دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی عفونت کلیه و آشنایی با زمان مراجعه به پزشک

  • سعیده ستاری
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

از راه های درمان خانگی عفونت کلیه می توان به مصرف ویتامین سی، پرهیز از الکل و قهوه، نوشیدن آب کرنبری، نوشیدن آب کافی و غیره اشاره کرد. امیدوارم این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد.

عفونت کلیه یگ بیماری جدی می باشد که بایستی معالجه های ضروری و لازم هر چه سریعتر انجام شود. این عفونت ها غالبا با عفونت های مجاری ادراری یا عفونت مثانه شروع می شوند و سپس به کلیه ها می رسند. ما در این مقاله درمان خانگی عفونت کلیه را به شما توضیح می دهیم.

آشنایی با درمان خانگی عفونت کلیه

درمان خانگی عفونت کلیه و علائم آن چیست؟

در حالی که معالجه اغلب عفونت های مرتبط به کلیه راحت بوده و شخص به سرعت بهبود پیدا می کند، در موارد نادر و در صورت عدم معالجه، به مشکلات جدی منجر می شود. همچنین عدم درمان صحیح موجب دردسر فراوان می شود و نشانه هایی همچون دفع دردناک ادرار به وجود می آید. می توانید علاوه بر داروهای تجویزی از درمان های خانگی هم استفاده نمایید تا علائم کاهش پیدا کنند. ولی خود درمانی نکرده و همیشه ابتدا به پزشک رجوع کنید تا تشخیص درست صورت بگیرد.

عفونت کلیه یا پیلونفریت به طور معمول وقتی به وجود می آید که عفونت دستگاه ادراری به یک یا هر دو کلیه برسد. کلیه ها مواد زائد خون را جدا می کند و به ادرار می ریزند. آب و الکترولیت ها را هم وارد خون می کنند. هر دوی این اقدامات برای سلامتی و تندرستی بدن بسیار اهمیت دارند. عفونت کلیه به طور معمول به دلیل باکتری هایی که وارد کلیه و مثانه می شوند ایجاد می شود. همچنین عفونت کلیه از راه باکتری های ناشی از عفونتی دیگری از بدن، یا جراحی مثانه یا کلیه، تومور یا بزرگ شدن پروستات به وجود می آید. عفونت کلیه مزمن می باشد یا به یکباره اتفاق می افتد و به طور معمول دردناک است. همچنین عفونت کلیه مشکلی جدی و حاد می باشد و اگر درمان مناسبی صورت نگیر خطر مرگ را به دنبال دارد. زنان بیشتر در معرض عفونت کلیه هستند چون مجرای ادرار آنها از مردان کوتاه تر است. همین امر موجب می شود باکتری آسان تر به دستگاه ادراری وارد بشوند مخصوصا چون به واژن و مقعد نزدیک تر می باشد. بارداری هم از موارد پر خطر به شمار می آید.

آشنایی درمان طب سنتی عفونت کلیه

سایر موارد پرخطر به شرح زیر می باشد:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • مشکل در کامل خالی کردن مثانه در زمان ادرار
  • استعداد بالای ابتلا به عفونت دستگاه ادراری

علائم این بیماری به صورت معمول دو روز پس از اولین عفونت ظاهر می شود و هم کودکان و هم بزرگسالان به آن مبتلا می شوند.

علائم و نشانه های رایج در بین بزرگسالان به شرح زیر است:

  • تب
  • لرز
  • ادرار بدبو و کدر
  • درد کمر، شکم، کشاله ران یا پهلوها
  • خون یا چرک درون ادرار
  • تهوع و استفراغ
  • تکرر ادرار یا حس احتیاج به تخلیه ادرار
  • سوزش یا درد در زمان تخلیه ادرار

در کودکان زیر دو سال عفونت کلیه با تب بالا ظهور پیدا می کنند. بزرگسالان بالای ۶۵ سال امکان دارد تنها به سرگیجه و گنگی گفتار دچار شوند. اگر عفونت کلیه به صورت صحیح درمان نشود نشانه ها حاد شده و سپسیس به وجود خواهد آمد که بیماری و مریضی خطرناکی می باشد.

بیان راه های درمان خانگی عفونت کلیه

نشانه ها و علائم سپسیس موارد زیر را شامل می شود:

  • سرگیجه
  • راش پوستی
  • تنفس سریع و بالا رفتن ضربان قلب
  • تب
  • لرز

زمان رجوع به پزشک

عفونت دستگاه ادراری آزار دهنده می باشد ولی جزء فوریت های پزشکی نمی باشد. عفونت کلیه بیماری ای جدی می باشد که به صورت حتم باید درمان های پزشکی صورت گیرد. در غیر این صورت، عفونت کلیه موجب آسیب بلند مدت به کلیه می شود. این عفونت ها سپسیس هم به وجود می آورند. به همین دلیل عفونت کلیه در صورت پیشرفت، مرگبار می شود. بنابراین خیلی فوری بایستی درمان و معالجه صورت بگیرد. از یاد نبرید که اگر سنگ کلیه معالجه نشود موجب بروز انسداد منجر به عفونت و سپسیس می شود. معالجه و درمان لازم با آنتی بیوتیک وریدی و توسط اورولوژیست انجام می شود.

بیان درمان طب سنتی عفونت کلیه

مداوا های پزشکی عفونت کلیه

آنتی بیوتیک همیشه اولین خط دفاعی در برابر عفونت کلیه می باشد. اگر عفونت کلیه شدید نباشد پزشک احتمالا آنتی بیوتیک خوراکی برا یک تا دوبار در روز به مدت ۷ تا ۱۴ روز تجویز می کند. بایستی حتما دوره آنتی بیوتیک را کامل به اتمام برسانید حتی اگر طی چند روز حال بهتری پیدا کردید. اگر این آنتی بیوتیک به صورت نیمه رها کنید به مقاومت در برابر این دارو و ابتلا به عفونت مجدد می شود. همچنین پزشک هم به استفاده مقدار زیادی آب تشویق می کند. در برخی از موارد، عفونت کلیه به بستری شدن در بیمارستان احتیاج دارد. سرم و آنتی بیوتیک هم تزریق می شود که عفونت را معالجه می کند.

افزون بر این ها تست های آزمایشگاهی و تصویر برداری برای تعیین شدن عفونت و یا انسداد به دلیل سنگ کلیه یا ناهنجاری ها آناتومیک پیشنهاد می شود. اگر مرتبا به عفونت دستگاه ادراری دچار می شوید (که خطر ابتلا به عفونت کلیه را بالا می برد) با پزشک مشورت کنید تا دلیل این عفونت های مکرر مشخص و روشن شود.

درمان های خانگی

بعضی از اشخاص ترجیح می دهند بیماری ها را در منزل و با درمان های خانگی رفع کنند. به دلیل جدی بودن عفونت کلیه بهتر است تنها به راه های درمان خانگی بسنده نکنید. در عوض از آنتی بیوتیک تجویز پزشک استفاده نمایید و در کنار آن درمان های خانگی را ادامه بدهید. همچنین قادر هستید این درمان ها را برای جلوگیری از بروز عفونت دستگاه ادراری و بهبود عملکرد کلیه به کار ببرید.

راه های درمان خانگی عفونت کلیه چیست

۱. نوشیدن آب کِرَنبری

آب کرنبری مدت هاست که برای درمان عفونت دستگاه ادراری و عفونت مثانه مورد استفاده قرار می گیرد. بعضی از اشخاص طعم شیرین کرنبری را به آب ترجیح می دهند ولی استفاده آن با افزودنی های قندی مناسب نیست. مکمل کرنبری یا عصاره خالص آن بهترین جایگزین هستند.

۲. نوشیدن به اندازه کافی

یکی دیگر از راه های درمان خانگی عفونت کلیه خوردن آب به اندازه کافی می باشد. خوردن آب کافی به خارج سازی باکتری از بدن کمک زیادی می کند و عفونت سریع از بدن خارج می شود. همچنین کل سیستم ادراری بدن پاک می شود. نوشیدن به اندازه کافی در جلوگیری از بروز عفونت دستگاه ادراری و عفونت کلیه کمک زیادی می کند. به طور حتم بایستی ۸ لیوان آب در روز بخورید.

۳. پروبیوتیک ها

یکی از راه های درمان خانگی عفونت کلیه پروبیوتیک ها می باشد. پروبیوتیک ها دو فایده بزرگ برای عفونت کلیه دارند. اولین فایده این است که باکتری های مفید بدن را نگه می دارند چون آنتی بیوتیک هم باکتری های مفید و هم مضر را نابود می کند. البته تحقیقات نشان داده اند که پروبیوتیک ها در کاهش اسهال مربوط با آنتی بیوتیک کمک زیادی می کند.

۴. ویتامین C

یکی از راه های درمان خانگی عفونت کلیه مصرف ویتامین سی می باشد. ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی می باشد که در محافظت و مراقبت از بافت های بدن در مقابل تنش اکسیداتیو کمک زیادی می کند. البته این ویتامین در ارتقا سلامت کلیه تاثیر گذار است. طی تحقیقی در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۱ ویتامین سی جلوی اسکار کلیه را در وقت عفونت کلیه گرفته و آنزیم های درون کلیه را بالا می برد.

توضیح درباره درمان طب سنتی عفونت کلیه

۵. اجتناب از مصرف الکل و قهوه

با اهمیت ترین نقش کلیه، تصفیه مواد زائد و سموم از خون است. هم الکل و همچنین کافئین بار اضافه به کلیه ها وارد می کنند پس پروسه درمان عفونت عقب می افتد. الکل و آنتی بیوتیک، هم نباید با یکدیگر استفاده شود. پس در زمان درمان از مصرف الکل پرهیز کنید.

حال که این مطلب به اتمام رسید برای آشنایی بیشتر با مطالبی در زمینه درمان خانگی و طب سنتی بر لینک های مراقبت بعد از پیوند کلیه و دفع سنگ کلیه کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *