دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بازدید از کلیسای سرکیس مقدس و آنچه باید درباره این کلیسا بدانید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

کلیسای سرکیس مقدس یکی از دیدنی های تهران به شمار می آید. این کلیسا بسیار بزرگ بوده و دارای نورپردازی خوبی است. گنبد تک و معلق در این سازه بسیار جلب توجه می کند.

تهران یک کلان شهر پر جاذبه است که شامل دیدنی های مختلفی می باشد. شما می توانید در این بخش با کلیسای سرکیس مقدس که یکی از جاذبه های تاریخی این شهر است، بیشتر آشنا شوید. این بنا معماری بسیار ویژه ای دارد و برای بازدیدکنندگان جالب می باشد.

نمایی از کلیسای سرکیس

معرفی کلیسای سرکیس مقدس:

این کلیسا در تهران یکی از بزرگ ترین کلیساها شناخته می شود. قدمت این سازه به دوران پهلوی باز می گردد. این بنا در واقع مقر خلیفه گری ارامنه بوده و امروزه نیز به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران از آن یاد می شود. این کلیسا از مکان های دیدنی تهران است.

کلیسای سرکیس

همانطور که اشاره شد این بنا یادگاری از زمان پهلوی بوده و امروزه نیز مورد استفاده ارمنیان مسیحی قرار می گیرد. این مجموعه یکی از مهم ترین مراکز امور ارمنیان در تهران به شمار می آید. ساختمان این بنا نیز یکی از دیدنی های شهر است. فضای داخلی این بنا بسیار آرامش بخش بوده و بازدید از این سازه تجربه بی نظیری می باشد.

کلیسای سرکیس در تهران

تاریخچه کلیسا:

با توجه به اینکه از نیمه دوم قرن بیستم جمعیت ارامنه در تهران رو به افزایش بوده است، کلیسای مریم مقدس که تا آن زمان محل رسیدگی به امور ارامنه بود با کمبود جا مواجه شد و به همین منظور کلیسایی دیگر در مجاورت آن بنا شد. مسولیت این کار بر عهده مارکام سرکیسیان بوده است. طراحی ساختمان بر عهده مهندس اوژن آفتاندیلیان بود و بعد از فوت مارکام نیز فرزندان او هزینه های ساخت را بر عهده داشتند.

آشنایی با کلیسای سرکیس

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

احداث این کلیسا در سال ۱۳۴۳ با حضور اسقف اعظم ارمنیان با نام، آرداک مانوکیان شروع شد. این مکان محلی برای انجام مراسم ها بوده و این کلیسا را نیز با نام سازنده آن نامگذاری کردند. ساخت این کلیسا نیز طولانی مدت بوده و دارای یک دوره توقف می شده است.

کلیسای سرکیس مقدس

معماری کلیسا:

برای پی بردن به زیبایی های کلیسای سرکیس مقدس باید با ویژگی های معماری ان بیشتر آشنا شوید. این کلیسا مساحت بالایی داشته و اندازه طول آن به ۳۶/۵ متر و عرض آن به ۱۷/۸ متر می رسد. امانت خانه که در دو طرف محراب قرار دارد، زیبایی خاصی به بنا می بخشد. همچنین راهروی اصلی نیز از بخش های دیگر در این سازه می باشد.

کلیسا از داخل یک پلان صلیبی شکل داشته و دیواره های خارجی بنا نیز از سنگ های مرمر سفید ساخته شده اند. دیواره های داخلی و سقف ها گچ بری شده اند و در واقع می توانید در این بنا معماری قرون وسطی را مشاهده کنید.

معرفی کلیسای سرکیس

یکی از ویژگی های برجسته در معماری این بنا گنبد معلق در هوا است. بلندی سقف ها در این بنا نیز بسیار خیره کننده هستند. فضای کلیسا دارای نور مناسب بوده و در آن از نقاشی های مریم مقدس استفاده شده است. کلیسای وارطان مقدس نیز از جمله کلیساهای دیدنی در این شهر است که در لینک با آن آشنا خواهید شد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *