دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

فوت و فن های جهت یابی در طبیعت بدون داشتن ابزار جهت یابی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

در این بخش می توانید با مهم ترین شیبوه های جهت یابی در طبیعت آشنا شوید. شما می توانید با استفاده از ساعت، چوب درختان، لانه مورچه و … این کار را انجام دهید.

همانطور که می دانید برای سفر به نواحی دور دست که مسیرهای آن را به خوبی بلد نیستید، باید مسیریابی خوبی داشته باشید. جهت یابی در طبیعت در خیلی از شرایط اضطراری لازم بوده و به آن نیاز پیدا می کنید. در این بخش با شیوه های انجام این کار آشنا می شوید.

جهت یابی در طبیعت

 

جهت یابی در طبیعت چگونه است؟

اکثر مسیریابی ها با استفاده از قطب نما صورت می گیرد. اما در شرایطی سخت ممکن است در طبیعت گیر افتاده باشید و هیچ وسیله ای برای مسیریابی کردن نداشته باشید. در این مواقع است که آموزش های لازم برای مسیریابی به کمک شما می آید.

جهت یابی با ستاره

جهت یابی با ستاره قطبی:

این کار در شب با استفاده از نور ستاره ها است. ستاره های قطبی بهترین راه برای این کار هستند. برای این کار باید ابتدا ستاره های دب اکبر و ذات الکرسی را جست و جو کنید. مجموعه هفت ستاره ای که به شکل ملاقه در آسمان دیده می شود، ستاره دب اکبر هستند. حالا باید فاصله دو ستاره لبه ملاقه را یک بربار و پنج ستاره دیگر را دو برابر در نظر بگیرید تا به ستاره ای پر نور برسید، این ستاره همان قطب شمال است.

جهت یابی با ماه:

ماه ابتدا هلالی متولد شده و در نیمه های ماه قمری به شکل قرص کامل می شود. در نیمه اول ماه قمری قسمت خارجی ماه مانند یک پیکان به سمت غرب است. در نیمه دوم ماه قمری نیز به سمت شرق می باشد. اگر خطی فرضی میان دو نوک تیز هلال در نظر بگیرید و تا زمین ادامه دهید و به افق برسید، جنوب را پیدا می کنید.

پیدا کردن جهت در طبیعت

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

جهت یابی با خورشید:

یکی دیگر از شیوه های جهت یابی در طبیعت با استفاده از خورشید است. در نیمکره شمالی در زمان ظهر نجومی که خورشید در بالاترین نقطه خود است، سایه شاخص به حداقل خود رسیده و بعد افزایش می یابد. در این موقعیت حرکت خورشید از شرق به غرب است که مسیر مناسبی برای جهت یابی می باشد.

جهت یابی با ساعت:

ساعت مچی را در کف دست به صورت افقی قرار دهید. یک تکه چوب کبریت در مرکز سایه گذاشته و سایه موازی آن با عقربه ساعت در یک جهت هستند که رو به خورشید می باشد. حالا یک زاویه با ساعت ۱۲ ایجاد می شود. شما باید زاویه میان ساعت تا ۱۲ را نصف کرده و ساعت صحیح زمانی است که در ظهر نجومی ۱۲ را نشان دهد.

جهت یابی در جنگل

شما از این شیوه ها می توانید برای جهت یابی کردن استفاده کنید. انجام این شیوه ها نیازمند دقت و توجه بیشتری است. این شیوه ها اغل ممکن بوده تا خطایی داشته باشند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *