دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بررسی فوتون تونلند وانت پیکاپ چینی

  • حکیمه فهیمی
  • ۴ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

فوتون تونلند نسل جدید وانت پیکاپی است که ایران خودرو تصمیم به عرضه آن به بازار کشور دارد. این خودرو نخستین بار در سال ۱۳۹۳ توسط ایران خودرو دیزل در نسخه بنزینی روانه بازار شد و حالا بعد از ۷ سال با تغییرات بخش فنی و رفاهی قصد رقابت با آمیکوآسنا و جک t8 را دارد. با بررسی فوتون تونلند همراه این مطلب از آرگا باشید.

اولین وانت پیکاپ شرکت چینی فوتون به نام تونلند در سال ۲۰۱۲ ارائه شد. و تاکنون توسط ایران خودرو دیزل در نسخه های ۲.۸ لیتری توربو دیزل، ۲.۴ لیتری نفس طبیعی بنزینی و ۲ لیتری توربو بنزینی به بازار عرضه شده است و امسال قرار است نسخه اتومات نسل جدید فوتون تونلند روانه بازار شود. در ادامه با بررسی فوتون تونلند بیشتر با امکانات این خودرو آشنا خواهید شد.

آشنایی و بررسی فوتون تونلند نسل جدید

طی سال های گذشته پیکاپ های ۲ دیفرانسیل به نقش آفرینی خیلی پررنگی در دنیای آفرود پرداخته اند. بدین روی اکثر شرکت های خودروسازی تلاش نموده اند با معرفی یک محصول توانمند در این سگمنت سهمی در این بازار هیجان به خود اختصاص دهند. بنا بر اخبار منتشره ایران خودرو قصد ارائه نسل جدید وانت پیکاپ فوتون تونلند محصول شرکت چینی فوتون به بازار را در سال جاری دارد. این خودرو اولین بار در نسخه بنزینی در سال ۱۳۹۳ توسط ایران خودرو دیزل روانه بازار شد و اکنون پس از گذشت هفت سال با تغییراتی در بخش فنی و امکانات رفاهی قصد حضور در بازار و رقابت با آمیکو آسنا و جک t8 را دارد.

شرکت فوتون از سال ۱۹۹۶ فعالیت خود را در شهر پکن با تولید ماشین آلات سنگین شروع کرد که شعار حرکت به سوی رهبری در صنعت خودروسازی را هدف خود قرار داده بود. این کمپانی محصولات خود را به بیشتر از ۹۰ کشور جهان صادر نموده و یکی از بزرگترین شرکت ها در زمینه تولید خودروی تجاری می باشد. خودرو فوتون تونلند اولین نسخه و اولین نسل از وانت پیکاپ این شرکت است که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. محصولی که در ابتدا بازار آسیای جنوب شرقی را در نظر داشت از این رو نخستین خط تولید خود را در کشورهای تایلند و فیلیپین راه اندازی نمود.

البته پس از مدت کوتاهی با استقبال شرق آسیا این خودرو از بازارهای امریکای جنوبی سر درآورد. طبق بررسیهای انجام شده ایران خودرو تصمیم دارد نسل دوم فوتون تونلند را که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد به بازار کشورمان ارائه دهد. تاکنون ایران خودرو نسل اول تونلند را در تیپ های ۲.۸ لیتری توربو دیزل، ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی بنزینی و ۲ لیتری بنزینی به بازار روانه کرده است و حالا قصد دارد برای سال جاری نسخه اتومات نسل جدید فوتون تونلند را به بازار عرضه کند. قابل ذکر است با معرفی این نسل، ساخت نسل قبلی متوقف نشده و ارائه نسل اول فوتون تونلند(با ظاهر فیس لیفت نسخه ۲۰۱۹) همچنان در اکثر بازارها ادامه دارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در بازار هدف فوتون تونلند با اسامی فوتون تونلند ۹، فوتون یوتو (Yutu) و تونلند G شناخته می شود. بررسی ها نشان می دهد نسل جدید فوتون تونلند از طراحی پیکاپ های بروز امریکایی الهام گرفته و روی جلو پنجره ای به جای آرم تجاری فوتون، لوگوی بزرگ FOTON دیده می شود. فوتون تونلند از آخرین تکنولوژی های روز جهان بهره برده و با آپشن های زیادی نسبت به نسل قبل خود همراه شده است. در ادامه به بررسی بیشتر فوتون تونلند می پردازیم.

طراحی ظاهری

با توجه به بررسی ها می توان گفت فوتون تونلند به لطف ابعاد بزرگ، کاپوت برآمده و سپر حجیم چهره با ابهت و قدرتمندی را به نمایش می گذارد که با ماهیت پیکاپ بودنش در هماهنگی کامل است. در نمای روبروی خودرو شاهد جلو پنجره ای نسبتا بزرگی هستیم که با قطعات فلزی نقره ای و لوگوی فوتون همراه شده است. سپر مشکی رنگ و دو چراغ مه شکن در دو سمت آن نیز به خودنمایی می پردازند.

در بررسی نمای کناری فوتون تونلند گلگیر برآمده و خط ممتد کشیده ای مشاهده می شود که از دستگیره درب ها تا چراغ عقب امتداد یافته است و از سادگی این قسمت کاسته است. در نمای عقب برخلاف بخش جلویی هیچ نوع المان جذاب و قدرتمندانه ای مشاهده نمی شود. درب اتاق بار فرم صافی داشته و از هر گونه زیبایی دور است. در این نما چراغ های اصلی به شکل ایستاده در لبه درب اتاق بار تعبیه شده است.

به طور کلی نمای بیرونی فوتون تونلند ظاهری کاملا جدید و متفاوت از نسل قبلی دارد. سبک طراحی این خودرو مشابه فورد رنجر و تویوتا هایلوکس به نظر می رسد. در حالی که شبیه وانت های فورد نام شرکت سازنده نیز روی جلو پنجره ای جای گرفته است. در مجموع با چشم پوشی از برخی ناهنجاری های نمای عقب انتقاد خاصی نمی توان به طراحی بدنه تونلند داشت. هر چند چهره ای شبیه دیگر وانت های مدرن چینی مانند جک t8 کرمان موتور دارد.

قابل ذکر است فوتون تونلند تنها در طراحی ظاهر با تغییر همراه نشده و بنا به گفته شرکت سازنده شاسی خودرو هم مستحکم تر شده و مدل جدید این خودرو در حقیقت تونلند ۹ نام دارد و دقیقا مشابه سری قبلی یعنی تونلند s از موفق ترین وانت بار آسیا یعنی تویوتا هایلوکس الهام گرفته است.

کابین و فضای داخلی

با ورود به داخل کابین فوتون تونلند طراحی ساده ای را شاهد هستیم و داشبورد و کنسول مرکزی طراحی کسل کننده و بی جانی دارد. البته بخش براق میانی داشبورد اندکی سادگی این قسمت را کاهش داده است. متریال استفاده شده در بیشتر بخش ها پلاستیک خشک و بی کیفیت است.

نکته مثبت کابین فوتون تونلند وجود فضای کافی پا و سر  برای سرنشینان هر دو ردیف می باشد که با توجه به بررسی ها می توان گفت کابین خودرو فضای بزرگ و جاداری را در اختیار قرار می دهد. در قسمت بار نیز فوتون تونلند دوکابینه می تواند دو ردیف معادل ۱۰۲۵ کیلوگرم بار را با خود همراه نماید. ابعاد اتاقک بار به ترتیب ۱.۵ متر طول، ۱.۵۵ متر عرض و ۰.۴۴ متر ارتفاع و فاصله بین قوس های تایر آن ۱.۱۲ متر می باشد.

مشخصات فنی

همانند سری پیشین فوتون تونلند جدید نیز با دو نوع پیشرانه دیزلی و بنزینی تولید می شود. ولی پیشرانه گازوئیل سوز وضعیت متفاوتی دارد. در حال حاضر موتور توربودیزل ۲ لیتری جایگزین نمونه تنفس طبیعی ۲.۸ لیتری شده و علاوه بر رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۶ قدرت ۲۳۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر را ارائه می دهد. این نیرو توسط گیربکس ۶ سرعته دستی و ۶ سرعته اتومات AT به چهار چرخ هدایت می شود. قابل ذکر است با توجه به بررسیهای صورت گرفته نسل جدید فوتون تونلند در بازار روسیه تنها با جعبه دنده ۵ سرعته دستی ساخت برند ژاپنی ایسین ارائه می شود.

و با توجه به احتمالات سرعت صفر تا صد کیلومتر بر ساعت خودرو هم بین ۱۵-۱۴ ثانیه خواهد بود. و حداکثر سرعت آن ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت با متوسط مصرف سوخت ۱۰ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده است. قابل ذکر است نسل اول فوتون تونلند در سال ۹۳ در نسخه دو کابین دو دیفرانسیل با پیشرانه دیزلی ۲.۸ لیتری با قدرت ۱۶۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۹۰ نیوتن متر به بازار ارائه شد.

از سال ۹۴ نیز نسخه بنزینی در کنار بردار دیزلی اش روی خط مونتاژ ایران خودرو دیزل قرار گرفت و آمار فروش بیشتری را از آن خود کرد. پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی این تیپ، قدرتی معادل ۱۳۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر را تولید می کند.

با توجه به  بررسیها قابل ذکر است یکی از ویژگی های مدل دو دیفرانسیل فوتون تونلند تقسیم نیرو به صورت الکتریکی می باشد. در ضمن قفل هوشمند LSD در دیفرانسیل عقب خودرو نصب شده است و باید اشاره کرد در بازار چین انتخاب نسخه های تک دیفرانسیل فوتون تونلند ممکن می باشد.

امکانات رفاهی و آپشن ها

بررسی ها نشان می دهد فوتون تونلند از امکانات رفاهی و آپشن هایی مانند فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ های مه  شکن جلو و عقب، کولر، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو، چراغ ترمز عقب، چراغ سقفی جلو، آینه های جانبی برقی مجهز به راهنما، شیشه ها با تنظیم برقی، صندلی راننده و سرنشین جلو با قابلیت تنظیم، تریم خاکستری ، یک عدد صندلی سه نفره در عقب با روکش پارچه ای، آفتابگیر داخلی، ریموت کنترل، ساعت دیجیتال و کسنول وسط می باشند.

و در نسخه فول آپشن فوتون تونلند می توان به مواردی مانند دو ایربگ، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سامانه شروع حرکت در سربالایی، کنترل حرکت در سرازیری، تریم داخلی با روکش چرم مصنوعی، گرمکن صندلی های جلو، آینه تاشو برقی، تهویه مطبوع اتومات، نمایشگر لمسی، چراغ دی لایت، سنسور نور و باران، استارت دکمه ای، رادار خطی، هشدار نقطه کور، سیستم پیشگیری از تصادف، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل ، بلوتوث، حالت های رانندگی اسپرت و اکو، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان،  و … اشاره نمود. ناگفته نماند ممکن است ایران خودرو دیزل جهت مدیریت بهتر قیمت برخی از آپشن ها را در نسخه مونتاژی حذف کند.

قابل ذکر است تهویه دستی، حسگر پارک عقب، دوربین پارک، پورت USB , AUX ، نمایشگر چند رسانه ای لمسی همراه با رابط بلوتوث، سیستم ترمز ABS,EBD ، سیستم کنترل شروع  حرکت در سربالایی، کیلس استارتر، دی لایت، ترمز پارک برقی مجهز به اتوهلد، بخشی از تجهیزات استاندارد نسل جدید فوتون تونلند در همه تیپ ها خواهد بود. ناگفته نماند فول ترین نسخه این خودرو در نسل قبل(تونلند S) در بازار کشورمان از امکاناتی مانند سیستم مالتی مدیا با مانیتور ۷ اینچی لمسی، کلیدهای کنترلی روی فرمان، دوربین دید عقب، سنسور نور، مه شکن جلو و عقب، سیستم کنترل سرعت در شیب(HDC)، تهویه مطبوع الکتریکی همراه بود.

ایمنی خودرو

فوتون تونلند نسل جدید در فول ترین نسخه ها در زمینه ایمنی از امکاناتی مانند ۶ عدد کیسه هوا، ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز کمکی BA، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سیستم کنترل کشش TCS بهره می برد. ولی به احتمال زیاد نسخه های بازار کشورمان بدون ایربگ های جانبی، پرده ای و سیستم کنترل کشش ارائه شوند. به عبارت دیگر فوتون تونلند با امکانات ایمنی نسل قبل به همراه ترمز کمکی BA روی خط مونتاژ قرار می گیرد.

رقبا و ارزش خرید

با توجه به ابعاد و محدوده قیمتی فوتون تونلند، قطعا خودروهایی مانند پیکاپ ریچ و پیکاپ کاپرا از رقبای اصلی آن محسوب نمی شوند ولی پیکاپ آسنا از همه نظر رقیب اصلی فوتون تونلند به شمار می رود. آسنا علاوه بر طراحی بروز دارای امکانات و تجهیزات کامل تری است و در حقیقت می تواند برای رانندگی در جاده های ناهموار و کوهستانی کارامدتر ظاهر شود.

نسل جدید فوتون تونلند در بازارهای آسیایی رقبای مهمی از جمله جک T8 دارد که جدیدا به خیابان های کشور راه پیدا کرده است. خودرو دایون V5 که ماموت خودرو تصمیم به عرضه آن دارد و البته هایلوکس و آمیکو آسنا که از بزرگترین وانت های بازار داخلی است از جمله رقبای فوتون تونلند هستند. دو خودروی اخیر در تجهیزا و طراحی در سطح بالاتری از فوتون تونلند قرار دارند.

در بررسی ارزش خرید فوتون تونلند قابل ذکر است از آنجا که این خودرو در محدوده قیمتی خود دارای پیشرانه قدرتمند، ابعاد بسیار مناسب و امکانات قابل قبول است می تواند به عنوان گزینه ای مناسب برای علاقمندان به طبیعت گردی باشد ولی با کمی هزینه بیشتر پیکاپ آسنا می تواند چابک تر، بروزتر و کارآمدتر ظاهر شود که با همراهی سیستم AUTO LOCK لذت طبیعت گردی را دوچندان می سازد.

تفاوت فوتون تونلند نسل جدید با نسل قبل

با توجه به بررسی ها فوتون تونلند نسل جدید یا تونلند ۹ به عنوان یک خودرو کار و تجاری فول آپشن به بازارهای صادراتی ارائه می شود. با این وجود کماکان عرضه فوتون تونلند نسل قبل در بیشتر بازارهای هدف ادامه دارد. به این خاطر که بیس فنی تونلند اولیه یا S بر اساس تویوتا هایلکوس بوده از این رو از محبوبیت زیادی بهره می برد. کارشناسان خودرو اذعان دارند که فوتون تونلند نسل جدید نسبت به قبل در نمای بیرونی با ظاهری کاملا جدید و متفاوت روانه بازار می شود.

در ضمن سبک طراحی برگرفته از فورد رنجر و تویوتا هایلوکس است. طبق گزارش ها این خودرو با دو نوع پیشرانه دیزلی و بنزینی تولید می شود. و تفاوت اصلی این دو نسل در قیمت آن ها می باشد به این مفهوم که فوتون تونلند با وجود ویژگی های جدید نسبت به قبل با قیمت کمتری قرار است روانه بازار شود. تونلند موجود در بازار کشور قیمتی بیشتر از ۲۳ هزار دلار در بازار جهانی داشته و نمونه های فیس لیفت و ارتقا یافته تا ۲۸ هزار دلار نیز به فروش می رسند این در حالی است که برای تونلند ۹ در کاملترین نسخه قیمتی پایین تر از ۲۱ هزار دلار در نظر گرفته شده است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *