دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی پیکاپ رم ۲۵۰۰ و تجربه رانندگی با نسخه های بنزینی و دیزلی خودرو

  • حکیمه فهیمی
  • ۴ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

پیکاپ رم ۲۵۰۰ هوی دیوتی ربل در پاسخ به تقاضای خریداران پیکاپ آفرودی توانمندتر از پاور واگن به بازار ارائه شد. این مطلب به بررسی پیکاپ رم ۲۵۰۰ می پردازد.

شرکت خودروسازی رم اخیرا محصول جدیدی به سری هوی دیوتی خود اضافه نموده است که نام آن پیکاپ رم ۲۵۰۰ هوی دیوتی ربل (HD ربل) است. این پیکاپ قدرتمندتر از نسخه پاور واگن می باشد. در ادامه به بررسی پیکاپ رم ۲۵۰۰ می پردازیم.

آشنایی و بررسی پیکاپ رم ۲۵۰۰

نسخه پاور واگن در میان مدل های هوی دیوتی پیکاپ های رم، مدلی منحصر به فرد محسوب می شود. علیرغم ظاهر و طراحی متمایز رم پاور واگن نسبت به دیگر مدلها، این خودرو تنها مدل هوی دیوتی است که پیشرانه دیزلی ندارد. از این رو شرکت خودروسازی رم اخیرا محصول جدیدی به سری هوی دیوتی اضافه نموده که نامش پیکاپ رم ۲۵۰۰ هوی دیوتی ربل می باشد.

بیش از یک دهه، مدل پاور واگن یکی از اعضای آفرودی خانواده پیکاپ هام رم بود ولی به گفته این شرکت، خریداران پیکاپ های آفرودی قدرتمندتر از این مدل تقاضا داشتند. از این رو برند رم با معرفی پیکاپ رم ۲۵۰۰ هوی دیوتی ربل به این تقاضا جواب دارد. البته مدت هاست که نسخه ربل برای رم ۱۵۰۰ عرضه می شود.

ولی افرادی که یک رم سنگین آفرودی دوست داشتند، تنها انتخابی که برای آن ها موجود بود، نسخه پاور واگن بود. اکنون این مدل جدید که اختصارا HD ربل نامیده می شود به بازار روانه شده تا توانایی های آفرود نسخه سنگین رم را افزایش دهد. پیکاپ رم ۲۰۰ ربل اشتراکات بسیاری مانند اکسل صلب سه اتصالی جلو، دیفرانسیل لغزش محدود عقب با قفل الکترونیکی، لاسیتک های آفرود ۳۳ اینچی و … با پاور واگن دارد.

اما فاقد مواردی مانند آنتی رول بار قطع شونده جلو و قفل دیفرانسیل جلو که در پاور واگن عرضه می شود، است. همچنین ربل با فنرهای سفت تر و سیستم تعلیق بادی سفارشی عقب عرضه می شود. اگرچه این موارد کمی از تراول چرخ های جلو را قربانی نموده ولی به جای آن توانایی حمل بار ربل افزایش یافته است. در ادامه به بررسی بیشتر پیکاپ رم ۲۵۰۰ می پردازیم.

  •  آرون گروپس

طراحی و پیشرانه

بررسی ها حاکی از آن است پیکاپ رم ۲۵۰۰ HD ربل بین تریم های لارامی و پاور واگن جای می گیرد و از نظر ظاهری چهره ای شبیه پاور واگن دارد ولی زیر کاپوت تمایز هایی بین رم ۲۵۰۰ HD ربل با رم پاور واگن مشاهده می شود. از مهمترین تفاوت ها می توان به موتور توربو دیزل ۶.۷ لیتری ۶ سیلندر خطی کامینز اشاره نمود که قلب تپنده رم ۲۵۰۰ HD ربل را تشکیل می دهد و ۳۷۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۱۵۲ نیوتن متر را ارائه می دهد.

قابل ذکر است این پیشرانه به صورت سفارشی نیروی پیکاپ رم ۲۵۰۰ هوی دیوتی ربل را تامین می کند و برای انتقال این نیرو به گیربکس ۶ سرعته اتومات اتصال یافته است. تریم استاندارد این خودرو جدید از پیشرانه ۶.۴ لیتری بنزینی ۸ سیلندر تنفس طبیعی با قدرت ۴۱۰ اسب بخار و گیربکس ۵۸۲ نیوتن متر ارائه می شود. همچنین شتاب صفر تا صد این پیشرانه بنزینی ۷.۵ ثانیه اعلام شده است.

نسخه بنزینی پیکاپ رم HD ربل هم از جعبه دنده ۸ سرعته اتومات برخوردار است و به یک وینچ ۵.۵ تنی روی سپر جلو تجهیز شده است. این خودروساز شناخته شده امریکایی مدعی است پیکاپ مذکور از سیستم تعلیق ۵ اتصالی کوبل اوور خاصی بهره می برد که مشتریان می توانند به دلخواهشان سامانه تعلیق بادی نیز برای آن سفارش بدهند.

از سایر ویژگی های این خودرو جدید رم می توان به محدود کننده و قفل دیفرانسیل عقب، صفحات محافظ زیر بنده برای مراقبت از اجزای مهم فنی در مقابل ضربات وارده از سوی زمین در آفرود، رینگ های ۲۰ اینچی و لاستیک های آفرودی ۳۳ اینچی اشاره نمود. با توجه به بررسی ها گفته شده که ظاهرا این برند رینگ های ۱۸ اینچی را برای پیکاپ رم ۲۵۰۰ HD ربل در آینده عرضه می کند.

کابین و تجیهزات ایمنی

بررسی ها نشان می دهد درون کابین پیکاپ قدرتمند رم ۲۵۰۰ ربل امکانات خیلی خوبی جای گرفته که سرنشینان خود را راضی می کند. خریداران در ابتدا می توانند از میان تو دوزی چرمی یا پارچه ای برای صندلی های مجزا ازهم یا یکسره انتخاب داشته باشند. تجهیزات ایمنی و فناوری های پیشرفته این پیکاپ نیز عبارت است از:

  • کروز کنترل تطبیقی
  • دوربین دید ۳۶۰ درجه
  • نمایشگر دیجیتال ۱۲ اینچی پشت فرمان
  • مانیتورینگ نقاط کور
  • سیستم کمکی تثبیت حرکت بین خطوط
  • سیستم هشدار برخورد از جلو
  • دوربین دید عقب و نمایش تصویر آن در آینه میانی

شایان ذکر است شرکت رم یکی از شرکت های زیر مجموع دوج به شمار می رود. و سابقه طولانی و بسیار درخشان در عرضه توسعه قدرتمندترین پیکاپ های آفرودی دارد. در این راستا، پیکاپ رم ۲۵۰۰ HD ربل تکمیل کننده مسیر نسخه های قبلی این مدل محسوب می شود که راحتی، استفاده از متریال لوکس، نوآوری و فناوری را به ارمغان می آورد.

باید اشاره کرد رم ۲۵۰۰ HD ربل هر چند خیلی شبیه پاور واگن است اما دارای کاپوت منحصر به فرد برجسته موپار می باشد. از این رو مانند پاور واگن در ربل نیز از پله رکاب های جانبی خبری نبوده و این موضوع ورود و خروج افراد کوتاه قد به داخل کابین را دشوار می نماید.

با این وجود تلاش برای وارد شدن به کابین ربل ارزشش را داشته زیرا این نسخه نیز مانند سایر نسخه های رم، کابین دوست داشتنی دارد. ربل در سه تیپ مختلف عرضه می شود که دو تیپ بالایی دارای صندلی های چرمی و نمایشگر لمسی بزرگتر تبلت مانند هستند.

ضمنا بررسی ها حاکی از آن است برای نسخه ۲۰۲۳ همه تیپ ها و نسخه های پیکاپ رم ۲۵۰۰ HD ربل با صفحه آمپر دیجیتالی جدید ارائه می شوند که از ویژگی نمایش نقشه متحرک بهره می برند.

ظرفیت حمل بار

در حالی که حداکثر ظرفیت بار پیکاپ پاور واگن ۷۴۰ کیلوگرم و بیشترین ظرفیت یدک کشی این خودرو ۴۸۰۰ کیلوگرم اعلام شده است ولی این اعداد در پیکاپ رم ۲۵۰۰ HD ربل  به ۱۴۲۵ و ۷۶۵۰ کیلوگرم ارتقا یافته است. به این ترتیب HD ربل برای انجام امور یدک کشی و باربری که وظیفه اصلی پیکاپ های سنگین بوده، مناسب تر می باشد.

تجربه رانندگی با نسخه های بنزینی و دیزلی خودرو

در بررسی ها مشخص شد برای نخستین بار پیشرانه دیزلی برای پیکاپ سنگین آفرودی رم یعنی ۲۵۰۰  HD ربل عرضه می شود. در تست رانندگی که با هر دو نسخه بنزینی و دیزلی این پیکاپ ربل صورت گرفت. تنظیم شاسی ربل فوق العاده بوده و در برخورد با موانع نسبتا بزرگ هر دو نسخه با کمترین تلاشی از روی موانع عبور کردند.

عدم حضور قفل دیفرانسیل جلوی پاور واگن هم تاثیر منفی بر توانایی های HD ربل نداشته زیرا در طی آزمایش حتی به قفل دیفرانسیل عقب به ندرت نیاز شد. در حالی که سایر مدل های خانواده رم هوی دیوتی با سه پیشرانه مختلف عرضه می شوند. در ابتدا تصور می شود ربل دیزلی به علت داشتن گشتاور دور پایین، در آفرود برتر باشد ولی موتور بنزینی بهتر عمل کرد.

زیرا استفاده از نیروی نرم پیشرانه همی نسبت به کامینز راحت تر است. با درگیر نمودن حالت سنگین، پیکاپ دیزلی حتی با کمترین لمس پدال گاز به جلو جهش نمود. همچنین ترمز موتور نسخه بنزینی در سراشیبی های تند بسیار خوب پیکاپ را کنترل می کرد.

البته نسخه دیزلی ترمز اگزوز داشته ولی در سرعت های کم کار چندانی انجام نمی دهد. از این رو اگرچه HD ربل به طور استاندارد به سیستم کنترل الکترونیکی پایین رفتن از شیب مجهز می باشد ولی نسخه دیزلی به این سیستم بیشتر احتیاج دارد.

هرچند بیشتر خریداران این پیکاپ ها به همان اندازه که آفرود انجام می دهند روی جاده نیز رانندگی دارند و در این شرایط پیشرانه دیزلی برتری آشکار خود یعنی مصرف سوخت خیلی پایین را نشان می دهد. با این حال نسخه دیزلی HD ربل  گران تر از قیمت پایه پیکاپ بوده که این می تواند هزینه سوخت بیشتر نسخه بنزینی را جبران نماید.

همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با دیگر پیکاپ ها از جمله  پیکاپ فوتون تونلند و پیکاپ جک T8 روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *