دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاک کردن رنگ روغن از روی لباس و فرش با ترفندهای طلایی

  • منصوره رمضان زاده
  • ۸ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

لکه رنگ روغن یکی از انواع لکه های ایجاد شده بر روی سطوح مختلف بوده که در صورت عدم آشنایی با نحوه پاک کردن آن امکان دارد مشکلی جدی به همراه آورد، به همین خاطر یادگیری انواع روش ها و ترفندهای مختلف پاک کردن رنگ روغن می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده و موثر باشد.

از جمله رنگ های کاربردی که در نقاشی ساختمان و دیوار مورد استفاده قرار گرفته رنگ روغنی بوده که از لحاظ ساختاری نسبت به سایر رنگ ها تفاوت داشته و دارای منشا شیمیایی می باشد. این نوع رنگ از ماندگاری بالایی برخوردار بوده و با استفاده از آب نمی توان آن را تمیز کرد. از این رو در این مطلب برای یادگیری شما عزیزان روش های موثر پاک کردن رنگ روغن را مورد بررسی قرار داده ایم.

راهکارهای تمیز کردن رنگ روغن

ترفندهای پاک کردن رنگ روغن

با توجه به این که حلال رنگ روغن موادی همچون نفت، تینر و بنزین می باشد و در واقع توسط این ترکیبات رقیق می گردد در نتیجه پاکسازی آن از روی سطوح مختلف با استفاده از آب کار راحتی نبوده و نیازمند یک سری تکنیک ها و روش های کاربردی پاک کردن رنگ روغن می باشید تا بتوانید آن را از روی لباس، سرامیک، فرش، پارچه و … تمیز کنید.

رنگ روغنی از روغن گیاهی همچون پنبه، سویا و … درست می شود. اغلب رنگ های روغنی موجود در بازار از تلفیق رنگ دانه، رزین آلکیدی و حلال بر پایه نفت حاصل می شوند. این مدل رنگ را می توان در ساختمان بکار برد و انواع آن مات، براق و نمیه مات می باشند.

ترفندهای کاربردی پاک کردن رنگ روغن

رنگ های روغنی معمولا در مقابل آب نفوذ ناپذیر می باشند از این رو برای پاکسازی سطوح باید از رقیق کننده های رنگ و یا ترکیباتی از این قبیل استفاده نمود. در حقیقت می توان گفت که رنگ های روغنی از سرسخت ترین رنگ ها هنگام تمیزکاری از روی سطوح مختلف می باشند. در ادامه روش هایی موثر برای پاکسازی رنگ روغن از روی سطوح مختلف را معرفی و شرح داده ایم.

تمیز کاری رنگ روغن از روی لباس

شاید این مشکل برای شما رخ داده باشد که زمان رنگ کردن سطوح اطراف خود را رنگی کرده باشید. از این رو بهتر است هر چه سریعتر برای پاکسازی رنگ از روی پارچه عمل کنید. در آغاز کار رنگ اضافه را از روی سطح برداشته و بعد اعمال گفته شده را انجام بدهید.

طریقه تمیز کردن رنگ روغن

  •  آرون گروپس

در صورتی که رنگ روغن بر روی پارچه ریخته شده باشد احتیاج به نفت یا تینر دارید که بتواند رنگ را از روی پارچه ناپدید کنید و بعد آن را درون ماشین لباسشویی شستشو دهید. در صورتی که لباس شما سفید رنگ بوده پیش از هر عمل دیگری لباس را درون آب گرم و پودر آغشته کرده و صبر کنید مدت زمانی درون آن باقی بماند و بعد با استفاده از آب داغ سطح رنگی را شستشو دهید. شما می توانید به منظور این که ردی از رنگ روی لباس تازه ای که گرفته اید باقی نماند آن را با کمک سفید کننده شسته تا از سفیدی پارچه اطمینان پیدا کنید.

طریقه پاکسازی رنگ روغن

پاکسازی رنگ روغن از روی فرش

فرش از انواع وسایلی بوده که به خاطر دارا نبودن سطحی سفت و محکم تمیز کردن رنگ آن مشکل تر می باشد. به همین خاطر به منظور پاکسازی رنگ هایی همچون رنگ روغن بایستی تا حدی که ممکن بوده رنگ تازه ریخته شده را از سطح فرش پاک کنید تا حجم آن به کمترین مقدار برسد، بعد بر روی سطح رنگی آرد بپاشید و حدود چند ساعت منتظر بمانید تا رنگ ها به طور کامل به آرد آغشته شود.

از محلولی به اسم تربانتین استفاده نموده و آن را با پنبه به محلی که لکه رنگ ایجاد شده بکشید و بدین صورت آن را رفع نمایید. این عمل برای رنگ روغن نیز صدق می کند. در صورتی که لکه رنگ شما پایه آب همچون رنگ پلاستیک بوده بایستی از محلول آب داغ و ترکیبات شوینده استفاده نمایید و بعد مناطق موردنظر را به آن آغشته کرده تا وقتی که لکه رنگ به طور کامل نرم شده و بعد آن را از روی سطح جدا نمایید. در صورتی که رنگ پلاستیک بر روی فرش ریخته شده باشد می توانید از محلول ترکیب شوینده یا صابون با آب گرم استفاده کرده و پس از نرم شدن رنگ آن را با یک کاردک از فرش جداسازی نمایید.

راهکارهای تمیزکاری رنگ روغن

تمیزکاری رنگ از روی سطح پوست

در صورتی که در زمان بکار بردن رنگ روغن مقداری رنگ بر روی پوست شما ریخته شد فورا از ترکیبات شیمیایی همچون بنزین یا تینر استفاده نکنید. چرا که بکار بردن این مواد برای پوست شما مضر بوده و امکان دارد خطراتی را به همراه داشته باشد.

مناسب ترین شیوه تمیز کردن رنگ روغن از روی پوست این است که با کمک مخلوط یک قاشق غذا خوری روغن زیتون همراه با یک قاشق چای خوری نمک آن را روی پوست خود ریخته و تا حدود دو دقیقه بر روی پوست ماساژ بدهید بعد با استفاده از آب گرم و صابون شستشو دهید.

نحوه پاک کردن رنگ روغن

پاکسازی رنگ از روی شیشه

از جمله وسایل منزل که معمولا زمان رنگ کردن ساختمان احتمال زیادی دارد که رنگی شود شیشه های ساختمان می باشد. به همین خاطر بعد از اتمام رنگ آمیزی ساختمان از جمله مشکلات اصلی تمیز کردن رنگ از روی شیشه می باشد. این صحیح بوده که برای رفع لکه های شیشه باید آن ها را تراشید ولی شاید بتوان با استفاده از پاک کننده های دیگری این رنگ را پاکسازی کرد.

از جمله ترفندهایی که در این زمینه کاربردی می باشد بکار بردن کف مایع ظرفشویی، آب داغ و تیغ یا کاردک شیشه پاک کن بوده که برای این کار باید در ابتدا بستر موردنظر را به کف مایع ظرفشویی کاملا آغشته نمایید و بعد کاردک شیشه را با میزان زاویه ۴۵ درجه بر روی سطح شیشه قرار داده و آن را به آرامی تمیز کنید.

طریقه تمیزکاری رنگ روغن

تمیزکاری رنگ روغن از روی سرامیک

کاشی های سرامیکی به صورت مقاوم طراحی و تولید شده اند و می توانند در مقابل پاک کننده های شیمیایی مقاومت بالایی داشته باشند. با این وجود آن ها با طیف وسیعی از لعاب ها ساخته می شوند برخی از آن ها آسان تر از بقیه خراشیده می شوند. به منظور پاک کردن رنگ روغن از سرامیک در صورتی که فورا نتوانستید رنگ را تمیز کنید بهتر است از تینر استفاده کرده و بعد با یک دستمال بر روی بستر موردنظر کشیده تا رنگ خیلی سریع تمیز گردد.

روش های کاربردی تمیزکاری رنگ روغن

با سپاس و قدردانی از همراهی شما تا پایان این مطلب، به منظور این که با انواع ترفندها و راهکارهای کاربردی برای پاکسازی انواع لکه ها و نکات خانه داری آشنا شوید می توانید از مطالبی همچون تمیز کردن لکه فرش و پاک کردن لکه بنزین بازدید نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *