دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

معرفی انواع پیکاپ گیتار و ویژگی هایشان

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

پیکاپ گیتار آن قسمت از ساز است که سبب شنیده شدن صدای آن می شود که در انواع و اندازه های گوناگونی وجود دارد. در این مطلب با انواع پیکاپ گیتار آشنا می شوید.

اهمیت پیکاپ ها در گیتار دقیقا به اندازه سایز اجزای آن از جمله چوب تشکیل دهنده، سیم ها و … می باشد. پیکاپ گیتار سبب شنیده شدن ساز آن می شود. اگر مایلید تا با انواع پیکاپ گیتار آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با انواع پیکاپ گیتار

پیکاپ های گیتار، بخشی از ساز می باشند که سبب شنیده شدن صدای آن می شوند. اهمیت این قطعه دقیقا به اندازه اهمیت چوب تشکیل دهنده، سیم ها و … سایر اجزای گیتار می باشد و به همان اندازه قابل توجه و تعمق می باشد. پیکاپ ها در سایز و انواع مختلفی وجود دارند که هر یک برای مقاصد خاصی طراحی و ساخته شده اند.

به طور مثال نمی توان با همان پیکاپ هایی که جهت نواختن سبک کانتری مناسب می باشند، سبک راک و متال را هم نواخت. اگر برای ساز گیتار خود پیکاپ های مناسب کاری که انجام می دهید ، انتخاب نشود، به سختی می توانید تن صحیح و مورد نظر را ایجاد کنید.

به علت تنوع بسیار پیکاپ های موجود در بازار، در این مطلب قصد داریم منبع مقدماتی از انواع پیکاپ گیتار را در اختیار شما قرا دهیم تا بهترین و مناسب ترین گزینه ها را برای خود تعیین نمایید. البته در اینجا وارد بخش جزئیات فنی و ارائه فهرست جامعی از همه پیکاپ های قابل تصور به همراه معایب و مزایا نمی شویم.

سعی ما در این مطلب دست یابی مخاطب به دانش لازم و کافی برای خرید آگاهانه می باشد.

پیکاپ چیست؟

پیکاپ یک قطعه آهن ربایی است که دور آن سیم های هادی الکتریسیته عایق پیچیده شده و انرژی حرکتی حاصل از ارتعاش سیم های گیتار را به سیگنال الکتریکی تبدیل می نماید. پیکاپ ها د سازهای اکوستیک و الکتریک استفاده می شوند.

  •  آرون گروپس

پیکاپ های گیتار الکتریک چند نوع هستند؟

امروزه در خرید گیتار الکتریک انواع پیکاپ ها را مشاهده می کنیم. پیکاپ های این گیتار دارای صداهای مخصوص به خود هستند. پیکاپ ها عموما روی بدنه گیتار و زیر سیم های آن قرار می گیرند و وظیفه ضبط ارتعاشاتی را دارند که توسط سیم های گیتار تولید می شود.

سیم های گیتار الکتریک از متریالی مانند کبالت، استیل و نیکل هستند و پیکاپ هایی که برای گیتار الکتریک ساخته می شوند توسط سیم پیچ های مختلف، میدان الکترومغناطیسی تشکیل داده که ارتعاش این سیم ها را به خوبی ضبط نموده و به میدان وارد می کند.

دقت داشته باشید که در کنار میدان مغناطیسی، یک مگنت هم برای این پیکاپ ها در نظر گرفته شده که با توجه به مگنت مورد نظر برای پیکاپ هم، صدای نهایی گیتار تغییر می یابد. حتی اگر یک نوع پیکاپ روی ساز قرار گرفته باشد، صدای آن متفاوت است. دنیای پیکاپ ها گسترده بوده و با یک تغییر جزئی می توان صداهای مختلفی دریافت نمود.

انواع پیکاپ گیتار الکتریک عبارت است از:

۱. سینگل کویل

نخستین طرح پیکاپ، طرح تک سیم بوده و نخستین گیتار تجاری مورد استفاده که دارای سیم پیچ واحد است، با اسم فلایینگ پین ساخته شده است و توسط آدولف ریکن برک و جورج بیوچامپ طراحی شده است. یک پیکاپ ساده یک سیم پیچ تک است که دو آهنربای نعل اسبی شکل دارد. این نوع پیکاپ صدایی گرم و شفاف ارائه می دهند و برای نوازندگی گیتار سبک کلاسیک مناسب می باشند.

صدای پیکاپ های سینگل کویل را نمی توان در یک عبارت ساده توصیف نمود. اما به طور کلی صدای این نوع پیکاپ، از پیکاپ هامباکر و پی ۹۰ شفاف تر و روشن تر می باشد. بعضی از سبک هایی که از سینگل کویل استفاده می کنند عبارتند از:

  • بلوز
  • سرف
  • کانتری

هر چند پیکاپ سینگل کویل در سایر سبک ها نیز خوش می درخشد. تنها نقطه ضعف آن نسبت به هامباکر عدم ارائه دیستورشن های قدرتمند می باشد. یعنی دیستورشن هایی شبیه آنچه در سبک هارد راک و متال وجود دارد شنیده می شود.

۲. هامباکر

پیکاپ هامباکر در اصل دو پیکاپ سینگل کویل کنار هم است که با یکدیگر عمل می کنند. پیکاپ های سینگل کویل همیشه در معرض پارازیت الکتریکی موسوم به هام ۶۰ هرتز می باشند. برای مقابله با این نویز، پیکاپ های هامباکر طراحی شده و از آنجا که در برابر هام مقاوم می باشند، با عبارت هام- باکر شناخته می شوند.

این پیکاپ ها صدایی گرم و حجیم تر از سینگل کویل ارائه می دهند و این دلیلی بر کاربرد آن ها در سبک جز می باشد. از سویی به واسطه سیگنال خروجی قدرتمند تر، این نوع پیکاپ می تواند دیستورشن های قوی تر از سینگل کویل عرضه کند. تنها جایی که هامباکرها عملکرد خوبی ندارند در سبک های کانتری و سرف می باشد اما به جز این ها تقریبا در همه سبک های دیگر عملکرد مناسبی دارند.

باید اشاره کرد از خیلی جهات بیشترین سهم گیتارهای گیبسون در سراسر دنیا به هامباکرها تعلق دارد. ست لاور این گیتار الکتریک با پیکاپ سیم پیچ دوقلو را در سال ۱۹۵۵ با هدف بکار گیری دو سیم پیچ مخالف طراحی نمود. این شیوه موثر بود ولی عوارض جانبی مطلوبی هم داشت.

دو سیم پیچ سبب افزایش خروجی و کاهش نویز شده ولی همچنان برخی از فرکانس های بالاتر را به عقب باز می گرداند. تن قدرتمند تر، گرم تر و خیلی قوی تر بود. امروزه اکثرا از پیکاپ های هامباکر برای نواختن سبک های مدرن و تولید صداهای حجیم استفاده می شود.

۳. پی ۹۰

پیکاپ پی ۹۰ (p90) نوع حد واسط هامباکر و سینگل کویل به شمار می رود. سیگنال خروجی این پیکاپ ها از سینگل کویل بیشتر بوده و از هامباکر کمتر می باشد. صدای این پیکاپ داری کمی عمق بیشتر نسبت به سینگل کویل و کمی عمق کمتر از هامباکر گزارش شده است.

بهترین کاربرد پیکاپ های پی ۹۰ در اجرای سبک های بلوز و راک و نه هارد راک می باشد. ولی به طور کلی پیکاپ هایی نسبتا چند منظوره و همه فن حریف محسوب می شوند. گفتنی است گیبسون در طول سال های متمادی به توسعه انواع پیکاپ گیتار الکتریک کمک کرد.

پی ۹۰ بعد از جنگ جهانی دوم معرفی شده و جایگزین پیکاپ های نوازی یا تیغه ای شکل پیشین شد. در ابتدا این پیکاپ جهت طیف وسیعی از گیتارهای آرچ تاپ که ساخت گیبسون بودند، مناسب بود. با این وجود لس پاول گلد تاپ در سال ۵۲ ارائه شد و پی ۹۰ بیشتر دیده شد.

پیکاپ های آکوستیک چند نوع هستند؟

انواع پیکاپ های آکوستیک شامل موارد زیر می باشد.

  •  پیکاپ پیزو

این نوع پیکاپ به شکل نواری باریک ساخته شده و به جای چسبیدن به صفحه رویی گیتار در بریج و زیر سدل جای می گیرد. پیکاپ های پیزو به جای دریافت ارتعاشات صفحه رویی، صدای ارتعاش سیم ها را دریافت و صدایی مصنوعی با میدرنج افزوده ارائه می دهند. این پیکاپ ها گرایش زیادی به تولید فیدبک نداشته و این نظر انتخاب خوبی برای اجرا در محیط های بزرگ و اجرا با ولوم زیاد هستند.

  • پیکاپ Transducer

این پیکاپ ها صدایی شبیه صدای ساز آکوستیک ارائه می دهند. پیکاپ های Transducer به صفحه رویی گیتار آکوستیک چسبانده شده و ارتعاشات صفحه رویی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می نمایند. از آنجا که این پیکاپ ها چگونگی عکس العمل صفحه رویی گیتار به ارتعاشات سیم ها را دریافت می نمایند، صدایی که تولید می کنند به طور تنگاتنگی مرتبط به این ارتعاشات می باشد.

تنها ایراد این پیکاپ ها، حساسیت زیاد آن ها نسبت به فیدبک نیست به پیکاپ های پیزو و ساندهول می باشد.

  • پیکاپ ساندهول

پیکاپ ساندهول در حقیقت پیکاپ های گیتار الکتریک می باشند که بدون نیاز به سوراخ کردن چوب و پیچ کردن، در دهانه حفره صدای گیتار آکوستیک جای می گیرند. پیکاپ های ساندهول به صورت محرز تن گیتار الکتریک را ارائه می نمایند. اما مدل های گران قیمت تر صدایی خیلی زنده و طبیعی تولید می نمایند.

مدل های بالاتر پیکاپ ساندهول دربرگیرنده فناوری بوده که عملکردی شبیه میکروفن پیدا می کند و بدون تولید فیدبک، بازخوردی شبیه میکروفن ارائه می دهند. به علت صدایی تقریبا طبیعی و بدون فیدبک، این نوع پیکاپ حد واسط تقریبا خوبی از پیکاپ هایTransducer و پیزو می باشد.

بیشتر این سیستم ها با قیمتی اقتصادی تولید می شوند و برای نصب روی ساز، به سوراخ کردن و ایجاد تغییر روی گیتار نیست.

  • میکروفن های درون بدنه گیتار

اگرچه این مورد پیکاپ محسوب نمی شود. ولی بیشتر شرکت های سازنده گیتار آکوستیک، سازهای خود را به میکروفن های درون بدنه تجهیز می کنند و با ترکیب آن به پیکاپ های پیزو و Transducer صدایی بسیار واقعی و طبیعی به دست می آورند. این سیستم ها، صدایی خیلی طبیعی ارائه می دهند.

اما یک ایراد هم دارند و آن گرایش بسیار زیاد میکروفن ها به ایجاد فیدبک است. در ضمن سیستم هایی که دارای میکروفن باشند، از نظر قیمت، گران تمام می شوند. اما اگر ارائه صدای واقعی و طبیعی گیتار آکوستیک تمایل دارید، این سیستم مناسب شما است و تفاوت بین صدای آن و صدای تولید شده توسط پیکاپ های قبلی خیلی فراتر است.

پیکاپ های گیتار بیس چند نوع هستند؟

پیکاپ های گیتار بیس یا بیس الکتریک دقیقا شبیه پیکاپ های گیتار الکتریکی طراحی و ساخته شده اند و به انواع جی یا جز بیس، اسپلیت کویل، دوال کویل، سوب بار تقسیم بندی می شوند. که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شوید.

۱. جی پیکاپ

این نوع پیکاپ ابتدا در گیتارهای فندر جاز بیس استفاده شد. از این رو تداعی کننده و هم نام این ساز می باشند. پیکاپ های جی- پیکاپ، صدای گرم، شفاف و واضحی ارائه می دهند و به شکل متداول توسط نوازندگان سبک جز استفاده می شوند. اما این پیکاپ در سبک راک هم مورد علاقه نوازندگانی مانندگدی لی از گروه راش و سایر نوازندگان می باشد.

۲. اسپلیت کویل

این پیکاپ ها نوعی پیکاپ سینگل کویل بوده که از وسط به دو نصف تقسیم شده اند. یکی از این دو قسمت کمی جلوتر از دیگری به سمت دسته ساز جای می گیرد. پیکاپ های اسپلیت کویل به علت ارائه صدای کوبنده و قدرتمند عمدتا مورد پسند نوازندگان سبک های پانک و راک می باشد.

۳. دوال کویل

پیکاپ های دوال کویل همان پیکاپ های هامباکر می باشند. که به اندازه جی پیکاپ و اسپلیت کویل مرسوم نیستند. این پیکاپ ها دقیقا شبیه پیکاپ های هامباکر صدایی گرم تر از مدل سینگل کویل دارند. اگر به صدای وینتج علاقمند هستید این پیکاب مناسب شما خواهد بود. از سویی این نوع پیکاپ وضوح و شفافیت دو پیکاپ قبل را ارائه نمی دهد.

۴. سوب بار

پیکاپ سوب بار در حقیقت جی بیس هستند که اندکی پهن تر شده و در پوششی پهن قرار گرفته اند. یک تمایز واضح در این نوع پیکاپ، پوشش غیر قابل نفوذش است که آن را در برابر افت کیفی در طول زمان محافظت می نماید. همچنین این نوع پیکاپ از زیر پین هایی دارد که امکان انجام ترکیب های سیم کشی گوناگون را فراهم می سازد.

تفاوت پیکاپ های اکتیو و پسیو

تمام انواع پیکاپ های گیتار ذکر شده را می توان به دو دسته اکتیو (Active) و پسیو (passive) دسته بندی نمود. از لحاظ عملکرد و صدا پیکاپ های اکتیو با پسیو تفاوت دارند. به این ترتیب برای دریافت تن مورد نظر، شناخت تفاوت های موجود بین این دو اهمیت زیادی دارد

پیکاپ اکتیو

انواع پیکاپ های اکتیو گیتار، مدار اکتیوی دارند که معمولا با باتری ۹ ولت عمل می کند. این پیکاپ ها سیگنال را بوست نموده و در نیتجه خروجی بالاتری عرضه می نماید. با سیستم های اکتیو می توان فرکانس ها را به طور جداگانه هم بوست نمود. این ویژگی به طور معمول در بیشتر گیتارهای آکوستیک پیکاپ دار دیده می شود.

در گیتارهای الکتریک، سیستم اکتیو بیشتر در مواردی به کار می آید که دیستوریشن های خیلی بالا نیاز باشد. مانند سبک متال و هارد راک. ای ام جی از شناخته شده ترین اسامی در تولید پیکاپ های اکتیو است.

پیکاپ پسیو

پیکاپ پسیو اولین پیکاپ های ابداعی هستند. این پیکاپ ها سیگنال را بوست نمی کنند از این رو پسیو نامیده می شوند. همچنین صدایی گرم و ارگانیک عرضه می نمایند. به طور کلی پیکاپ های پسیو برای هر نوع نوازندگی و سبکی عالی می باشند و تنها در ارائه دیستورشن های خیلی قوی سرآمد ظاهر نمی شوند.

پیکاپ بیس اکتیو

در انواع گیتارهای بیس، سیستم پکاپ های اکتیو معمولا بیشتر جهت فرم دهی به تن بیس مورد استفاده قرار می گیرد نه قدرت سیگنال خروجی. نوازنده بیس به کمک سیستم اکتیو، به دنبال فرم دهی به صدای ساز بوده نه تولید صدای های- گین.

ممکن است مشخصات گیتار مورد نظر نشان دهد دارای پیکاپ اکتیو است یا به طور ترکیبی دارای پیکاپ های پسیو نیز هست. در دهه ۷۰ گیتاریست های جاز به این دلیل از این فناوری در گیتارها بهره برده و یک تن تمیز، گرم و متعادل تر ایجاد کردند. پیکاپ های اکتیو نخستین بار توسط نوازندگان بیس ارائه شدند و با استفاده از باتری خروجی قدرتمند و صدای متعادل تولید شد.

در صورت تمایل برای آشنایی با راهنمای خرید گیتار و روش های تشخیص گیتار اصل از تقلبی روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *