه دار را در نظر بگیرید که یکی از درآمد خود راضی است و دیگری در ذهن تصور می کند که این کار در شان او نیست. این ویژگی های عینی و باور کردن آن ها یکی از عناصر کیفیت زندگی هستند.

افراد  در زندگی به دنبال تقویت کننده هایی هستند که آن ها را به سوی زندگی مطلوب بکشاند. وجود این تقویت کننده ها نیز به خودی خود می توان در کیفیت زندگی افراد تاثیر داشته باشد. برخی از افراد با وجود این تقویت کننده ها احساس خرسندی و خوشنودی دارند.

کیفیت زندگی چیست

نگرش:

شرایط عادی زندگی از یک سو و از سوی دیگر نگرش ما نسبت به ان ها است که تعیین کننده رضایت ما هستند. ادراکات ذهنی فرد از این موقعیت ها بسیار مهم تلقی می شود. سعی کنید تا واقعیت های عینی زندگی خود را به شکل مثبت تری تصور نمایید و برداشت مثبتی از آن داشته باشید. شما با روش های رشد فردی می توانید، نگرش خود را به زندگی تغییر دهید.

عامل نگرش در واقع نشان دهنده قضاوتی است که فرد نسبت به زندگی خود دارد. شاید بتوان گفت که نگرش فرد نسبت به زندگی و موقعیت ان یکی از مهم ترین عناصر کیفیت زندگی هستند. یکی از مهم ترین پیامدهای نگرش مثبت نسبت به موقعیت عینی زندگی گذاشتن احترام به خود و دوست داشتن خود می باشد.

معیارهای خرسندی:

یکی دیگر ز مهم ترین این عناصر خرسندی می باشد. این معیار نشان می دهد که آیا نیازها و امیال مهم فرد در حیطه ای رضایت بخش براورده شده اند یا نه؟ این معیار در واقع بازتاب کننده اهداف و آرزوهایی است که فرد به دنبال آن می باشد و زمانی از زندگی راضی می شود که به این آرزوها رسیده باشد.

قسمت های کیفیت زندگی

لذت جویی معیار مناسبی برای این مورد خواهد بود. اگر فرد از رسیدن به موقعیت خود لذت برده باشد، یعنی موفق شده و زندگی مطلوبی دارد. تحقیقات نشان داده که معیار خرسندی در شرایط عینی زندگی افراد نیز نقش بسزایی دارد. افراد وقتی متوجه می شوند که آرزوهایشان برآورده شده است لذت بیشتری از زندگی می برند. در صورتی که این معیار با واقع گرایی همراه شود، لذت بیشتری برای آن ها خواهد داشت.

ارزیابی حیطه رضایتمندی بر اساس اهمیت:

طبق نظریه کیفیت زندگی رضایت داشتن از زندگی بر اساس ارزش های افراد سنجیده می شود. یکی از شیوه های ارزیابی کردن برای حیطه زندگی رضایتمندی کلی فرد از بخش های ارزشمند می باشد. به عنوان مثال فردی که به شغل و تفریح خود علاقه دارد ولی در این میان به شغل خود ارزش بیشتری می دهد در این سطح ارزشی احساس رضایتمندی بیشتری دارد.

عنصرهای کیفیت زندگی

این عنصر نیز یکی دیگر از عناصر کیفیت زندگی است. فردی که به شغل خود اهمیت بیشتری داده در واقع سطح رضایتمندی زندگی خود را بر حسب پیشرفت های شغلی در نظر می گیرد و با آن می سنجد. بنابراین افراد بر حسب اهمیت و ارزشی که یک حیطه از زندگی دارد، احساس رضایتمندی خواهند کرد.

رضایتمندی کلی از زندگی:

این سطح از رضایتمندی زمانی است که فرد نسبتا به تمامی حیطه های زندگی خود یک برداشت مثبت و خوبی داشته باشد. این بخش نشان دهنده حیطه هایی از زندگی می باشد که حتی شاید فرد به آن ها توجه نکرده و یا اهمیتی نداده است. در روانشناسی های مثبت نگر عامل رضایتمندی تاکید بیشتری بر حیطه های کم اهمیت تر دارد.

برای افزایش کیفیت زندگی چه کارهای کنیم؟ شما می توانید در لینک با موضوعات بیشتری در این زمینه آشنا شوید. این شیوه ها کمک کرده تا شما زندگی را بهتر درک کرده و به جنبه های مهم آن توجه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *