دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی ژنیکوماستی با ۱۷ توصیه عالی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

ژنیکوماستی عارضه بزرگ شدن سینه در مردان می باشد که به علت کاهش هورمون های مردانه و افزایش هورمون زنانه روی می دهد. در این مطلب با انواع درمان خانگی ژنیکوماستی آشنا می شوید.

ژنیکوماستی یا بزرگ شدن غیر طبیعی سینه در مردها سبب عدم تناسب اندام مردانه و کاهش اعتماد به نفس در افراد مبتلا به این عارضه می شود. اما خوشبختانه علاوه بر روش های پزشکی با برخی روش های خانگی هم قابل درمان است. این مطلب به درمان خانگی ژنیکوماستی می پردازد.

انواع درمان خانگی ژنیکوماستی

عارضه ژنیکوماستی در مردان بروز می یابد و سبب بزرگ شدن غیر طبیعی سینه ها می شود. این عارضه به علت افزایش هورمون های زنانه و کاهش هورمون های مردانه روی می دهد. به عبارتی تعادل بین هورمون های تستوسترون و استروژن به هم ریخته و این مشکل بروز می یابد که سبب عدم تناسب مردانه و کاهش اعتماد به نفس در آقایان می شود.

در صورتی که در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود، می توان با روش های خانگی ترشح هورمون ها را کنترل نموده و این بیماری مهار شود. این که چرا هورمون مردانه کاهش پیدا کرده و هورمون های زنانه افزایش می یابند، علل متعددی دارد اما درمان این بیماری کار زیاد دشواری نبوده و مردها می توانند از شر سینه های بزرگ خلاص شده و به اندام ایده آل برسند.

یکی از روش های درمانی ژنیکوماستی، جراحی می باشد که البته برای مراحل شدید عارضه توصیه می شود. ولی برخی افراد ترجیح داده بدون جراحی و با روش های خانگی و گیاهی این عارضه را معالجه کنند.

همانطور که اشاره شد در صورت تشخیص زودهنگام ژنیکوماستی با درمان های خانگی قابل درمان است. از این رو در ادامه با برخی از این درمان های خانگی آشنا خواهید شد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

البته درمان خانگی هم باید به طور منظم و در بلند مدت صورت گیرد تا بتواند تاثیر مطلوب بر بیماری داشته باشد. درمان خانگی می تواند علائم اولیه این عارضه را مهار نماید و همانطور که ذکر شد در مراحل شدید به داروی شیمایی یا جراحی نیاز است.

۱. کمپرس سرد

برای اثر گذاری درمان خانگی ژنیکوماستی باید در طولانی مدت روش ها و تمرینات مربوطه را انجام تا به نتیجه مطلوب دست یابید. یک روش این کار استفاده از کمپرس سرد می باشد که سبب انقباض عصب متورم می شود و ژنیکوماستی بهبود می یابد.

روش اشاره شده بسیار ساده بوده و می توان با چند تکه یخ پیچیده شده درون حوله تمیز آن را تهیه و به مدت یک دقیقه روی سینه قرار داد.

۲. زردچوبه

یک علت اصلی بزرگ شدن سینه در مردها، کاهش سطح تستوسترون می باشد. کوکورمین موجود در زردچوبه می تواند سبب افزایش تستوسترون گردد. همچنین از خواص زردچوبه،چربی سوزی و کمک به کبد سالم می باشد. با این وجود افراد مبتلا به بیماری های گوارشی و کیسه صفرا باید قبل از مصرف زردچوبه با پزشک مشورت نمایند.

برای درمان این عارضه به کمک زردچوبه، یک یا دو قاشق چای خوری زردچوبه را در آب گرم حل کرده و روزی دو مرتبه میل کنید. بعد از چند روز شاهد تغییراتی در بدن خواهید بود. همچنین با توصیه پزشک می توانید از مکمل های زردچوبه کمک بگیرید.

۳. شبدر قرمز

شبدر قرمز سرشار از فلانوئید بوده و به متابولیسم سریع سطح استروژن کمک می نماید. استفاده از این گیاه دارویی می تواند سطح استروژن و تستوسترون را در بدن مردها به حالت نرمال رسانده و یک روش ساده خانگی برای درمان این عارضه قلمداد شود.  می توانید برگ های شبدر قرمز را در سالاد و از گل ها به صورت دمنوش استفاده تا شاهد بهبود عارضه ژنیکوماستی باشید.

۴. حمام نمک اپسوم

از خواص نمک اپسوم این است که با سم زدایی بدن سبب تعادل هورمون ها شده و می تواند به کاهش سایز سینه ها کمک کند. استفاده از این روش یک درمان خانگی خوب برای بهبود این عارضه محسوب می شود. به این ترتیب فرد باید سه بار در هفته به مدت ۱۵ دقیقه در حمام نمکی اپسوم قرار گیرد و تا حصول نتیجه مطلوب آن را ادامه دهد.

۵. گیاه خارشتر

در صورت ابتلا به بیماری کبدی، ممکن است با عارضه ژنیکوماستی روبرو شوید. در این شرایط استفاده از گیاه خارشتر می تواند بیماری کبد را درمان نماید. به این ترتیب عملکرد کبد بهتر شده و اندازه پستان مرد کاهش پیدا می کند. برای این کار دانه های خرد شده خارشتر را با سه فنجان آب و کمی عسل میل نماید.

۶. دمنوش زنجبیل

زنجبیل سبب تقویت متابولیسم بدن شده و چربی سوزی را افزایش می دهد. از این رو با کاهش چربی تجمع یافته در اطراف سینه مردها به درمان ژنیکوماستی کمک می کند. برای تهیه دمنوش زنجبیل می توانید مقداری زنجبیل رنده شده را به یک فنجان آب جوش اضافه و اجازه دهید چند دقیقه بگذرد. سپس آن را از صافی عبور داده و میل کنید. این روش را یک مرتبه در روز تا چند ماه ادامه دهید.

۷. دمنوش گیاه قاصدک

گیاه قاصد با خروج چربی های اضافه و استروژن از بدن فرد مبتلا به عارضه ژنیکوماستی به درمان آن کمک می کند. برای تهیه این دمنوش، یک قاشق چایخوری گیاه قاصدک را به یک فنجان آب جوش اضافه و درب ظرف را گذاشته تا به مدت ده دقیقه دم بکشد. بعد آن را از صافی عبور و به همراه کمی عسل یا نبات سه مرتبه در روز میل کند.

۸. روغن ماهی

می توان از روغن موجود در ماهی به عنوان درمان خانگی این عارضه استفاده کرد. همچنین روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده که موجب متابولیز استروژن شده و هورمون تستوسترون را افزایش می دهد.

قابل ذکر است ماهی های آب سرد همچون ماهی آزاد، خالمخالی و تن غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشند. افرادی که نمی توانند ماهی استفاده کنند باید برای تامین امگا ۳ حتما شب پیش از خواب یک عدد کپسول روغن ماهی را مصرف کنند.

۹. چای گیاه پنجه شیطان

پنجه شیطان یکی از گیاهان دارویی قدیمی می باشد که در بهبود عارضه ژنیکوماستی کمک کننده باشد زیرا موجب افزایش میزان هورمون تستوسترون در مردها می شود. در این روش مقداری ریشه گیاه پنجه شیطان را در آب جوش چند دقیقه جوشانده بعد از صافی عبور و به عنوان چای روزی دو مرتبه میل کرد.

۱۰. دمنوش گل گاوزبان

گل گاوزبان حاوی ماده ای به اسم کرایسین می باشد که از تجزیه تستوسترون در بدن مرد جلوگیری کرده و سطح هورمون را در حد تعادل حفظ می کند. استفاده از این گیاه، در درمان ژنیکوماستی بسیار سودمند هستند.

برای تهیه این دمنوش، یک قاشق چای خوری گل گاو زبان خشک را به یک فنجان آب جوش اضافه و اجازه دهید ده دقیقه دم بکشد. سپس از صافی عبور و روزی چند مرتبه میل کنید. این کار را تا زمان کاهش سایز سینه ها ادامه دهید. ضمنا می توان از مکمل های گاوزبان هم با توصیه پزشک بهره برد.

۱۱. دانه های کتان

دانه های کتان غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده که سبب افزایش تستوسترون و پیشگیری از بزرگ شدن سینه در مردها می شود. استفاده از این دانه ها می تواند در بهبود عارضه ژنیکوماستی بسیار موثر باشد. یک قاشق غذاخوری دانه کتان را آسیاب و با یک لیوان آب گرم مخلوط و روزانه یک مرتبه میل کنید.

ضمنا می توانید به مدت چند هفته بذر کتان را به میزان یک تا دو قاشق غذاخوری به همراه وعده های غذایی مصرف کنید. البته دقت داشته باشید که مصرف این گیاهان دارویی با داروهای خاص تداخل ایجاد کند. از این رو قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت نمایید.

۱۲. مواد غذایی سرشار از روی

مواد غذایی غنی از روی می توانند سطح تستوسترون را در بدن ارتقا بخشند. از این رو استفاده از این مواد غذایی یک روش خوب برای درمان خانگی ژنیکوماستی محسوب می شود. از جمله این مواد غذایی می توان به کشمش، بادام هندی، صدف، نخود، خرچنگ دریایی و … اشاره کرد. همچنین می توانید از مکمل های روی بهره بگیرد.

۱۳. پرهیز از برخی مواد غذایی

افراد مبتلا به ژنیکوماستی  باید از مصرف برخی مواد غذایی پرهیز نمایند. از جمله این مواد غذایی که سبب تشدید ژنیکوماستی  می شوند عبارت است از:

  • نوشیدنی های الکلی
  • مصرف فراوان تخم مرغ
  • پودرها و قرص های پروتئینی
  • مصرف محصولات حاوی سویا به میزان زیاد

این مواد غذایی برای عضله سازی خیلی موثر بوده ولی سبب افزایش سایز سینه در مردها می شود که برای افراد مبتلا به ژنیکوماستی نامطلوب می باشند. ضمنا روغن درخت چای و درخت اسطوخودوس برای این افراد ضرر دارد و بایستی از مصرف آن پرهیز کنند.

۱۳. عدم قرار گیری در معرض آلاینده ها

افرادی که به عارضه ژنیکوماستی مبتلا هستند بایستی از قرار گرفتن در معرض آلاینده ها به ویژه سرب خودداری کنند. سرب سبب بزرگ شدن سینه در مردها می شود. این افراد باید از فضاهای آلوده به سرد خودداری نمایند.

۱۴. چای سبز

چای سبز غنی از آنتی اکسیدان بوده که موجب سم زدایی بدن و چربی سوزی بیشتر می شود. به این ترتیب مصرف آن سبب کاهش چربی های اطراف سینه شده و یک راهکار خانگی موثر در درمان ژنیکوماستی به شمار می رود. در این روش بایستی به طور منظم ۴-۵ فنجان چای سبز طی روز میل کنید.

ضمنا می توانید چند برش زنجبیل به چای سبز اضافه تا نتیجه مطلوب تر شود. البته باید بدانید مصرف بیش از حد چای سبز با عوارضی از جمله افت فشار و سرگیجه همراه است. از این رو در نوشیدن این چای تعادل را رعایت کنید.

۱۵. ویتامین ای

ویتامین ای منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و ضمنا اسیدهای چرب اشباع نشده است. از این رو مصرف این ویتامین سطح استروژن بدن را کاهش داده و استفاده از غذاهای سرشار از ویتامین ای می تواند یک روش خانگی مناسب برای درمان  ژنیکوماستی باشد.

۱۶. ورزش

برای این که تورم سینه در مردها کاهش یافته و ژنیکوماستی  درمان شود. ورزش های ساده ای مانند پیاده روی، دو، شنا و … خیلی مناسب است. این ورزش ها باید به طور منظم انجام شود تا چربی اضافی از بین رفته و تولید استروژن هم کاهش یابد. قابل ذکر است بافت چربی اضافه در بدن سبب افزایش تولید استروژن می گردد.

۱۷. افزایش مصرف میوه و سبزیجات

برای درمان ژنیکوماستی توصیه شده که میوه و سبزی بیشتری مصرف شود زیرا این مواد سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی می باشند که می توانند کالری اضافی بدن را بسوزانند. در بین انواع میوه و سبزی موز، توت، آواکادو، پاپایا و سیب برای درمان خانگی ژنیکوماستی در اولویت می باشند.

همچنین گنجاندن هویج خام، گوجه فرنگی، اسفناج، کرفس به میزان کافی در رژیم غذایی روانه هم کمک کننده است. میوه های آبدار سبب عملکرد بهتر بدن می شوند. ضمنا نوشیدن آب کافی در طی روز به تقویت متابولیسم بدن و کاهش وزن بسیار کمک می کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *