دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی خوراکی ها و تغذیه مفید برای کلیه

  • سعیده ستاری
  • ۳ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

از غذاهایی که جهت تغذیه مفید برای کلیه لازم و ضروری است می توان به گل کلم، فلفل دلمه ای قرمز، ماهی های چرب، آب، تخم کدو حلوایی، تمشک، کرن بری، سیب و … اشاره کرد. امیدورام این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد.

کلیه یکی از اعضای مهم بدن است. این اندام حیاتی مانند یک فیلتر طبیعی عمل می کند و آب و سموم اضافی را از خود خارج می کند و در کنترل فشار خون کمک زیادی می کند. متاسفانه اشخاص زیادی قدر این عضو مهم بدن را نمی دانند. طبق گزارشات انجمن ملی کلیه، میلیون ها نفر از مردم به بیماری های کلیوی دچار هستند. ما در این مطلب غذاهایی که جهت تغذیه مفید برای کلیه لازم است را معرفی می کنیم.

معرفی تغذیه مفید برای کلیه

خوراکی هایی جهت تغذیه مفید برای کلیه

در صورت ابتلا به دیابت، سخت شدن شریان ها یا پرفشاری خون، احتمال ابتلا به بیماری های کلیوی نیز بیشتر می شود که این اندام های لوبیایی شکل را از ارائه عملکرد درست باز می دارد. بیماری کلیوی قارد است زندگی انسان را در معرض خطرات زیادی قرار دهد، به همین سبب، بایستی اقدامات لازم را برای محافظت از کلیه ها و پاکسازی آن ها انجام دهید. کلیه ها اندام هایی داخلی هستند و به آنها به صورت مستقیم دسترسی نداریم، ولی مصرف بعضی مواد غذایی می تواند به پاکسازی آنها کمک زیادی نماید.

۱. کلم

کلم نوعی سبزی است که دارای ۲۲ کالری، ۱ گرم پروتئین و ۰ گرم چربی و ۵ گرم کربوهیدرات می باشد. کلم که جزء سبزیجات برگ دار است، از ترکیب فیتوشیمیایی سرشار است. آنتی اکسیدان های موجود در این سبزی با رادیکال های آزاد مضر در بدن مبارزه می کنند و به همین علت خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی و عروقی را کم می کنند. کلم منبع غنی ویتامین ها و مواد معدنی محسوب می شود.

۲. آب

یکی از خوراکی هایی که جهت تغذیه مفید برای کلیه است خوردن آب می باشد. آب یک نوشیدنی سالم می باشد که هیچ پروتئین، چربی، کربوهیدراتی و کالری ندارد. آبرسانی بدن و هیدراته نگه داشتن آن مزایای زیادی برای تندستی بدن دارد. با این وجود نبایستی در مصرف آب افراط کنید. پیشنهاد می شود خانم ها ۸ لیوان و آقایان ۱۳ لیوان آب در طی روز بنوشند. بهترین کار این است که با پزشک مشورت کنید تا طبق وضعیت کلیه ها و فعالیت بدنی روزانه تان متوجه شوید بایستی چند لیوان در طی روز بنوشید.

معرفی تغذیه مقوی برای کلیه

  •  آرون گروپس

۳. پیاز

پیاز ۶۴ کالری، ۲ گرم پروتئین، ۱۵ گرم کربوهیدرات و ۰ گرم چربی است. پیاز به کلیه ها کمک می کند درست عمل نمایند. این ماده ی غذایی دارای فلانوئید ها و کوئرستین است که از جمع شدن ترکیبات چرب در رگ های پیشگیری می کنند. کوئرستین یک نوع آنتی اکسیدان می باشد که قادر است خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان را کاهش دهد. پیاز دوست کلیه ها می باشد و دارای پتاسیم کمی می باشد. این ماده غذایی همچنین دارای «کرومیوم» است که در متابولیسم چربی، پروتئین و کربوهیدرات مفید است.

۴. فلفل دلمه ای قرمز

یکی از خوراکی هایی که جهت تغذیه مفید کلیه لازم است فلفل دلمه ای قرمز می باشد. فلفل دلمه ای دارای ۴۶.۲ کالری، ۰ گرم چربی، ۹ گرم کروهیدرات و ۱ گرم پروتئین می باشد. این ماده غذایی برای حفظ سلامت کلیه ها عالی است، چون دارای پتاسیم کمی می باشد. با افزودن فلفل دلمه ای قرمز به رژیم غذایی نه تنها به غذا ها و سالادهایی که می خورید رنگ می بخشید، بلکه ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین A، اسید فولیک و فیبر هم دریافت می کنید. فلفل دلمه ای قرمز دارای آنتی اکسیدان لیکوپین می باشد که از شما در برابر بعضی انواع سرطان ها مراقبت می کند. می توانید این ماده غذایی را به صورت خام میل کنید یا آن را به سالاد مرغ، تن ماهی یا غذاها و سالدهای دیگر بیافزایید تا از مزایا آن بهره مند شوید.

بیان تغذیه مفید برای کلیه

۵. سیر

مقدار کالری موجود در سیر ۲۰۳، پروتئین آن ۹ گرم، چربی آن ۱ گرم و کربوهیدرات آن هم ۴۵ گرم است. سیر هم مثل پیاز دارای بوی بدی می باشد، ولی از خواص درمانی زیادی برخوردار است. این ماده غذایی زمانی که به غذا اضافه شود، طعم غذا را چند برابر بهتر می کند. محققان به این نتیجه دست پیدا کرده اند که آب سیر مزایایی برای تندرستی بدن از جمله کلیه ها دارد.

۶. سیب

سیب میوه ای پر طرفدار و شناخته شده است که دارای ۶۵ کالری، ۰ گرم پروتئین، ۰ گرم چربی و۱۷ گرم کربوهیدرات است. این میوه منبع غنی ویتامین ها و مواد معدنی مختلف مانند ویتامین سی، پتاسیم، ویتامین K و همچنین فیبر به شمار می رود. این میوه خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارد و به همین علت می تواند در کاهش کلسترول بد و همچنین پایین آوردن احتمال ابتلا به بیماری قلبی، سرطان و دیابت تاثیر گذار باشد.

۶‌. گل‌کلم

یکی از خوراکی هایی که جهت تغذیه مفید کلیه ضروری است گل کلم می باشد. گل‌کلم که جزء سبزیجات صلیبی به شمار می‌رود، برای حفظ سلامت کلیه‌ها عالی است. گل‌کلم حاوی ترکیباتی است که برای کبد و خنثی کردن ترکیبات سمی موجود در بدن مهم هستند. گل‌کلم را می‌توانید آب‌پز کرده یا آن را به صورت خام نوش جان کنید. از آنجایی دیابت رابطه ی نزدیکی با نارسایی کلیوی دارد، مصرف سیب می تواند از شما در برابر مشکلات کلیوی مراقبت کند. سیب را می توانید به شکل خام یا پخته میل کنید یا با آن آب سیب تهیه کنید.

بیان تغذیه مقوی برای کلیه

۷. کرن بری

کرن بری دارای ۵۱ کالری، ۰ گرم پروتئین، ۰ گرم چربی و ۱۳ گرم کربوهیدرات است. آب کرن بری یک داروی خانگی شناخته شده برای عفونت دستگاه ادراری (UTI) به شمار می رود. این میوه به علت اینکه خواص آنتی اکسیدانی دارد، یک آنتی بیوتیک طبیعی عالی است که از رشد باکتری ها در دستگاه گوارش یا کلیه ها پیشگیری می کند. یک مطالعه به این نتیجه دست یافت که کرن بری دارای این توانایی می باشد که سنگ کلیه ی اگزالات را معالجه کند. همیشه کرن بری تازه میل کنید یا آب کرن بری تازه را بگیرید. در نوشیدن آب کرن بری افراط نکنید، چون این کار موجب می شود کلیه ها بیش از اندازه کار کنند.

۸. تخم کدو حلوایی

تخم کدو حلوایی  دارای ۲۸۵ کالری، ۱۲ گرم پروتئین، ۳۴ گرم کربوهیدرات و ۱۲ گرم چربی است. این تخم ها حاوی فیبر غذایی، زینک (روی)، پروتئین، آهن، مس و ویتامین E فراوانی می باشد. از نظر علمی به اثبات رسیده است که تخم کدو حلوایی خطر ابتلا به سنگ مثانه را کاهش می دهد. از آنجایی که این ماده غذایی دارای فسفر زیادی می باشد و امکان دارد سطح پتاسیم موجود در بدن را بیشتر می کند، اگر به مشکلات کلیوی دچار هستید، پیش از مصرف آن با پزشک مشورت نمایید تا از بی خطر بودن آن برای خود اطمینان کسب کنید.

توضیح درباره تغذیه مفید برای کلیه

۹. آب لیمو ترش

آب لیمو ترش دارای ۱ گرم پروتئین، ۶۱ کالری، ۲۱ گرم کربوهیدرات و ۰ گرم چربی است. آب لیموترش قادر است در حفظ سلامت کلیه ها و درمان مشکلات کلیوی کمک بسیاری نماید. ویتامین C و اسید سیتریک موجود در آن هم به حفظ سطح PH بدن کمک بسیاری می نمایند، سلامت بدن را بهبود می بخشند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. آب لیمو ترش را صبح ها یا پیش از ناهار بخورید. حتما آن را با یک فنجان رقیق کرده و از شیرین کردن آن اجتناب کنید.

۱۰. ماهی چرب

یکی از غذاهایی که جهت تغذیه مفید کلیه لازم است ماهی های چرب می باشد. ماهی های چرب مثل سالمون و ماکارال از ۱۷۵ کالری، ۱۹ گرم پروتئین، ۰ گرم کربوهیدرات و ۱۰ گرم چربی برخوردار هستند. ماهی یک منبع عالی پروتئین و اسید های چرب چند غیر اشباع محسوب می شود. اسید های چرب امگا ۳ موجود در ماهی های چرب در کاهش التهاب، مبارزه با رادیکال های آزاد، پیشگیری از بیماری قلبی، کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و حفظ سلامت کلیه ها تاثیر بسیار زیادی می گذارند. دانشمندان به این نتیجه دست پیدا کرده اند که استفاده ماهی که دارای اسید های چرب چند غیر اشباع است، می تواند سرعت پیشرفت بیماری کلیوی را کم نماید.

حال که این مطلب خاتمه یافت برای آشنا شدن با مطالب بیشتری در حوزه رژیم غذایی بر لینک های مواد حاوی امگا ۶ و رژیم غذایی پر فیبر کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *